Dat zijn alleen de horizontale verschillen (verschillen tussen landen). Daarnaast heb je de verticale verschillen (de klassenverschillen binnen landen). Waarbij iedereen alleen uitgaat van zijn eigen belangen, omdat hij het wel en wee van anderen irrelevant vindt. Dat leidt tot het uiteenvallen van alle verbanden.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:14 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Sorry, die snap ik niet.
Mensen, en ook landen kunnen een gemeenschappelijk doel hebben. Of een gemeenschappelijke vijand. De Soviet Unie heeft Duitsland en Frankrijk op een lijn gekregen bijvoorbeeld.
Ik denk dat dat nu ook speelt: Rusland is heel hard bezig met propaganda over Westerse Nazi's en Imperialisten om de Oekrainers en Russen te verenigen tegen een "vijand".

Naja " niets", je begrijpt toch wel wat ik bedoel?quote:Op woensdag 16 april 2014 20:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar het punt wat je maakte was dat a) het Westen niets doet, en b) soevereiniteit niets inhoudt. Beide zijn niet waar.

Met die troepen denkt het Westen er niet aan om hulp te verlenen, laat staan troepen te sturen. En Kiev durft ook niet ingrijpen.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Allemaal psychologie totdat de vlam in de pan slaat.

Als hij dit allemaal flink uit de hand wil laten lopen, dan kan hij dat doen zonder heftige consequenties.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:26 schreef Tchock het volgende:
En inderdaad, Putin heeft een flinke stap voor. Niemand durft hem veel te maken en hij wordt nauwelijks gehinderd.

ik zou als ik die blonde juf was maar maken dat ik weg kwam uit Oekraine anders sluiten ze haar weer opquote:Op woensdag 16 april 2014 20:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als hij dit allemaal flink uit de hand wil laten lopen, dan kan hij dat doen zonder heftige consequenties.
Zelfs al zou het tot een serieus militair conflict komen tussen Rusland en Oekraïne (lees oorlog) dan nog gaat het westen zich er niet militair mee bemoeien (en terecht natuurlijk)..
Het is dus maar te hopen dat Putin niet al te pervers is.

Ze mag wel naar mij komen, zal haar goed beschermen.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou als ik die blonde juf was maar maken dat ik weg kwam uit Oekraine anders sluiten ze haar weer op

Te simplistischquote:Op woensdag 16 april 2014 20:27 schreef Tchock het volgende:
Eigenlijk lijkt het wel alsof het 'interbellum' tussen de Koude Oorlog en het huidige 'conflict' over is. Het is een soort golfbeweging, net als tussen de twee wereldoorlogen.

Dit dus.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:33 schreef Pharmacist het volgende:
Mbt sancties overigens kan de EU Rusland veel harder pakken dan andersom.
De EU is 41% van alle Russische export.
Rusland is 7% van alle EU export.
Het enige dat Rusland heeft is de supply van gas. Dat is natuurlijk momenteel wel een goed wapen tegen de EU. Qua handel echter, kan de EU Rusland veel meer schaden dan andersom.

ja ze heeft haar op haar tanden hoor, pas maar opquote:Op woensdag 16 april 2014 20:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze mag wel naar mij komen, zal haar goed beschermen.

En zij ook.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit dus.
Ze draaien de gaskraan dicht, en wij zitten met de gebakken peren.

Lekker joh.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ze heeft haar op haar tanden hoor, pas maar op

Yeah. Maar we moeten niet overdrijven. We hebben ook een olie embargo van de Arabs overleefdquote:Op woensdag 16 april 2014 20:35 schreef theunderdog het volgende:
Dit dus.
 .
.

wij hebben de LNG terminal hequote:Op woensdag 16 april 2014 20:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit dus.

Precies, draai die gaskraan maar dicht.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wij hebben de LNG terminal he
die is nog nooit gebruikt, geen enkel probleem hoor

Rusland is volledig afhankelijk van zijn gas en olie export. Poetin is aan de macht bij gratie van de oliegarchen. Als die geen geld meer binnenkrijgen is het afgelopen met Poetin.quote:

Dan bouwen ze supersnel een dikkere pijplijn naar het oosten?quote:Op woensdag 16 april 2014 20:37 schreef DeJori het volgende:
[..]
Rusland is volledig afhankelijk van zijn gas en olie export. Poetin is aan de macht bij gratie van de oliegarchen. Als die geen geld meer binnenkrijgen is het afgelopen met Poetin.

Er wordt momenteel ook een nieuwe aangelegd in Estland met een nieuwe pijpleiding naar Finland. Daarnaast komt er in de VS een hoop goedkope kool vrij vanwege de schaliegasboringen.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]

Wat zijn de alternatieven voor het gas dat wij vanuit Rusland krijgen dan?quote:Op woensdag 16 april 2014 20:36 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Yeah. Maar we moeten niet overdrijven. We hebben ook een olie embargo van de Arabs overleefd.

Ja, ik snap dat het wat simplistisch is, maar het viel me gewoon op dat tussen de wereldoorlogen praktisch net zo veel tijd zit als tussen de val van de muur en een paar jaar geleden (toen de spanningen weer opliepen). Noem het toeval.quote:Op woensdag 16 april 2014 20:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Te simplistisch
Poetin reageert duidelijk gericht op de situatie in Oekaïne zoals die ontstond na de populaire coup in Kiev. De Koude Oorlog was ook voor een groot deel ideologisch en veel breder van aard.

Is dat genoeg?quote:Op woensdag 16 april 2014 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |