quote:
Op maandag 21 april 2014 19:48 schreef klavertjetien het volgende:Helaas nog geen spoor van de ouders. Babies piepen op zn hardst. Kan misschien ook zo zijn dat er met een vd ouders wat gebeurd is? Wag een akelig gevoel dit
We kunnen hier alleen maar over speculeren.
Twee jaar geleden werd mijn nest (met eitjes) verlaten na een aanval door een kat. Niemand raakte gewond maar vanaf dat moment voelden de vogeltjes zich niet meer veilig en lieten het nest achter. Als er op dat moment baby's waren geweest dan waren die ook doodgegaan.
Het is ook mogelijk dat ze niet genoeg voedsel konden vinden. Na een tijdje geven ze het dan op. Vorig jaar dacht ik dat het verlies van Sakura's nest mogelijk daar mee te maken had (het was toen een erg nat voorjaar geweest met weinig voedsel). Maar we zullen dit nooit zeker weten.
Of er is iets gebeurd met één van de ouders (kat, ziekte, sperwer, tegen een ruit gevlogen, etc). Voor een alleenstaande ouder is het moeilijk om een nest met jongen te onderhouden dus mogelijk geeft hij/zij het dan op.
Een kraai op de schutting lijkt me geen reden om het nest te verlaten. Die kraai kan niet bij het nest en wordt pas een mogelijk probleem als de jongen uitvliegen. Ik zou ook niet verwachten dat een uurtje schilderen in de tuin leidt tot het verlaten van het nest. Zelfs als het de vogeltjes afschrok zou ik verwachten dat ze direct terugkomen op het moment dat je de tuin verlaat. Ik heb zelf ook weleens een vogeltje bang gemaakt door teveel lawaai dicht bij de nestbox te maken. Maar op het moment dat ik terug m'n flat in was zag ik op de camera dat het vogeltje alweer terug in het nestkastje zat.