http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585quote:Een boterham eten in de metro, het kan je zomaar een boete van 100 euro opleveren. In Rotterdam en ver daarbuiten is vol verbazing gereageerd op de straf die vervoersbedrijf RET uitdeelt voor dit vergrijp.
Door het eten van een bammetje in de Rotterdamse metro is studente Marlies het middelpunt geworden van een landelijke discussie. Het is dat ze de hap dinsdagochtend snel doorslikte, anders had een RET-controleur haar beboet.
'Twee weken de cel in met die Marlies,' grapt de Rotterdamse acteur Jack Wouterse, die dol is op eten én het ook weleens aan de stok heeft met de autoriteiten. Zoals in 2011, toen hij een aantal stadswachten uitschold nadat hij onenigheid had gekregen over zijn poepende hond. 'Ik snap dat die mensen hun werk doen. Maar schieten we niet door als we boterham etende meisjes gaan bekeuren?'
Kiosken
Wouterse verwoordt de teneur van de meeste reacties op 'boterhamgate'. 'Het getuigt van een dubbele moraal,' zegt Chris Vonk van reizigersorganisaties Rover. 'De RET faciliteert de verkoop van broodjes op de stations, maar verbiedt het eten ervan,' zegt hij, doelend op de snackkiosken in de metrostations.
Eén daarvan is BroodExpress. Uitbater Wesley Ladage valt bijna van zijn stoel als hij hoort dat zijn klanten een boete riskeren, 'Persoonlijk vind ik dat wel een héél zware sanctie.' Frank Karsten van de Stichting Meer Vrijheid, die opkomt voor liberale waarden, spreekt van een 'disproportionele maatregel'.
Ergens moet toch een grens worden getrokken? Dat is nou precies het punt, zegt woordvoerster Frouke Albers van de RET. 'Wat als iemand pelpinda's of een broodje kebab gaat zitten eten in de metro? Andere reizigers kunnen daar last van hebben en dat is de reden waarom wij optreden tegen dit soort gedrag.' Ze wijst erop dat in alle metro's bordjes hangen waarop staat dat eten ten strengste verboden is.
De straf die de RET wilde uitdelen aan Marlies is nog niets vergeleken met het risico dat ze had gelopen in Enegland en de VS. Daar hebben amateurfotografen er een sport van gemaakt om etende metroreizigsters te fotograferen. Ze plaatsen hun oogst aan niet al te charmante foto's dagelijks op de populaire webpagina Women Who Eat On Tubes.
Ik zie geen prullenbakken op die foto.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
1 middag/avond rijden met een wagen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar idd belachelijk dat we niet mogen eten_!
Dit is maar 1 wagen in een dienst van 6 uurtjes, nu de andere 72 randstadrailvoertuigen en 190 trams nog. Bovenstaande foto's zijn al gewoon normaal waar ik niet eens van opkijk
Je mag niet eten, dus waarom zou je dan pullenbakken plaatsen?quote:Op woensdag 23 april 2014 17:33 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik zie geen prullenbakken op die foto.
God geen WC's in bussen, het moet niet gekker worden.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Je mag niet eten, dus waarom zou je dan pullenbakken plaatsen?
Net zoals je niet mag pissen, dus zijn er geen WC's. Je dacht toch niet dat het OV er was om klantvriendelijk ingericht te zijn? Het gaat om zoveel mogelijk geld verdienen en dan zijn dat soort onkostenposten hoogst onwenselijk.
Als we nou alle stoelen ook nog weghalen, dan scheelt dat ook weer in de (onderhouds)kosten. Kunnen ze niet vernield/beschadigt worden en besparen we weer bakken met geld. Vrij logisch ook als je ziet hoe vies die stoelen gemaakt worden....gewoon een huisregel van maken en dan iedereen laten staan.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
God geen WC's in bussen, het moet niet gekker worden.
Omdat die stof is gekozen middels een grote enquête onder de reizigers, het comfortabeler zit en in de winter niet te koud is en zomer te warm. En goedkoopquote:Op woensdag 23 april 2014 17:33 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Sowieso, wat voor idiote bankjes zijn dat, en waarom kiest me er voor om dat met STOF te bekleden? Hoe zwakzinnig ben je dan?
Misschien hoor je als organisatie gewoon naar gezond verstand te luisteren, ipv idioten die voor stoffen bekleding kiezen in een voortuig waar de hele dag door mensen zitten, soms met natte broeken en jassen, etc etc.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Omdat die stof is gekozen middels een grote enquête onder de reizigers, het comfortabeler zit en in de winter niet te koud is en zomer te warm. En goedkoop
En verder zijn prullenbakken niet nodig aangezien je toch niet mag eten dus hoef je geen verpakkingen of restjes weg te gooien. Dat kan op de haltes waar prullenbakken staan
Waarom ? Mag je geen comfort hebben, omdat idioten het kapot kunnen maken ? Dan kan je inderdaad beter de stoelen maar helemaal weghalen.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:02 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Misschien hoor je als organisatie gewoon naar gezond verstand te luisteren, ipv idioten die voor stoffen bekleding kiezen in een voortuig waar de hele dag door mensen zitten, soms met natte broeken en jassen, etc etc.
Dit soort bekleding wordt nat, wordt vies, raakt veels te snel beschadigd, kost veels te veel moeite en geld in onderhoud en reperaties, etc etc. Compleet idiote beslissing. Dan spoor (hahaha) je gewoon niet. Dan ben je niet geschikt voor die functie, als je zoiets besluit.
Dat bedrijf wordt echt bestuurd door compleet wereldvreemde GEKKEN! Als iemand zoiets voorstelt dan hoort daar toch iemand aanwezig te zijn om binnen 3 seconden te reageren met 'Ben je gek ofzo? Stoffen bekleding in het OV? Serieus!?!?AB-SO-LUUT NIET!'
Gewoon alle treinen en metro's met zulke karren uitrusten:quote:Op woensdag 23 april 2014 17:39 schreef Peter het volgende:
In alle publieke ruimten de vuilnisbakken weghalen, volgens de regels mag je toch geen vuil op de grond gooien dus dat kun je thuis wel weggooien. Regels zijn regels, hoef je ook geen voorzieningen te treffen.
Ohja, vangrails kunnen ook weg, men mag toch niet over de doorgetrokken streep heen, scheelt bakken met geld zo!
Ik heb het niet over vernielingen, maar over dat stoffen bekleding sowieso veel sneller slijt en kapot gaat dan die 'rubberen' groene/oranje/blauwe bekleding in de oudere intercities.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Mag je geen comfort hebben, omdat idioten het kapot kunnen maken ? Dan kan je inderdaad beter de stoelen maar helemaal weghalen.
Bah zeg. Zouden die lui dat thuis ook zo doen?quote:Op woensdag 23 april 2014 20:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wagen die alleen tijdens de spits gereden heeft van 1530 tot 1900
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja brood wordt inderdaad netjes gegeten
quote:Op woensdag 23 april 2014 21:08 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Bah zeg. Zouden die lui dat thuis ook zo doen?
Maar zitten er eigenlijk wel prullenbakken in die wagen?
quote:Op woensdag 23 april 2014 17:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
En verder zijn prullenbakken niet nodig aangezien je toch niet mag eten dus hoef je geen verpakkingen of restjes weg te gooien. Dat kan op de haltes waar prullenbakken staan
Vroeger gaf oom agent je nog eens een draai om de oren, nu dat ook niet meer gebeurt en mensen toch al indidualistischer, dus egoïstischer zijn geworden, doen mensen dit soort dingen zonder blikken of blozen en ze worden nog kwaad ook als je hen er op aanspreekt.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat asociaal zeg.... Vooral die bananenschil... Nog gevaarlijk ook. Waarschijnlijk ruimt mammie thuis alles achter hun reet op
Ook ja. Opvoeding hoort hier ook bij. Vooral de laatste jaren is de opvoeding om te huilen me dunkt.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vroeger gaf oom agent je nog eens een draai om de oren, nu dat ook niet meer gebeurt en mensen toch al indidualistischer, dus egoïstischer zijn geworden, doen mensen dit soort dingen zonder blikken of blozen en ze worden nog kwaad ook als je hen er op aanspreekt.
Ik stem voor een oranje jumpsuit en bij de eerste overtreding minimaal 60 uur dwangarbeid waarbij de overtreders de kosten voor het verbaliseren en het toezicht betalen. Op die manier los je het probleem op met het probleem zelf en het is net wat beschaafder dan stokslagen of zweepslagen.quote:Op woensdag 23 april 2014 19:07 schreef Ringo het volgende:
Als je niet in staat bent om je rotzooi uit de tram mee te nemen en buiten weg te gooien, verdien je een plek in een kooi en dagelijks twintig stokslagen. Ik heb echt diepe minachting voor zulk volk.
Dat proberen ze op mijn werk ook: je mag hier niet eten, dus we zetten geen prullenbakken neer. Gevolg: troep.quote:
Dat komt veel voor hoor, ook in andere landen. Het probleem is niet de bekleding, het probleem is dat mensen zich onvoldoende beschaafd gedragen doordat ze te slecht zijn opgevoed. Sommige mensen vermoeden dat dit ook te maken heeft met twee werkende ouders die uit schuldgevoel de spaarzame uren dat ze met hun kind doorbrengen niet streng willen zijn. Dat beetje nat worden van regen is niet zo'n probleem, het schoonmaken is inderdaad wel lastiger.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:33 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Sowieso, wat voor idiote bankjes zijn dat, en waarom kiest me er voor om dat met STOF te bekleden? Hoe zwakzinnig ben je dan?
Onzin natuurlijk. Je kan beter het eten wel toestaan, indien het op een normale manier gebeurt, en een boetepot invoeren voor wie rotzooi maakt of achterlaat. Wanneer er genoeg geld in de pot zit doe je wat leuks met het geld. Zo'n systeem werkt dankzij de sociale controle en het vrijwille meedoen van de meeste mensen aan zo'n systeem, veel mensen vinden het leuk als je collega door zijn eigen schuld een bedragje in de pot moet doen, het wordt een soort van spelletje zolang het niet om al te grote bedragen gaat.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:36 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat proberen ze op mijn werk ook: je mag hier niet eten, dus we zetten geen prullenbakken neer. Gevolg: troep.
Ik werk met studenten, dat is lastiger. Maar ik zie ze zo vaak zoeken naar een prullenbak dat ik af en toe overweeg mijn prullenbak van kantoor mee te nemen de zaal in.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Je kan beter het eten wel toestaan, indien het op een normale manier gebeurt, en een boetepot invoeren voor wie rotzooi maakt of achterlaat. Wanneer er genoeg geld in de pot zit doe je wat leuks met het geld. Zo'n systeem werkt dankzij de sociale controle en het vrijwille meedoen van de meeste mensen aan zo'n systeem, veel mensen vinden het leuk als je collega door zijn eigen schuld een bedragje in de pot moet doen, het wordt een soort van spelletje zolang het niet om al te grote bedragen gaat.
Dan zit je wel met de stank van rottende bananenschillen en dergelijke in het auditorium, of eventueel in jouw geval dan in jouw kantoor. Dan heb ik toch liever dat iedereen het buiten zo'n ruimte weggooit. Ik begrijp jouw gedachtegang, liever dat ze het daar in een vuilbak gooien dan op de grond en ach, in ieder geval willen ze het in een vuilbak gooien, maar het is toch je eigen verantwoordelijkheid dat ze zelf op een fatsoenlijke manier hun troep opruimen. Het is nu niet dat je troep hoeft te maken op het moment dat je buiten de deur bent, tenzij je op survival bent of een berg beklimt of iets dergelijks en in dat geval ruim je hopelijk ook je eigen troep op (in veel gevallen trouwens helaas niet, zie het nieuws over de toeristen die rotzooi achterlaten op de Himalayaquote:Op woensdag 23 april 2014 21:44 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik werk met studenten, dat is lastiger. Maar ik zie ze zo vaak zoeken naar een prullenbak dat ik af en toe overweeg mijn prullenbak van kantoor mee te nemen de zaal in.
Nu loop ik aan het einde van het college even n rondje door de zaal. En ik eet zelf ook bananen en dan gaat de schil inderdaad gewoon in t prullenbakje.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zit je wel met de stank van rottende bananenschillen en dergelijke in het auditorium, of eventueel in jouw geval dan in jouw kantoor. Dan heb ik toch liever dat iedereen het buiten zo'n ruimte weggooit. Ik begrijp jouw gedachtegang, liever dat ze het daar in een vuilbak gooien dan op de grond en ach, in ieder geval willen ze het in een vuilbak gooien, maar het is toch je eigen verantwoordelijkheid dat ze zelf op een fatsoenlijke manier hun troep opruimen. Het is nu niet dat je troep hoeft te maken op het moment dat je buiten de deur bent, tenzij je op survival bent of een berg beklimt of iets dergelijks en in dat geval ruim je hopelijk ook je eigen troep op (in veel gevallen trouwens helaas niet, zie het nieuws over de toeristen die rotzooi achterlaten op de Himalaya).
Ook ik eet bananen maar op een moment dat ik direct die schil op een manier kan weggooien dat ikzelf en anderen geen last hebben van die stank. Kleine moeite. Bij mij gaat de banaan in mijn kwark en ik eet af en toe na het sporten een banaan.quote:Op woensdag 23 april 2014 21:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Nu loop ik aan het einde van het college even n rondje door de zaal. En ik eet zelf ook bananen en dan gaat de schil inderdaad gewoon in t prullenbakje.
Aha is dat de oplossing, vandaar dat we soms drollen tegenkomen... zal doorgeven dat ze ook wc's in moeten bouwenquote:Op woensdag 23 april 2014 21:36 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat proberen ze op mijn werk ook: je mag hier niet eten, dus we zetten geen prullenbakken neer. Gevolg: troep.
Zonder gekheid: goed plan.quote:Op woensdag 23 april 2014 22:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Aha is dat de oplossing, vandaar dat we soms drollen tegenkomen... zal doorgeven dat ze ook wc's in moeten bouwen
drogreden zoals hierboven al gezegd. er zouden gewoon prullenbakken moeten zijn.quote:
Ik niet. Maar ik ga zelden met het OV.quote:Op woensdag 23 april 2014 22:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ben je zo incontinent dan dat je het in kan ophouden?
Ja, lekker, en dan gaan daar de halflege bakjes patat-met-mayo in.quote:Op woensdag 23 april 2014 22:18 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
drogreden zoals hierboven al gezegd. er zouden gewoon prullenbakken moeten zijn.
Dat blijkt. WC's in de tram, kun je nog iets maffers verzinnen? O wacht, ik weet het: gratis luiers uitdelen. (Nu we het toch over pamperen hebben.)quote:Op woensdag 23 april 2014 22:21 schreef Buurpoes het volgende:
Ik niet. Maar ik ga zelden met het OV.
omdat je een mes in je buik krijgt als je niet oppast. zo gaat dat tegenwoordig... (helaas).quote:Op woensdag 23 april 2014 23:12 schreef Ringo het volgende:
Wat is er mis om mensen aan te spreken op hun asociale gedrag, in plaats van dat gedrag te faciliteren?
Eindelijk komt er iets nuttigs uit je toetsenbord in dit topicquote:Op donderdag 24 april 2014 01:28 schreef El_Matador het volgende:
Beter voeren we lijfstraffen in voor al dat kutvolk dat denkt zomaar een broodje te eten in de metro. Waar gaat het heen met Nederland als we zulk asociaal ranzig gedrag onbestraft laten?
Ik druk die focaccia met zalm in ui zo in het gezicht van die HTMhomo van je. Mag ie bij jou uithuilen.quote:Op donderdag 24 april 2014 01:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Eindelijk komt er iets nuttigs uit je toetsenbord in dit topic
Dat kutvolk mag van mij dat broodje wel eten. Zolang dat broodje maar niet half afgekloven ergens in de hoek van de tram belandt.quote:Op donderdag 24 april 2014 01:28 schreef El_Matador het volgende:
Beter voeren we lijfstraffen in voor al dat kutvolk dat denkt zomaar een broodje te eten in de metro. Waar gaat het heen met Nederland als we zulk asociaal ranzig gedrag onbestraft laten?
Ik neem aan dat jij niet zo eet, ik ook niet. Ik wens dan ook niet hetzelfde behandeld te worden als een of andere tokkie die zich niet kan gedragen en zeker niet door zo'n simpel Befehl-ist-Befehl-menneke van de HTM/RET/GVU.quote:Op donderdag 24 april 2014 06:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat kutvolk mag van mij dat broodje wel eten. Zolang dat broodje maar niet half afgekloven ergens in de hoek van de tram belandt.
Maar om dat continue gezeik te voorkomen wie nu proper eet of niet is er gewoon besloten het eten geheel te verbieden. Want zij weten nog eens niet wat jij doet wanneer zij weer uit jouw ooghoek verdwenen zijn.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij niet zo eet, ik ook niet. Ik wens dan ook niet hetzelfde behandeld te worden als een of andere tokkie die zich niet kan gedragen en zeker niet door zo'n simpel Befehl-ist-Befehl-menneke van de HTM/RET/GVU.
Een broodje, de tering, het land wordt steeds zieker.
In de trein mag er toch ook gegeten worden? Daar heb je nog meer reizigers. Je betaalt de hoofdprijs en dan zou je nog niet eens netjes mogen eten? Een tijdje terug was er sprake van dat Connexion snoepautomaten zou neerzetten in de bus, maar meegebrachte consumpties bleven verboden. Wat een epic failquote:Op donderdag 24 april 2014 07:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Maar om dat continue gezeik te voorkomen wie nu proper eet of niet is er gewoon besloten het eten geheel te verbieden. Want zij weten nog eens niet wat jij doet wanneer zij weer uit jouw ooghoek verdwenen zijn.
Dan kan je wel gaan huilen over persoonlijke behandeling maar dat is wanneer er ergens een paar honderdduizend man op een dag gebruik van maken simpelweg geen optie. Je wacht maar even tien minuutjes. Ook niet het einde van de wereld ofzo.
Dat soort collectivisme en een volslagen autistische immorele Befehl-ist-Befehl-mentaliteit pik ik niet. Van niemand.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Maar om dat continue gezeik te voorkomen wie nu proper eet of niet is er gewoon besloten het eten geheel te verbieden. Want zij weten nog eens niet wat jij doet wanneer zij weer uit jouw ooghoek verdwenen zijn.
Dan kan je wel gaan huilen over persoonlijke behandeling maar dat is wanneer er ergens een paar honderdduizend man op een dag gebruik van maken simpelweg geen optie. Je wacht maar even tien minuutjes. Ook niet het einde van de wereld ofzo.
Trein is natuurlijk gemaakt voor vervoer over langere afstanden. Stopt ook niet elke minuut en rijdt een stuk stabieler. Buiten dat is het simpelweg gewoon bedrijfspolicy. Als zij niet willen dat je bij hun in huis eet, dan doe je dat niet. Vrij simpel. Of dat nu achterlijk is of niet.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In de trein mag er toch ook gegeten worden? Daar heb je nog meer reizigers. Je betaalt de hoofdprijs en dan zou je nog niet eens netjes mogen eten? Een tijdje terug was er sprake van dat Connexion snoepautomaten zou neerzetten in de bus, maar meegebrachte consumpties bleven verboden. Wat een epic fail
Kortom, je doet wat je zelf wil, houdt je niet aan de huisregels, wil niets aannemen van de mensen die er zijn om die huisregels te handhaven maar vind jezelf ondertussen nog steeds geen tokkie?!?quote:Op donderdag 24 april 2014 07:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat soort collectivisme en een volslagen autistische immorele Befehl-ist-Befehl-mentaliteit pik ik niet. Van niemand.
Luister, ik betaal (veel, OV is duur in NL) netjes, ik eet netjes, heb mijn iPod op een normaal niveau en leg mijn voeten niet op de bank. Als ik een broodje, Snickers of wat dan ook wil eten, dan doe ik dat.
Knappe jongen die mij dat verbiedt.
Ik ben simpelweg niet gelijk aan een of andere tokkie die zich misdraagt en laat me daar ook niet voor uitmaken.
Ik bezorg niemand problemen, zolang je ze maar niet maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |