op de foto zie je wel duidelijk verschil in bekgrootte tussen eerste en laatste kuikenquote:Op vrijdag 13 mei 2016 19:33 schreef SeLang het volgende:
De vogeltjes worden extra actief aan het begin van de avond. Alle tien de baby's schreeuwen om eten (en krijgen dat in overvloed)
[ afbeelding ]
Tussen de oudste en de jongste zit 1,5 dag verschil. En dat maakt inderdaad enorm veel uitquote:Op vrijdag 13 mei 2016 19:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
op de foto zie je wel duidelijk verschil in bekgrootte tussen eerste en laatste kuiken
Als ze een flink stuk eten krijgen (een groot insect ofzo) dan vallen ze direct in slaap en dan zie je ze een paar minuten niet meer. Je ziet dat eigenlijk wel mooi in het filmpje dat ik vandaag postte om 16:41:17. Vogeltje krijgt eten, doet een poepje en ligt daarna een paar minuten voor pampusquote:Op vrijdag 13 mei 2016 21:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hup kuikentjes!Hebben ze ook wel eens genoeg gegeten, of blijven ze altijd zo desperate die bekjes opendoen alsof ze bijna doodgaan van de honger?
Ik heb dit bij een ander nest ook al eens zien gebeuren. Alleen kwam het kuikentje toen na een halve minuut alweer in het nest terecht.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:45 schreef Guppyfriend het volgende:
Oeps! Zou het haar eerste nestje zijn?
Dat is inderdaad wel een interessant gegeven. Ergens ook wel weer typisch, omdat ze wel de eitjes omdraaien en dus wel degelijk bewust zijn van wat er zich onder zich bevindt. Maar kennelijk niet op zo'n manier dat alles wat eronder zit, er ook onder moet blijven.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 15:00 schreef SeLang het volgende:
Het is wel interessant om over na te denken. Het suggereert dat de moeder instinctief op het nest gaat zitten maar niet "begrijpt" dat dat dient om de kuikentjes warm te houden.
Het blijft natuurlijk speculatie, maar wat die eitjes draaien betreft heb ik wel eens gelezen dat ze dat mogelijk doen omdat het comfortabeler is. In de broedperiode krijgen de vrouwtjes een kale plek op de borst zodat de huid direct tegen de eitjes aanligt. En die plek is dan warmer dan normaal. De suggestie was dat ze het dan lekker vinden om op de koude kant van de eitjes te zitten, net zoals jij af en toe je kussen omdraait als je koorts hebt want een koel kussen voelt dan comfortabeler aan.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 15:06 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een interessant gegeven. Ergens ook wel weer typisch, omdat ze wel de eitjes omdraaien en dus wel degelijk bewust zijn van wat er zich onder zich bevindt. Maar kennelijk niet op zo'n manier dat alles wat eronder zit, er ook onder moet blijven.
Bij de oudste zie ik sinds vandaag het begin van veertjes op de "armpjes". Bij de jongsten is daar nog niets. (En daar zit dus maximaal 1,5 dag tussen).quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:52 schreef computergirl het volgende:
Wel interessant om die 'armpjes' goed te kunnen zien, moeilijk te geloven dat ze daan straks mee kunnen vliegen
Dat zou dan meteen ook weer suggereren dat ze de eitjes niet draait omdat ze "weet" dat dat goed is voor de jongen, maar omdat ze dan zelf lekkerder zitquote:Op zaterdag 14 mei 2016 15:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk speculatie, maar wat die eitjes draaien betreft heb ik wel eens gelezen dat ze dat mogelijk doen omdat het comfortabeler is. In de broedperiode krijgen de vrouwtjes een kale plek op de borst zodat de huid direct tegen de eitjes aanligt. En die plek is dan warmer dan normaal. De suggestie was dat ze het dan lekker vinden om op de koude kant van de eitjes te zitten, net zoals jij af en toe je kussen omdraait als je koorts hebt want een koel kussen voelt dan comfortabeler aan.
Dus als dat waar is dan heeft de evolutie dat weer mooi geregeld. De moeder stimuleert de ontwikkeling van de eieren op die manier, maar dat is voor haar niet de reden waarom ze die eitjes draait.
Ik vraag me ook altijd af of een vogeltje dat voor het eerst eieren legt zich op dat moment realiseert dat dat tot nageslacht leidt. Vragen, vragen...
Maar daarom is observeren ook zo leuk. De anecdote van vandaag geeft weer een aanwijzing over hoe de natuur werkt.
Dat is inderdaad lastig te zien in die filmpjes. Als ik ze moet tellen dat bekijk ik de video meestal frame voor frame totdat ik een frame heb waarop ik ze allemaal duidelijk kan zien.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 16:03 schreef svann het volgende:
Dat was spannend!
Lastig om er tien te spotten in dat gekrioel.
Ondanks de spoiler moest ik toch even juichen toen ie terug in het nest vielquote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:01 schreef SeLang het volgende:
Echt een cliffhanger hier vanmorgen! Eén kuikentje werd per ongeluk door de moeder het nest uit geduwd. Bijna 2 uur bracht hij door in de kou buiten het nest maar uiteindelijk kwam hij toch terug in het nest, meer dood dan levend, waar hij dankzij de lichaamswarmte van zijn broertjes en zusjes weer tot leven kwam.
Live aanschouwd, twee uur lang aan mijn beeldscherm gekluisterd gezeten!quote:Op zondag 15 mei 2016 19:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ondanks de spoiler moest ik toch even juichen toen ie terug in het nest viel![]()
Heb je het live aanschouwt of heb je het achteraf gezien?
De hele dag prachtig zonnig weer maar wel een frisse wind. Temperatuur rond de 18 graden.quote:Op maandag 16 mei 2016 20:15 schreef computergirl het volgende:
Hoe is de temperatuur in de UK nu? Ook in een dag 10 graden minder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ja, zoals jullie zien, m'n kruidenplantjes staan er wat minder florisant bij![]()
Als die zeven in leven blijven dan is het inderdaad gewoon prima. Ik las ergens dat een pimpelmezen nest gemiddeld 6-7 vogeltjes oplevert die het nestkastje uiteindelijk verlaten. Vanmorgen tel ik er trouwens nog steeds zeven en de ouders vliegen af en aan met eten.quote:Op maandag 16 mei 2016 21:16 schreef svann het volgende:
Min drie, dat is hard gegaan. Maar zeven is nog steeds een mooi aantal.
Zijn de dode jonkies afgevoerd?
quote:Op dinsdag 17 mei 2016 10:49 schreef Candaasje het volgende:
Die snaveltjes ook, allemaal zo HOP tegelijk open als mams/paps eraan komt![]()
![]()
Wel triest van de vogeltjes die het niet hebben gered![]()
Hier is het nu definitief 1 kuiken, en het kind groeit als kool! Er ligt nog 1 ei in het nest, maar dat wordt ook niet meer bebroed. Pa en ma zitten omstebeurt bij het jong, maar af en toe vliegen ze ook wel beide weg om voedsel te zoeken.Leuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ja, zoals jullie zien, m'n kruidenplantjes staan er wat minder florisant bij
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
ook al oogjes openquote:Op donderdag 19 mei 2016 15:32 schreef SeLang het volgende:
Het gaat goed met de vogeltjes. Het zijn er nog steeds zeven en zoals je in het filmpje hieronder ziet beginnen de vleugels zich al aardig te ontwikkelen
De oogjes gaan nu ook open
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Het ' flapperde al met zijn/haar vleugels en zat telkens gevaarlijk dicht op de rand van de mand te balancerenGelukkig zat hij/zij zondag aan de kant van het balkon, en daardoor kon 'ie hooguit een meter naar beneden vallen (en niet 4 verdiepingen..)
En vandaag was ik hem even kwijt. Ik zag opeens wel mama/papa even op ons tafeltje zitten, en verhip, wie vond ik daar ook?!:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens vlogen ze naar de rand van het balkon, en weer terug. (Kleine duif volgde grote duif telkens). En nu zit hij/zij even uit te puffen op het bankje. Kleine duifjes worden (snel!!) groot
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 24-05-2016 12:24:44 ]![]()
Zo dat is al een hele duif inderdaad! En nu officieel uitgevlogen dus
Mijn reisverslagen![]()
Jups. Ze bivakkeren hier dus nog wel op het balkon, dus hij/zij kan rustig oefenen met vliegen. En ik kan er nog even van genieten![]()
![]()
Mijn kuikentjes beginnen nu ook al echte pimpelmeesjes te worden. Ze zitten nu vaak veertjes te poetsen en dergelijke. En ze maken steeds meer kabaal! Elke dag moet ik m'n speaker een stukje zachter draaien (het staat de hele dag aan). Maar tot nu toe hebben ze zich nog niet uit het kuiltje van het nest gewaagd."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen![]()
Vogeltjes explosie
Wat worden ze groot! En ze beginnen ook echt al goede veertjes te krijgen"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen![]()
Gisteren nog een hoop kabaal de hele dag door. Vandaag helemaal nakkes. Wel een paar keer een mees in de buurt van het hokje.Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+![]()
Haha! Er kwam net een spinnetje voorbij lopen maar die jonge pimpelmeesjes hebben kennelijk nog steeds niet door dat je die zelf kun vangen en opeten."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen![]()
Door een ander bereid gevangen voedsel is gewoon veel lekkerder![]()
Ik heb duifje net per ongeluk laten schrikken. Hij is nu naar de tegenoverliggende boom gevlogen. Hopelijk durft 'ie nog terug te komen, en/of weten pa en ma duif hem wel weer te vinden. Op zich kan hij/zij dus prima vliegen, maar ik weet niet of voedsel zoeken ook al volledig zelf lukt.
![]()
![]()
pimpelmeesjes net uitgevlogen zijn zitten heul zielig te piepen in een boom tot pap/mam langs komt met cateringquote:Op woensdag 25 mei 2016 10:27 schreef Candaasje het volgende:
Door een ander bereid gevangen voedsel is gewoon veel lekkerder![]()
Ik heb duifje net per ongeluk laten schrikken. Hij is nu naar de tegenoverliggende boom gevlogen. Hopelijk durft 'ie nog terug te komen, en/of weten pa en ma duif hem wel weer te vinden. Op zich kan hij/zij dus prima vliegen, maar ik weet niet of voedsel zoeken ook al volledig zelf lukt.
![]()
Hier zitten ze nog steeds knus in hun nestje
Mijn reisverslagen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |