abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2014 @ 13:56:13 #151
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_139450609
quote:
5s.gif Op donderdag 1 mei 2014 12:10 schreef Kper_Norci het volgende:
Hoi DDA!

Ik heb een vraagje over mijn kat Sjimmie. Hij heeft momenteel last van zijn rechteroogje, dat is best wel aan het tranen. Het is gisteravond begonnen, toen gedroeg ie zich heel rustig, beetje in donkere hoekjes wegkruipen, heel de tijd zijn oogje dichtknijpen. Zag ook best een donkere plek van het traanvocht. Toen ik vanmorgen uit bed kwam lag ie onder bed, ligt ie normaal nooit, maar hij kwam er wel onder vandaan toen ik hem met een speeltje lokte.

Inmiddels zijn we weer een paar uurtjes verder en hij gedraagt zich nu normaal. Heb hem net nog geborsteld en hij vond het heerlijk, flink spinnen en lekker op zijn rug draaien. Ook gaat ie nu weer lekker zijn gangetje dus hij lijkt er al minder last van te hebben. Hij knippert nog wel wat met zijn oog, houdt hem ook iets dichter als de ander, maar het is al een stuk beter dan gisteravond. Heb er net even een foto van proberen te maken, je kan zien dat er best wel wat traanvocht in zijn oog zit, maar inmiddels is dat ook al weer weg. Enige wat ie nu nog doet is een beetje knijpen met zijn oog.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het één keer eerder bij hem gezien, jaartje geleden ofzo, kwam toen thuis van het werk en toen viel me hetzelfde op. Toen was het bij zijn andere oog en zag je ook zijn 3e ooglid heel goed, dat is nu niet. Wilde er toen de volgende ochtend ook mee naar de dierenarts gaan, maar toen was het alweer weg. Lijkt er op dat het nu weer hetzelfde is. Wat zou het kunnen zijn? Vuiltje in zijn oog, iets met een traanbuisje? Kan ik er eventueel zelf nog iets aan doen? Denk verder niet dat het iets ernstigs is ofzo, zeker nu hij zich weer normaal gedraagt en er weinig tot geen last van lijkt te hebben. Eten en drinken heeft ie ook gewoon gedaan, dus het zal wel iets simpels zijn, maar ben toch wel benieuwd eigenlijk.
Wat een mooie poezel! :Y En super scherpe foto!

Kan je nog een fotootje van de voorkant maken zodat ik beide ogen kan vergelijken?

Ik zie nu ook 3e ooglid hoor, haar oogbol is toch iets naar binnen getrokken waardoor haar 3e ooglid naar voren schuift. Dat en het dichtknijpen van het oogje wijst op een pijnreactie. Hoornvlies glanst ook niet mooi op deze foto (kan natuurlijk ook aan de foto liggen).
Wat kan het zijn? Het kan een honderd verschillende dingen zijn. De meest voorkomende is inderdaad iets in het oog gekregen of een virusinfectie (wat hopelijk vanzelf snel overgaat). Helaas staan de Britten wel bekend om bepaalde hoornvliesproblemen...
Als de kat het oog niet helemaal dicht knijpt en niet wrijft en als het hoornvlies helder is, dan kan je nog even afwachten. Als het oog morgen nog niet beter is, zou ik toch even naar de DA gaan. Mocht de kat het oog helemaal dicht gaan knijpen, pijnlijk reageren op het aanraken of als het hoornvlies troebel (wittig/blauwig) wordt, dan moet je zsm naar de dierenarts.
pi_139451857
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 13:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Wat een mooie poezel! :Y En super scherpe foto!

Kan je nog een fotootje van de voorkant maken zodat ik beide ogen kan vergelijken?

Ik zie nu ook 3e ooglid hoor, haar oogbol is toch iets naar binnen getrokken waardoor haar 3e ooglid naar voren schuift. Dat en het dichtknijpen van het oogje wijst op een pijnreactie. Hoornvlies glanst ook niet mooi op deze foto (kan natuurlijk ook aan de foto liggen).
Wat kan het zijn? Het kan een honderd verschillende dingen zijn. De meest voorkomende is inderdaad iets in het oog gekregen of een virusinfectie (wat hopelijk vanzelf snel overgaat). Helaas staan de Britten wel bekend om bepaalde hoornvliesproblemen...
Als de kat het oog niet helemaal dicht knijpt en niet wrijft en als het hoornvlies helder is, dan kan je nog even afwachten. Als het oog morgen nog niet beter is, zou ik toch even naar de DA gaan. Mocht de kat het oog helemaal dicht gaan knijpen, pijnlijk reageren op het aanraken of als het hoornvlies troebel (wittig/blauwig) wordt, dan moet je zsm naar de dierenarts.
Heb even wat nieuwe fotootjes gemaakt, ik moest hem er wel speciaal voor wakker maken, want hij lag samen met zijn broertje Sjors lekker op bed te slapen, reactie van Sjimmie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus dan weet je het :P

Maar hier wat extra foto's waarop het hopelijk wat duidelijker voor je is:
SPOILER
Al met al lijkt het al weer wat beter dan vanmorgen en zeker gisteravond. Je ziet dat ie zijn rechteroogje nog wel iets dichter knijpt, maar al lang niet meer zoveel als eerst. Verder zie ik ook niet meer zoveel traanvocht als vanmorgen. Ook lijkt zijn oog weer te glanzen, ik moest nog een keer naar de eerste foto kijken, na je opmerking over dat hoornvlies viel me dat idd ook op, maar nu glanst het gewoon weer wel goed.

Zelf denk ik dat het gewoon iets van een vuiltje is geweest, maar omdat ie het 1 keer eerder ook heeft gehad, dacht ik van toch maar ff vragen hier. Wrijven in zijn ogen doet ie totaal niet trouwens, alleen beetje dicht knijpen, maar dat wordt dus ook minder iedere keer als ik het check.
pi_139451907
O+ wat een mooi beest!! O+
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 1 mei 2014 @ 14:41:33 #154
Powered by Beaphar
pi_139452120
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:32 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Heb even wat nieuwe fotootjes gemaakt, ik moest hem er wel speciaal voor wakker maken, want hij lag samen met zijn broertje Sjors lekker op bed te slapen, reactie van Sjimmie:
SPOILER
Dus dan weet je het :P

Maar hier wat extra foto's waarop het hopelijk wat duidelijker voor je is:
SPOILER
Al met al lijkt het al weer wat beter dan vanmorgen en zeker gisteravond. Je ziet dat ie zijn rechteroogje nog wel iets dichter knijpt, maar al lang niet meer zoveel als eerst. Verder zie ik ook niet meer zoveel traanvocht als vanmorgen. Ook lijkt zijn oog weer te glanzen, ik moest nog een keer naar de eerste foto kijken, na je opmerking over dat hoornvlies viel me dat idd ook op, maar nu glanst het gewoon weer wel goed.

Zelf denk ik dat het gewoon iets van een vuiltje is geweest, maar omdat ie het 1 keer eerder ook heeft gehad, dacht ik van toch maar ff vragen hier. Wrijven in zijn ogen doet ie totaal niet trouwens, alleen beetje dicht knijpen, maar dat wordt dus ook minder iedere keer als ik het check.
Wat een relaxte poezel! :D
Geen reden tot paniek, het hoornvlies is idd ok. Even afwachten zou ik zeggen.
Ik wou even de grootte van zijn pupillen vergelijken links en rechts. Maar deze foto's zijn tegen de zon/ het licht in genomen
SPOILER
, dus beide pupillen zijn speldenknopjes. Wat een mooie irissen heeft het poezenkind trouwens :Y
pi_139452224
Bink onze kruising Beagle/Jack Russel heeft jeuk! Jeuk aan de achterkant van z'n achterpoten een plek waar hij niet zo goed bij kan!

Er is alleen helemaal niks te zien/ontdekken. Heb heb gewassen, geborsteld, ontwormt (voor het geval de jeuk toch iets hoger bleek te zitten) maar het helpt niks! Wat moeten we hiermee? Kan wel naar DA gaan maar vind het raar om voor jeuk te gaan
pi_139452469
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:45 schreef -moppie- het volgende:
Bink onze kruising Beagle/Jack Russel heeft jeuk! Jeuk aan de achterkant van z'n achterpoten een plek waar hij niet zo goed bij kan!

Er is alleen helemaal niks te zien/ontdekken. Heb heb gewassen, geborsteld, ontwormt (voor het geval de jeuk toch iets hoger bleek te zitten) maar het helpt niks! Wat moeten we hiermee? Kan wel naar DA gaan maar vind het raar om voor jeuk te gaan
Als de jeuk echt blijft is het toch niet zo gek om voor langs te gaan? Misschien heeft hij wel mijt oid. :)
  donderdag 1 mei 2014 @ 14:51:50 #157
Powered by Beaphar
pi_139452491
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:45 schreef -moppie- het volgende:

Het kan bv vlooien zijn. Als je met een vlooienkammetje de achterkant van zijn rug/boven zijn staart kamt, dan kan je het ontdekken. De levende vlooien zie je niet altijd (maar 5% van de vlooien zit op het dier; eitjes, larven en poppen zitten in de omgeving), maar bij vlooien vind je vaak wel zwarte "korrels", dat zijn vlooienpoepjes (de restanten van hun bloedmaaltijd).

Verder kan hij last hebben van zijn anaalklieren. Als dat overvuld is, kan dat ook jeuk aan de achterkant geven. Of de anaalklieren overvuld zijn of niet, kan je als eigenaar niet zien/voelen, tenzij je er ervaring mee heb. Het is in principe wel te leren ;) Een dierenarts/dierenartsassistente en sommige trimmers kunnen dat ook.

P.S. Jeuk is net zo erg als pijn, dus een afspraak maken bij een dierenarts is niet gek hoor :)
pi_139452651
Kunnen vlooien op 1 plek zitten dan? Dacht dat ze dan overal op lichaam zaten dus ook overal jeuk! Misschien zijn het inderdaad de anaalklieren! Hier heeft hij nog nooit last van gehad maar misschien lopen ze op 10-jarige leeftijd toch een keer vol :P
Bedankt
pi_139452680
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Wat een relaxte poezel! :D
Geen reden tot paniek, het hoornvlies is idd ok. Even afwachten zou ik zeggen.
Ik wou even de grootte van zijn pupillen vergelijken links en rechts. Maar deze foto's zijn tegen de zon/ het licht in genomen
SPOILER
, dus beide pupillen zijn speldenknopjes. Wat een mooie irissen heeft het poezenkind trouwens :Y
Ja, ze zijn heel relaxed :D Baasje weet soms wel raad met de geestverruimende middelen maar die liggen ver buiten bereik van de katten hoor ;) Ze raken hooguit wat stoned van de speeltjes met catnip. :P Maar gelukkig, ik zal het uiteraard nog wel in de gaten houden, maar ik vermoed dat het aan het einde van de avond, hooguit morgenochtend wel weer over zal zijn. Vorige keer was het ook maar heel kort eigenlijk.

Voor wat betreft zijn pupillen heb ik niet het idee dat die van grootte verschillen van mekaar, is me vanmorgen ook niet opgevallen, enige was dat het wat dikker leek, traande en dat ie dat oog dus wat dicht kneep.

En idd, mooie oranje brittenoogjes :)
  donderdag 1 mei 2014 @ 15:02:44 #160
Powered by Beaphar
pi_139452868
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:56 schreef -moppie- het volgende:
Kunnen vlooien op 1 plek zitten dan? Dacht dat ze dan overal op lichaam zaten dus ook overal jeuk! Misschien zijn het inderdaad de anaalklieren! Hier heeft hij nog nooit last van gehad maar misschien lopen ze op 10-jarige leeftijd toch een keer vol :P
Bedankt
Vlooien hebben voorkeur voor de plekken waar het warmer is: staartbasis, oksels, buikje.
  donderdag 1 mei 2014 @ 15:03:55 #161
Powered by Beaphar
pi_139452903
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:57 schreef Kper_Norci het volgende:
maar die liggen ver buiten bereik van de katten hoor
^O^
Heel goed, kattenveilig huis!
pi_139453012
Afspraak bij DA gemaakt, morgenochtend!
pi_139453159
Hoi DiDA, ik heb weer een vraag over onze lab Nori. Ze heeft een AB kuur gehad voor haar blaasontsteking, maar nu we vandaag urine hebben laten controleren blijkt dat er gruis in haar urine zit (en veel bloed ook, volgens de assistente). Ze krijgt dus nu een nieuwe kuur voor 10 dagen met speciale AB, en de assistente raadde speciaal voer aan. Ik ben er echter niet zo happig op om royal canin en co te sponsoren voor brokjes omdat Nori het verder goed doet op de KVV (en ik ben zo iemand van pro natuur en zo :P ).

We gaan nu eerst morgen een foto laten maken van haar blaas om te zien of er geen grote steen/stenen in zitten. Daarnaast wil ik verder kijken naar haar dieet. Ze krijgt nu Darf KVV en scharrelt hier en daar buiten wat bij met hapjes kippengraan, eieren, gras, en soms wat restjes van ons eten zoals een korstje brood, stukje rijstwafel, gekookte aardappel, hapje fruit of klein stukje gekookte groente (kleine hoeveelheden allemaal, wat overblijft als mijn dochtertje heeft gegeten).

Ik hoop dat jij me hier mee kunt helpen, want de assistente die ik sprak kon niet zo veel informatie geven als ik wel had gewild (en onze DA is goed, maar wel wat van de oude stempel...). Wat zou ik aan kunnen passen in Nori's dieet dat gruisvorming tegen gaat? Waar ontstaat het gruis eigenlijk in de eerste plaats door? Komt het door de KVV of door iets anders dat ze eet? De assistente zei dat het ook genetisch kan zijn, maar dat dat bij labradors eigenlijk niet voorkomt. Ik hoop een beetje op een inzichtelijk college blaasontsteking/blaasgruis, kun jij me meer vertellen?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 1 mei 2014 @ 16:46:21 #164
379794 thats_meh
Wil je een koekje?
pi_139455812
Onze hond is gisteren gebeten door een andere hond in haar rug. Het is een klein plekje, volgens mij van de hoektand. Ik heb het schoongemaakt met een keukenpapiertje en lauw water. Het heeft een beetje gebloed.
Misschien stel ik me erg aan, maar ik maak me wel zorgen. Ik hou het in de gaten en toen ik vanmorgen even zachtjes keek naar het wondje en aan de huid naast het wondje zat, ging haar huid trillen (net zoals een paard als een vlieg erop gaat zitten). Ik ga ervan uit dat dit zo hoort, maar ik ben toch iets ongerust. Het zag er niet dik en pusserig, maar 'normaal'.
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
  donderdag 1 mei 2014 @ 16:55:37 #165
Powered by Beaphar
pi_139456171
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 15:13 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi DiDA, ik heb weer een vraag over onze lab Nori. Ze heeft een AB kuur gehad voor haar blaasontsteking, maar nu we vandaag urine hebben laten controleren blijkt dat er gruis in haar urine zit (en veel bloed ook, volgens de assistente). Ze krijgt dus nu een nieuwe kuur voor 10 dagen met speciale AB, en de assistente raadde speciaal voer aan. Ik ben er echter niet zo happig op om royal canin en co te sponsoren voor brokjes omdat Nori het verder goed doet op de KVV (en ik ben zo iemand van pro natuur en zo :P ).

We gaan nu eerst morgen een foto laten maken van haar blaas om te zien of er geen grote steen/stenen in zitten. Daarnaast wil ik verder kijken naar haar dieet. Ze krijgt nu Darf KVV en scharrelt hier en daar buiten wat bij met hapjes kippengraan, eieren, gras, en soms wat restjes van ons eten zoals een korstje brood, stukje rijstwafel, gekookte aardappel, hapje fruit of klein stukje gekookte groente (kleine hoeveelheden allemaal, wat overblijft als mijn dochtertje heeft gegeten).

Ik hoop dat jij me hier mee kunt helpen, want de assistente die ik sprak kon niet zo veel informatie geven als ik wel had gewild (en onze DA is goed, maar wel wat van de oude stempel...). Wat zou ik aan kunnen passen in Nori's dieet dat gruisvorming tegen gaat? Waar ontstaat het gruis eigenlijk in de eerste plaats door? Komt het door de KVV of door iets anders dat ze eet? De assistente zei dat het ook genetisch kan zijn, maar dat dat bij labradors eigenlijk niet voorkomt. Ik hoop een beetje op een inzichtelijk college blaasontsteking/blaasgruis, kun jij me meer vertellen?
Vraagen:

- Welk soort blaasgruis?

- Dat nieuw AB-kuurtje, is het nu wel op basis van een steriele urinepunctie (met een naaldje wat urine uit de blaas gehaald), daarop volgend bacteriologisch onderzoek (dus kijken of er bacterien in zitten en welke) en antibiogram (kijken waar zij gevoelig voor zijn)? DDA is streng mbt het gebruik van antibiotica }:|

(- Waarom krijg je eigenlijk de uitslag via assistente en niet via de dierenarts?)

Rontgenfoto maken is altijd niet verkeerd in dit soort gevallen :Y

Ok, de lezing begint :7

Er zijn diverse soorten blaasgruis. Bij honden komt met name struviet voor. En, in tegenstelling tot poezenbeesten, is de oorzaak van struvietvorming bij honden meestal wel bacterieel. De vraag is alleen welke bacterien (dus een kweek van een steriele urine nodig) en voor welke antibiotica zijn deze bacterien gevoelig (dus een antibiogram). Dan weet je voor welk antibioticum zij gevoelig zijn en dan kan je gericht therapie doen. Meestal is een langduring AB therapie nodig.

Verder gedijt struviet in alkalische urine, dus de verzuring van de urine is gewenst. RC, Hills urinary voeding bevat stofjes die urine verzuren. Meer dat je met een gemiddelde vleesmaaltijd zou bereiken, volgens de onderzoeken. Verder bevatten zij ook weinig magnesium (bouwsteen struviet) en calcium (bouwsteen calcium oxalaat stenen). Het is eigenlijk vrij lastig om een voeding met zo laag mogelijk magnesium te maken, en ik vermoed dat een gemiddelde KVV ook niet te weinig magnesium bevat... Dat zijn dus de voordelen van urinary voerders tov KVV in dit geval. Maar als je KVV wil aanhouden, moet je het overleggen met je dierenarts. Voordelen en nadelen afwegen. Nadeel is dus waarschijnlijk dat het langer duurt voordat de klachten weg zijn.

Nou is dat "genetische" blaasgruis waar je lieftallige assistente er over had. Struviet komt genetisch alleen bij, even het boek induiken , alleen bij Cockers voor. Ik denk dat je assistente eigenlijk iets anders bedoelt, namelijk cysteine gruis/stenen. Dat is helemaal andere koek! Komt bijv voor bij Dalmaties, Newfy's, Corgi's. Dat heeft eigenlijk met verkeerd stofwisseling te maken en heeft wel een speciaal dieet nodig (ander dieet dan bij struviet).

Ik hou mijn hoorcollege nu kort, want ik moet verplicht sushi eten van de collega's. Erg vervelend :P

Succes met Nori!
  donderdag 1 mei 2014 @ 16:59:24 #166
Powered by Beaphar
pi_139456329
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 16:46 schreef thats_meh het volgende:
Onze hond is gisteren gebeten door een andere hond in haar rug. Het is een klein plekje, volgens mij van de hoektand. Ik heb het schoongemaakt met een keukenpapiertje en lauw water. Het heeft een beetje gebloed.
Misschien stel ik me erg aan, maar ik maak me wel zorgen. Ik hou het in de gaten en toen ik vanmorgen even zachtjes keek naar het wondje en aan de huid naast het wondje zat, ging haar huid trillen (net zoals een paard als een vlieg erop gaat zitten). Ik ga ervan uit dat dit zo hoort, maar ik ben toch iets ongerust. Het zag er niet dik en pusserig, maar 'normaal'.
Wond goed uitspoelen, gewoon met stromend leidingswater/tuinslag. Die hoektandwondjes zijn juist het gevaarlijkst, want rotzooi blijft in de diepte zitten (de hondentanden zitten vol bacterien) en blijft opgesloten. Het kan dus tot ontsteking/abces leiden. Eventueel uitspoelen met soda/biotex groen oplossing. Verder in de gaten houden. Als het hard of pijnlijk wordt, of pus uitkomt, naar de dierenarts.
Bloeden is goed, want dat komt rotzooi naar buiten en blijft het niet in de wond.

De honden zijn niet gevoelig voor tetanus itt mens/paard, dus daar hoef je je geen zorgen over maken.

En nu moet ik echt rennen! Succes :W
pi_139456721
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 16:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Vraagen:

- Welk soort blaasgruis?

- Dat nieuw AB-kuurtje, is het nu wel op basis van een steriele urinepunctie (met een naaldje wat urine uit de blaas gehaald), daarop volgend bacteriologisch onderzoek (dus kijken of er bacterien in zitten en welke) en antibiogram (kijken waar zij gevoelig voor zijn)? DDA is streng mbt het gebruik van antibiotica }:|

(- Waarom krijg je eigenlijk de uitslag via assistente en niet via de dierenarts?)

Rontgenfoto maken is altijd niet verkeerd in dit soort gevallen :Y

Ok, de lezing begint :7

Er zijn diverse soorten blaasgruis. Bij honden komt met name struviet voor. En, in tegenstelling tot poezenbeesten, is de oorzaak van struvietvorming bij honden meestal wel bacterieel. De vraag is alleen welke bacterien (dus een kweek van een steriele urine nodig) en voor welke antibiotica zijn deze bacterien gevoelig (dus een antibiogram). Dan weet je voor welk antibioticum zij gevoelig zijn en dan kan je gericht therapie doen. Meestal is een langduring AB therapie nodig.

Verder gedijt struviet in alkalische urine, dus de verzuring van de urine is gewenst. RC, Hills urinary voeding bevat stofjes die urine verzuren. Meer dat je met een gemiddelde vleesmaaltijd zou bereiken, volgens de onderzoeken. Verder bevatten zij ook weinig magnesium (bouwsteen struviet) en calcium (bouwsteen calcium oxalaat stenen). Het is eigenlijk vrij lastig om een voeding met zo laag mogelijk magnesium te maken, en ik vermoed dat een gemiddelde KVV ook niet te weinig magnesium bevat... Dat zijn dus de voordelen van urinary voerders tov KVV in dit geval. Maar als je KVV wil aanhouden, moet je het overleggen met je dierenarts. Voordelen en nadelen afwegen. Nadeel is dus waarschijnlijk dat het langer duurt voordat de klachten weg zijn.

Nou is dat "genetische" blaasgruis waar je lieftallige assistente er over had. Struviet komt genetisch alleen bij, even het boek induiken , alleen bij Cockers voor. Ik denk dat je assistente eigenlijk iets anders bedoelt, namelijk cysteine gruis/stenen. Dat is helemaal andere koek! Komt bijv voor bij Dalmaties, Newfy's, Corgi's. Dat heeft eigenlijk met verkeerd stofwisseling te maken en heeft wel een speciaal dieet nodig (ander dieet dan bij struviet).

Ik hou mijn hoorcollege nu kort, want ik moet verplicht sushi eten van de collega's. Erg vervelend :P

Succes met Nori!
Bedankt voor je antwoord!

Nee, er is geen urinepunctie gedaan, mijn man is gewoon ouderwets met een plastic bakje op z'n hurken achter een plassende Nori gaan zitten om het op te vangen :P Daarna heeft het een paar uur in de koelkast gestaan en toen is het ingeleverd bij de DA assistente. Zij heeft het bekeken onder de microscoop, het gruis geconstateerd, en ik denk dat zij daarom ook de gene is die de uitslag door belde. Ik weet ook niet of ze een antibiogram heeft gedaan (ik heb geen idee, kan dat überhaupt in een paar uur tijd?). Om eerlijk te zijn had ik de indruk dat de assistente ook niet heel erg veel verstand van de materie had, omdat ze in een boekje van royal canin moest bladeren om antwoord te geven op een paar van de vragen die ik had...

Ik denk dat ik misschien morgen zelf maar met de hond naar de DA moet gaan voor de foto's ipv mijn man, zodat ik van de DA zelf nog wat informatie kan vragen. Zoals wat voor soort gruis het is, om maar eens iets te noemen. De assistente noemde ook nog een pasta (europet oid?) die je bij het voer kan geven (dus ipv urinary brokjes) om gruis op te lossen/tegen te gaan. Heb jij daar ervaring mee?

Ik zit er wel een beetje mee dat Nori dit nu heeft. Is het terecht om te denken dat dit door haar dieet komt? Zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Waar komen die struviet-vormende bacteriën precies vandaan? Doen we Nori tekort door haar op KVV te houden? En stel dat we haar die urinary brokken geven, als ze dan na een maand of 2/3 weer terug gaat op KVV, komen de klachten dan niet ook weer terug? Is er ook een manier om de onderliggende oorzaak aan te pakken?

Sorry, nog meer vragen :@ Maar geniet van de sushi (lekker met nori) ;)

edit: ik ben zojuist voor de bijl gegaan en heb cranberry puur capsules en ondersteunende blaasdruppels gekocht, onder het motto baat het niet dan schaad het hopelijk ook niet. Ik voel nu ineens de neiging om geitenwollen sokken te kopen.

Ik ga morgen met de DA overleggen dat ik een antibiogram wil laten maken, en ik ga nog even niet beginnen met de nieuwe AB kuur die hij voorgeschreven heeft. Ik bestrijd de klachten liefst zo gericht mogelijk zodat Nori zo min mogelijk medicatie binnen krijgt. En dan maar hopen dat die cranberry capsules ook echt iets doen in plaats van alleen geld kosten en mijn geweten sussen over het feit dat ik de AB nog even laat staan :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Miss_Isis op 01-05-2014 19:59:09 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 1 mei 2014 @ 17:16:55 #168
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_139456868
Broertje van Billy heeft ook dat gruis, hij eet nu alleen nog maar orijen vis brokken, en hij krijgt af en toe wat cranberry tabletjes, en zo is het goed onder controle te houden ^O^
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 1 mei 2014 @ 17:48:26 #169
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_139457909
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 13:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Lastig... Je kan het volgende proberen:
- Kiezen voor een voer met minder calorien. "Normaal" poezenvoer zit meestal rond 4.000 kcal/kg voer. "Light" voer moet je kiezen met minder dan 3.500 kcal/kg voer. Het werkt natuurlijk niet als Mollie er meer van gaat eten... Dus...
- Toch gedoseerd gaan voeren. Dus 2-3 afgewogen maaltijden per dag. Eventueel voor Phoeby wel eten neerzetten ergens waar Molly niet bij kan. Kan Molly nog goed springen? Stel voor dat zij niet goed kan springen/klimmen, maar Phoebe lukt dat nog wel, kan je eventueel ergens boven op de kast wat eten neerzetten. Het probleem is wel dat de oudere poezen van regelmaat houdt... dus ik weet niet of Phoeby het zal snappen...
- Een vreetschuur eetbox bouwen met een kattenluik voorin dat werkt op de chip van Phoeby. Phoeby kan dan altijd daar naar binnen en lekker eten :Y) Mollie wordt niet naar binnen toegelaten en krijgt alleen op een andere plek gedoseerd eten. Eventueel Mollie dan voeren dmv een voerpuzzel, dan is zij veel langer bezig met minder voer.

- Meer bewegen. Hoe veel kan Mollie nog met haar pootje? In principe is het verstandig om de kat elke dag minimaal 30 min actief te laten bewegen bv achter een laserlampje laten rennen.

P.S. Heel schattig poezel hoor O+ Maar ik zie een toekomstige diabetes-patient als het zo doorgaat... En het overgewicht is niet goed voor haar geopereerde pootje (meer kans op artrose).
Dank voor je antwoord, ik vind het inderdaad ook echt welletjes. Ik zal eens kijken hoe Phoeby erop reageert om nog maar 1 of 2 keer per dag te krijgen, voor Mollie ben ik daar niet bang voor, da's haantje de voorste als er gegeten kan worden...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_139458553
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 17:48 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord, ik vind het inderdaad ook echt welletjes. Ik zal eens kijken hoe Phoeby erop reageert om nog maar 1 of 2 keer per dag te krijgen, voor Mollie ben ik daar niet bang voor, da's haantje de voorste als er gegeten kan worden...
Er schiet me net wat te binnen, wat ik zelf heb gedaan toen mijn jongste nog kittenvoer kreeg en mijn oudste daar ook de voorkeur aan gaf, is een afgesloten bakje op m'n bureau zetten. Die kleine had zo door dat ie om eten kon vragen, en de andere accepteerde dat dat bakje niet voor haar was (nummer 3 blieft geen kittenbrokjes gelukkig). Dus wat DDA al zei met eventueel wat extras voeren, maar in mijn geval dus met een afgesloten bakje.
Nadeel, je moet dus wel regelmatig in de buurt zijn om zo'n bakje open te maken, en de kat moet het zelf ook snappen. En bij mij was het maar een korte periode, bij jou is dat waarschijnlijk wel anders, maar misschien kun je hier wel wat mee? Bijvoorbeeld lightvoer gebruiken en Phoeby aanleren dat ze op bepaalde tijden wat extras mag komen halen (wat dan niet perse lightvoer is ofzo)? Of het kwaad kan dat ze op die leeftijd verschillende voeren krijgt weet ik niet, maar daar kan DDA vast wel wat zinnigs over zeggen mocht je zoiets willen proberen :)
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:48:02 #171