Precies. Zij het dat de beeldhoek op jouw 5D ook echt de beeldhoek is behorende bij 14mm. Op crop wordt dat 22,5. Dat is het mooie van de sigma, dan heb je die beeldhoek ook voor crop. Zelfs iets groter, maar verwaarloosbaar. Zit je echter wel met een croplens in je maag.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb de samyang/wallimex 14mm, is een van mijn lievelingsobjectieven
Groothoek heeft een scherptediepte van je neus tot Tokio. Gewoon even in liveview scherpstellen en je kunt de focusring vastlijmen. Bij wijze van spreken dan.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:25 schreef VeerEli het volgende:
Ik moet sowieso echt een lens met auto focus
Hmm, maar als je nou super snel moet schieten omdat er iets gebeurt wat je gewoon diréct moet kunnen schieten? Dan moet je dus eerst zelf scherpstellen. Ik vind dat eigenlijk altijd kutquote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:29 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Groothoek heeft een scherptediepte van je neus tot Tokio. Gewoon even in liveview scherpstellen en je kunt de focusring vastlijmen. Bij wijze van spreken dan.
Als je met een 8mm schiet op F11, dan is "zo ongeveer" alles van voor tot achter scherpquote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:41 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hmm, maar als je nou super snel moet schieten omdat er iets gebeurt wat je gewoon diréct moet kunnen schieten? Dan moet je dus eerst zelf scherpstellen. Ik vind dat eigenlijk altijd kut
Verder, je hebt een 600D lees ik? Dan moet je toch maar eens naar magic lantern kijken, kun je nog een hoop meer halen uit die oude sensor. Dual iso werkt fantastisch, de HDR functie ook. tot 9 of meer opnames, auto HDR ideaal voor avond HDR. Overruled bulb, hij maakt gewoon belichtingen van enkele minuten indien nodig. Nog veel meer van die hidden candy. En verdiep je een beetje in ettr qua ruis. Natuurlijk is FF leuker. Maar er zit een hoop meer in de camera die je nu hebt dan je denkt. Het gaat uiteindelijk toch om een mooi plaatje?quote:
Wow, alles wat je nu zegt is één groot raadsel voor mequote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:59 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Verder, je hebt een 600D lees ik? Dan moet je toch maar eens naar magic lantern kijken, kun je nog een hoop meer halen uit die oude sensor. Dual iso werkt fantastisch, de HDR functie ook. tot 9 of meer opnames, auto HDR ideaal voor avond HDR. Overruled bulb, hij maakt gewoon belichtingen van enkele minuten indien nodig. Nog veel meer van die hidden candy. En verdiep je een beetje in ettr qua ruis. Natuurlijk is FF leuker. Maar er zit een hoop meer in de camera die je nu hebt dan je denkt. Het gaat uiteindelijk toch om een mooi plaatje?
Kan je uitleggen wat voor ''features'' dat allemaal zijn dan? Wordt uit die link niet heel veel wijzer (kan aan mij liggen, klinkt allemaal als abracadabra voor mequote:
Samyang heeft ook een mooie 8mmquote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:28 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Precies. Zij het dat de beeldhoek op jouw 5D ook echt de beeldhoek is behorende bij 14mm. Op crop wordt dat 22,5. Dat is het mooie van de sigma, dan heb je die beeldhoek ook voor crop. Zelfs iets groter, maar verwaarloosbaar. Zit je echter wel met een croplens in je maag.
Ik weet het. Kopen, dat ding! Al gaat hij wel wat richting fisheye, maar dat kun je nog wel wat bijtrekken.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Samyang heeft ook een mooie 8mm
Hahaha, nog steeds wartaal inderdaadquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:20 schreef Yvesss het volgende:
Mensen durven het niet aan qua garantie, blablabla. Net als met telefoons, rooten en customroms flashen. Nou draait magic lantern naast de originele firmware, het vervangt het niet. Truly vrij onschuldig, maar wel een beetje nerdy. Die dual iso functie geeft je een dynamisch bereik vergelijkbaar met de exmor sensors zoals in de sony a7 of nikon d8xx. Je moet echter de foto's wel even converteren van raw naar dng. Gaat allemaal heel simpel op de desktop. Als je into HDR bent, is ML ook erg krachtig. Verder leuk is motion detect, kun je de camera op statief zetten en reageert hij op verandering in beweging/licht. Stack focus voor macro, trap focus.. Nog veel meer. Voor fotografen een heleboel, meeste is trouwens geënt op filmers. Trouwens alles ingebouwd in ML zorgt ervoor dat je een remote niet meer nodig hebt. Nou praat ik waarschijnlijk nog steeds wartaal als het aan jou ligt, maar toch is het allemaal waar.
(ik geloof dat Sunchaser wel een ML gebruiker is, misschien moet hij maar een lans breken. Ook al meen ik me te herinneren dat hij er in eerste instantie ook niet aan wilde)
Edit, voorbeeldje DR dual iso. Verder weggooifoto.
[ afbeelding ]
Ik heb hem, de markII uitvoering, waar je de zonnekap kan verwijderen en een cirkelvormig beeld krijgt. Filmen ermee geeft leuke effectenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:41 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Ik weet het. Kopen, dat ding! Al gaat hij wel wat richting fisheye, maar dat kun je nog wel wat bijtrekken.
En die 8mm is 5mm crop. Laatste bestaat dus niet. FF wint uiteindelijk.
Hoezo kan ik nog best experimenteren met m'n 600D omdat ik ML niet snap? Staat toch vrij los van elkaar lijkt me?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:48 schreef Yvesss het volgende:
Heel kort? Met de recyclebin-button. Maar dit zo lezende kun je nog best wat experimenteren met je 600D voordat je naar FF exoten overstapt. In principe heb je met ML 2 ipv 1 camera menu's.
Met f3.5 milkyway-material, Piet. Iets zegt mij dat jij in het oosten des lands woont, probeer het eens. Gewoon iso 3200/45 seconden ofzo.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb hem, de markII uitvoering, waar je de zonnekap kan verwijderen en een cirkelvormig beeld krijgt. Filmen ermee geeft leuke effecten
quote:Be patient. Magic Lantern can overwhelm with the amount of functions added. But it is actually very easy to use once you know the basics.
Niet helemaal los. Integendeel. ML levert een hoop extra functionaliteit op voor mooie plaatjes. Beetje inlzen en je bent er. Verder zocht je een groothoek, er zijn wat mogelijkheden voor crop. Zelf begon je over FF, dat mag ook. I really don't care.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:49 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hoezo kan ik nog best experimenteren met m'n 600D omdat ik ML niet snap? Staat toch vrij los van elkaar lijkt me?
Nee, ik woon in Duitsland.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:51 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Met f3.5 milkyway-material, Piet. Iets zegt mij dat jij in het oosten des lands woont, probeer het eens. Gewoon iso 3200/45 seconden ofzo.
Ja, dat is dus zo lastig, met al die moeilijke termen en uitleg heb ik er moeite mee als het in het Engels isquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:53 schreef shiznuts het volgende:
Gewoon een beetje inlezen op http://www.magiclantern.fm (incl. http://wiki.magiclantern.fm/install , http://wiki.magiclantern.fm/userguide en het forum daar: http://www.magiclantern.fm/forum/ ) en http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki , dan gaat er vanzelf wel een lichtje branden.
[..]
Ik snap je reactie niet zo met je ''I really don't care''. Ik heb vrij duidelijk gemaakt waarom ik naar een FF zocht. Vervolgens krijg ik advies en kom ik daar (deels) op terug, en wil ik het eerst dan gaan proberen met een groothoeklens. Als de andere factoren van een crop camera mij blijven storen, zal ik alsnog uiteindelijk de overstap maken naar een FF. Dat ik niets af weet van ML, betekent toch niet direct dat ik het nog wel genoeg uit m'n 600D kan halen zonder veranderingen, wat mij gewoon incorrect lijkt. Maar goed.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:54 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Niet helemaal los. Integendeel. ML levert een hoop extra functionaliteit op voor mooie plaatjes. Beetje inlzen en je bent er. Verder zocht je een groothoek, er zijn wat mogelijkheden voor crop. Zelf begon je over FF, dat mag ook. I really don't care.
Of de twee door anderen geopperde Sigma's (zelf niet zo veel over meegekregen).quote:Denk dat de meest interessante wijdhoek voor jou de Canon EF-S 10-18mm 4.5-5.6 IS STM. Of de Tokina AT-X Pro 11-16mm 2.8 DX.
Ik heb wat sample photos bekeken van de Canon 10-18mm en Sigma 10-20, de rest nog niet (ga ik nog doen) alleen ik vond deze dus qua beeld wel heel tof, alleen als ik de foto's op full size bekeek vond ik ze niet heel scherp overkomen en zag ik vaak ook wat ruis (ondanks lage iso's)quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:05 schreef shiznuts het volgende:
Inderdaad een goed idee eerst eens iets wijds op de 600D te gooien.Zoals gezegd:
[..]
Of de twee door anderen geopperde Sigma's (zelf niet zo veel over meegekregen).
Kijk eens naar voorbeelden en reviews (flickr groups, youtube, amazon.com/.co.uk/.de gebruikerservaringen, reviewsites).Als je ook nog iets tele wilt proberen, de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM is geloof ik wel een aardige keuze voor weinig. Zie ook eens ome Rockwell's site.
Magic Lantern is verder alleen nog een leuk extraatje om nog meer uit je 600D te halen. Dat heeft inderdaad weinig betrekking op sensorgrootte e.d., maar dus wel de mogelijkheden en kwaliteit waarmee je foto's vastlegt, dus kan best een wereld voor je openen als je je daar ff in verdiept (en daar ff te tijd voor weet te vinden om dat dan ook te doen).
Mits pixelpeep: fullframe lenzen zullen altijd een groter rendement hebben qua resolutie op een FF tov een crop. Logisch, crop is een kleine sonsor meer dan de helft van het beeldmateriaal is weggeggooid. Bij fullframe pak je het volle rendement van het glas. Dat is eigenlijk de essentie van fullframe, niets meer , niets minder. Bijkomende (on)scherptediepte is letterlijk bijzaak, niet eens zo bedoeld. Natuurkundig gegeven, wat wij als gewenst opvatten met name bij portretten.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:12 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik heb wat sample photos bekeken van de Canon 10-18mm en Sigma 10-20, de rest nog niet (ga ik nog doen) alleen ik vond deze dus qua beeld wel heel tof, alleen als ik de foto's op full size bekeek vond ik ze niet heel scherp overkomen en zag ik vaak ook wat ruis (ondanks lage iso's)
Nou vraag ik me dus af of je dat altijd houdt op full size, of dat het toch aan de lens (lenzen) ligt en of je dit ook hebt met een bijv wat duurdere lens?
Dat ML ga ik me zeker in verdiepen en wat filmpjes over checken op yt! Ben wel benieuwd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |