Kun jij me misschien nog tips geven, Pizza_Boomquote:Op woensdag 7 mei 2014 00:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nouja, eerlijk is eerlijk, Susteren is natuurlijk een beetje geargeil, vooral van Canon (ik heb je de laatste tijd nog niet in het patstopic gezien, ben je ziek?), maar maakt verder wel goede foto's, Sunchaser is erg goed in trollen en Hoink geeft eigenlijk altijd alleen maar commentaar, maar komt zelf nergens met opties of voorbeelden.
Ik vrees van niet kerel. Ik weet dat mijn merk, Sony, erg hard aan de weg timmert (met de nieuwe serie body's, met ISO voet, moet je draadloos accessoires zoals mics kunnen aankoppelen, maar van de camera die ik heb die dat kan, heb ik de hele filmmodus nog nooit gebruikt. Echter, een voorbeeld: Mijn flitser heeft ook een continuelamp erin zitten. Ik misbruik die als zaklamp in het donker, maar zo kan je dus met een fotocamera en een flitser ook gewoon filmen in het donker. Het licht zal niet zo geweldig zijn als van een goede externe lamp, maar het is regelbaar in sterkte en gaat gewoon op de camera.quote:Op woensdag 7 mei 2014 00:57 schreef Unites het volgende:
[..]
Kun jij me misschien nog tips geven, Pizza_Boom?
De beste camera is de camera die bij je past. Dus beantwoord eerst deze vragen eens zoals in het topic staat waar in de fipo naar gelinkt wordt:quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:09 schreef Unites het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pizza_Boom. Ik heb net lopen kijken naar wat voorbeeldvideo's van de Sony a7s, dat zag er goed uit. Ik vraag me toch af welke camera dan beter is... de Panasonic GH4 of de Sony a7s?
quote:“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “
Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De een wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willenDit lijstje kan daar ook bij helpen.
Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houd er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij dSLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.
Formaat:
Wil je een compactcamera, bridgecamera, systeemcamera of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 5 segmenten:
• Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.
• (Travel) Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties, zoals een betere zoom en videomodus.
• Bridgecamera/Superzoom: Zoom, zoom en nog meer zoom. Tegenwoordig al over de 40x voorwerpen dichterbij kunnen halen. Erg flexibel en vaak verbluffende specificaties en mogelijkheden.
• Systeemcamera (ILC=Interchangable Lens Camera/Mirrorless camera/Evil camera): Camera's met een lensmount waardoor je de camera met verschillende lenzen kunt gebruiken. Deze camera's hebben geen optische viewfinder/spiegel waardoor ze compacter zijn. De sensor kan echter zo groot zijn als die van een dSLR, zo is de Sony NEX uitgerust met een APS-C sensor. Camera's als deze zijn erg in opkomst.
• D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires.
Doel:
Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.
De fotograaf:
is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?
Huidige camera:
Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.
Welke camera’s twijfel je over:
Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeld ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.
Bijzondere eisen:
Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'
Een deel is al beantwoord, budget weten we, doel weten we, ik denk dat je alles van micro tot bridge gewoon kan wegstrepen en alleen de ILC en SLR's over houdt naast de dedicated filmbody's. Aangezien hij regisseur wil worden, denk ik dat een out of the box working system ook niet voor hem zal gelden, hij moet ervaring opdoen. Anders gezegd, camcorders kunnen we ook afstrepen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:07 schreef ACT-F het volgende:
Dus beantwoord eerst deze vragen eens zoals in het topic staat waar in de fipo naar gelinkt wordt:
Er is geen beter. Zo is een Phantom Gold ook niet beter dan een GoPro, het zijn gewoon andere camera's met andere goede- en slechte punten.quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:09 schreef Unites het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pizza_Boom. Ik heb net lopen kijken naar wat voorbeeldvideo's van de Sony a7s, dat zag er goed uit. Ik vraag me toch af welke camera dan beter is... de Panasonic GH4 of de Sony a7s?
Ik vind de informatie behoorlijk karig. Als je regisseur wilt worden heb je geeneens een camera nodig. Wie wil je regisseren dan, jezelf? Ik kan geen camera adviseren als ik geen details weet over afstanden van onderwerpen, belichting, geluidsopnames, externe monitoring, wijze van dataoverdracht, wijze van bediening, handzaamheid, mobiliteit, etc. Met een mobiele telefoon kun je ook filmen en regisseren. Ik zie bij TS de meerwaarde van een dure camera nog niet in gezien het ontbreken van wensen die een specifieke camera vereisen. Als TS zo graag een Panasonic wil kopen, ga je gang. Uiteindelijk leer je vanzelf wel of het een goede koop was of niet.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Een deel is al beantwoord, budget weten we, doel weten we, ik denk dat je alles van micro tot bridge gewoon kan wegstrepen en alleen de ILC en SLR's over houdt naast de dedicated filmbody's. Aangezien hij regisseur wil worden, denk ik dat een out of the box working system ook niet voor hem zal gelden, hij moet ervaring opdoen. Anders gezegd, camcorders kunnen we ook afstrepen.
En ik denk dat de meeste van ons nu al het antwoord weten.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als TS zo graag een Panasonic wil kopen, ga je gang. Uiteindelijk leer je vanzelf wel of het een goede koop was of niet.
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:27 schreef Unites het volgende:
Ik wil niet per se een Panasonic kopen hoor
Doe geen moeite. Zoals ik al vroeg:quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:31 schreef Susteren het volgende:
[..]
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?
En heb je mijn post hierboven wel gelezen? Je moet je niet blindstaren op alleen de camera, dat is gewoon naïef.
En daar geen antwoord op krijg dan weet ik voldoende. TS weet 0,0. Voor een beginner maakt het niets uit wat voor een camera het is. Liever zo slecht mogelijk zodat TS eerder tegen problemen aan loopt en daaruit lering trekt. Ik adviseer een high end compact, zodat ik zeker weet dat zijn statief van ¤70 niet omvalt.quote:Ik kan geen camera adviseren als ik geen details weet over afstanden van onderwerpen, belichting, geluidsopnames, externe monitoring, wijze van dataoverdracht, wijze van bediening, handzaamheid, mobiliteit, etc.
Nouja ik zou eerder voor een 600D met kitlens gaan dan een high-end compact of hybrid. Maarja ik ben het met je eens dat TS eerst eens wat technische kennis moet opdoen, en dat doe je niet op een opleiding over 3 jaar maar nu, op internet. Lees blogs, kijk video's en ga daarna weer eens kijken wat je nu eigenlijk wilt.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Zoals ik al vroeg:
[..]
En daar geen antwoord op krijg dan weet ik voldoende. TS weet 0,0. Voor een beginner maakt het niets uit wat voor een camera het is. Liever zo slecht mogelijk zodat TS eerder tegen problemen aan loopt en daaruit lering trekt. Ik adviseer een high end compact, zodat ik zeker weet dat zijn statief van ¤70 niet omvalt.
Hoe verwacht jij ervaring op te kunnen doen over camerastandpunten, lichtstandpunten, effecten van objectieven en dergelijke op standpunten en beeldvervorming zonder camera? Voordat je wat gaat regisseren, moet je natuurlijk wel e.e.a. aan ervaring hebben, net als een portfolio. Ten minste, dat lijkt mij. TS zal hierover ook vast wel informatie hebben ingewonnen bij de opleiding die hij wil gaan volgen, al dan niet met zijn ouders. Ik kan mij niet inbeelden dat ouders zomaar even 2000 euro geven voor een opleiding als het niet nodig is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik vind de informatie behoorlijk karig. Als je regisseur wilt worden heb je geeneens een camera nodig. Wie wil je regisseren dan, jezelf?
Maar dat komt puur omdat er het labeltje Canon opgeplakt is. Je slaat door Susteren, geef hem advies in plaats van een camera en merk op te dringen. En nee, het is inderdaad niet meer dan logisch dat je niet van alle merken evenveel weet, maar laat iemand zelf zijn keuze maken, zeg wat over de voordelen én nadelen. Enige wat jij doet is: "Waarom heb je geen canon, doe de 600D, neem Canon, Canon is goed, Canon, 600D doen, 600D is geweldig." En ja, dat wordt nu behoorlijk vervelend. Nok met dat opdringerige gedrag omtrent een merk en geef gewoon eens argumenten...quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:43 schreef Susteren het volgende:
Nouja ik zou eerder voor een 600D met kitlens gaan
Waarom wel of niet vertel je niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:05 schreef Susteren het volgende:
Voor video geen Nikon. Doe gewoon eens zelf wat research, heb ik ook jaren geleden moeten doen. Een Canon hdslr is gewoon de meest "veilige" keuze op het gebied van dslr video.
Want?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:51 schreef Susteren het volgende:
Doe jezelf, je ouders en fok een plezier en koop gewoon die 600d met kitobjectief. Vind je videografie leuk dan kun je met die body enorm gave projecten doen! Vind je het toch niks (waar je nu niets van wilt weten natuurlijk, maar die kans bestaat natuurlijk ook) heb je 460 euro besteed waarvan je 2e hands nog een euro of 350 terug kunt krijgen.
Die gh4 gaat echt niet betere projecten maken dan een 600d.
Want? Omdraaien kan ook, voor het doel werkt een GH4 net zo goed als een doorsnee Canon?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:41 schreef Susteren het volgende:
Je redenen zijn zoals ik al had gedacht gewoon de specs vergelijken, echter zou je naar real life use moeten kijken. Voor jouw doeleinden werkt een Canon evengoed als de GH4.
Dus nu zeg je feitelijk dat de Panasonic slecht is en daarmee zeg je dus indirect dat je Canon ook slecht is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:25 schreef Susteren het volgende:
En ik denk dat de meeste van ons nu al het antwoord weten.
Waarom heb jij het over Canon en overweeg je geen JVC, Sony, Panasonic of Samsung?quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:31 schreef Susteren het volgende:
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?
Daar komt de aap uit de mouw omtrent Canon vs. Panasonic, je hebt een persoonlijke aversie tegen micro 4/3.quote:Op maandag 5 mei 2014 16:22 schreef Susteren het volgende:
Gh4 vind ik leuk, maar ben gewoon geen fan van micro four third systemen (en het goedkoop verhaal houd ook snel op met de leukere micro four third objectieven).
Wat ik zou aanraden heb ik zojuist een hele post over geschreven.
Als je nieuw wilt idem maar dan een 650d ofzo.
Hoop geluchtfiets waarmee je jezelf in een latere post weer mee tegen spreekt, maar geen steekhoudende argumenten waarom Canon nou echt beter is. Nieuwe objectieven die uitkomen zijn, is nou niet echt een lekker argument, vooral als je compleet voorbij gaat aan hun kunnen.quote:Op maandag 5 mei 2014 11:58 schreef Susteren het volgende:
Green screen? Ik zou je eerst eens op het filmen zelf focussen in plaats van al met VFX bezig zijn, *knip*
Zelf denk ik dat een EF systeem meer future proof is, als je later echt serieus verder wilt gaan kun je altijd nog een blackmagic kopen zonder dat je je lenzencollectie moet upgraden.
* Blabla * Canon blijer mee * Blabla*geloof me * blabla * Canon * Blabla * Canon doet het beter * Blabla *quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:15 schreef Susteren het volgende:
[..]
Daar ging het al mis.
*knip*
Micro four thirds is leuk, maar de 14-140 vergeleken met de Canon 24-105 f4 is geen match natuurlijk. En dan te bedenken dat ze maar ongeveer 200 euro verschillen.
Zal ik je dan maar gewoon zeggen welke je moet kopen? Ik denk dat de jongens hier je nu lang genoeg hebben gepest door stom allemaal andere dingen te roepen.quote:
Ja!!!quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:08 schreef nietzman het volgende:
[..]
Zal ik je dan maar gewoon zeggen welke je moet kopen? Ik denk dat de jongens hier je nu lang genoeg hebben gepest door stom allemaal andere dingen te roepen.
Dat idee heb ik ookquote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:00 schreef SunChaser het volgende:
We worden getrolled met een trollacount toch?
We weten ook dat jij een trollacount van Nietzman bentquote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:17 schreef Susteren het volgende:
Lijkt me best gaaf als gewoon Shiz ofzo achter Unites zit, maarja diep van binnen weet ik dat het geen troll is.
En "we" weten dat jij een kloonaccount bent.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
We weten ook dat jij een trollacount van Nietzman bent
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |