Tyrion

Wat een meesterlijke scene is die trial

Had al gehoopt dat het een keerpunt in het verhaal zou zijn, maar meer nog dan de dood van Joff is dit de climax waar het verhaal naar toe ging.
Zoals ik het zie: alle frustraties en beledigingen die Tyrion heeft moeten ondergaan (en wij als kijker met hem), waren ook een onderdeel van zijn gouden kooi als Lannister. Ik denk eigenlijk dat de getuigenis annex het verraad van Shae, waar hij oprecht van hield, de druppel was die de emmer heeft doen overlopen en hem heeft doen inzien dat dit misschien ook een manier is om aan die kooi te ontsnappen. En een ultieme gelegenheid om die frustraties over dat ondankbare klootjesvolk te uiten -> just cause voor die trial by combat, Die heeft al een keer eerder in zijn voordeel gewerkt, dus waarom geen tweede keer. Ik kan me heel goed voorstellen dat Tyrion zo kwaad werd, opmerkingen dat dat niet 'in character' zou zijn snap ik niet zo.
Ook een mooie recap trouwens van alle confrontaties tussen Tyrion en Joff, die nu natuurlijk allemaal anders uitgelegd worden

Wat wordt iedereen heerlijk vals en opportunistisch neergezet.
En Tywin eindelijk comfortabel op de troon, like a boss

Jaime
Oberyn

Shae moet eens met handen op de rug gebonden en verzwaard met keien bevestigd aan haar tepels van de hoogste toren in zee geflikkerd worden.

Wat is Stannis trouwens een slappe zak, zeg. Hij gooit zijn naam en claim voor het koningsschap ter plekke te grabbel door na één keer 'nee' van de Iron Bank meteen af te druipen. Hij mag van geluk spreken dat ie Davos bij zich had, wiens idee het in de eerste plaats al was om daar geld los te peuren, maar zo wordt Stannis' verhaallijn en niet echt beter op.
Vooral erg jámmer dat het lijntje met Yara op zo'n anticlimax uitloopt. Als alleen maar de bedoeling was om aan te tonen dat Theon reddeloos verloren is, hadden ze dat ook wel met een minder bombastische aanloop kunnen doen. Ben wel onder de indruk van de transformatie Theon -> Riek