http://www.omroepwest.nl/(...)m_source=twitterfeedquote:ALPHEN AAN DEN RIJN - Restaurantketen Koetjes en Kalfjes uit Alphen aan den Rijn is dinsdag failliet verklaard.
Ook de vestigingen in Delft, Den Haag, Haarlem, Leiden en Oegstgeest zijn failliet. Alleen de locatie in Zoetermeer is niet failliet.
De verschillende vestigingen zijn sinds vorige week gesloten. Het personeel wordt ontslagen. Het gaat om 80 arbeidsplaatsen. Of een doorstart mogelijk is, is nog niet duidelijk. Die gesprekken moeten nog plaatsvinden.
http://fd.nl/ondernemen/9(...)tweede-winkelformulequote:Een nieuwe manier van boodschappen doen. Een assortiment dat voor 70% vers is, ter plekke kan worden bereid tot maaltijden of kan worden meegenomen door de thuiskok.
Met de opening van een versmarkt van 2600 m2 in Amsterdam-Noord zet het Brabantse Jumbo woensdag definitief een tweede concept naast zijn supermarktformule. Het bedrijf had weliswaar al sinds 2013 een Foodmarkt in Breda, maar dit was slechts een proefwinkel. Na de opening in Amsterdam moeten er jaarlijks twee à drie vestigingen bijkomen.
Opening Foodmarkt Jumbo in Amsterdam-Noord. Van links naar rechts: Ralph Bertrand (manager Formulestrateie- en innovatie), cfo Ton van Veen, Kitty en Karel van Eerd (oprichter en president-commissaris van RvC), Colette Cloosterman-van Eerd (directeur Formule en Innovatie) en Patrick Inkenhaag (filiaalmanager Foodmarkt Amsterdam).
'Voor ons is dit een startschot voor de verdere uitrol van het concept Foodmarkt’, zegt formuledirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd. De ervaringen in Breda zijn zo positief, dat de formule in drie tot vijf jaar moet worden uitgebreid naar circa tien vestigingen.
Apart concept
Op de pui van de hagelnieuwe Foodmarkt Amsterdam, in een voormalige Amsterdamse Stork-fabriek, ontbreekt de naam Jumbo en ook de bijbehorende bedrijfskleur geel is nergens te bekennen. ‘We willen niet dat mensen meteen denken: die winkel kennen we al', zegt Cloosterman. 'Daarom hebben we gekozen voor een apart concept.'
De eerste klanten komen woensdagmorgen vijf over negen binnen in een winkel waar 70% van het assortiment vers is. Naast de dagelijkse boodschappen vinden ze er nationale en internationale gerechten, die ter plekke worden bereid. Klanten kunnen die direct opeten, mee naar huis nemen of zelf thuis klaarmaken.
Ombouw nog in volle gang
De nieuwe winkelformule is ontwikkeld terwijl het Veghelse familiebedrijf de handen nog vol heeft aan de ombouw van een kleine 300 winkels uit de C1000-formule. 'Juist dan moet je dat doen,' vindt Cloosterman. 'Als je gaat ombouwen, heb je een idee van een betere winkel in je hoofd.' Financieel directeur Ton van Veen vult aan: 'Het grote gevaar is, en daar zijn we ons van bewust, dat we door die ombouwoperatie vijf jaar lang vergeten naar buiten te kijken. Daar moet je voor waken als je leidend wil blijven.'
Jumbo is al sinds 2010 winkels aan het ombouwen, nadat een groot aantal winkels van Super de Boer en C1000 zijn gekocht. De meeste daarvan zijn toegevoegd aan de Jumbo-formule, die eind dit jaar zijn 500ste winkel hoopt te openen. Als halverwege volgend jaar de laatste 70 tot 80 winkels zijn omgebouwd, staat de teller op een kleine 600. Ondertussen is de enorme schuldenlast van meer dan €1,2 mrd die Jumbo op de schouders nam met beide overnames, weer teruggebracht naar €550 mln.
Formule-aanpassingen
De Amsterdamse Foodmarkt verschilt van die in Breda, al is het alleen maar omdat de laatste twee keer zo groot is. Cloosterman laat verder zien dat de Amsterdamse versmarkt meer verse salades en verse broodjes aanbiedt en de Aziatische keuken is uitgebreid met onder meer verse loempia's en verse saté. Klanten kunnen er een eigen assortiment vis of ontbijtgranen samenstellen, maar vinden er ook streekproducten van lokale telers, verse babyvoeding uit de koeling of flessen Petrus-wijn à €1799.
Opening Foodmarkt Jumbo in Amsterdam-Noord.
De winkel is een mengeling van een supermarkt en horeca. 'De meeste klanten zullen niet hier gaan eten', denkt Cloosterman. 'Het doel van koks die hier eten bereiden, is dat mensen denken: "dat kan ik ook" en de gerechten thuis klaarmaken.' Het Foodmarkt-concept is volgens haar een manier voor het winkelbedrijf om te laten zien wat bedoeld wordt met kwaliteit en een kraamkamer voor innovatie. 'Het leent zich om modulair uit te rollen in de reguliere supermarkten', zegt Van Veen. Zo zijn de pizzacorner, een rijpingskast voor vlees en schepvis al in andere winkels geïntroduceerd.
Nog geen winstmaker
'Het wordt onze grootste opdracht om de laagste prijzen te houden', zegt formule- en innovatiedirecteur Cloosterman. De kosten liggen met veertig medewerkers in keukens immers veel hoger dan voor een reguliere supermarkt, maar toch is een pizza margherita hier te koop voor de relatief lage prijs van €2,50 en een een taart met vers fruit voor €5. Door die combinatie van hoge kosten en lage prijzen maakt de Foodmarkt in Breda openging na anderhalf jaar nog geen winst.
'De winkel heeft wel een positief ebitda, maar we kunnen nog niet alle investeringskosten terugverdienen', zegt financieel directeur Van Veen. 'Dat moet binnen een aantal jaren wel het geval zijn.' De investeringen in een Foodmarkt zijn volgens hem weliswaar hoger en de terugverdientijd langer, maar de brutomarge ook omdat er meer verse producten worden verkocht.
Vechtmarkt
Jumbo heeft volgens Van Veen nu drie formules: de supermarkten, de versmarkten en de verkoop via internet. Met dat laatste is het supermarktbedrijf pas deze maand gestart door het openen van afhaalpunten voor online bestelde boodschappen. Er zijn nu 22 'pick-up points' en dat aantal moet volgende week groeien naar circa dertig ophaalpunten.
Vernieuwing is voor Jumbo een manier om te blijven groeien nu de supermarktomzetten in Nederland over de hele linie dalen. 'Het is een vechtmarkt', zegt Van Veen. 'De markt als geheel vertoont een kleine min, terwijl ons bedrijf autonoom met 3 tot 4% groeit. Achter de nieuwe formules zit een strategische gedachte: dat zijn onze toekomstige sterren.'
Wat een 'drukte' weer op dat bord.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:34 schreef golfer het volgende:
Bron: De Volkskrant:
[knip = 1 groot promo verhaal]om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Ik vind het er ook heel onsmakelijk uitzien. Ik moet aan maden denkenquote:Op donderdag 27 november 2014 16:53 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Wat een 'drukte' weer op dat bord.
quote:Op 1 april opent Julius zijn nieuwe zaak, genaamd happyhappyjoyjoy, aan de Bilderdijkstraat 158 in Amsterdam-West. Hier zal hij zelf niet achter de potten & pannen staan, maar is hij verantwoordelijk voor de culinaire invulling van het restaurant.
Op de kaart komen verschillende kleine gerechtjes te staan die je meenemen op reis langs de keukens van onder andere Thailand, Vietnam, China en Korea. Groenten krijgen de hoofdrol en ook verschillende kooktechnieken komen aan bod.
De gerechtjes zullen vanaf €5,- per stuk worden verkocht en het zal ook mogelijk zijn om ze mee naar huis te nemen.
Das idd best grootquote:Op donderdag 29 januari 2015 11:29 schreef minilot het volgende:
Klein wordt het niet, 400 vierkante meter. Lees ik net op missethoreca.
Alles zegt mij: "Daar moet je niet heengaan iwanius want je zal niet verrast worden door die papzak. "quote:Op donderdag 29 januari 2015 11:25 schreef minilot het volgende:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
ook datquote:Op zaterdag 31 januari 2015 13:12 schreef borisz het volgende:
De recensies van zijn BBQ-toko waren ook niet al te best...
http://www.missethoreca.n(...)in-Cadzand-1704535W/quote:Sergio Herman opent in het voorjaar van 2016 een nieuw restaurant in de haven van Cadzand. Het gaat volgens Herman om ‘een tent aan de haven met eerlijk eten’.
Sergio Herman start nieuw restaurant in Cadzand
Dat staat te lezen in De Telegraaf. 'Denk aan barbecue, een oven, een relaxte sfeer. Ik hoop dat we volgend jaar april klaar zijn', aldus Herman.
Herman bezit met Pure C als een restaurant in de duinen van Cadzand. Straks komt daar dus een zaak bij in de haven van de kustplaats. Daarnaast timmert Herman flink aan de weg met The Jane in Antwerpen. Sergio Herman is vooral bekend als driesterrenchef van restaurant Oud Sluis in Sluis, het restaurant dat hij eind 2013 sloot.
(misset horeca) http://www.deviszaeck.nl/over-onsquote:Rianne Sleeuw en Annelie van den Bos van De Pastinaeck uit Amersfoort hebben hun derde zaak geopend. Hun eerste bedrijf, De Pastinaeck, kreeg landelijke bekendheid na het winnen van het tv-programma Mijn Tent is Top van Herman den Blijker in 2009. In de keuken staat een winnaar van
Naast hun wijnbar De Bijzaeck, tegenover De Pastinaeck, hebben ze sinds 17 februari ook De Viszaeck in Amersfoort. In de keuken staat een winnaar van de kookwedstrijd Topchef, Tamara de Borst.
'Toen wij naar Amersfoort kwamen met De Pastinaeck nu bijna zes jaar geleden viel het ons al direct op dat de stad geen echt visrestaurant heeft. Vandaar dat wij daar nu op inspelen. De kaart varieert van eenvoudige vis & chips (19,50 euro) en mosselen tot uitgebreide fruits de mer (va 39 euro),' zegt Rianne Sleeuw tegen Misset Horeca.
De Viszaeck zit om de hoek van De Pastinaeck en De Bijzaeck aan de Krommestraat 52. 'Op loopafstand voor ons,' lacht Sleeuw. 'We gaan vanavond voor het eerst draaien. Binnen hebben we 32 stoelen, buiten 40. Ben ontzettend zenuwachtig, maar het komt goed. Zeker met zo'n chef in de keuken.' De keuken is ingericht door Vos Horeca uit Maarsbergen.
Elke dinsdag en woensdag werkt De Viszaeck met een speciaal aanbod: Op dinsdag: Mosselen, friet en Vedette Extra White voor 20 euro, op de woensdag is het menu halve kreeft, friet en Gin & Tonic voor 25 euro.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop