abonnement Unibet Coolblue
pi_139517634
Omdat we zelf redelijk dicht bij het water wonen, kreeg ik enige tijd geleden, samen met een vriendin de idee om een bootje te gaan bouwen.
We zijn vertrokken van een klein lijstje uitgangspunten om de kosten zoveel mogelijk te drukken:
-totale kosten <1500¤, alles inclusief van trailer tot verzekering
-4 zitplaatsen
-<20km/h (daarboven een vaarbewijs nodig, snelvaartnummer, hogere verzekering, etc.)
-<6m (daarboven en er gelden andere regels,...)
-<2maanden bouwtijd (we werken beiden en het is een hobbyproject)

Via een collega kreeg ik te horen dat een zeilschool een aantal vervallen vaurientjes had (oud klein houten zeilbootje, maar met uitstekende eigenschappen voor ons) die het voor een symbolische ¤ van de hand wilden doen. Een zeilboot is geen motorboot en heeft daarvoor ook niet echt de geschikte rompvorm, maar de basis leek ons bruikbaar

En zo begon het project



Even gaan kijken:


En ook al ziet ze er wat vervallen uit, de basis leek nog goed, en met de kleine afmetingen, maar net groot genoeg, ze valt het in onze interesseregio. Nu nog een manier om te vervoeren.
Een strandkar zat erbij, en die was bruikbaar, maar niet om het achter de auto te kunnen trekken.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:06:30 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139517714
Ik heb jarenlang een Vaurien gehad. Ik zou al het houtwerk evengoed nalopen en dan zeker even kijken of de bodemplaat goed vastzit. Als dat niet zo is hoeft dat geen probleem te zijn, maar als het langer los gezeten heeft zou ik zeker het hout eronder even goed nalopen op rot.

En ik zou de spiegel versterken zodat die de motor goed kan hebben. Daar is hij eigenlijk niet op gebouwd.
pi_139517751
Leuk project! Ik vraag me af of het allemaal haalbaar is binnen jullie budget.
pi_139517779
Dat vervoer blijkt niet zo moeilijk te zijn. Een trailer kopen zou kunnen, maar dat ligt veel te ver boven ons budget.
Dus men kope een oude aanhangwagen die technisch nog ok is:

En men modificeert het trekgedeelte (boom vervangen door een langere stalen boom, verstevigingsstrutten gemaakt, u-profiel over de boom als geleiderail voor het voorste wieletje van de strandkar. Terzijde: onder de 750kg dient een aanhangwagen niet gekeurd te zijn, al zou ie daar met glans door komen). Het ziet er niet uit, toegegeven, maar het werkt wel:



@Snakey, ik zit al iets verder, maar je had gelijk :P[img]
pi_139517869
En dat moet natuurlijk het water in. Gewoon om te kijken of het dreef eigenlijk.
2de hands voor 225¤een Johnson 5pk (moet voldoende zijn) uit 1984 gekocht. Een heel oude 2takt, maar technisch schijnbaar nog in nieuwstaat. Het werd wel een langstaart al had een kortstaart misschien beter geweest. Geen kabelbediening, maar een helmstok, dus dat moet nog aangepast worden.


In onze buurt is er een watersportzone en dus ook een jachthaven. De mensen daar vonden het een wel grappig project en lieten ons kostenloos de slipway gebruiken voor zoveel proefvaarten als we maar wilden, op voorwaarde dat we daarna lid zouden worden van de club.
Het was een beetje afgaan, met een vervallen bootje en luide 2takt tussen de luxe jachten...


Maar verhip, ze dreef :)
Dan samen met mijn vriendin en haar, een eerste testvaartje gaan doen. Dat lukte aan lage snelheden, maar toen ik aan de helmstok zat en een beetje meer gas gaf, kraakte de spiegel een beetje te hard. Niet zo verwonderlijk, want dat is maar een triplexje van 6mm. Ook daar dient dus iets aan te veranderen.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:28:01 #6
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139518079
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:10 schreef BBach het volgende:

@Snakey, ik zit al iets verder, maar je had gelijk :P[img]
Ik had iets geduldiger moeten zijn zie ik. :P

De spiegel kan je twee dingen mee doen. Hem helemaal vervangen voor een dikkere. Of er aan de binnenkant een dikkere plaat tegenaan plakken, en die dan nog met latten aan de binnkant vastzetten. Of had je dat ook al gedaan? :P

Een langstaart is eigenlijk niet goed inderdaad. De kracht die op de spiegel komt te staan is eigenlijk te groot, zeker als je er met 4 man in zit.
pi_139518223
Zoals Snakey dus zegt, zijn er inderdaad die opties. Op constructie zouden we niet besparen, dus heb ik er een 22mm dikke marine multiplex spiegel, verlijmd met 2componentenlijm en verstevigingslatten aan de binnenzijde.


Nog maar eens kijken wat we ermee kunnen doen:


Zoiets (quick and dirty), lijkt ons wel iets

  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:37:13 #8
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139518568
Wat gek bootje lek...

pi_139518577
Bootje klaar scheuren maar!!

  zaterdag 3 mei 2014 @ 13:04:30 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_139518746
MS Zeilschool, rare naam :P .

Zie 'm nergens op m'n AIS-tracker. Als dat maar goed komt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_139519423
Gloorbek :D !

Maarre, leuk en gedurfd project, BBach! Ben benieuwd!
pi_139519650
Gloorbek :), zo had het kunnen gaan, ja.
We hebben dus maar even kunnen testen of het motortje voldoende was en of het min of meer stuurbaar bleef. Daarna maar prioriteit gegeven aan werken uit het water.
We hebben geloof ik een week of 2 zitten schuren tot we aan het houtwerk begonnen. Het idee was: 2 luikjes achteraan voor storage en om het gewicht wat naar voren te houden (het grootste drijfvermogen zit in het breedste stuk) 2 bankjes naar voren toe. Vooraan nog een kleine waterdichte berging en een stuurtje linksachter (is wat makkelijker om te praten want je kan naar voren blijven kijken).




Alles met een kleine radius gemaakt op ronde spanten. Op die manier sluit het wat beter aan op de bestaande boord en loopt het water er af. Het hout is 18,12 en 6mm marine multiplex.

  zaterdag 3 mei 2014 @ 13:57:05 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139519826
Nog ruimte voorin gelaten voor evt wat ballast ter compensatie van het motorgewicht? Als hij straks mooi vlak ligt is hij stukken fijner te maneuvreren :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 3 mei 2014 @ 22:44:35 #15
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_139536661
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:54 schreef Gloorbek het volgende:
Wat gek bootje lek...

[ afbeelding ]
Ik trapte er in _O-.
pi_139546096
@Sounddragon: veel gewicht is er niet te compenseren, doordat het zwaartepunt al ver naar voor is geschoven door de passagiers. Maar ik heb er idd een compartiment gemaakt waar de half-tractie (zware loden) batterij komt te staan.
De ideale waterlijn bij een vaurien is zoiets:

De neus net boven het water, en met de onderkant die vlak is, wil de romp dan beginnen planeren (bij ons zal dat niet lukken wegens te lage snelheid en te hoog gewicht).
Het geeft in elk geval een streefdoel, want voor die positie zijn ze gebouwd.

De bbmotor wilden we remote bediend, dus 2de hands (2veel te zware, maar spotgoedkoop en incl morsekabels) een gashendel gekocht. Even testfitten



Voor het sturen zijn er kabelsets te koop die werken met een trek en duwkabel. Helaas zit je dan direct aan 150¤ en heb je dan een lelijk stuurtje. Wat een andere optie is, is het open drum steering systeem. Zo werd dit vroeger gebruikt, en nu nog bij smalle racebootjes. Het is een geleiderol waar de stuurkabel (in ons geval zal dat nylon zijn) over getrokken wordt. De stuurkabel geleid je dan via katrollen naar de bb, en die trekt van beide zijden. De spanning op de kabel moet dan wel redelijk hoog zijn om weinig speling te hebben.
Dus een 2de hands stuurnaaf gekocht, en een oud citroen stuurwiel voor een prikje:



Daarmee zou het moeten lukken.
De constructie gaat gestaag verder, en het is dan bijna tijd om de boot om te draaien en de onderkant te plamuren/lakken.


Alle plamuur en verf is een 2componentensysteem dat zeer robuust is (en ook prijzig), maar daarop besparen is zinloos. Hierna kwamen uren en uren plamuren en schuren, tot dit punt:

De eerste keer dat we met zo'n soort verf werkten, en het resultaat is niet perfect, maar ook niet slecht. De opening van het zwaard is trouwens gewoon met hout gedicht en volverlijmd.



  zondag 4 mei 2014 @ 12:19:07 #17
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139546194
Ziet er goed uit. Misschien een idee om het nylon stuurkabel te vervangen voor een stalen draad? Dan heb je op zeker weinig speling.

En was het niet verstandig geweest een klein zwaard te houden? Ik weet het niet zeker maar het gaat wel makkelijk driften zo lijkt me.
pi_139546392
@Snakey: dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dan heb je nog extra onderdelen en zwaardere katrollen nodig. Nylon is de goekoopste oplossing, is makkelijk te vervangen en veert een beetje mee als de spanning te hoog wordt.
En wbt het zwaard: bij de eerste testvaart hebben we eens het verschil in wendbaarheid en snelheid getest met en zonder zwaard, en veel effect had het niet. Normaal gezien komen er niet zo'n grote horizontale krachten op de romp, want er is geen zeil meer.

Dus dat was het volgende op de lijst: het stuur en de hendels aan de praat krijgen. Het heeft me toch een dag of 2 trail and error gekost, het ziet er niet uit, maar het werkt en is dus spotgoedkoop (een deel van de katrollen kon ik immers hergebruiken van de mast enzo).








Het volgende op de lijst: de papieren van de boot in orde brengen zodat we ons vaarnummer kunnen aanvragen en ons lidmaatschap van het haventje. Doordat het zo klein en traag is, zijn heel veel regels niet meer van toepassing en vallen we in de laagste categorie. (je mag dan bv niet ver op zee en geen zeekanalen bevaren, maar dat was toch de bedoeling niet...)

En een testvaartje natuurlijk.
  zondag 4 mei 2014 @ 12:49:01 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139546715
Ziet er netjes uit zo ^O^

Vergis je niet in het ontbreken van het gewicht van de mast, giek en het zeil, en de krachten daarvan ;) Maar het is eenvoudig om er achteraf nog een zandzakje, rolletje lood of iets zwaars bij te mikken in het vooronder.
Ik ben het ook wel een beetje eens met Sneek vwb die stuurkabel; nylon gaat hoe dan ook rekken; je kunt er ergens in de lengtezijde evt een veer tussen zetten die de boel op spanning houdt, maar ik zou denk ik ook voor staal/rvs kabel gaan :Y

E.e.a zal na verloop van tijd wel boven water komen (hihi), en is later evt ook nog aan te passen ;)

Goed bezig iig ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 4 mei 2014 @ 13:00:33 #20
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139546931
Volgens mij kan je ook nylon draad kopen wat versterkt is met wat staal. Maar goed, nylon voldoet ook inderdaad, en is makkelijk te vervangen indien nodig.

Ik zat net naar de BB moter te kijken, van deze is makkelijk een kortstaart te maken. Als er ergens een kortstaart met een kapotte motor op de sloop ligt kun je daar het laatste staartdeel vanaf halen en vervangen. Weet niet of het echt nodig is, maar het is wel beter voor de boot wat betreft krachten die overal op komen te staan met een langstaart. Of zou je dan de as ook moeten verkorten, nee toch?
pi_139547093
@Sounddragon: Er kwam wel een en ander boven water :P Ik heb tussen de nylondraden langs beide zijden lange kabelspanners geplaatst. Zo kan ik de rek op termijn compenseren. Wat we daaruit hebben geleerd: als je de spanners niet borgt, dan lossen ze zich door de trillingen van de bb. En dan lost je kabel en verlies je alle sturing. In het midden van de vaart. Oeps. Maar het was snel gefixt, en nu ze geborgd zijn doet het probleem zich niet meer voort (nu zitten we al ongeveer op 15a20 lange en korte vaarten na deze foto's, over een totaal van +-230km, onder alle beladingscondities. Ik weet intussen wel dat het werkt. Maar er waren kinken in de kabel :)

De eerste proefvaart met de nieuwe sturing was schitterend, maar ook interessant.
Op het eerste gezicht leek alles goed, de positie was stabiel, geen lekkages, goede houding op het water. Bij lage snelheden, zo bleek.



De sturing werkte eigenlijk ook voortreffelijk



Maar vanaf een bepaalde snelheid, ongeveer 75%, begint hij achteraan te diep in het water te liggen:



(al zit het er wel erger uit dan het is, in het echt zit nog de hele bovenkant boven water, het meet dan ook maar een 26cm ofzo. Goed is het in elk geval niet)


Op een andere dag ook eens de topsnelheid met deze slechte situatie, en die was al bijna goed


Gelukkig was de oorzaak gauw gevonden. Omdat het een langstaart is heeft die veel hefboommoment, op zich niet erg, want de romp is in het midden net zo diep als de cavitatieplaat boven de schroef. Dat is eigenlijk perfect. Maar ik had er niet echt op gelet dat de spiegel van een vaurien niet loodrecht op het wateroppervlak staat. Daardoor staat de motor zelf totaal uit trim en trekt hij de kont van de boot in het water.


Maar zoals de oplettende kijker kan zien, staat de buitenboord al op maximale trim. Dus ook daar moest nog iets aan aangepast worden.

Verder was het wel een zalige dag :)

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 04-05-2014 13:22:33 ]
pi_139547897
Wat een enorm leuk project! ^O^
pi_139548756
In plaats van (rekbaar) nylon kun je ook iets als dyneema gebruiken voor je stuursysteem. Blijft een synthetische lijn, maar is minstens net zo sterk als staaldraad, en rekt niet zoals nylon.
pi_139549821
Tot nu toe hebben we geen enkel probleem met het stuursysteem. Ik heb wel een paar filmpjes, maar ben eens aan het kijken hoe ik onze commentaar van het filmpje kan knippen. Mocht er ooit een probleem komen, dan kunnen we nog altijd switchen van kabel.

In elk geval, we komen dichter tot hoever we zijn geraakt.
Eerst het trimprobleem oplossen door een spie te maken aan de spiegel:

Daarna nog maar eens het wit plamuren:

Nog eens het wit herschilderen:

En dan het middenstuk nog schilderen:

Ook niet allemaal perfect, maar het moet ook een beetje vooruitgaan natuurlijk.


Nu zitten we ongeveer hier:

Er zit nu wel een elektrisch circuit in, een pc boxen systeem, wat nachtverlichting en een scheepshoorn.
Intussen ook ons vaarnummer, reddingsvesten, anker,roeispanen (wat nodig en verplicht is)
Hier vaag de knopjes te zien:

Eigenlijk moeten nu nog kussentjes worden gemaakt voor op de banken en wat kleine details. Maar het budget is er door met +-1300¤ en na 2.5maanden wilden we toch vooral varen.


(hier was de impeller van de waterpomp van de bb nog niet vervangen en was ik continu aan het kijken of ie niet oververhit raakte)



Er moet ook nooit een brug voor ons open, want wij liggen maar heel laag op het water


Dus ja, het kan als je tevreden bent met een klein bootje en een laag vermogen. Hopelijk kan ik binnen een paar weken ook eens aan de kussentjes beginnen en de laad/ontlaad manier wat verbeteren.
pi_139556422
Omdat filmpjes toch meer tonen: hier zijn er 2.
Eentje van eerder, toen we het bootje nog moesten testen, en zeker de besturing. Toen werd het snel donker en waren we niet van plan om al naar huis te gaan. In elk geval wendbaar genoeg in mijn opinie.



En bij valavond, die situatie heb je eigenlijk veel meer. Op het meeste van de vaarwegen mag je maar 12km/h varen.


[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 05-05-2014 10:09:56 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')