FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / LPG en Benzine
Keskin58maandag 12 mei 2014 @ 15:37
Hoi Fokkers,

Ik heb 2 dagen geleden een Volkswagen Polo gekregen van me vader, De auto rijd io Gas en op benzine, alleen Gas is lekker goedkoop en benzine moet je tering veel voor betalen, me pa betaald wel de tank daarvan, maar aangezien ik bijna vakantie heb ga ik de hele dag rijden. Dus gaat het duur worden voor me pa. Mijn vraag is hoe weet ik of die op LPG rijd? Kan iemand me erbij helpen? Google helpt me niet echt.

ALvast bedankt
#ANONIEMmaandag 12 mei 2014 @ 15:38
:D is dit serieus?
kanovinniemaandag 12 mei 2014 @ 15:38
Schopje PTA
OOSTmaandag 12 mei 2014 @ 15:46
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller.

o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb,
FransDeensmaandag 12 mei 2014 @ 15:47
Je hebt een knop om op gas of benzine te rijden, meestal links van je stuurkolom op je dashboard. Er zit trouwens ook een hoepel aan je dashboard om de richting van je auto te wijzigen, superhandig.
eXplorer1maandag 12 mei 2014 @ 15:50
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:46 schreef OOST het volgende:
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller.

o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb,
Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.

on-topic, inderdaad, er zit een knopje ergens waarmee je hem kan overschakelen, als je hem net start zie je een lampje knipperen.
Innisdemonmaandag 12 mei 2014 @ 15:55
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas :D

Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord.
dick_laurentmaandag 12 mei 2014 @ 16:01
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:55 schreef Innisdemon het volgende:
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas :D

Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord.
echt he.... hoe moeilijk is het om "mijn" te typen.....
OOSTmaandag 12 mei 2014 @ 16:10
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:50 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.
Als je de smart-ass wil uithangen had je beter kunnen melden dat het voornamelijk aan de afstelling ligt en dat afhankelijk van de afstelling de motor beter loopt op gas of benzine.
eXplorer1maandag 12 mei 2014 @ 16:12
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:10 schreef OOST het volgende:

[..]

Als je de smart-ass wil uithangen had je beter kunnen melden dat het voornamelijk aan de afstelling ligt en dat afhankelijk van de afstelling de motor beter loopt op gas of benzine.
afstelling van de installatie heeft er niet zo heel veel mee te maken, ECM wilt altijd 14.7:1 halen, met de afstelling kan je de open loop wel verkloten.
Op mijn auto heb ik zelfs meer vermogen op LPG trouwens.
Chuck-N0rr1smaandag 12 mei 2014 @ 18:07
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:12 schreef eXplorer1 het volgende:
ECM wilt altijd 14.7:1 halen
Niet alle ECM's sturen daar op, een HPI van PSA gaat naar de 30- tot 60:1. Zelfde verhaal met de TSI :P
eXplorer1maandag 12 mei 2014 @ 18:29
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Niet alle ECM's sturen daar op, een HPI van PSA gaat naar de 30- tot 60:1. Zelfde verhaal met de TSI :P
Yeah de lean-burn engines. Volgende keer zet ik dat erbij, OK? :D
Chuck-N0rr1smaandag 12 mei 2014 @ 18:37
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:29 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Yeah de lean-burn engines. Volgende keer zet ik dat erbij, OK? :D
Goed zo, tevens de meeste ECM sturen op een 14:1:1 aan ivm brandstof kwaliteit. :P
14.gif
eXplorer1maandag 12 mei 2014 @ 21:08
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Goed zo, tevens de meeste ECM sturen op een 14:1:1 aan ivm brandstof kwaliteit. :P
[ afbeelding ]
Heb je daar niet de multiplicatieve adaptie voor?
Chuck-N0rr1smaandag 12 mei 2014 @ 21:38
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:08 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Heb je daar niet de multiplicatieve adaptie voor?
Nee, dat zijn de feultrims. Die zijn voor correctie op de inspuitduur, als er bv een lek in het inlaatsysteem zit, na de luchtmassameter dan wordt er minder lucht gemeten dan aan gezogen. Het gevolg een arm mengsel. Via de lambda sonde wordt de geregistreerd door de ECM. De ECM gaat hier op meer inspuiten, om dit te corrigeren. Op een gegeven moment loopt de leerwaarde uit zijn bereik (-25%/+25% of 0/256) en dan wordt een een foutcode opgeslagen. Een oud type ecm slaat P0170 op, terwijl een moderne een P0171 of P0172 opslaat. Afhankelijk van een te arm of rijk mengsel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 12-05-2014 21:47:48 ]
Lightmaandag 12 mei 2014 @ 22:04
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:55 schreef Innisdemon het volgende:
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas :D

Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord.
Je wilt wel benzine in de tank hebben, al was het maar omdat (de meeste) auto's met gasinstallatie op benzine starten. En het is handig als reserve.
Innisdemonmaandag 12 mei 2014 @ 22:16
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:04 schreef Light het volgende:

[..]

En het is handig als reserve.
Ja, dat was nou net niet het idee he?
Lightmaandag 12 mei 2014 @ 22:28
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:16 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ja, dat was nou net niet het idee he?
Het idee is dat het kan, niet dat het moet. LPG is een stuk goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is minder dan van benzine en diesel en de tankinhoud valt soms wat tegen. Dan is het handig om een optie te hebben zodat je kunt doorrijden als de LPG-tank (bijna) leeg is.
Innisdemonmaandag 12 mei 2014 @ 23:33
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:28 schreef Light het volgende:

[..]

Het idee is dat het kan, niet dat het moet. LPG is een stuk goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is minder dan van benzine en diesel en de tankinhoud valt soms wat tegen. Dan is het handig om een optie te hebben zodat je kunt doorrijden als de LPG-tank (bijna) leeg is.
Ja, maar het gaat er juist om dat TS probeert uit te vissen op welke brandstof hij NU rijdt.
In mijn voorbeeld is het dan zinloos om de benzinetank vol te gooien.
Als die leeg is, weet je zeker dat je op gas rijdt (tenzij je uberhaupt niet rijdt :p )
InFrA-WiZdinsdag 13 mei 2014 @ 18:03
En als de bezinetank helemaal leeg is is er kans dat ie niet start alsie op bezine start :/
Lightdinsdag 13 mei 2014 @ 18:38
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 23:33 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ja, maar het gaat er juist om dat TS probeert uit te vissen op welke brandstof hij NU rijdt.
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
JumJumdinsdag 13 mei 2014 @ 19:01
Toppertje dit :D
Innisdemondinsdag 13 mei 2014 @ 20:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:

[..]

Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
Da's ook weer wat :D
De_Melkboerdinsdag 13 mei 2014 @ 20:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:

[..]

Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
Beide tanks vullen, 100 km. rijden en dan beide tanks proberen te vullen, je ziet vanzelf welke leger is geworden (hoe moeilijk kan het zijn).
Ou-Tannuwoensdag 14 mei 2014 @ 00:51
foto posten van je dash :w
2cvwoensdag 14 mei 2014 @ 01:37
Vraag het je vader.
Kriegelwoensdag 14 mei 2014 @ 01:48
Vraag het je moeder.
sijswoensdag 14 mei 2014 @ 07:53
ik mis een heel belangrijk ding; als er een gasinstallatie inzit wordt je "beloond" met een veel hogere aanslag motorrijtuigenbelasting... als dank voor het mileuvriendelijk rijden op een goedkopere brandstof

over vermogen: gas heeft een lagere calorische inhoud dan benzine, vandaar dat als je motor op gas loopt hij wat minder vermogen geeft dan wanneer hij op benzine draait

meestal heb je op je dashboard een schakelaar zitten die je op gas of benzine zet, - bij oudere auto's moest je handmatig op benzine starten en hem zelf op gas zetten, modernere installaties doen het zelf

oudere installaties hebben een verdamper met een ring onder de carburateur

moderne injectiemotoren hebben - of vloebare gas injectie - of gewone gas injectie in het inlaatsysteem
blupwoensdag 14 mei 2014 @ 08:13
LPG11.JPG
eXplorer1woensdag 14 mei 2014 @ 09:55
quote:
5s.gif Op woensdag 14 mei 2014 08:13 schreef blup het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is een Koltec lpg systeem geloof ik, Vialle AMS werd vaker gebruikt in zulke auto'tjes dus hij kan ook deze hebben:
9717.2.jpg
r8v2donderdag 15 mei 2014 @ 13:33
Je kan het ook ruiken bij de uitlaat. Alhoewel ik het vermoeden heb dat TS dat verschil niet kan ruiken :').
DieselTankdonderdag 15 mei 2014 @ 14:04
Ik zou kiezen voor diesel.
Maar wat is het probleem nou?? :')
leolinedancedonderdag 15 mei 2014 @ 23:24
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:04 schreef DieselTank het volgende:
Ik zou kiezen voor diesel.
Maar wat is het probleem nou?? :')
Wat kiezen :')

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 07:53 schreef sijs het volgende:
ik mis een heel belangrijk ding; als er een gasinstallatie inzit wordt je "beloond" met een veel hogere aanslag motorrijtuigenbelasting... als dank voor het mileuvriendelijk rijden op een goedkopere brandstof

over vermogen: gas heeft een lagere calorische inhoud dan benzine, vandaar dat als je motor op gas loopt hij wat minder vermogen geeft dan wanneer hij op benzine draait

meestal heb je op je dashboard een schakelaar zitten die je op gas of benzine zet, - bij oudere auto's moest je handmatig op benzine starten en hem zelf op gas zetten, modernere installaties doen het zelf

oudere installaties hebben een verdamper met een ring onder de carburateur

moderne injectiemotoren hebben - of vloebare gas injectie - of gewone gas injectie in het inlaatsysteem
Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?
Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine.
bokkepootdonderdag 15 mei 2014 @ 23:28
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat kiezen :')

[..]

Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?
Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine.
Goed afgesteld zelfs meer vermogen ;)
leolinedancedonderdag 15 mei 2014 @ 23:30
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:28 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Goed afgesteld zelfs meer vermogen ;)
Klopt, maar bij mijn vorige auto met Vialle LPi installatie was er geen verschil merkbaar.
Fervrijdag 16 mei 2014 @ 00:35
LPG-schakelaar.jpg

images?q=tbn:ANd9GcSE6iuzRmh_Y8KEovgzeFdNiTRjA36m1o_BvNeb5rQBMuIuvWqs

Foto-6IHYAVXP-D.jpg

Sequential%20Gas%20Injection%20System%20PLUS_clip_image005.jpg

En deze had mijn vader vroeger, die was echt master. Dat witte knopje drukte je voor het starten, op het laatste was het achter elkaar klikken, gaspedaal pompen en doorstarten tot ie aansloeg. Toen had ie Ascona 290k gelopen.

032020.jpg
eXplorer1vrijdag 16 mei 2014 @ 00:45
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:28 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Goed afgesteld zelfs meer vermogen ;)
Ja ^O^ , maar wie veranderd de ignitionmaps om gebruik te maken van het feit dat LPG bijna niet pingelt, juist, bijna niemand :'( (ik wel trouwens). dus niemand zal het met je opmerking eens zijn (ik wel trouwens, uiteraard).
sijsvrijdag 16 mei 2014 @ 14:03
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat kiezen :')

[..]

Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?
Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine.
het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in
en als we gaan katten

vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding

lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde
vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen

alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk)
eXplorer1vrijdag 16 mei 2014 @ 14:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:03 schreef sijs het volgende:

[..]

het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in
en als we gaan katten

vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding

lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde
vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen

alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk)
Ja, neem het volgende in gedachte:
1. LPI zorgt ervoor dat gas van vloeibaar naar gas gaat in het spruitstuk, ontrekt warme aan de omgeving, koelere lucht levert meer vermogen
2. als je een beetje snugger bent in engine mapping mod je de ignitionmap en kan je de boel een stuk vervroegen omdat lpg bijna niet pingelt, ook meer vermogen.

deze 2 samen doen de calorische tekort bijna of geheel tenniet.

[ Bericht 0% gewijzigd door eXplorer1 op 16-05-2014 14:47:36 ]
sijsvrijdag 16 mei 2014 @ 14:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:16 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Ja, neem het volgende in gedachte:
1. LPI zorgt ervoor dat gas van vloeibaar naar gas gaat in het spruitstuk, ontrekt warme aan de omgeving, koelere lucht levert meer vermogen
2. als je een beetje snugger bent mod je de ignitionmap en kan je de boel een stuk vervroegen omdat lpg bijna niet pingelt, ook meer vermogen.

deze 2 samen doen de calorische tekort bijna of geheel tenniet.

klopt maar dan ben je de motor aan het manipuleren en idd doordat kouder lucht "compacter" is bevat het meer zuurstof dus kan je meer branstof laten ontbranden ( functie van een intercooler bij drukvulling)

maar in beginsel ging het over een gewoon polo'tje met gas/benzine
leolinedancevrijdag 16 mei 2014 @ 14:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:03 schreef sijs het volgende:

[..]

het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in
en als we gaan katten

vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding

lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde
vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen

alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk)
Ja maar dat vraagt TS toch helemaal niet?

En nee, je merkt het helemaal niet. Zoals eerder gezegd kan een auto op LPG zelfs meer vermogen hebben.
sijsvrijdag 16 mei 2014 @ 15:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja maar dat vraagt TS toch helemaal niet?

En nee, je merkt het helemaal niet. Zoals eerder gezegd kan een auto op LPG zelfs meer vermogen hebben.
ik merk dat je het perfect weet......
leolinedancevrijdag 16 mei 2014 @ 15:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:00 schreef sijs het volgende:

[..]

ik merk dat je het perfect weet......
Heb 5 jaar en 170k km Vialle LPi gereden dus heb wel wat ervaring ja...
Maar goed, je hoeft mij en andere posters hier niet te geloven. Hier ging de vraag van TS trouwens ook helemaal niet over.
Fervrijdag 16 mei 2014 @ 18:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:30 schreef sijs het volgende:

klopt maar dan ben je de motor aan het manipuleren en idd doordat kouder lucht "compacter" is bevat het meer zuurstof dus kan je meer branstof laten ontbranden ( functie van een intercooler bij drukvulling)

maar in beginsel ging het over een gewoon polo'tje met gas/benzine

Een gewoon polo'tje kan toch ook een klopsensor hebben, zoals bijna iedere moderne auto. Deze regelt het ontstekingstijdstip ook af, als je bijvoorbeeld Ultimate 98 tankt.

Dit bovenstaande gebeurt op gas ook, de ecu meet geen klop en vervroegt het ontstekingstijdstip. De vloeibare lpi inspuiting koelt de lucht waardoor het meer zuurstof in de cilinder terecht komt.

Dit samen heft zeker de lage calorische waarde op en geeft soms zelfs meer vermogen.
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 01:24
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:46 schreef OOST het volgende:
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller.

o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb,
G3 systemen werken zo ;) G2 niet
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 01:25
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:50 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.

on-topic, inderdaad, er zit een knopje ergens waarmee je hem kan overschakelen, als je hem net start zie je een lampje knipperen.
op benzine is de motor feller dat is nu eenmaal zo! gas geeft een mindere snelle knal in je cillinders.
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 01:26
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:12 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

afstelling van de installatie heeft er niet zo heel veel mee te maken, ECM wilt altijd 14.7:1 halen, met de afstelling kan je de open loop wel verkloten.
Op mijn auto heb ik zelfs meer vermogen op LPG trouwens.
dan kan die VEEL zuiniger lopen ;)
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 01:27
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:03 schreef InFrA-WiZ het volgende:
En als de bezinetank helemaal leeg is is er kans dat ie niet start alsie op bezine start :/
en dan ook niet op lpg want G3 installatie start op benzine.
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 01:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:

[..]

Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
die schakelen meestal ook over op LPG of benzine met het knopje. deed mijn benz uit 69 al.
Ferzaterdag 17 mei 2014 @ 09:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:25 schreef T42 het volgende:

[..]

op benzine is de motor feller dat is nu eenmaal zo! gas geeft een mindere snelle knal in je cillinders.
Ja maar we hebben het hier niet over oude busjes of kevers met een mengstuk onder de carburator he.
Lord_Vetinarizaterdag 17 mei 2014 @ 10:24
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:01 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

echt he.... hoe moeilijk is het om "mijn" te typen.....
Of werkwoorden te vervoegen....
T42zaterdag 17 mei 2014 @ 14:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja maar we hebben het hier niet over oude busjes of kevers met een mengstuk onder de carburator he.
klopt heb ut over een G3 systeem. en aangezien die pas in de jaren 90 gebruikt werd...
garfieldrulezzaterdag 17 mei 2014 @ 18:11
Of gewoon even ruiken...
Op LPG komt er een vrij apart luchtje uit de uitlaat, dat herken je gelijk
Ruikt hetzelfde als je fornuis
Op benzine ruik je vrijwel niets..
Bouke-pzaterdag 17 mei 2014 @ 18:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:27 schreef T42 het volgende:

[..]

en dan ook niet op lpg want G3 installatie start op benzine.
Mijn 728 met verdamper doet dat ook allemaal automatisch :)
Kentekenplaatzondag 18 mei 2014 @ 14:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:11 schreef garfieldrulez het volgende:

Ruikt hetzelfde als je fornuis
Op benzine ruik je vrijwel niets..
:D Hetzelfde als je fornuis??? LPG ruikt heel anders dan aardgas.

En benzine ruik je ook wel degelijk.