 
		 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 [img]
[img]
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Ik had iets geduldiger moeten zijn zie ik.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 12:10 schreef BBach het volgende:
@Snakey, ik zit al iets verder, maar je had gelijk[img]
 
  
  
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 .
 . 
			 
			
			
			 , zo had het kunnen gaan, ja.
, zo had het kunnen gaan, ja. 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
  Maar het is eenvoudig om er achteraf nog een zandzakje, rolletje lood of iets zwaars bij te mikken in het vooronder.
 Maar het is eenvoudig om er achteraf nog een zandzakje, rolletje lood of iets zwaars bij te mikken in het vooronder.

 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Ik heb tussen de nylondraden langs beide zijden lange kabelspanners geplaatst. Zo kan ik de rek op termijn compenseren. Wat we daaruit hebben geleerd: als je de spanners niet borgt, dan lossen ze zich door de trillingen van de bb. En dan lost je kabel en verlies je alle sturing. In het midden van de vaart. Oeps. Maar het was snel gefixt, en nu ze geborgd zijn doet het probleem zich niet meer voort (nu zitten we al ongeveer op 15a20 lange en korte vaarten na deze foto's, over een totaal van +-230km, onder alle beladingscondities. Ik weet intussen wel dat het werkt. Maar er waren kinken in de kabel
 Ik heb tussen de nylondraden langs beide zijden lange kabelspanners geplaatst. Zo kan ik de rek op termijn compenseren. Wat we daaruit hebben geleerd: als je de spanners niet borgt, dan lossen ze zich door de trillingen van de bb. En dan lost je kabel en verlies je alle sturing. In het midden van de vaart. Oeps. Maar het was snel gefixt, en nu ze geborgd zijn doet het probleem zich niet meer voort (nu zitten we al ongeveer op 15a20 lange en korte vaarten na deze foto's, over een totaal van +-230km, onder alle beladingscondities. Ik weet intussen wel dat het werkt. Maar er waren kinken in de kabel 

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 .
. 
			 
			
			
			We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.quote:Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef fathank het volgende:
Geinig bootje. Alleen had je wel langer dan 6m kunnen gaan. Tot 14.99 meter om precies te zijn zonder vaarbewijsplichtig te zijn.
Overweeg ook om op termijn voor een 4takt motortje te gaan. Rustiger aan je hoofd, schoner en stukken zuiniger.

 
			 
			
			
			Ja duidelijkquote:Op maandag 5 mei 2014 10:45 schreef BBach het volgende:
[..]
We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.
Vanaf 6m is trouwens de verzekering hoger, moet je een inverkeersstelling betalen en heb je een vaarvignet nodig.
Het punt was net om met weinig geld iets praktisch te maken. Iets van 4m haal je makkelijk uit het water (lukt bijna op je eentje), heeft niet veel vermogen nodig en past netjes in mijn schuur. Met 14.99m had ik een probleem gehad
Qua 2takt/4takt: zoek eens een 4takt van 5-6pk voor 225¤ in topstaat. Qua lawaai maakt dat weinig verschil (naar mijn ervaring), al zal een 4takt uit 2013 wel stiller zijn dan een 2takt uit 1984. 2takt heeft ook meer vermogen per gewicht dan een 4takt. Verbruik, dat klopt zeker. Hoewel we nu met 4 personen 3l/h verbruiken of dus 15l/100km, wat ik vind meevallen.
 . Daarom zei ik ook op termijn
. Daarom zei ik ook op termijn  . Maar nogmaals, tof project
. Maar nogmaals, tof project  .
.
											 
			 
			
			
			En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :pquote:Op zondag 4 mei 2014 20:03 schreef densmee het volgende:
Maar wat een leuk project, weet wel waar die kluseigenschappen vandaan komen
 
			 
			
			
			quote:Op maandag 5 mei 2014 16:34 schreef BBach het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :p
Ook het bootje zelf is begonnen als een te elaborate woordgrap. Ik zei altijd tegen m'n vriendin dat ik met haar in het huwelijksbootje zou stappen. Maar ik had geen bootje. Toen later de officiële naam voor het bootje moest gekozen worden (ivm immatriculatienummer) hebben we het 'MS *insert koosnaam van m'n vriendin*'genoemd. Gelukkig was mijn medebotenbouwervriendin akkoord (want het is gedeelde ownership en kan zij altijd een naamveto stellen). En onlangs heb ik dus mijn vriendin -succesvol- ten huwelijk gevraagd ergens temidden op het water op een bootje naar haar vernoemd:)
 
  
			 
			
			
			Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.quote:Op maandag 5 mei 2014 21:56 schreef Snakey het volgende:
Wel een hoop werk trouwens voor een aanzoek. Ik ben benieuwd naar jullie bruiloft.
 
			 
			
			
			Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:20 schreef BBach het volgende:
[..]
Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.
Voor de bruiloft, misschien een miniatuur ekranoplan? Heb dit altijd facinerende dingen gevonden en ooit ga ik daar eens een kleinere versie van maken.
[ afbeelding ]
Ze bestaan ook kleiner, maar dat moet nog kleiner kunnen
[ afbeelding ]
Ofwel een hydrofoil, maar die zijn veel te moeilijk qua sturing.
Enfin, dat is voor als ik later nog een hobbyprojectje zoek (we hebben trouwens een aantal van die vauriens overgenomen, waarvan we er maar eentje hebben aangepast)
In mijn dayjob ben ik trouwens ship superintendent van o.a.3 swaths , zelf zeer speciale vaartuigen (met pleziervaartbootjes heb ik dan weer geen professionele ervaring)
 
			 
			
			
			Bedoel je zo'n grondeffect vliegtuigboot? In principe zou dat alle weersomstandigheden moeten aankunnen, want het grondeffect is tot vrij hoog voelbaar. Maar zal wel moeilijk te controleren zijn in die gevallen denk ik.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:36 schreef Snakey het volgende:
[..]
Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Ik moet alleen nog de zetelkussens maken (rood leer), maar dat is er nog niet van gekomen omdat ik met wat andere bouwprojectjes bezig ben. Het zal enkel maar wat verschil geven qua looks, want de bankjes zijn niet oncomfortabel te noemen (heb ze naar onze lichaamsmaten gemaakt) en de nood is dus nog niet hoog. En idd; het weer speelt ook mee. Je hebt er moed voor nodig om op een zonnige dag nu eens niet te gaan varen en eraan te werkenquote:Op zondag 11 mei 2014 21:39 schreef junkiexp het volgende:
Shit heel het project gemist, gaaf zeg!
Is het nu klaar of moeten er nog dingen worden gedaan?
Ik ben ook bezig met een boot maar dan meer met renovatie.
Alleen beetje jammer van het weer momenteel

 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			Thnxquote:Op vrijdag 16 september 2016 20:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Tof project! Leuk bootje ook
Boterbriefje klussen was wellicht eenvoudiger geweest?

 (maar is dus iets als een trouwboekje). Dat had misschien ook gekund. Ik bouw geregeld wel eens iets voor haar/ons, dit moet zowat het kleinste zijn geweest, maar wel al veel deugd van gehad
 (maar is dus iets als een trouwboekje). Dat had misschien ook gekund. Ik bouw geregeld wel eens iets voor haar/ons, dit moet zowat het kleinste zijn geweest, maar wel al veel deugd van gehad  
											 
			 
			
			
			 
											|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |