THEFXR | woensdag 23 april 2014 @ 01:59 |
![]() Teams: - Ferrari - Force India - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams ![]() WCC 2013 Chassis/Motor: RB10 - Renault V6 turbo 01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13 03. Daniel Ricciardo ![]() Chassis/Motor: Mercedes F1 W05 - Mercedes V6 turbo 44. Lewis Hamilton WDC 2008 06. Nico Rosberg ![]() Chassis/Motor: Ferrari F14-T - Ferrari V6 14. Fernando Alonso WDC 2005/06 07. Kimi Räikkönen WDC 2007 ![]() Chassis/Motor: Lotus E22 - Renault V6 Turbo 08. Romain Grosjean 13. Pastor Maldonado ![]() Chassis/Motor: McLaren MP4-29 - Mercedes V6 Turbo 22. Jenson Button WDC 2009 20. Kevin Magnussen ![]() Chassis/Motor: Force India VJM07 - Mercedes V6 Turbo 27. Nico Hulkenberg 11. Sergio Perez ![]() Chassis/Motor: Sauber C33 - Ferrari V6 Turbo 99. Adrian Sutil 21. Esteban Gutierrez ![]() Chassis/Motor: Toro Rosso STR9 - Renault V6 Turbo 25. Jean-Éric Vergne 26. Daniil Kvyat ![]() Chassis/Motor: Williams FW36 - Mercedes V6 Turbo 19. Felipe Massa 77. Valteri Bottas ![]() Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo 17. Jules Bianchi 04. Max Chilton ![]() Chassis/Motor: Caterham CT04 - Renault V6 Turbo 10. Kamui Kobayashi 09. Marcus Ericsson Voor meer info zie de [F1] Silly season topics F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Beitske Visser - Giedo van der Garde - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks - Daniël de Jong Zie verder de topics over Nederlandse Talenten. Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Testkalender 2014 ![]() Racekalender 2014, bestaande uit 19 races ![]() Wijzigingen 2014 uitgelegd De wagens van 2014 MP4-29 ![]() E22 ![]() F14-T ![]() C33 ![]() STR9 ![]() FW36 ![]() VJM07 ![]() Mercedes W05 ![]() CT05 ![]() RB10 ![]() | |
Rossdale | woensdag 23 april 2014 @ 08:39 |
Volgens mij heeft RBR het juist erg goed voor elkaar. Ondanks een motorenleverancier met enorme problemen, krijgen ze het wel voor elkaar om mee te blijven strijden voor het podium. En ondaks het vertrek van Webber hebben ze met een nieuwe aanwinst wederom een sterk stel rijders op de grid staan. Vettel valt w.m.b. helemaal niet door de mand, hij kon erg goed overweg met de V8's maar de V6 is niet zijn ding. Gelukkig maar, want zijn dominantie werd ook wel erg saai. Verder ben ik wederom erg onder de indruk van de Hulk. Met een middenmotorteam toch maar weer mooi voor de top 6 plaatsen strijden, ik vind het erg knap en tegelijktijd schandalig dat hij nog steeds niet door een topteam is opgepikt. Hoeveel meer moet die jongen nog bewijzen? | |
Meike26 | woensdag 23 april 2014 @ 09:13 |
Niet veel. Hij moet alleen nog bewijzen dat ie er echt alles voor over heeft. Hij moet op 1 of andere lugubere manier kleiner worden & afvallen. | |
LWD-Godius | woensdag 23 april 2014 @ 09:47 |
Hij heeft ook wel in het verleden last gehad van zijn voormalig manager Weber, Weber wordt echt uitgekotst in the paddock, teams moeten niets meer van die man hebben. | |
Rembrand21 | woensdag 23 april 2014 @ 09:54 |
Dat Vettel hard kan rijden weten we allemaal wel. Maar denk dat hij zich nu moet bewijzen om ook met deze druk om te gaan. Hij heeft nu gewoon niet de snelste auto. Er zit constant verkeer om hem heen en hij heeft een teamgenoot die sneller is dan hij. En dat de V6 niet zijn ding is zal best maar je moet je aanpassen en daar moet je niet een half seizoen over doen. Coureurs als Hamilton, Alonso, Rosberg enzo hebben hier ook geen last van. Maar voor de spanning hoop ik echt dat Vettel en RBR zich snel hervinden ![]() | |
Rossdale | woensdag 23 april 2014 @ 10:04 |
Klopt, maar een Raikkonen bijvoorbeeld ook weer wel. ![]() De rijstijl moet de coureur liggen en Vettel heeft het nu moeilijker, blijkbaar past het rijden met mindere downforce en hogere koppel niet bij hem (Button had voor de wintertests al aangegeven dat sommige coureurs hier wel eens moeite mee zouden kunnen krijgen) en moet hij zijn draai nog vinden. Hopelijk duurt dat niet lang meer zodat Mercedes wat meer tegenstand krijgt. Ik hoop ook dat McLaren een wat grotere rol van betekenis kan spelen, tijdens de wintertests zaten ze er goed bij maar ook dit jaar laten ze het helaas weer enorm liggen en dat is echt jammer. Ik gun het ze heel erg om weer om het podium mee te kunnen strijden zoals Magnussen wel in de eerste race kon. | |
JohnB52 | woensdag 23 april 2014 @ 10:15 |
McLaren is zich denk ik alweer op volgend seizoen aan t voorbereiden met de Honda motor. Vettel heeft een bepaalde rijstijl aangeleerd met de V8, mede daarom was hij ook zo snel. Gas geven werkt dit jaar iets anders, weinig test kilometers, dus weinig kunnen oefenen. | |
Tarado | woensdag 23 april 2014 @ 10:25 |
Hij zal echt nog wel terugkomen maar het verrast mij toch dat Ricciardo er meer uit haalt dan hij momenteel | |
twiFight | woensdag 23 april 2014 @ 13:40 |
Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Voor een team dat maar een handjevol rondjes heeft kunnen rijden in het testseizoen doen ze het prima. Voor een team dat 4 jaar lang constructeurskampioen is is het weer redelijk dramatisch. Ik denk dat ze érg blij mogen zijn dat de nieuwe rijder Ricciardo zo snel punten kan halen in de auto. Sommige rijders hebben toch een half tot heel seizoen nodig om te wennen aan de auto. Niet met een V6 overweg kunnen vind ik ook wel onder 'door de mand vallen' vallen hoor ![]() Klopt! Met de Hulk lijk je als team niet fout te kunnen gaan. Ik hoop dat hij nog een kans krijgt voordat zijn topjaren voorbij zijn. Dit is inderdaad wat ik ook bedoel. Een Perez/Ricciardo/Massa/Bottas/etc. neemt niemand veel kwalijk, maar van een coureur die 4 jaar achter elkaar wereldkampioen is en die door een aantal gezien wordt als beter dan Schumacher verwacht ik toch wel dat hij op zijn minst nog op P3 rijdt of daarom vecht. En daar lijkt hij moeite mee te hebben. Hij mist soms pace, komt erg onvolwassen over over de teamradio (valt over te discussieren) en word mijns inziens outperformed door Ricciardo momenteel. Helaas vind ik Raikkonen ook erg tegenvallen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 april 2014 @ 13:51 |
Als het al aan de nieuwe reglementen (en daardoor andere auto) ligt, lijkt het mee eerder het wegvallen van de EBD te zijn. Momenteel wel, maar het seizoen is nog niet over. Nou had ik niet direct verwacht dat Raikkonen Alonso het vuur aan de schoenen zou leggen, maar hij zit nu nog verder van Alonso vandaan dan Massa. En ik had 'm toch wat dichterbij Alonso verwacht. | |
OOST | woensdag 23 april 2014 @ 13:58 |
Vettel kon goed met de dubbele diffuser overweg. Toen RB dat nog niet had was Vettel niet sneller dan Webber. Vettel is een middelmatige coureur die in de snelste wagen gereden heeft. Natuurlijk kan ie rijden, maar als je ziet hoe ie nu om zn oren krijgt van Ricciardo. Dat is een 4 voudig kampioen onwaardig. Moet je nagaan als je een team met 2 Vettels hebt die zich niet aan kunnen passen. Dat scheelt een paar plaatsen op de grid... en dan denk ik bijvoorbeeld aan Williams. | |
Rossdale | woensdag 23 april 2014 @ 14:18 |
Mwoah dat vind ik niet helemaal eerlijk. Als je bijvoorbeeld naar Schumacher kijkt, dan is hij na zijn glorietijd bij Ferrari ook door Rosberg overklast in de Mercedes. Het ligt wel duidelijk aan het zijn van een goede coureur en het hebben van een sterke auto die perfect bij jou past. | |
twiFight | woensdag 23 april 2014 @ 14:30 |
En mijns inziens kan een goede coureur zich dus aanpassen en op meerdere momenten bewijzen dat hij de skills heeft. Net zoals dat ik het onzingejank vind wanneer coureurs balen van regen. F1 is een buitensport en je moet dus met het weer om kunnen gaan, ook regen. Als je niet in regen kunt rijden dan mis je dus skills. Niet dat ik zo iemand dan gelijk een slechte coureur vind hoor, maar zaken als regen gebruiken als excuus voor een slechte prestatie vind ik topsport onwaardig. | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 15:07 |
De afgelopen jaren heeft Vettel laten zien zich te kunnen aanpassen aan de auto. Daar waar hij aan het begin van het seizoen niet sneller wezenlijk was dan Webber, was hij dat na een aantal races wel. Ook vorig jaar liet hij zien zijn rijstijl te kunnen aanpassen aan de RBR, die toen ook al geen geblazen diffuser meer had. Maar door op een bepaalde manier met het gas om te gaan wist hij dat effect toch deels na te bootsen, waar Webber duidelijk meer moeite mee had. Vettel zat niet voor niets dagenlang achter elkaar in de simulator om zijn rijstijl te kunnen aanpassen. Ik verwacht dat hij dat dit jaar ook doet en binnen niet al te lange tijd weer voor Ricciardo eindigt. | |
opreis | woensdag 23 april 2014 @ 15:28 |
Wat een onzin komt hier weer voorbij zeg. Als Vettel niet was uitgevallen door motor problemen tijdens de eerste GP had hij waarschijnlijk derde gestaan in de strijd om het kampioenschap, achter ROS en HAM die op het moment ongenaakbaar zijn in de mercedes. En ook dat RB het niet goed doet, het grote verschil is op het moment de mercedes motor t.o.v de renault motor, iets waar RB vrij weinig aan kan doen. En ja, ik erken dat RIC het op het moment beter doet maar je kan ook overdrijven. Wacht het seizoen eerst maar is af. | |
JohnB52 | woensdag 23 april 2014 @ 15:36 |
Moet je nagaan hoe goed Massa dan wel niet is, of hoe slecht Raikkonen... | |
OOST | woensdag 23 april 2014 @ 15:57 |
Die RB ging toen ineens beter omdat er teruggestapt werd op de banden van het jaar daarvoor! Dat had niks met Vettel te maken. Toen Massa en Raikkonen samen bij Ferrari reden waren ze ook wel redelijk aan elkaar gewaagd. | |
M.Melandri | woensdag 23 april 2014 @ 16:22 |
Precies
| |
twiFight | woensdag 23 april 2014 @ 16:49 |
Als, als, als. Als Ricciardo niet gediskwalificeerd was dan was de stand ook heel anders. En als Ricciardo niet uitgevallen was in race 2 nog meer. Feit is dat van de races die ze beide gefinished hebben Ricciardo marginaal beter scoort. En dat is een extra goede prestatie omdat Vettel viervoudig wereldkampioen is. En dat is een extraextra goede prestatie omdat het Ricciardo zijn eerste seizoen is in de RBR auto. Zoals ik al zei: iedereen mag vinden wat die wil hoor, maar ik vind de prestaties van Vettel tot nu toe tegenvallen. Wat hij er de rest van het seizoen van bakt zien we vanzelf. Het gepraat over de achterstand van de RBR auto doet mij niets. Als je met een goede auto de overwinning viert moet je met een slechte auto het verlies ook als een man nemen. Je kunt niet het ene jaar juigen omdat je beter bent en het jaar er na de powertrain de schuld geven. Het aandeel van de auto is in beide jaren gelijk. | |
opreis | woensdag 23 april 2014 @ 17:02 |
Ik erken toch dat ricciardo momenteel beter presteert dan vettel? Dat het zn eerste seizoen is in de RBR auto is vind ik geen argument, iedereen rijdt momenteel in hele andere auto's dan vorig jaar. Natuurlijk vallen de prestaties van Vettel tot nu toe tegen, dat zegt hij zelf ook. Maar mensen die op basis van de eerste 4 races (die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren als je kijkt naar wat voor klasseringen hij heeft behaald) denken te kunnen bepalen dat Vettel er niets van kan als courreur raad ik aan de afgelopen 4 jaar nog is te bekijken. Ik vraag me af of je in 2012 hetzelfde zei over Alonso toen hij zn beklaag deed over de kwaliteit van zn ferrari, Snap ook niet wat je bedoelt met 'je verlies als een man nemen', ik zie geen verschil in hoe RB anders reageert op een gewonnen of verloren race dan een ander team. | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 17:09 |
Vettel zijn rijstijl is vooral ingespeeld op de geblazen diffuser (wat iets anders is dan een dubbele overigens). Bij voorgaande jaren hebben we gezien dat reglementswijzigingen op dit vlak, Vettel iets meer gelijk liet komen met Webber. Maar daarna kon hij zich weer aanpassen en toch weer sneller worden. Ook hebben diverse mensen aan het geluid van Vettels auto kunnen horen, dat hij op een bepaalde manier de langzame bochten pakt, zodat hij spelend met zijn gas toch genoeg uitlaatgas kan produceren om zo snel mogelijk erdoor te gaan. Aan de andere kant zorgen de hardere banden ervoor, dat andere coureurs die gewoon keihard kunnen vlammen, dit nu zonder bandenslijtage kunnen doen. Zoals Riciardo en Hamilton. Verder zijn het kleine details die iemand een echte topcoureur maken, daarvan heb ik in de jaren voldoende gezien bij Vettel, Alonso, Hamilton en Raikonnen. Misschien dat we Hulkenberg en Riciardo in de toekomst ook kunnen toevoegen. [ Bericht 14% gewijzigd door Fer op 23-04-2014 17:14:32 ] | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 17:15 |
Dat is precies wat ik bedoelde met het aanpassingsvermogen van Vettel. Daardoor ging Vettel weer winnen (9 keer op rij). Ik had het erover dat hij door het aanpassen van zijn rijstijl het hele seizoen sneller was dan Webber. | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 17:27 |
De bandenwissel vorig jaar, zorgde ervoor dat de RB9 achter wat hoger op zijn wielen kwam te staan bij hoge snelheid. Daardoor kon Vettel zijn geliefde diffuser beter laten werken. Maar ik ben ervan overtuigd dat iemand die tijdens zijn debuut in 2007 even snel is als de toprijder Kubica en gelijk punten pakt en een jaar later Monza wint in een Torro Rosso, vast wel weer iets bedenkt om terug te komen. En voor wie de geblazen diffuser nog niet begrijpt, je wilt zo weinig mogelijk gas geven om zoveel mogelijk bandengrip te hebben in de bocht. Maar je wilt juist zoveel mogelijk gas geven om de diffuser te laten werken en downforce te laten creëren op hetzelfde moment. Dat spreekt elkaar eigenlijk tegen. | |
JohnB52 | woensdag 23 april 2014 @ 17:36 |
Waarmee je dus ook zegt dat Raikkonen dus ongeveer even snel is als Maldonado | |
JohnB52 | woensdag 23 april 2014 @ 17:37 |
http://www.f1today.net/nl(...)jaar-van-wederopbouw McLaren noemt dit jaar geen overgangsjaar maar een jaar van wederopbouw. Told ya ![]() | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 17:41 |
Dat zou nog best weleens zo kunnen zijn, hij heeft alleen soms kortsluiting in zijn hoofd en een rode waas voor zijn ogen. | |
kepler | woensdag 23 april 2014 @ 18:22 |
Feit is wel dat Ricciardo tot nu toe veel sneller is dan Vettel, om welke reden dan ook. Dit duurt al vier races en het is aan Vettel om de rest van het seizoen te laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Blijft hij achter op Ricciardo dan zou je kunnen zeggen dat Vettel door de mand valt, of dat Ricciardo nog beter is ![]() | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 19:17 |
R U Stupid, or just trolling us? | |
Rossdale | woensdag 23 april 2014 @ 19:24 |
En Vergne was eigenlijk beter in de torro rosso dan ricciardo. En kvyat rijd nu eigenlijk beter dan vergne. Dus met die logica is kvyat beter dan Vettel ![]() | |
M.Melandri | woensdag 23 april 2014 @ 19:27 |
Ja dat beweerde enkele idioten vorig jaar ![]() ![]() Ricciardo is misschien ook wel heel erg goed, wist soms de STR in Q3 te krijgen wat ontzettend knap was. Met Kvyat lijken ze weer een toptalent in huis te hebben, tot nu toe veruit de beste rookie. | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 19:52 |
Die titel is vooralsnog voor Magnussen. | |
M.Melandri | woensdag 23 april 2014 @ 19:54 |
Die laat weinig zien, komt pace tekort in het droog. Kvyat heeft ieder weekend heel goed gepresteerd en zijn teamgenoot verslagen. | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 20:00 |
Maar heeft wel al een tweede plaats ![]() | |
Googolplexian | woensdag 23 april 2014 @ 20:01 |
'k Vind Bottas wel een sterke | |
M.Melandri | woensdag 23 april 2014 @ 20:03 |
Dus 1 ''gelukkige'' uitschieter is meer waard dan 4 sterke raceweekenden.... | |
opreis | woensdag 23 april 2014 @ 20:05 |
Bottas is geen rookie meer | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 20:22 |
Aan het eind wordt er alleen maar naar de punten gekeken. En Magnussen staat wat dat betreft voor op Kvyat. | |
M.Melandri | woensdag 23 april 2014 @ 20:24 |
Onzin, Vergne stond ook voor in punten op Ricciardo toen RBR voor Ricciardo koos. Punten zeggen lang niet alles, dan zou Rosberg het ook beter doen dan Hamilton dit jaar terwijl hij iedere race verslagen is door Hamilton. | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 20:29 |
Weet ik. Maar wel voor de titel beste rookie. Want dat is het enige objectieve criterium om dat op te baseren. En als Rosberg aan het eind van het seizoen nog boven Hamilton staat is hij dus de beste. | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 20:51 |
Kvyat is wel als rookie sneller dan de "ervaren" Vergne. Magnussen is niet sneller dan de hier afgekraakte Button. Terwijl Perez vorig jaar weleens liet zien sneller dan Button te zijn. | |
sasquatsch | woensdag 23 april 2014 @ 21:09 |
Het staat 1-1 voor Kvyat versus Vergne, want de andere keren viel Vergne uit. Dus daar valt nog niet zoveel over te zeggen. En het staat 2-1 voor Button versus Magnussen. Ik denk dat we nog iets langer moeten wachten om conclusies te trekken over wie er beter is. Datzelfde geldt voor de vergelijking tussen Vettel en Ricciardo. Ricciardo heeft nu het voordeel, maar wie zegt dat dat over een aantal races nog het geval is. | |
kepler | woensdag 23 april 2014 @ 21:52 |
Staat daar iets wat niet waar is dan?? Ricciardo is toch duidelijk sneller dan Vettel in de eerste races van dit seizoen of heb ik andere races gezien? De enige waar we Vettel nu direct mee kunnen vergelijken is zijn teamgenoot en daar legt hij het tegen af (voorlopig). Als dat aan het einde van het seizoen nog steeds zo is dan is Ricciardo dus een heel seizoen sneller dan Vettel, de 4voudig wereldkampioen! Dat is nu niet echt positief voor de status van Vettel als de beste coureur sinds Schumacher. Dat is een Weltschmerz vergelijking, daar ga ik niet in mee ![]() Maar het enige wat ik zeg is dat Ricciardo op moment sneller is dan Vettel, en als dat aan het eind van het seizoen dus nog steeds zo is dan is dat of heel knap van Ricciardo of heeft Vettel het zelf heel slecht gedaan (beide niet positief voor Vettel) | |
Fer | woensdag 23 april 2014 @ 22:14 |
De afgelopen 3 seizoenen hebben we Hamilton alleen maar banden zien oproken, was hij toen een slechte coureur? Nu rijdt ie de sterren van de hemel, is Hamilton in 2014 opeens een goede coureur geworden. F1 is een uiterst technische sport geworden. Regelgeving heeft gewoon invloed op welke coureur het snelst is. Misschien als in 2017 actieve vering weer terugkomt is opeens Sutil de snelste. | |
kepler | woensdag 23 april 2014 @ 22:42 |
Een echt goede coureur haalt altijd het uiterste uit een auto, en zal zich snel aanpassen (ik noem een Alonso of een Schumacher in zn jonge jaren). Vettel lijkt (met de nadruk op lijkt!) daar nu wat moeite mee te hebben. Daarom ben ik erg benieuwd naar de rest van het seizoen. Blijft hij achter op Ricciardo dan betekend dat dat Ricciardo dit seizoen de betere coureur is, en dat zal afdoen aan de status van Vettel. Regelgeving heeft inderdaad invloed op wie de snelste is, maar niet wie de beste is ![]() ![]() | |
Bluurgh | donderdag 24 april 2014 @ 01:40 |
Wat denk ik ook wel meespeelt is dat Vettel de "makkelijke" weg heeft gehad. Een race in de BMW, minder dan 1,5 seizoen in het "mini-Red Bull" team en doorstromen naar RB dat op dat moment alles het beste voor elkaar heeft. Dat is natuurlijk wat simpel gezegd, maar een Schumacher koos na 2 kampioenschappen een team wat in de 10 jaar ervoor even zoveel overwinningen had behaald, Alonso heeft in een aftandse Minardi gereden en wat avontuurtjes gehad. Hamilton begon bij een topteam, heeft 4 jaar in de subtop gehangen maar bleef er wel en begon daarna bij een ander team. Button heeft stug achteraan gebaggerd in de BAR en zelfs Villeneuve zou je nog respect kunnen geven dat ie het niet eerder voor gezien hield nadat het alleen maar downhill ging na 1997. Allemaal kampioenen die het in een periode van hun carriere het met minder goed / slecht materiaal moesten doen, keuzes maakten die niet altijd in hun voordeel waren of voor nieuwe uitdagingen kozen. Vettel heeft, buiten een dipje in de eerste helft van 2012, eigenlijk nog niks van dat meegemaakt en lijkt z'n hele carriere aan z'n handje vastgehouden te zijn door het Red Bull personeel. En dat betekent niet dat z'n prestaties niks voorstellen, maar ik denk dat het respect naar hem een stuk hoger wordt als hij ook eens laat zien hoe hij mindere omstandigheden naar z'n hand kan zetten. | |
twiFight | donderdag 24 april 2014 @ 03:09 |
Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb gezegd dat ik hem tegen vind vallen en dat ik vind dat hij door de mand valt (afgaande op de vier races die we nu gehad hebben, het kan nog alle kanten op natuurlijk). Ik vertel alleen een aantal meningen, nl. 1. Ik had meer van hem verwacht, 2. Hij lijkt minder race pace te hebben dan zijn teamgenoot en 3. als hij de briljante coureur is die sommige mensen hem vinden, dan zou hij ook dit jaar moeten schitteren. Ik heb een aantal woorden cursief gemaakt om je te helpen met de interpretatie van wat ik zeg. Ik heb lange tijd een hekel gehad aan Alonso, in zijn arrogante jaren. Inmiddels heb ik respect voor hem als coureur, omdat hij het meeste uit een duidelijk slechte auto lijkt te halen. Bij Vettel zie ik dat in de huidige stand van zaken nog niet, maar we zullen afwachten of hij zichzelf kan corrigeren dit seizoen. Wat ik bedoel met "je verlies als een man nemen" is dit: in de hoogtijdagen hadden ze een sterke auto, mede door de Renault motor die gewoon goed presteerde. Het team, Vettel en Newey hebben veel lof gekregen, maar ik heb ze nooit Renault horen prijzen. Nu gaat het matig en is alles van Renault kut. Nu klopt dat wel, maar ik vind dat als je goed presteert de motor net zo veel bijdraagt als wanneer je slecht presteert (regelementaanpassingen even buiten beschouwing). Daarom vind ik het onterecht dat nu zo prominent naar de powertrain gewezen word. Of beter gezegd, ik vind het onterecht dat de afgelopen jaren ze vooral lof leken te hebben voor zichzelf. Met name mr. Horner die na elke race win vol lof tot en met zijn schouders in de reet van Vettel kroop. | |
SiGNe | donderdag 24 april 2014 @ 04:32 |
Het is opvallenda dat bij de teams waar er een nieuwe rijder bijgekomen is dat de nieuwe het vaak beter doet dan de oude en dat de rookies het ook best goed doen, in het geval van Magnussen zelfs erg goed. Ik denk dat dat komt doordat de nieuwe rijders over het algemeen van een langzamer team kwamen, de V6 is voor hun al een stuk beter dan hun oude V8, dat motiveert ook. De oude rijders die bij hun team bleven merken opeens dat de wagen minder snel is en het minder goed doet dan de V8. Alleen voor Raïkkönen gaat dat niet helemaal op, die kwam van een topteam en ging ook naar een topteam, de oude Lotus V8 doet het ongeveer net zoals de Fiat V6 van dit seizoen, matig. De Rookies hebben het voordeel dat ze meteen met de V6 turbo rijden, ik kan me ook voorstellen dat zij beter met de nieuwe sturen met display om kunnen gaan, kijk naar mensen die 10 jaar jonger dan jij zijn en hoe die met hun telefoon omgaan... en de rookies zijn ook opgegroeid met goede simulatoren. | |
LWD-Godius | donderdag 24 april 2014 @ 08:34 |
Vettel zijn dip in het begin van 2012 kwam door de ban op 'off throttle exhaust blown diffuser', RBR moest nieuwe manieren vinden hoe ze dit verlies konden opvangen en dat had geresulteerd in nieuwe enige mappings, nieuwe uitlaatconfiguratie, nieuwe achtervleugel voor hogere topsnelheid en nog een paar andere middelen die ik even vergeten ben in het midden van dat seizoen. Vettel had toen ook al moeite met het verminderde downforce in bochten waar de snelheid laag lag. | |
opreis | donderdag 24 april 2014 @ 08:40 |
Ik heb het over mensen die op basis van de eerste 4 races (die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren als je kijkt naar wat voor klasseringen hij heeft behaald) denken te kunnen bepalen dat Vettel er niets van kan als courreur. Dat slaat dus niet perce op jou. Er waren anderen die voor jou uitspraken deden over Vettel. Ik heb een aantal woorden cursief gemaakt om je te helpen met de interpretatie van wat ik zeg. De succes factor was ook niet de Renault motor, die deed qua prestaties niet veel onder voor de mercedes of ferrari motor (dat is ook terug te zien in het klassement, als de renault motor zo veel beter was dan hadden RB, lotus, williams en caterham wel 1,2,3,4 gestaan). Volgens mij hebben ze best wel goede woorden gezegd over de samenwerking met renault destijds maar het is niet zo dat renault er hoofdverantwoordelijk voor waren de overwingen (de teams en de coureurs maakten de afgelopen jaren het verschil), dus waarom moet je dan constant renault prijzen. En wat ze nu doen is gewoon aangeven waar het mis gaat en dat is dus de renault motor, dat moeten ze ook gewoon kunnen zeggen. En wat is er mis mee dat als je als teambaas een goed woordje doet over je coureur als hij overwinning na overwinning behaald en 4 kampioenschappen wint. | |
Tarado | vrijdag 25 april 2014 @ 09:11 |
| |
twiFight | vrijdag 25 april 2014 @ 09:16 |
Sky's punt, en dat klonk wel logisch, is dat rookies over het algemeen wat meer gewend zijn met weinig grip te rijden. Aangezien de autos nu door het regelement minder grip hebben hoeven de rookies zich niet zo aan te passen, terwijl de rijders van topteams om moeten leren gaan met de mindere grip. | |
Joene | vrijdag 25 april 2014 @ 09:25 |
Vettel krijgt nieuw chassis , wijt zijn problemen daaraan , ben benieuwd ![]() | |
Kleffe_Dop | vrijdag 25 april 2014 @ 17:11 |
"Huawei"... zijn dat niet die Chinese lekkertjes die door de Australische overheid uit overheidsprojecten gekickt zijn omdat er overal backdoors in hun hardware/software zit voor de Chinese overheid? Meer dan een logo op m'n bolide zou ik als teambaas niet van ze willen. ![]() | |
LWD-Godius | vrijdag 25 april 2014 @ 17:32 |
Hetzelfde doen Google (android) en Apple. | |
Peterselieman | vrijdag 25 april 2014 @ 17:38 |
De Amerikanen hadden die apparaten toch volgestopt met troep? | |
Googolplexian | vrijdag 25 april 2014 @ 17:43 |
Alle telefoonproducenten doen dat, behalve degenen die specifieke privacy-phones maken. | |
JohnB52 | vrijdag 25 april 2014 @ 20:40 |
Liever Huawei dan een BB | |
Wertha | vrijdag 25 april 2014 @ 21:23 |
Wat dacht je dat Samsung, Apple, Microsoft (Nokia), Blackberry doen? | |
twiFight | zaterdag 26 april 2014 @ 02:25 |
Nu heeft iedereen het alleen over mobieltjes. Huawei doet een heeeeeeeeleboel meer. Punt blijft trouwens wel staan, ook US based netwerkapparatuur zit vol troep. | |
Tarado | zaterdag 26 april 2014 @ 10:07 |
| |
Sinister-D- | zaterdag 26 april 2014 @ 10:42 |
Simona Desilvestro heeft vandaag haar F1-wagen debuut in een oude Sauber C31 in een ander jasje ![]() Zo te zien is het op Fiorano te doen.....
| |
Ferry_76 | zaterdag 26 april 2014 @ 10:51 |
Beetje naïef om te denken dat Prost nog Senna naast zich zou willen hebben als rijder.. | |
Ferry_76 | zaterdag 26 april 2014 @ 10:52 |
Eigenlijk een beter schema dan waar Sauber nu mee rijdt.. | |
sasquatsch | zaterdag 26 april 2014 @ 14:49 |
Dit is dan ook het kleurenschema waarmee ze in de IndyCars reed. | |
Sinister-D- | zaterdag 26 april 2014 @ 15:10 |
En dat kleurenschema zijn dan weer de kleuren van haar persoonlijke sponsor Nuclear Clean Air Energy ![]() ![]() | |
Mexicanobakker | zaterdag 26 april 2014 @ 18:07 |
Was wel grappig geweest na suzuka 1990 ![]() | |
Beach | zondag 27 april 2014 @ 22:16 |
Geralt | zondag 27 april 2014 @ 22:32 |
Ik haal die nog steeds door mekaar met die van die laadklep toen. De namen lijken ook best wel een beetje op elkaar. | |
twiFight | maandag 28 april 2014 @ 02:54 |
Maar De Villota is dood, dus dat moet je toch wel uit elkaar kunnen houden ![]() | |
LWD-Godius | maandag 28 april 2014 @ 19:46 |
Force India is een overeenkomst aan het sluiten met Smirnoff Vodka. Het gaat om een deal van om en bij ¤11.000.000,- voor de rest van het jaar, sponsorruimte vullen ze in in plaats van de Saharabestickering op de vjm07: http://www.motorsport-tot(...)-india-14042705.html | |
Geralt | maandag 28 april 2014 @ 20:34 |
http://tweakers.net/nieuw(...)gankelijk-maken.html Dat lijkt me nou ook wel wat voor de F1 ![]() | |
Beach | maandag 28 april 2014 @ 22:20 |
Alsof de teams zouden toestaan dat iedereen dat kan inzien. | |
Nattekat | maandag 28 april 2014 @ 22:25 |
En de concurrentie... | |
Fer | maandag 28 april 2014 @ 23:39 |
Als iedereen het van elkaar kan zien, zijn de kansen toch weer gelijk. | |
twiFight | dinsdag 29 april 2014 @ 00:46 |
Ondanks dat ik het leuk zou vinden om te zien, vind ik een deel van de spanning juist zitten in dat de teams niet weten wat de exacte situatie van de concurrent is en welke strategie die heeft. | |
Fiorano | dinsdag 29 april 2014 @ 11:24 |
![]() Indycar gebruikt iniedergeval allemaal hetzelfde chassis en slechts 2 verschillende motoren fabrikanten, dat maakt nogal een verschil t.o.v. F1 | |
nils7 | dinsdag 29 april 2014 @ 14:45 |
in de reacties op tweakers kan je lezen dat dat al in de F1 gebeurt... Hoe en wat is mij onduidelijk op de data die we soms in beeld krijgen na | |
Tarado | dinsdag 29 april 2014 @ 14:48 |
Typische verhalen rond deze tijd om de legende in leven te houden | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 18:53 |
Morgen alweer 20 jaar geleden, vanavond op tv om 22.30 op RTL 7 | |
JohnB52 | woensdag 30 april 2014 @ 19:13 |
Er zou ook een Ratzenberger docu zijn deze week, denk vanavond, op Sky, maar dat kan ik niet zien :-( | |
Beach | woensdag 30 april 2014 @ 19:16 |
Dat niet downloaden ![]() | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 19:29 |
Af en toe, zeker rond 1 Mei, word ik wel eens Senna moe. Ja hij was goed, hij is een legende, charisma stijl en blabla weet ik veel wat meer. Hij is gestopt (cru om nu zo te zeggen) net na zijn hoogtepunt. Hij had zeker nog wel 2 a 3 jaar door kunnen rijden. Maar hij word ook door mensen en media gehyped na zijn dood die nooit een F1 race gezien hebben. De naam Senna is een beetje als de elfstedentocht die gehyped word door DWDD en gepeupel in de Amsterdamse grachtengordel. Ze hebben niets met schaatsen, maar overal hoor je dan weer het 'It giet oan' riedeltje. Jammer alleen dat dan de naam Ratzenberger niemand (zelfde klapvee) iets zegt. Ook al was hij zeker niet zo'n coureur zo goed als Senna, het is wrang dat zijn naam telkens ergens onderaan bungelt. Legende of niet, voor de familie Ratzenberger lijkt mij dit ook behoorlijk pijnlijk. Goed, wel interessant om te weten, binnenkomt komt er ook Senna content beschikbaar in GT6. Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben, is de kartbaan in SaoPaolo en de mogelijkheid te karten met een 70's kart (behoorlijk spartaans) en dan hopelijk ook nog in de regen. Dat lijkt me dan wel een leuke ervaring. En mogelijk ook met zijn McLaren MP4/4 racen.... ![]() ![]() | |
Fer | woensdag 30 april 2014 @ 19:36 |
Als ik de haat om het vingertje overal zo lees, zou Senna naar huidige maatstaven een arrogante lul zijn geweest. Andere rijders van de weg duwen, hekel aan teammaatjes. Grote bek over alles... | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 19:44 |
Je zit aardig goed. Ook zover ik weet was het ook een arrogante kwast. 2 a 3 duidelijke kampen, Senna-fans, Prost-aanhangers en Nigel Mansell-groupies. Maar alles prima. In de F1 moet je wel arrogant zijn om de top te bereiken. Vettel mag ik niet, Hamilton stteds iets meer, maar ze hebben wel de juiste/foute/goede attitude. En daarom blijf ik ook fan van Verstappen, hij had dat ook ! De bekende race in ZuidAfrika in de A1GP was daar een mooi voorbeeld van. Winnen is het enige wat telt ! ‘I just love winning‘ is een quote die op het tribute-album van Senna staat. Dat stukje heb ik wel eens op a-b repeat gezet, zo'n jaar of 2 na zijn overlijden. ![]() | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 19:51 |
no way, dan heb je hem niet gekend. | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 19:53 |
Senna wilde de race nog niet eens rijden vanwege de dood van Ratzenberger | |
Fer | woensdag 30 april 2014 @ 19:57 |
Tja, ik zie hem gewoon als heel toegewijd racer en iemand die graag altijd voor de overwinning gaat. Maar in dat opzicht vind ik Schumacher, Vettel of Alonso niet anders, dan net zo toegewijd aan het racen. | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 19:59 |
I know, maar zo dubbel is het dus.. hele volkeren hemelen een legende onterecht op. Iedereen weet wie hij is, velen zullen zeggen dat het de beste coureur allertijde was zonder hem ooit een meter te hebben zien rijden (daarom zeg ik dat ook nooit, ik heb hem dus nooit zien rijden, ik erken alleen dat hij heel goed had moeten zijn), maar slechts een half procent van de mensen weet wat er vooraf is gegaan aan het ongeval. Dat vind ik zo jammer. | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 19:59 |
ik hem schumacher nog nooit zien uitstappen om een andere coureur te redden, als je altijd wil winnen rijd je nl gewoon door. | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 20:04 |
Dat is geen eerlijk vergelijk. Die situatie heeft zich ook nooit voorgedaan bij Schumi. Volgens mij heeft hij wel Mika Hakinnen opgewacht in Monza 1999, toen Mika in 1 van de laatste rondes was uitgevallen. | |
Fer | woensdag 30 april 2014 @ 20:07 |
Het was een vrijdag quali, de crash zou toch voor een rode vlag gezorgd hebben en het einde van de quali betekenen. En de huilbui van Schumacher bij zijn 42e overwinning en donuts van Vettel zijn ook tekens van menselijkheid. De invloed van Nicole Scherzinger op de prestaties van Hamilton eigenlijk ook. | |
sasquatsch | woensdag 30 april 2014 @ 21:09 |
Waarom onterecht? Hij is een legende (net zoals Fangio, Prost, Schumacher, Clark, Stewart, etc) en een van de beste coureurs aller tijden. Of hij de allerbeste was is moeilijk objectief te beoordelen, maar in tegenstelling tot sommige anderen ging hij wel altijd voor de overwinning, ook al had hij aan een tweede plaats genoeg. Hij wilde altijd winnen. En dat is de reden dat hij soms zoveel risico nam dat hij uitviel. En ik heb hem zijn hele F1 carriere gezien. (Net zoals Prost, Mansell, Piquet, Schumacher, etc) | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 21:31 |
Maar jij oordeelt hem nu terecht. Jij hebt hem gezien en je weet waar je het over hebt. Van jou krijgt hij credits die wat waard zijn. Geen loze woorden of na-praterij dat hij alleen maar zo goed was. Vraag eens op en verjaardag wie Senna was en er zullen een aantal antwoorden dat hij de beste coureur allertijde was. Iedere borrelnootbobo zal beamen dat hij de beste was, maar slechts een enkeling weet wie hij was. Ik weet het zelf niet eens. Ik ben 1 van de velen die is gaan kijken ná zijn ongeval. Ik weet dat hij goed was, geliefd werd maar ook zijn arrogante trekjes had. Dat hij 1 van beste coureurs allertijde is, kan ik weerleggen noch beamen, dus kan ik hem enkel onterecht op een voetstuk plaatsen. Ik weet al niet waar ik het over heb, laat staan de borrelnootjes-brigade. Daarom word ik er zo moe van dat zijn 'grootsheid' en 20e verjaardag van zijn overlijden (echt wtf) gevierd en herdacht moet worden met nu elk jaar de film Senna op RTL7? En slechts een procentje aandacht voor Ratzenberger? Ik hoop dat RTL7 mee leest en volgend jaar minimaal op 30 April ook de docu over Ratzenberger van Sky kan kopen/lenen. | |
Geralt | woensdag 30 april 2014 @ 22:09 |
Pardon? Zijn eigen broer lag rondenlang compleet bewusteloos in de muur op Indy!?! Als je eigen broer al geen situatie meer is dan weet ik het ook niet meer ![]() | |
Geralt | woensdag 30 april 2014 @ 22:10 |
Nou ik ben reuze benieuwd welke GP daar weer voor moet gaan wijken ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 22:14 |
Die was ik indd vergeten. Anderzijds ook niet echt een baan en baangedeelte om uit te stappen en iemand te gaan helpen. Daar heb je SC en doktoren voor. Gezin hoe slim/berekenend Schumi soms was met rijden, denk ik dat hij ook wel die conclusie heeft getrokken. hij kon niets doen. Mooiste wat je dan kan doen is de overwinning aan hem opdragen. Ook al klinkt het cliché, als je dat moment in het ziekenhuis ligt en je broer wint de race voor jou... dan zit het goed... no hard feelings. | |
Geralt | woensdag 30 april 2014 @ 22:16 |
Dat kan allemaal wel wezen en dan heb je ook nog belangen van je team en alles, maar ik was mooi uitgestapt als mijn broer in de muur lag en ik zag dat ie er niet uit kwam. Maargoed, als ik Massa was had ik mn bolide ook regelrecht de pits ingestuurd na dat Alonso is faster than you debacle en alles gegooid tot het kotst. Misschien zou ik een slechte F1 coureur zijn ![]() | |
Meike26 | woensdag 30 april 2014 @ 22:25 |
Dat zou ik ook zijn, heb het concentratievermogen van een huisvlieg... één klein foutje en alle concentratie is weggevlogen. Zondag een race gereden in GT6, lag op mooie 3e positie, tik 1 keer vangrail aan en uiteindelijk laatste geworden...(van de 9) | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 22:55 |
nah, villeneuve was gewoon goed hoor, alleen geen goede soldaat. | |
THEFXR | woensdag 30 april 2014 @ 23:06 |
das waar ook, die neus heeft Senna nog een WK gekost ook. | |
Fer | woensdag 30 april 2014 @ 23:08 |
Toch vraag ik me af wat Schumi gedaan had als het een vrijdagtraining betrof en Comas gecrashed was tijdens de race. Ralf lag stil middenop het rechte stuk, Comas achterop het langste circuit van het jaar. Maar eerlijk is eerlijk, Schumacher is wat berekender, Senna meer een gevoelsmens. Maakt hem dat een grotere coureur? | |
4-elements | donderdag 1 mei 2014 @ 00:10 |
Zowel Schumi als Senna hadden alles over voor de overwinning. Waar Schumacher werd uitgekotst na zijn botsing met Villeneuve, gebeurde dat minder toen Senna Prost eruit ramde op Suzuka (misschien vanwege de botsing het jaar daarvoor, dat zou kunnen). Maar wie de best was, dat is een oneindige discussie. Ze zijn niet te vergelijken: ze hebben nooit bij hetzelfde team gereden. En zelfs dan kan er nog verschil in materiaal zitten. Wel hadden ze allebei een totale toewijding aan het racen. Senna zou er zelfs zijn relatie voor hebben opgegeven, om zich volledig op het racen te kunnen concentreren. Schumacher zocht de grenzen op, en ging er ook wel eens overheen. Maar dat gold ook voor Senna. Ramde ooit Nannini een race uit om te winnen. Terecht trouwens dat mensen klagen dat er zo weinig aandacht is voor Ratzenberger. Sneu dat hij zo vaak wordt vergeten. | |
Fer | donderdag 1 mei 2014 @ 00:21 |
Als ie nog leefde was ie waarschijnlijk net zo goed vergeten. Welke rijder die een paar jaar in de achterhoede heeft meegedaan ken jij nog verder. | |
4-elements | donderdag 1 mei 2014 @ 00:25 |
Jean-Denis Deletraz, Luca Badoer, Andrea Montermini, Domenico Schiatarella, Hideki Noda, David Brabham, Claudio Langes, Gabriele Tarquini, Nicola Larini, Gianni Morbidelli, Marco Apicella, Fabrizo Barbazza, Pierluigi Martini, Alex Caffi, Pascal Fabre, Philippe Streiff, Jos Verstappen. Om er een paar te noemen. ![]() | |
Nattekat | donderdag 1 mei 2014 @ 00:27 |
Kippenvel moment, iedere keer weer ![]() | |
THEFXR | donderdag 1 mei 2014 @ 00:33 |
| |
SiGNe | donderdag 1 mei 2014 @ 02:44 |
Grappig dat je Scherzinger noemt, Hamilton en zij waren uit elkaar gegaan en het ging inderdaad slecht met Hamilton. Inmiddels heeft Hamilton Scherzinger ten huwelijk gevraagd en het gaat goed met de F1 punten.. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 01-05-2014 04:04:17 ] | |
SiGNe | donderdag 1 mei 2014 @ 02:48 |
Aangezien het de GP van Europa is zal Spanje dan een race moeten missen | |
flipsen | donderdag 1 mei 2014 @ 03:21 |
Toch niet helemaal mee eens. Wie weet wie de laatste overleden coureur is vóór Ratzenberger? Uit het hoofd? Zijn er weinig. Ratzenberger is juist een "bekende" dode geworden omdat hij in hetzelfde weekend als Senna omkwam volgens mij. Zou het een jaar eerder zijn gebeurd, dan denk ik dat veel minder mensen de naam Ratzenberger zouden kunnen plaatsen. | |
twiFight | donderdag 1 mei 2014 @ 03:56 |
Heb een tijd geleden een aantal interviews gezien vlak voor en na dat het toen uitging met Nicole. Hamilton presteerde op de baan erg slecht. Maar bij de interviews kon je het er blind van af zien dat zijn hoofd niet helder was door zijn liefdesverdriet. Zelfs in het interview kon hij moeilijk uit zijn woorden komen, laat staan dat je een auto op de baan kan houden met 300+ km/u. Ik ben misschien een romanticus, maar ik kan dat wel waarderen in een man. Het zal voor Hamilton ook niet makkelijk zijn aangezien zijn gehele liefdesleven zo'n beetje in de media geleefd werd. Volgens mij is hij er wel een stuk volwassener door geworden, ook als coureur. Qua Senna ben ik het geheel met Meike eens ![]() | |
Geralt | donderdag 1 mei 2014 @ 06:36 |
de Angelis over 14 dagen 29 jaar geleden tijdens een test. | |
Mexicanobakker | donderdag 1 mei 2014 @ 07:31 |
Larrauri, Stohr, Zapico, Brabham, Lagorce, T. suzuki Ratzenberger is overigens wel wat bekender bij het grote publiek, daarmee juist eens.. En dat komt deels door Senna.. Maar slechts deels. | |
nils7 | donderdag 1 mei 2014 @ 08:45 |
Spanje 2001 was dat ![]() Was er bij | |
Mexicanobakker | donderdag 1 mei 2014 @ 08:49 |
Gegeven dat Senna inderdaad enkele maanden later dodelijk verongelukt zou zijn ben ik het hier mee eens, maar was het Senna-ongeluk niet gebeurd denk ik eigenlijk van niet. Er zijn vier redenen waarom het ongeluk zo bekend is geworden: 1. Ayrton had een bepaald charisma. Roland had dat eigenlijk ook, en dat verhaal zou breder uitgemeten zijn, zonder het Senna-ongeluk. Hij reed pas drie races voor simtek maar had toch al een zekere bekendheid opgebouwd in het paddock. Ayrtons verhaal van die strijd om te bewijzen beter te zijn dan vnl prost was uniek, maar niet per definitie op een briefje gevend dat ratzenberger niet boeit. 2. Het was live op tv. In de jaren,90 waren uitzendingen in veel landen standaard ipv een, uitzondering zoals de jaren waarin dodelijke ongevallen vaker gebeurden. Testongelukken krijgen daardoor standaard minder aandacht. Die zijn met hun, naam genoemd en dat is het dan. (uitzondering is misschien ascari) 3. Het gebeurde bijna nooit meer. De laatste keer dat men een dodelijk ongeluk zag was 13 juni 1982, bijna 12 jaar eerder. toen gebeurde het nog wel vaker. De shock was er wel maar werd langzaamaan weer vergeten. Ratzenberger was in een andere tijd en had wel meer kans onthouden te worden dan Paletti Punt vier kan ik niet omheen, Senna was alom bekend door zijn kampioenschappen, zijn drive om te winnen, maar ook zijn vriendelijkheid en bijvoorbeeld dat wat hij deed voor Comas. Ik ben geen Senna-fan, maar de sport en brazilië hadden dat nodig en misten dat wel in de tijd erna.. | |
Mexicanobakker | donderdag 1 mei 2014 @ 08:50 |
Monza 99 reed ie niet eens mee door die breuk.. | |
nils7 | donderdag 1 mei 2014 @ 08:58 |
Over de doden niets meer dan Lof natuurlijk. Roland is zeker niet vergeten door Ayrton uiteraard. Heb Senna zelf nooit zien rijden omdat ik pas vanaf Spa '96 kijk maar als je die beelden allemaal ziet en zijn film ook dan snap ik wel waarom het zo'n "legende waarde" heeft. En het klinkt misschien cru maar het past ook wel bij hem. Jammer dat je van veel mensen moet horen (klok en klepel verhaal van "niet-fans") dat hij zichzelf dood gereden heeft. Ondanks dat het ongelukkig afbreken van de stuurstand/ophanging hem fataal was geworden, de klap tegen de muur zelf is niet veel anders dan volgens mij die van Alboreto of Berger een paar jaar ervoor in dezelfde bocht en die stapte uit. Overigens is Senna niet de laatste dode in een F1 auto... | |
Mexicanobakker | donderdag 1 mei 2014 @ 09:00 |
Wel de laatste in een FIA Formula One world championship | |
Syntix | donderdag 1 mei 2014 @ 14:38 |
Laten we het anders even over de mooie manier van eren hebben van Williams voor Senna ![]() Williams ![]() ![]() ![]() | |
Sinister-D- | donderdag 1 mei 2014 @ 15:01 |
Je zou bijna zeggen dat het druk is ![]()
| |
sasquatsch | donderdag 1 mei 2014 @ 15:14 |
Ricardo Paletti. Die vaak vergeten wordt doordat een paar races ervoor Gilles Villeneuve omkwam. En dat is dan tijdens een race(weekend). De Angelis zoals hierboven genoemd kwam om tijdens een test. | |
Fer | donderdag 1 mei 2014 @ 18:31 |
DeVillota was toch ook gecrashed met een F1 wagen en haar dood had zeker wel te maken met het ongeluk. | |
rubbereend | donderdag 1 mei 2014 @ 19:20 |
een fotospecial over Senna: [Foto] [Historie] Ayrton Senna | |
twiFight | donderdag 1 mei 2014 @ 19:49 |
Doch weinig met de sport, mijns inziens. | |
sasquatsch | donderdag 1 mei 2014 @ 19:50 |
Indirect wel, maar staat niet als zodanig te boek. Zeker niet in de officiële lijsten. | |
Fer | donderdag 1 mei 2014 @ 20:22 |
Is seizoen 88 nog ergens te krijgen/downloaden? Lijkt me eigenlijk wel leuk om te kijken, heb alleen nog vage herinneringen aan die twee rood/witte Marlborrowagens die altijd met een enorm verschil wegreden van de rest. Vraag me ook af wie van de huidige generatie met die jaren 80auto;s het snelst zou zijn. Enorm vermogen, turbolag van 2 a 3 seconden en schakkelbakken met H-patroon. Downforce en slicks. [ Bericht 30% gewijzigd door Fer op 01-05-2014 20:30:50 ] | |
Beach | donderdag 1 mei 2014 @ 20:43 |
Jahoor, is zeker nog te downloaden op oa private torrentsites. | |
JohnB52 | donderdag 1 mei 2014 @ 21:50 |
Ik heb vandaag even gezocht naar de Ratzenberger special van Sky, niet te vinden? | |
Beach | donderdag 1 mei 2014 @ 21:55 |
Ik heb die gister binnen gehaald. | |
JohnB52 | donderdag 1 mei 2014 @ 21:56 |
'BTCC 1988 - Thruxton - Action packed battle' bekijken op YouTube - BTCC 1988 - Thruxton - Action packed battle: | |
JohnB52 | donderdag 1 mei 2014 @ 21:57 |
Waar heb je m binnen gehaald? Mag per PB :-) | |
twiFight | donderdag 1 mei 2014 @ 23:17 |
Kon het ff niet zo goed zien. Reden ze daar met Ford Scorpios? | |
Gebraden_Wombat | donderdag 1 mei 2014 @ 23:45 |
20 jaar geleden lag ik als jongetje van 8 huilend in bed en zwoer ik nooit meer Formule 1 te kijken. Welgeteld één race volgehouden geloof ik. | |
Karstman | vrijdag 2 mei 2014 @ 01:07 |
Dat het al weer 20 jaar geleden is zeg. Ik ben niet zo'n type dat nog weet waar hij was met belangrijke gebeurtenissen, val van de muur geen idee, Pim Fortuin geen idee, Theo van Gogh op kantoor denk ik, 9/11 wel thuis maar wat ik er precies live van gezien heb, geen idee. Maar ik weet nog als de dag van gister waar ik zat toen Senna eraf schoot. Op het grijze kleed in de woonkamer bij mij ouders, dicht op de TV die in de Lundia stelling stond. Ik was nooit fan van Senna, ja het was een fantastisch coureur maar ik was meer van Mansell, Hill, Berger, Frentzen dat soort jongens. Ik weet ook nog heel goed dat ik heb gejuichd toen hij eraf schoot. Al snel werd duidelijk dat het echt niet goed was. Ik schaamde me toen wel dat ik blij was geweest dat hij eraf vloog. En nu, 20 jaar later, voel ik me er eigenlijk nog steeds een beetje schuldig over... | |
Automatic_Rock | vrijdag 2 mei 2014 @ 07:39 |
Ik gok op Hamilton met Alonso vlak daarachter | |
Fer | vrijdag 2 mei 2014 @ 18:35 |
Als ik het goed begrijp, gebruikte Vettel anders ook een omslachtige methode om met zijn geblazen diffuser een paar keer te gassen in de bocht, zo hard er doorheen te gaan. Kubica en Raikonnen waren ook snel met rallywagens, misschien dat een van deze drie ook wel gruwelijk snel waren geweest. Volgens mij waren het wezenlijk andere auto's om te sturen, snel reageren en compenseren is het belangrijkste om snel te gaan. Tegenwoordig draait het wellicht meer om precisie en afstellen. Ik ben op zoek naar een spitscreen filmpje van hetzelfde circuit met een 1986 turbo vs 2014 turbo. | |
Wertha | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:20 |
Niet te vergelijken. Die Williams stond niet in de hens, de auto's waren veel veiliger dan vroeger en er zijn veel sneller marshalls bij dan vroeger. Wat moest MSC daar doen? Helemaal niks. Zijn broer hoefde niet uit een vlammenzee getrokken te worden o.i.d.. | |
Sinister-D- | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:42 |
| |
sasquatsch | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:41 |
Hij reed niet. Hij was uitgestapt en aangereden door een vrachtwagen. | |
Fer | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:42 |
Hard shoulder is de vluchtstrook. | |
twiFight | zaterdag 3 mei 2014 @ 10:01 |
Bij Ferrari werken en dan eindigen met een VW Caddy. De wereld is hard ![]() | |
kepler | zaterdag 3 mei 2014 @ 10:49 |
![]() ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 3 mei 2014 @ 15:09 |
Elio de Angelis bij het testen van een Brabham? Alboreto overleed niet in een F1-auto. Anders was het wel groter nieuws geweest omdat het niet meer zo vaak gebeurde en zeker niet tijdens een race-weekend. Overigens was Stefan Bellof volgens velen een groter talent dan Senna, maar verongelukte die voordat hij groot werd en niet tijdens een F1-weekend. Ik heb zelf als klein kind Villeneuve nog in de hekken zien hangen, het hoorde er heel lang gewoon bij. Daar is een prachtige docu over met Jackie Stewart, die vertelt over de periode van daarvoor, dat hij tussen de begrafenissen door een race moest rijden. Of dat hij zijn vriend en teamgenoot Francois Cevert achtergelaten in het wrak aantrof, omdat hij zo 'obviously dead' was. Ik word er wel een beetje moe van dat Senna vanwege zijn dood groter gemaakt wordt dan hij is, buitenaards zelfs. Dat de Brazilianen daar Braziliaans hysterisch over doen vind ik wel mooi, er is echter geen reden om dat over te nemen. Het was een grote coureur, maar wel een onder andere groten. Hij kende zijn gelijke wél. Hij had zijn zwakke punten, vergooide nog wel eens races en was een behoorlijke klootzak op de baan, wat ik op zich wel respecteer want dat moet je in zijn tijd plaatsen. Zijn arrogantie vond ik prima, het was wel een mannetje die durfde op te staan tegen de bazen. Maar dat zou nu niet meer gepikt worden van een coureur. | |
Wertha | zaterdag 3 mei 2014 @ 16:18 |
Dit dus. Die ophemeling van Senna heeft meer weg van hysterie en 'bij de groep fans willen horen van iemand van wie men zegt dat hij de grootste aller tijden was' dan van het hebben van ware respect voor zijn prestaties of het zijn van een geestverwant. Senna-fans spreken vaak met grote minachting over andere coureurs uit die tijd, maar een noot van kritiek over Senna wordt nooit geduld. Soms kom ik de meest krankzinnige commentaren tegen zoals: 'Senna's dood was opzet', 'Sir Jackie Stewart heeft invloed uitgeoefend bij Williams om de auto van Senna te manipuleren', 'Prost en Sir Jackie Stewart hebben Senna gechanteerd om hem te laten bekennen dat hij Prost doelbewust van de baan heeft geramd, want Senna zou nooit een crash veroorzaken' enzovoorts... Ook het eeuwige vergelijken van coureurs met Senna irriteert mij. Je kunt niet Schumacher, Fangio, Prost, Vettel, Brabham, Stewart, Lauda, Piquet, Senna, Ascari enzovoorts niet op één grote hoop gooien en even bepalen wie de beste coureur aller tijden is. Je hebt per generatie F1-coureurs een paar grote namen die de dienst uit maken. Dan heb ik het nog niet eens over de volstrekt ontbrekende criteria gehad. Wanneer is iemand een groot coureur? Tellen enkel titels en overwinningen of gaat het ook om het soort inhaalacties? Wat als coureur A 1x minder vaak kampioen is geworden dan coureur B, maar wel de meest spectaculaire inhaalacties heeft laten zien? Wat als er nog een coureur C is die misschien niet zoveel flair had en niet zo veel spectaculaire acties liet zien, maar wel altijd meedeed om de prijzen omdat hij snel was en zich niet liet verleiden tot het maken van fouten? Je kunt dat hooguit voor jezelf beslissen, maar nooit voor anderen. Terugkomend op Senna himself: hij was, zoals Weltschmerz hierboven al heeft gezegd, één van de grote namen in die tijd. Niet perfect. Geen god. Wel een grootheid. Een klootzak op de baan, maar wel een die oprecht betrokken was bij het lot van zijn collega's. Dat verdient groot respect. | |
flipsen | zaterdag 3 mei 2014 @ 17:44 |
Mag ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien? Bij het rijtje namen "der Groten" zou mijns inziens Verstappen ook aardig mee hebben kunnen komen, mits... Of zeg ik nu iets heel doms? Volgens mij had hij alle ingrediënten om een grote te worden ![]() | |
Beach | zaterdag 3 mei 2014 @ 17:56 |
behalve de manager | |
flipsen | zaterdag 3 mei 2014 @ 17:57 |
Vandaar de "mits..." ![]() | |
Geralt | zaterdag 3 mei 2014 @ 19:42 |
Gelukkig kent Jos inmiddels het klappen van de zweep en managed ie Max zelf voor zolang als het gaat en trekken ze lekker hun eigen plan voorlopig. Dezelfde fouten die Jos maakte gaat Max niet meer maken. En die gaat het echt wel tot de F1 schoppen ![]() Nog 3 jaar en dan is ie testcoureur ergens en ja je mag me quoten ![]() | |
flipsen | zaterdag 3 mei 2014 @ 20:10 |
Ik hoop het ![]() | |
Geralt | zaterdag 3 mei 2014 @ 20:13 |
Zo jammer dat Harvey toen dood ging ![]() | |
Fer | zaterdag 3 mei 2014 @ 21:31 |
Jos Verstappen kan in het rijtje raw speed. Een snelle coureur, maar miste nog genoeg om constant punten te kunnen sprokkelen. Consolideren is geen woord in zijn woordenboek. Denk aan Montoya, Kobayasji, Maldonado, Massa Maar Kevin doet het nu ook al veel beter dan Jan, laten we hetzelfde voor Max hopen. | |
4-elements | zaterdag 3 mei 2014 @ 21:48 |
Om Verstappen tussen de grootste coureurs te zetten vind ik wat overdreven. Ja, hij was soms erg snel. Maar constant? Nee. Maakte teveel fouten op cruciale momenten. Bovendien was hij niet altijd sneller dan zijn teamgenoten (bv. Salo). Je kunt zijn falen in de F1 (zover je dat zo zou kunnen noemen met meer dan 100 races op je conto) dan ook niet volledig op Rothengatter afwentelen. | |
Meike26 | zaterdag 3 mei 2014 @ 21:56 |
Hij had er zeker bij kunnen staan ja.. Dat is ook wel mijn mening. Een heel getalenteerde rijder die de onmogelijke pech had elk jaar bij de verkeerde stal te zitten. Het testjaar bij Honda in 1999 had zijn pech om kunnen draaien en in 2000 had Honda terug kunnen keren in de F1 met Jos als 1e rijder. Ware het niet dat Harvey Postlethwaite plotseling overleed en ze bij Honda toen maar de stekker uit het project hebben getrokken. En Jos maakte met die Honda erg veel belovende rondjes om de anderen heen... Het was het te vrezen team. Heel erg jammer dat hij hier zijn kans niet heeft gehad. Het was dat de Arrows qua chassis en mechanische grip een draak van een auto was, anders was hij in 2000 en 2001 nog veel vaker in de top 6 te zien geweest. Denk dat dit wel de leukste 2 seizoenen voor hem geweest zijn...en voor zijn fans ![]() | |
twiFight | zaterdag 3 mei 2014 @ 22:29 |
Ik vind niet dat je een coureur zo kunt prijzen op wat hij had kunnen zijn. Je bent pas een goede coureur als je dat kan bewijzen, niet omdat sommigen vinden dat je die potentie hebt. Of hoort Frijns nu ook al in het rijtje Schumacher, Vettel en Senna? F1 is nou eenmaal een unieke sport en je kunt de sterren uit de hemel rijden in elke andere klasse, maar dat betekent niet dat je dat ook in de F1 kan. Jos had zeker meer gekund, maar op de baan heeft hij alleen maar aangetoond een grote te zijn in regenraces. | |
Nieuwschierig | zaterdag 3 mei 2014 @ 22:54 |
Het belangrijkste om een top F1 coureur te kunnen worden is de potentie om geld aan te kunnen trekken. Maar als je eenmaal in een competetieve auto zit is (denk ik) het talent om precies op de grens van de mogelijkheden te rijden én om de auto goed daarop af te stellen de grootste kunde. Aanvoelen wanneer de banden willen gaan glijden en daar nét vandaan blijven. | |
Meike26 | zaterdag 3 mei 2014 @ 23:01 |
Ik ben het met je eens dat dit eigenlijk niet gezegd kan worden, anderzijds heeft Jos wel records op zijn naam gezet (en nog steeds staan?) Voor meeste inhaal acties op de baan = positiewinst per race. Daarnaast was Jos voornamelijk zo goed in de regen omdat het dan minder op power/auto aankomt en meer op de coureurs. Jos was indd een goede regenrijder en indd maakte hij zo wel eens zijn foutjes, moeilijk te zeggen als de camera's je niet continu volgen als je in achterhoede, wat ik het mooie aan Jos vond, was dat hij altijd voor die hogere plek ging. Een enorme doorbijter. Plek 14? Gaan we toch voor 13? Plaats 2? Jammer dan, ik ga voor die 1e plaats. Voornamelijk dat ene weekend in Zuid-Afrika met de A1GP. Eerste race, laatste ronde een inschattingsfout en race verloren. Race 2 doet ie het gewoon weer, maar wint hem wel ![]() Indd had hij ook vaker kunnen consolideren maar hij is nu eenmaal uit heel eigenwijs/hard werkend hout gesneden. En ik hoop werkelijk dat Max een beetje die zelfde venijnige scherpe rijstijl van zijn vader heeft, altijd met het stuur tussen de tanden voor een plek hoger. | |
Fer | zondag 4 mei 2014 @ 02:01 |
Kan me Jos toch vooral herinneren van het aantal keren dat zijn langzamere teammaatje wel over de finish kwam en Jos veel vaker niet door een opgeblazen motor of bak, hij vergde gewoon vaak teveel van het materiaal. Of tijdens een prachtige regenrace kans op punten, alsnog de baan af vliegen omdat hij dacht nog een positie hoger te kunnen eindigen. Een snelle coureur en een echte racer, maar daar zijn er wel meer van. | |
SimtekF1 | zondag 4 mei 2014 @ 11:35 |
Dat viel ook wel mee hoor. 1994 even niet meegerekend, viel hij alleen in de Stewart erg vaak uit, maar dat deed Magnussen ook. Het was zo duidelijk als wat dat Barrichello de betere auto kreeg. En niet te vergeten 1996, een auto die na 3 races al niet meer verder werd ontwikkeld. Rosset viel bijna net zo vaak uit door technisch falen. Ik kan me eigenlijk maar 1 regenrace herinneren waarin hij van de baan af spinde, en dat was in Brazilië in de Minardi. | |
Weltschmerz | zondag 4 mei 2014 @ 12:05 |
F1 is ook eigenlijk een verzameling bedrijven in de marketingsector die samen een spel spelen dat soms verdomd veel op sport lijkt. Je zou kunnen stellen dat zoals de ingenieurs ook aan sport doen door in competitieverband werktuigen te ontwikkelen, coureurs ook aan sport doen door het spel te spelen dat nodig is om in een auto te komen, en daarna in een betere auto. In de tijd van Senna was de F1 dan ook hierarchischer. Coureurs verwierven een plek, vaak pas als ze tegen de dertig liepen, en verdedigden die. Veel van de klootzakkerij van Senna was dan ook vanuit het idee dat de mindere of jongere coureurs hun plek moesten kennen, en op basis van prestaties uit het verleden aan de kant moesten voor hem. Piquet en Mansell waren waarschijnlijk wat minder getalenteerd, maar hebben zich opgewerkt tot in een goeie auto, en dat is dan hun recht en een jonkie komt dat niet zomaar toe, ook al is die sneller. Als je sneller was, dan kon je je sneller omhoog werken, maar je moest je wel omhoog werken. Dat ligt nu anders. Verstappen faalde op dat onderdeel van het spel. Daarnaast heeft Schumacher natuurlijk een aantal carriieres vernietigt door die onmogelijke Benetton wél te kunnen besturen, itt alle anderen. Het komt niet zo vaak voor dat er een auto is die één coureur scheidt van de rest door dat die hem net wel onder beheersing krijgt, en ietsje mindere coureurs totaal niet. Maar ja, het is als teambaas nogal lastig om bij je sponsoren aan te komen met een coureur die 2 seconden toelegt op Schumacher in dezelfde auto. Dan kun je beter eentje nemen waarvan de hoop nog kan bestaan dat die bijna net zo snel zou zijn. Ook Herbert en Letho heeft het teamgenoot van Schumacher zijn geen goed gedaan. Daar zit dus ook veel toeval en pech in, maar een Coulthard sleept er met vergelijkbare rijkwaliteiten wel een mooie carriere uit. | |
Wertha | zondag 4 mei 2014 @ 12:05 |
Godsamme dat was zó zonde. ![]() | |
Ferry_76 | zondag 4 mei 2014 @ 12:14 |
Dat de wagen van Schumacher illegale zaken aan boord had en die van zijn teamgenoten niet, scheelde natuurlijk ook wel. | |
Mexicanobakker | zondag 4 mei 2014 @ 12:18 |
In 95 waren de wagens wat meer gelijk, toen werd herbert ook om de oren gereden. Iedereen eigenlijk wel tot en met 2004 | |
Ferry_76 | zondag 4 mei 2014 @ 12:23 |
Schumacher had zeker wel talent, maar net als Prost beheerste hij ook de politiek van de F1 zeer goed. Nergens in die jaren heeft hij een teamgenoot gehad met dezelfde snelheid als hij, en contractueel stonden ze gelijk al op achterstand als tweede rijder van het team. | |
Mexicanobakker | zondag 4 mei 2014 @ 12:40 |
Martin Brundle was niet veel zwakker in de 1992 wagen, maar die hoort ook in het lijstje 'raw speed' | |
Fer | zondag 4 mei 2014 @ 12:41 |
De enige coureur die Schumacher bij vlagen kon bijhouden was toch echt Massa, hij was een klap sneller en scoorde veel constanter dan Herbert, Irvine of Barichello. Tevens was hij evensnel als Raikonnen. Alleen sinds zijn ongeluk en de komst van Alonso is ie minder snel geworden, welk van de twee daarvan de oorzaak zijn, weet ik niet. De wagens van 94 werden tot en met 93 nog met electronica in bedwang gehouden en precies op de limiet gereden. Vanaf 94 was dat verboden en was Schumi toen, wellicht naast Senna de enige die de functionaliteiten van de electronica kon overnemen. De Williams was een stuk beter berijdbaar, zelfs Coulthard kon de pole ermee pakken. Dus of Senna dat trucje kon zullen we nooit echt weten. Maar de Turbo's uit 86 waren natuurlijk ook niet echt rijdbare auto's, daar was hij koning. In dat opzicht kon Vettel natuurlijk ook een truukje met de RedBull dat Webber niet kon nadoen. Of Mark had hetzelfde probleem als Verstappen en Magnussen. Immers Stewart --> Jaguar --> Redbull. Ik weet niet of je 1992 mag meetellen, dat was eigenlijk gas indrukken en sturen met je ogen dicht. Net als 2002-2004. | |
Weltschmerz | zondag 4 mei 2014 @ 12:55 |
Neuh. Nee, Piquet gold als een groot coureur, Lehto, Herbert en Verstappen golden als grote talenten, alleen door de marge die Schumacher op ze had was die reputatie snel minder. Van Irvine wist velen ook zeker dat er dan eindelijk een coureur aan hem werd gepaard die het hem moeilijk ging maken, en ook dat viel tegen. Idem wat betreft Barrichello. Pas bij Massa begon het ook tot een deel van de chauvinistische media door te dringen dat daarvoor een uniek talent nodig was, hoewel toen de hoop ook nog leefde dat die Schumacher aan zou kunnen. Sterker nog, je weet helemaal niet dat dat zo is, want daar zijn helemaal geen aanwijzingen voor. | |
Fer | zondag 4 mei 2014 @ 13:02 |
Dat is zeker een derde mogelijkheid, aangezien hij sinds ie het contract met Williams in handen had, zijn pure snelheid weer helemaal terug is. Zelfs nog voordat 2013 afgelopen was. | |
Mexicanobakker | zondag 4 mei 2014 @ 13:06 |
In 1994 was die Benetton duidelijk illegaal hoor.. | |
Tarado | zondag 4 mei 2014 @ 13:18 |
duidelijk nog wel, Schumi was er wel snel mee | |
Mexicanobakker | zondag 4 mei 2014 @ 13:21 |
Er was sowieso gekloot met de brandstofslang en er zaten programma's in voor tractiecontrole ![]() | |
Tarado | zondag 4 mei 2014 @ 13:24 |
Senna was er niet zo blij mee, dat weet ik nog maar die kon sowieso slecht tegen zijn verlies | |
Beach | zondag 4 mei 2014 @ 13:29 |
de B192 had geen actieve ophanging | |
Weltschmerz | zondag 4 mei 2014 @ 15:10 |
Meike26 | zondag 4 mei 2014 @ 16:08 |
3 ronden later dan regenmeister Schumi himself, in een Minardi versus Ferrari. Dat heet ook wel een prestatie ![]() | |
Sinister-D- | zondag 4 mei 2014 @ 16:12 |
't was pas een prestatie geweest als ie 'm daadwerkelijk op de baan had gehouden ![]() | |
Nattekat | zondag 4 mei 2014 @ 16:13 |
Waarom werd de race niet afgevlagd? ![]() | |
Meike26 | zondag 4 mei 2014 @ 16:14 |
Mee eens, maar 3 ronden later dan Schumi, ik vond het knap. Zeker in die Minardi, wat geen makkelijke auto was om te besturen, veel onbalans en halve stuurbekrachtiging ? | |
Sinister-D- | zondag 4 mei 2014 @ 16:16 |
Werd het wel, nadat Alonso bovenop Webbers wiel was geknald. Er was zelfs verwarring wie er gewonnen had, uiteindelijk kreeg Raikkonen de beker terwijl Fisichella als overwinnaar over de streep kwam omdat bij een rode vlag 2 rondes wordt terug geteld. | |
Nattekat | zondag 4 mei 2014 @ 16:18 |
Dat weet ik nog wel ja, maar dat was niet wegens de regen. Dat is tegenwoordig wel anders ![]() | |
Wertha | zondag 4 mei 2014 @ 16:27 |
De huidige generatie coureurs zijn een stel kutjes. Bij de eerste regendruppel op het visier rammen ze die radiobutton in: "I CAN'T SEE WERE I'M GOING, THIS IS UNDRIVABLE!" | |
Meike26 | zondag 4 mei 2014 @ 16:30 |
Klopt, alles door de uber-veiligheid-campagnes. Overal in de auto/motorsport vallen nog wel eens doden, maar in de F1 is alles zo veilig gemaakt, dat het voor Maldonado nog een kunst is om het tegendeel te bewijzen ![]() | |
Wertha | zondag 4 mei 2014 @ 16:37 |
En je kunt niet zeggen dat Maldonado (tijdelijk samen met Grosjean) er niet alles aan gedaan heeft om te bewijzen dat de F1 nog niet veilig genoeg is. ![]() ![]() | |
flipsen | zondag 4 mei 2014 @ 18:42 |
![]() ![]() | |
Ferry_76 | zondag 4 mei 2014 @ 18:50 |
Toen Jos eraf vloog lag, hij voor de latere winnaar Fisichella. | |
Geralt | zondag 4 mei 2014 @ 18:55 |
Was dat in dezelfde GP ja? ![]() Mijn geheugen laat me even in de steek kennelijk, want beide incidenten kan ik nog prima herinneren; alleen in mijn geheugen gebeurde die niet in dezelfde GP ![]() | |
Wertha | zondag 4 mei 2014 @ 19:05 |
Jup, zelfde GP. Wat een knal was dat van Alonso. Ik zie het nog zo voor me. Eerst *pof* op die band en toen was het wachten tot hij in de muur knalde. Alleen dat rondtollen, dat was wel heftig. | |
Geralt | zondag 4 mei 2014 @ 19:06 |
Dikke crash ja; de chaos was toen wel zo een beetje compleet ![]() | |
Fer | zondag 4 mei 2014 @ 20:09 |
Maar wel traction control, automaat, abs, active diff en deze systemen wisten dmv een gps waar de auto op de baan reed en welke settings, versnelling enz nodig was. De auto begon bijna vanzelf af te remmen en de bocht om te trekken.
Ze hebben nog maar 10% van de downforce ten opzichte van de vroegere auto's. Best lastig als dat nog je enige grip is. De oude wagens konden bijna nog op de weg blijven met plastic wielen, zoveel downforce hadden die. | |
Nattekat | zondag 4 mei 2014 @ 20:26 |
Dan heb je het over meer dan 20 jaar geleden, sinds 1994 is dit zeker niet meer het geval. Volgens mij waren de wagens van toen minder makkelijk op het asfalt te houden dan tegenwoordig het geval is. Zeker, de downforce nam weer toe daarna, maar pas rond 2008 werd de max bereikt. Sinds 2009 is het regenrijden moeilijker geworden maar ik zie ze nooit meer van de baan af gaan, meestal wordt de kwalificatie of race stilgelegd. Veel te vroeg, gewoon doorgaan tot Maleisië 2009 gebeurtenissen. | |
Sinister-D- | zondag 4 mei 2014 @ 20:29 |
Even voor de duidelijkheid: over welke oude wagens heb je het nu? Periode? Edit: zoals Nattekat dus ook al aanhaalde. Mobiel Fokken en eten maken tegelijkertijd gaat moeizaam voor beide ![]() | |
Weltschmerz | zondag 4 mei 2014 @ 20:36 |
GPS in 1992? Dan zat je er zomaar 100 meter naast. | |
Fer | zondag 4 mei 2014 @ 20:41 |
Dan deden ze het anders, misschien met een timer die resette bij iedere passeering van start/finish Ik had het idee dat ze pas na het ongeval van Senna wat zijn gaan verminderen in downforce. Wat ze weer compenseerden met midwings enzo. | |
4-elements | zondag 4 mei 2014 @ 23:11 |
Toch is het belangrijker om de finish te halen. Er waren heel wat coureurs die daar wel in slaagden, maar Jos niet. | |
GotenSSJ | zondag 4 mei 2014 @ 23:18 |
Nou ja, zat zat.. 8 waarvan er 1 in de bandenstapel hing en de ander z;n auto 5 minuten later in de fik vloog in de pits. Vielen best veel mensen uit die race ![]() | |
H_T | zondag 4 mei 2014 @ 23:52 |
Het terugtellen hadden ze toen wel rekening mee gehouden, maar het was de vraag of Fisichella nou net wel of net niet aan een nieuwe ronde was begonnen. Bij net wel won Fisico, bij net niet won Raikkonen. In eerste instantie besloten ze net niet, en dus stond Raikkonen op de hoogste trede. Twee weken later werd dat teruggedraaid, maar Fisico heeft zijn eerste F1-zege dus niet 'echt' kunnen vieren. Het was sowieso een raar podium, want nummer 3 Alonso lag tijdens de ceremonie in een ambulance | |
Mexicanobakker | maandag 5 mei 2014 @ 02:00 |
Het was vrij duidelijk van wel, maar men dacht dat de rode vlag al gezwaaid was toen webber crashte en dat de neutralisatie daardoor gold als het einde van de wedstrijd. Maar dat was niet zo. Foutje in die professionele tijd. | |
twiFight | maandag 5 mei 2014 @ 02:20 |
Bring the regenraces back ![]() | |
Mexicanobakker | maandag 5 mei 2014 @ 02:29 |
Mwah, sommige races konden eigenlijk echt niet. Spanje 96 waren echt onmogelijke omstandigheden, en die race in brazilië ook. Suzuka 94 was ook een drama, die was nog even rood zelfs (laatste keer dat opgetelde tijden gezeur toen) | |
Peterselieman | maandag 5 mei 2014 @ 11:58 |
Giedo van der Garde schijnt al een voorlopige overeenkomst voor een racezitje bij Sauber voor 2015 op zak te hebben. Sauber weigerde miljoenen van GP2-kampioen Leimer | |
Weltschmerz | maandag 5 mei 2014 @ 12:02 |
Het klinkt altijd wel heel makkelijk, maar of er geracet kan worden hangt ook samen met de karakteristieken van de auto's van de betreffende generatie. Voor downforce heb je snelheid nodig, zonder downforce gaat een lichte auto met brede banden heel snel planeren, en dan kun je niet racen. De spray zal ook varieren met de aerodynamica en de banden. | |
JohnB52 | maandag 5 mei 2014 @ 14:22 |
Maldonado mikt op top vijf in Barcelona Maldonado gaat voor n spectaculaire startcrash aankomend weekend ![]() | |
JohnB52 | maandag 5 mei 2014 @ 14:54 |
http://m.gpupdate.net/nl/(...)r-op-vrijdagochtend/ Geen VT1 meer dus? | |
Tarado | maandag 5 mei 2014 @ 14:55 |
Vreemde beslissingen nemen die gasten toch | |
Nattekat | maandag 5 mei 2014 @ 14:57 |
Nog wel een VT1, maar geen VT3 meer ![]() Ergens wel een jammere beslissing... | |
franklop | maandag 5 mei 2014 @ 14:58 |
Zou idd wel vreemd zijn als ze starten met VT2 :p | |
Meike26 | maandag 5 mei 2014 @ 15:25 |
Terechte opmerking bij dat artikel over de prijzen van tickets. Nu verdwijnt er een vrije training en als de prijs van tickets niet omlaag zou gaan, is dat al een schande, laat staan wat de circuits straks nog steeds moeten dokken om een grandprix te mogen organiseren. | |
Beach | maandag 5 mei 2014 @ 15:26 |
Gewoon nog een paar zandbak/verre oosten GP's erbij waar geen hond op de tribune zit. | |
Meike26 | maandag 5 mei 2014 @ 15:36 |
Nouja, als het volgende artikel de waarheid word, geen Sepang meer, onder andere door het geluid. Dan moeten er toch wel alarmbellen gaan rinkelen ? Meer organisatoren die volgen wellicht ? http://www.formule1.nl/ni(...)-formule-1-toekomst/ | |
Wertha | maandag 5 mei 2014 @ 15:47 |
Spa 2.0. V-tack, yo! ![]() | |
4-elements | maandag 5 mei 2014 @ 16:12 |
Sowieso een schande wat circuits moet betalen om alleen een GP te mogen organiseren. Een paar jaar terug was dat 20-25 miljoen euro. Dat zal inmiddels wel nog meer zijn. Om dat terug te verdienen zijn GP's asociaal duur om te bezoeken, met als gevolg legere tribunes. | |
#ANONIEM | maandag 5 mei 2014 @ 16:32 |
Eigenlijk zouden ze het moeten vertikken om te betalen. Zonder circuits geen GPs en geen kampioenschap. Ze zouden eigenlijk een deel van het TV-geld moeten krijgen. | |
Sinister-D- | maandag 5 mei 2014 @ 17:33 |
Dafuq, hadden die mannen nog niet zo heel lang geleden niet beslist om VT1 te verlengen zodat testrijders en rookies ook kilometers konden maken. Pirelli had al toegezegd een extra set banden per team te willen leveren ![]() | |
Sinister-D- | maandag 5 mei 2014 @ 17:36 |
En wie is ''ze''. De traditionele circuits, de meeste weten wel welke circuits dat zijn, durven dat niet aan omdat ze dan weten dat hun plaatsje op de kalender wordt ingenomen door z'n zandhaas met tulband. Die smijten toch wel met het geld. Bernie, of CVC, interesseert het geen zak hoe dat geld binnen komt als het maar binnen komt. De organisatoren gaan nooit op een lijn komen wat dat betreft, en zullen dus ook nooit een front kunnen vormen tegen de FOM. | |
#ANONIEM | maandag 5 mei 2014 @ 17:40 |
Ze=allemaal, maar dat gaan ze idd nooit doen. Klassiek prisoners dilemma. | |
Syntix | maandag 5 mei 2014 @ 18:27 |
Ben benieuwd of de grote upgrades in Spanje ook grote veranderingen in de tijden of nivellering kan tewerkstellen | |
nils7 | maandag 5 mei 2014 @ 18:40 |
Singapore betaald t meest ¤65.000.000 om de race te organiseren geloof ik. | |
Sinister-D- | maandag 5 mei 2014 @ 19:02 |
Goeiemorguh zeg ![]() ![]() ![]() | |
kepler | maandag 5 mei 2014 @ 20:26 |
Hier bespaar je toch alleen maar een paar liter benzine mee... Alles en iedereen is er toch al | |
JohnB52 | maandag 5 mei 2014 @ 20:34 |
Plus onderhoud en slijtage... Kans op schades enzovoort. | |
Fer | maandag 5 mei 2014 @ 20:53 |
Minder nachtelijke uren om alles klaar te maken? Maar het blijft nog steeds een probleem dat het ene team 600M in R&D kan gooien en de ander 60M. En met regelgeving hebben ze het nog steeds niet voor elkaar dat veel research niet gelijk veel snelheidswinst oplevert. | |
opreis | maandag 5 mei 2014 @ 23:00 |
Volgens mij zei Hamilton dat VT1 toch al redelijk overbodig was omdat ze maar een beperkt aantal motorblokken mogen gebruiken per seizoen. | |
Erwin026 | dinsdag 6 mei 2014 @ 10:44 |
Leuk topic! Ik ben een groot Formule 1 fan! Tevens heb ik ook een eigen nieuws/fun pagina op Facebook! Neem gerust een kijkje, op dit moment geven wij een T-shirt weg van Ferrari/Mercedes/McLaren of Red Bull Racing. https://www.facebook.com/F1anatic | |
sasquatsch | dinsdag 6 mei 2014 @ 11:37 |
Montreal was juist blij met het nieuwe geluid. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 mei 2014 @ 11:41 |
kan ook best zijn dat de auto's per circuit verschillend gaan klinken ![]() | |
Tarado | dinsdag 6 mei 2014 @ 12:33 |
Mijn vrouw is er ook blij mee, ik nog steeds niet. | |
JohnB52 | dinsdag 6 mei 2014 @ 13:18 |
![]() | |
yvonne | dinsdag 6 mei 2014 @ 13:34 |
Hoi Erwin, je bent nieuw hier en zo te zien nog niet op de hoogte van alles. Je kunt je pagina in je sig zetten of bij je 'huisje' maar zo open en bloot in een topic kan als spam beschouwd worden. Bedankt. | |
Erwin026 | dinsdag 6 mei 2014 @ 13:40 |
Ah okey, excuses. Bedankt voor de informatie Yvonne. | |
yvonne | dinsdag 6 mei 2014 @ 13:47 |
Graag gedaan ![]() | |
opreis | dinsdag 6 mei 2014 @ 14:37 |
http://www.formule1.nl/ni(...)n-heidfeld-afpakken/ Wat mij betreft laten ze bianchi hem van de weg drukken. Dit wil je toch niet? | |
Wertha | dinsdag 6 mei 2014 @ 18:23 |
Record pakken door zo godsgruwelijk langzaam te rijden dat z'n auto niet eens kapot kán... | |
opreis | dinsdag 6 mei 2014 @ 18:40 |
Als je helemaal achteraan rijdt heb je ook geen last van andere courreurs die tegen je aanrijden bij het inhalen! | |
Rossdale | dinsdag 6 mei 2014 @ 18:47 |
Volgens mij wordt juist niemand zo vaak ingehaald als max ![]() | |
Geralt | dinsdag 6 mei 2014 @ 18:49 |
Ik wist niet dat jij de F1 topics volgde yvonne?! ![]() | |
franklop | dinsdag 6 mei 2014 @ 18:50 |
ze was getipt door iemand ![]() | |
opreis | dinsdag 6 mei 2014 @ 21:23 |
Hij kwalificeerde zich vorig jaar gemiddeld als 21ste (slechtste van allemaal), dus gemiddeld zat er maar 1 iemand achter hem, hij zal wel veel ingehaald zijn door de raceleaders | |
nils7 | donderdag 8 mei 2014 @ 13:42 |
Deze lay out voor Interlagos lijkt me trouwens veel beter dan het huidige:![]() | |
Rossdale | donderdag 8 mei 2014 @ 13:43 |
Dat bedoelde ik dus ook, hij krijgt de meeste blauwe vlaggen te zien ![]() | |
LWD-Godius | donderdag 8 mei 2014 @ 14:22 |
Hoe gaat het met de verbouwing van dat circuit? Als het goed is gaan ze de pitstraat naar het andere rechte stuk verplaatsen en met de klok mee racen in plaats van tegen de klok in zoals nu. edit: ![]() | |
Meike26 | donderdag 8 mei 2014 @ 14:25 |
Meen je dat serieus ? ![]() ![]() | |
4-elements | donderdag 8 mei 2014 @ 14:25 |
Zo zie je welke delen van het oude circuit zijn opgenomen in het huidige circuit. ![]() Maar niets mag in de F1 blijven zoals het is, dus gaat ook Interlagos op de schop. Start/finish wordt verplaatst. Ik word er nog niet wild enthousiast van. De huidige start-finish heeft juist wel wat, zeker met die bochtencombinatie naar beneden daarna. ![]() | |
Rossdale | donderdag 8 mei 2014 @ 14:26 |
De eerste bocht van de race wordt nu zo'n lange doordraaier... Net zo saai als de baan in China dus ![]() | |
Fir3fly | donderdag 8 mei 2014 @ 14:28 |
De verlenging lijkt me wel wat (hogere snelheden ![]() | |
LWD-Godius | donderdag 8 mei 2014 @ 14:29 |
Het is trouwens niet zeker van de verandering van richting, ik kan er op dit moment niet een artikel over terugvinden maar ik meen dat gelezen te hebben. Dat deel wat bijgebouwen wordt kan ik wel waarderen. [ Bericht 23% gewijzigd door LWD-Godius op 08-05-2014 14:57:28 ] | |
4-elements | donderdag 8 mei 2014 @ 14:33 |
Ik kan het inderdaad ook niet vinden. Wel dat alles voor de race van volgend jaar klaar moet zijn. Wordt een flinke uitdaging, aangezien ze ook al problemen hebben met het op tijd afkrijgen van de stadions voor het WK voetbal.
| |
Meike26 | donderdag 8 mei 2014 @ 14:37 |
Dus dit jaar laatste voor laatste keer in huidige situatie dan ? Ik heb net filmpje op internet gevonden.. motorrace (500km endurance) Januari dit jaar en ze zijn nog niet bezig in ieder geval, waarschijnlijk ook vanwege het wk voetbal. | |
nils7 | donderdag 8 mei 2014 @ 16:21 |
Dit de baan van Baku dus?![]() | |
Rossdale | donderdag 8 mei 2014 @ 16:29 |
Dat is toch geen F1 baan meer? Dat is alleen maar rechtdoor met af en toe een chicane om de snelheid er een beetje uit te halen ![]() | |
JohnB52 | donderdag 8 mei 2014 @ 16:33 |
Mislukt Monza | |
Beach | donderdag 8 mei 2014 @ 17:33 |
F1 zou in Macau moeten racen. | |
Meike26 | donderdag 8 mei 2014 @ 17:46 |
Totaal geen ruimte voor racen. Alhoewel Macau een prachtige baan is voor kleine toerwagen racerij en enkele formule kampioenschapjes, is Macau alles behalve een F1 baan. Veel te krap en klein daarvoor. | |
Beach | donderdag 8 mei 2014 @ 17:54 |
In Monaco kan het anders ook en in het verleden oa Detroit en Adelaide. | |
JohnB52 | donderdag 8 mei 2014 @ 18:11 |
Monaco is natuurlijk een uitzondering. Dat voldoet niet meer aan de huidige veiligheidsmaatregelen. In het verleden Detroit Adelaide en Long Beach,maar dat is vverleden tijd... | |
Peterselieman | donderdag 8 mei 2014 @ 19:38 |
och, vroeger was de Hockenheimring dat ook wel een beetje. Flinke lange rechte stukken, zo nu en dan een chicane om de snelheid eruit te halen en dan nog een stadiongedeelte. | |
Fir3fly | donderdag 8 mei 2014 @ 19:48 |
Ik snap ook niet wat iedereen zo mooi vond aan Hockenheim. Meest saaie baan ooit. | |
Fer | donderdag 8 mei 2014 @ 22:41 |
Ach, toen vonden we Tilke banen ook geweldig. Nu worden ze een beetje saai, terwijl het geweldige banen zijn. | |
Meike26 | donderdag 8 mei 2014 @ 22:58 |
Hockenheim saai ? De races waren altijd wel spraakmakend juist. Veel inhaalmogelijkheden en vooral dat binnenkomen bij Agip (nu Mobil1) was een enorm spektakel ! Ook in de DTM heb ik dit meegemaakt en er komt echt een muur van geluid op je af als je ergens in het stadion gedeelte zat/liep. Net als de Ost-kurve (chicane) trouwens, ook zo'n plek waar je graag wilde zijn. In de lagere formule klasses, Formel BMW voornamelijk, maar ook de Lupo cup, gebeurde daar elke ronde wel wat. Doordat deze chicane in een kuil lag kreeg je er een beetje een achtbaan idee bij. Nee, dan nu... Alles wat die baan had, heeft ie nu niet meer... sfeer weg, charmes weg. historie weg. En het zal nooit meer terug komen denk ik. | |
Radegast | vrijdag 9 mei 2014 @ 00:15 |
Even een kleine offtopic vraag. Ik wil iemand (een f1-fan) een boek cadeau geven. Nou kun je, zeker nu 20 jaar na dato, eigenlijk niet om Senna heen, maar het is me toch wat te afgezaagd. Eigenlijk zat ik meer te denken aan een boek over een ander kleurrijk figuur; James Hunt. Nou zit ik een beetje te twijfelen tussen drie titels: 1. Shunt: The story of James Hunt (Tom Rubython, 2010) 2. Memories of James Hunt (Christopher Hilton, 2006) (Hernieuwde editie 2013) 3. James Hunt - The Biography (Gerald Donaldson, 1995) ik neig zelf naar 1. Misschien iemand hier de één of meerdere gelezen heeft en die kan aanraden danwel afraden.. bvd | |
Geralt | vrijdag 9 mei 2014 @ 01:24 |
Ik ken ze alle drie niet; dus ik zou voor optie 2 gaan; puur op de naam afgegaan dan ![]() | |
Kleffe_Dop | vrijdag 9 mei 2014 @ 03:17 |
Baku? Waarom...? ![]() Ieder shithole met voldoende geld is een goede kanshebber tegenwoordig. | |
Schunckelstar | vrijdag 9 mei 2014 @ 07:07 |
![]() Is er serieus ooit iemand positief geweest over die kleurloze troep die uit zijn pen is gekomen? | |
Rossdale | vrijdag 9 mei 2014 @ 08:03 |
Istanbul Park is toch wel echt een supertoffe baan hoor! Maar volgens mij heeft hij met deze baan ook echt meteen al zijn kruit verschoten, want de rest is vrij kleurloos inderdaad. | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 08:39 |
Wat betreft het meeste heb je gelijk.. Maar bedoel je de ostcurve <1980, 1982-1991 of 1992-2001? | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 08:40 |
Lag vooral aan de omgeving | |
Freak188 | vrijdag 9 mei 2014 @ 08:42 |
Het is wachten op Pyongyang. Principes heeft Bernie toch allang overboord gegooid. | |
Schunckelstar | vrijdag 9 mei 2014 @ 09:36 |
Mwah, met name 1 bocht ![]() Dan vind ik maleisie leuker, voor tilke begrippen | |
Fer | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:14 |
Damn, ik was in de war met onze trots, John Hugenholtz. Een circuit van Tilke is als een VAG product, technisch klopt het allemaal, een compleet product en veel goede punten. Maar uiteindelijk blijft een saaie boel. De oude baan van Catalunya vond ik gaaf, vooral met die snelle opkomst van het rechte stuk. Die werd in 5 genomen. Ik meen dat einde rechte stuk ook iets aangepast is. | |
Meike26 | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:33 |
Welke ik alleen ken, is idd de Ostcurve van 1992 tot 2001. | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:36 |
Die was in ieder geval beter dan die daarvoor ![]() | |
Wertha | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:38 |
Net als alle F1 circuits vroeger? | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:41 |
![]() Dit ![]() | |
Fiorano | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:54 |
Of dit: En dan met kombocht uiteraard | |
Nattekat | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:58 |
![]() ![]() | |
Wertha | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:02 |
Ah jah, hoe heette dat ding nou toch?! Avus natuurlijk! ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Wertha op 09-05-2014 12:03:26 (ik hebbut) ] | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:07 |
AVUS ![]() Die Hitler-bocht ![]() ![]() ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:08 |
wall of death heet dat ding toch? ![]() | |
Fiorano | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:09 |
Oftewel de : Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße | |
Fiorano | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:10 |
Ook leuk: | |
Meike26 | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:11 |
Wat te denken van de Salzburg-ring, ook zo spannend ![]() ![]() Moet wel zeggen dat het met de WTCC indd wel een baantje is waar veel actie te zien is + wat een verschikkelijke baan het is voor de banden... ![]() Eigenlijk zou Brno nog wel eens een circuit kunnen zijn voor de F1. Eventueel afgewisseld met die van Hongarije. Beide banen met een bepaalde reputatie aan spannende races in zowel auto als motorsport. ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:13 |
![]() De rode ![]() ![]() | |
Fiorano | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:13 |
Eigenlijk zouden ze een klasse moeten maken met allemaal van dat soort baantjes. En dan gewoon met DS3'tje, Clio'ootjes en dat soort gebakjes. (R5 Turbo ![]() | |
franklop | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:15 |
dat is nog spannend door muren op bepaalde stukken ![]() | |
Beach | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:28 |
Motorland Aragon is een aardig motorrace circuit. | |
Schunckelstar | vrijdag 9 mei 2014 @ 13:20 |
Oh, dat zou kunnen. Tweewielers interesseren me totaal niks ![]() ![]() | |
Geralt | vrijdag 9 mei 2014 @ 13:23 |
Brno is een leuk circuitje; ben ik wel eens met de auto over geweest ![]() | |
Wertha | vrijdag 9 mei 2014 @ 14:58 |
Inderdaad. Die hairpin na het lange rechte stuk is lekker tricky. | |
MoriniStylr | vrijdag 9 mei 2014 @ 18:24 |
Renault reveals that some of its F1 teams are late with payments By Jonathan Noble Friday, May 9th 2014, 12:47 GMT ![]() Renault has revealed that its Formula 1 recovery could be compromised by late payments from some of its teams. The French car manufacturer put in to place an emergency action plan after a disastrous opening pre-season test to help it make up lost ground. Those efforts have paid off so far, with Red Bull having emerged as a threat to Mercedes in the opening races. Some of the funding for that plan was delivered by the Renault car company, but part of it is also reliant on payments from customer teams. Renault's F1 president Jean-Michel Jalinier said ahead of the Spanish Grand Prix that he was unhappy that the project was being affected by unidentified teams not keeping up with payments. "In order to develop the action plan we need to secure resources and our resources are coming from two sources," he said. "One is Renault, and we have been able to secure the right resources, even human resources or financial resources, and the other part of it is coming from the teams because we are selling the engines to the teams. "On this part I must say that we are not at an acceptable situation because some of the teams are just late in payments, and at the time you need to spend resources to catch up you cannot afford to have those [late] payments." Jalinier declined to identify the teams who had not paid - but it would be unlikely to be Red Bull or Toro Rosso who are heavily backed by their energy drink company owners. ENGINE SUPPLY DEALS COULD BE STOPPED Renault says the situation is now critical, with matters needing to be sorted in a matter of weeks. "It is a serious concern," Jalinier said. "We can live with it up to a certain point, because we are developing, putting money in the business, and we need to get our resources." When asked whether or not it was possible for the supply deals to be cut if payments were not made, Jalinier said: "That is an option. "You first need to work with your team in order to recover and get back to some kind of financial situation. "We will have to address the situation with the teams and take decisions, because that is something that we cannot carry forward." | |
MoriniStylr | vrijdag 9 mei 2014 @ 18:25 |
Had Kimi nou al zijn centen gehad? | |
twiFight | zaterdag 10 mei 2014 @ 02:20 |
Had Renault niet al toegegeven minder krachtige motoren geleverd te hebben aan Lotus/Caterham? Ik ken de contracten niet, maar ik kan mij voorspellen dat die teams niet staan te springen om te betalen.. | |
Peterselieman | zaterdag 10 mei 2014 @ 12:48 |
Ja, die motoren worden zo langzamerhand gelijk getrokken met die van de Red Bulls en Toro Rosso's | |
Fer | zaterdag 10 mei 2014 @ 16:48 |
Zijn er nu al pics van de Mercedes split turbocharger? | |
Googolplexian | zaterdag 10 mei 2014 @ 19:07 |
Fer | zaterdag 10 mei 2014 @ 20:03 |
Ik bedoel dus echt een foto dat je die turbo ziet zitten, de animaties ken ik al. | |
Waffle | zondag 11 mei 2014 @ 11:44 |
Raar dat er niemand anders op gekomen is om dit zo te doen. In vliegtuig motoren doen ze het namelijk ook zo. | |
Fer | zondag 11 mei 2014 @ 11:51 |
Renault heeft geen fabrieksteam, dus niet zoveel kans dat ze er heel veel voordeel uit zouden halen, Redbull is best eigenwijs natuurlijk. Bij Ferrari zijn ze gewoon niet zo slim. | |
Waffle | zondag 11 mei 2014 @ 12:01 |
Maar ik zou de compressor in normale auto's ook niet achter de motor plaatsen vandaar. Oké het is makkelijker te produceren waarschijnlijk. | |
Twieki | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:20 |
Weet iemand welke coureur? Bron: http://www.citymarketingl(...)mofilm-autoweek-live | |
Peterselieman | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:29 |
als je weet welk team dan kun je de coureur er wel bij bedenken. Het zal iig geen Frijns zijn, want die test morgen in Barcelona | |
Meike26 | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:37 |
Zowel Giedo als Frijns zijn uitgenodigd voor het Autoweek Live event, Giedo test vandaag in Barcelona, dus ja... het zal Giedo zijn ![]() | |
Rossdale | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:37 |
Zal Doornbos wel zijn | |
Peterselieman | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:41 |
Of Albers ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 13 mei 2014 @ 12:42 |
vol |