Keskin58 | maandag 12 mei 2014 @ 15:37 |
Hoi Fokkers, Ik heb 2 dagen geleden een Volkswagen Polo gekregen van me vader, De auto rijd io Gas en op benzine, alleen Gas is lekker goedkoop en benzine moet je tering veel voor betalen, me pa betaald wel de tank daarvan, maar aangezien ik bijna vakantie heb ga ik de hele dag rijden. Dus gaat het duur worden voor me pa. Mijn vraag is hoe weet ik of die op LPG rijd? Kan iemand me erbij helpen? Google helpt me niet echt. ALvast bedankt | |
#ANONIEM | maandag 12 mei 2014 @ 15:38 |
![]() | |
kanovinnie | maandag 12 mei 2014 @ 15:38 |
Schopje PTA | |
OOST | maandag 12 mei 2014 @ 15:46 |
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller. o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb, | |
FransDeens | maandag 12 mei 2014 @ 15:47 |
Je hebt een knop om op gas of benzine te rijden, meestal links van je stuurkolom op je dashboard. Er zit trouwens ook een hoepel aan je dashboard om de richting van je auto te wijzigen, superhandig. | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 15:50 |
Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie. on-topic, inderdaad, er zit een knopje ergens waarmee je hem kan overschakelen, als je hem net start zie je een lampje knipperen. | |
Innisdemon | maandag 12 mei 2014 @ 15:55 |
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas ![]() Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord. | |
dick_laurent | maandag 12 mei 2014 @ 16:01 |
echt he.... hoe moeilijk is het om "mijn" te typen..... | |
OOST | maandag 12 mei 2014 @ 16:10 |
Als je de smart-ass wil uithangen had je beter kunnen melden dat het voornamelijk aan de afstelling ligt en dat afhankelijk van de afstelling de motor beter loopt op gas of benzine. | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 16:12 |
afstelling van de installatie heeft er niet zo heel veel mee te maken, ECM wilt altijd 14.7:1 halen, met de afstelling kan je de open loop wel verkloten. Op mijn auto heb ik zelfs meer vermogen op LPG trouwens. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 mei 2014 @ 18:07 |
Niet alle ECM's sturen daar op, een HPI van PSA gaat naar de 30- tot 60:1. Zelfde verhaal met de TSI ![]() | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 18:29 |
Yeah de lean-burn engines. Volgende keer zet ik dat erbij, OK? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 mei 2014 @ 18:37 |
Goed zo, tevens de meeste ECM sturen op een 14:1:1 aan ivm brandstof kwaliteit. ![]() ![]() | |
eXplorer1 | maandag 12 mei 2014 @ 21:08 |
Heb je daar niet de multiplicatieve adaptie voor? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 mei 2014 @ 21:38 |
Nee, dat zijn de feultrims. Die zijn voor correctie op de inspuitduur, als er bv een lek in het inlaatsysteem zit, na de luchtmassameter dan wordt er minder lucht gemeten dan aan gezogen. Het gevolg een arm mengsel. Via de lambda sonde wordt de geregistreerd door de ECM. De ECM gaat hier op meer inspuiten, om dit te corrigeren. Op een gegeven moment loopt de leerwaarde uit zijn bereik (-25%/+25% of 0/256) en dan wordt een een foutcode opgeslagen. Een oud type ecm slaat P0170 op, terwijl een moderne een P0171 of P0172 opslaat. Afhankelijk van een te arm of rijk mengsel. [ Bericht 1% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 12-05-2014 21:47:48 ] | |
Light | maandag 12 mei 2014 @ 22:04 |
Je wilt wel benzine in de tank hebben, al was het maar omdat (de meeste) auto's met gasinstallatie op benzine starten. En het is handig als reserve. | |
Innisdemon | maandag 12 mei 2014 @ 22:16 |
Ja, dat was nou net niet het idee he? | |
Light | maandag 12 mei 2014 @ 22:28 |
Het idee is dat het kan, niet dat het moet. LPG is een stuk goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is minder dan van benzine en diesel en de tankinhoud valt soms wat tegen. Dan is het handig om een optie te hebben zodat je kunt doorrijden als de LPG-tank (bijna) leeg is. | |
Innisdemon | maandag 12 mei 2014 @ 23:33 |
Ja, maar het gaat er juist om dat TS probeert uit te vissen op welke brandstof hij NU rijdt. In mijn voorbeeld is het dan zinloos om de benzinetank vol te gooien. Als die leeg is, weet je zeker dat je op gas rijdt (tenzij je uberhaupt niet rijdt :p ) | |
InFrA-WiZ | dinsdag 13 mei 2014 @ 18:03 |
En als de bezinetank helemaal leeg is is er kans dat ie niet start alsie op bezine start :/ | |
Light | dinsdag 13 mei 2014 @ 18:38 |
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk. | |
JumJum | dinsdag 13 mei 2014 @ 19:01 |
Toppertje dit ![]() | |
Innisdemon | dinsdag 13 mei 2014 @ 20:24 |
Da's ook weer wat ![]() | |
De_Melkboer | dinsdag 13 mei 2014 @ 20:52 |
Beide tanks vullen, 100 km. rijden en dan beide tanks proberen te vullen, je ziet vanzelf welke leger is geworden (hoe moeilijk kan het zijn). | |
Ou-Tannu | woensdag 14 mei 2014 @ 00:51 |
foto posten van je dash :w | |
2cv | woensdag 14 mei 2014 @ 01:37 |
Vraag het je vader. | |
Kriegel | woensdag 14 mei 2014 @ 01:48 |
Vraag het je moeder. | |
sijs | woensdag 14 mei 2014 @ 07:53 |
ik mis een heel belangrijk ding; als er een gasinstallatie inzit wordt je "beloond" met een veel hogere aanslag motorrijtuigenbelasting... als dank voor het mileuvriendelijk rijden op een goedkopere brandstof over vermogen: gas heeft een lagere calorische inhoud dan benzine, vandaar dat als je motor op gas loopt hij wat minder vermogen geeft dan wanneer hij op benzine draait meestal heb je op je dashboard een schakelaar zitten die je op gas of benzine zet, - bij oudere auto's moest je handmatig op benzine starten en hem zelf op gas zetten, modernere installaties doen het zelf oudere installaties hebben een verdamper met een ring onder de carburateur moderne injectiemotoren hebben - of vloebare gas injectie - of gewone gas injectie in het inlaatsysteem | |
blup | woensdag 14 mei 2014 @ 08:13 |
eXplorer1 | woensdag 14 mei 2014 @ 09:55 |
Dat is een Koltec lpg systeem geloof ik, Vialle AMS werd vaker gebruikt in zulke auto'tjes dus hij kan ook deze hebben: ![]() | |
r8v2 | donderdag 15 mei 2014 @ 13:33 |
Je kan het ook ruiken bij de uitlaat. Alhoewel ik het vermoeden heb dat TS dat verschil niet kan ruiken ![]() | |
DieselTank | donderdag 15 mei 2014 @ 14:04 |
Ik zou kiezen voor diesel. Maar wat is het probleem nou?? ![]() | |
leolinedance | donderdag 15 mei 2014 @ 23:24 |
Wat kiezen ![]() Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan? Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine. | |
bokkepoot | donderdag 15 mei 2014 @ 23:28 |
Goed afgesteld zelfs meer vermogen ![]() | |
leolinedance | donderdag 15 mei 2014 @ 23:30 |
Klopt, maar bij mijn vorige auto met Vialle LPi installatie was er geen verschil merkbaar. | |
Fer | vrijdag 16 mei 2014 @ 00:35 |
![]() ![]() ![]() En deze had mijn vader vroeger, die was echt master. Dat witte knopje drukte je voor het starten, op het laatste was het achter elkaar klikken, gaspedaal pompen en doorstarten tot ie aansloeg. Toen had ie Ascona 290k gelopen. ![]() | |
eXplorer1 | vrijdag 16 mei 2014 @ 00:45 |
Ja ![]() ![]() | |
sijs | vrijdag 16 mei 2014 @ 14:03 |
het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in en als we gaan katten vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk) | |
eXplorer1 | vrijdag 16 mei 2014 @ 14:16 |
Ja, neem het volgende in gedachte: 1. LPI zorgt ervoor dat gas van vloeibaar naar gas gaat in het spruitstuk, ontrekt warme aan de omgeving, koelere lucht levert meer vermogen 2. als je een beetje snugger bent in engine mapping mod je de ignitionmap en kan je de boel een stuk vervroegen omdat lpg bijna niet pingelt, ook meer vermogen. deze 2 samen doen de calorische tekort bijna of geheel tenniet. [ Bericht 0% gewijzigd door eXplorer1 op 16-05-2014 14:47:36 ] | |
sijs | vrijdag 16 mei 2014 @ 14:30 |
| |
leolinedance | vrijdag 16 mei 2014 @ 14:44 |
Ja maar dat vraagt TS toch helemaal niet? En nee, je merkt het helemaal niet. Zoals eerder gezegd kan een auto op LPG zelfs meer vermogen hebben. | |
sijs | vrijdag 16 mei 2014 @ 15:00 |
ik merk dat je het perfect weet...... | |
leolinedance | vrijdag 16 mei 2014 @ 15:08 |
Heb 5 jaar en 170k km Vialle LPi gereden dus heb wel wat ervaring ja... Maar goed, je hoeft mij en andere posters hier niet te geloven. Hier ging de vraag van TS trouwens ook helemaal niet over. | |
Fer | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:28 |
Een gewoon polo'tje kan toch ook een klopsensor hebben, zoals bijna iedere moderne auto. Deze regelt het ontstekingstijdstip ook af, als je bijvoorbeeld Ultimate 98 tankt. Dit bovenstaande gebeurt op gas ook, de ecu meet geen klop en vervroegt het ontstekingstijdstip. De vloeibare lpi inspuiting koelt de lucht waardoor het meer zuurstof in de cilinder terecht komt. Dit samen heft zeker de lage calorische waarde op en geeft soms zelfs meer vermogen. | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:24 |
G3 systemen werken zo ![]() | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:25 |
op benzine is de motor feller dat is nu eenmaal zo! gas geeft een mindere snelle knal in je cillinders. | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:26 |
dan kan die VEEL zuiniger lopen ![]() | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:27 |
en dan ook niet op lpg want G3 installatie start op benzine. | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:28 |
die schakelen meestal ook over op LPG of benzine met het knopje. deed mijn benz uit 69 al. | |
Fer | zaterdag 17 mei 2014 @ 09:54 |
Ja maar we hebben het hier niet over oude busjes of kevers met een mengstuk onder de carburator he. | |
Lord_Vetinari | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:24 |
Of werkwoorden te vervoegen.... | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:43 |
klopt heb ut over een G3 systeem. en aangezien die pas in de jaren 90 gebruikt werd... | |
garfieldrulez | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:11 |
Of gewoon even ruiken... Op LPG komt er een vrij apart luchtje uit de uitlaat, dat herken je gelijk Ruikt hetzelfde als je fornuis Op benzine ruik je vrijwel niets.. | |
Bouke-p | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:22 |
Mijn 728 met verdamper doet dat ook allemaal automatisch ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 18 mei 2014 @ 14:46 |
![]() En benzine ruik je ook wel degelijk. |