abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144525408
Weten jullie of ik hier een repeated measures anova voor kan gebruiken?

Ik heb twee groepen die allebei dezelfde conditie ondergaan. Er is een beginmeting en een eindmeting. Ik verwacht dat er daarnaast 3 variabelen zijn die een voorspeller zijn van de eindmeting.
Kan ik dit analyseren dmv repeated measures anova? Ik ben begonnen met multilevel analyses, vanwege meerdere metingen en missing data, maar dat werd te complex, dus ik zoek eigenlijk een simplere manier
pi_144525521
iets te snel verstuurd.. ik zoek dus een manier om het effect van de conditie te meten en of de 3 variabelen hierbij een voorspellende waarde hebben. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
pi_144527388
Nog even feedback over mijn vorige vraag... Volgens een docent is dit de meest algemene oplossing die ook werkt voor echte grote datasets:

data <- data.frame('x' = c(1,2,3,4,5,6,7,8,9),'group'=c(1,1,1,2,2,2,3,3,3))

('x' bevat de data zelf, en 'group' de groepslabels, net als bij SPSS) dan krijg je je boxplot direct via:

boxplot(data$x ~ data$group)
Your opinion of me is none of my business.
pi_144528291
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:43 schreef Sarasi het volgende:
Nog even feedback over mijn vorige vraag... Volgens een docent is dit de meest algemene oplossing die ook werkt voor echte grote datasets:

data <- data.frame('x' = c(1,2,3,4,5,6,7,8,9),'group'=c(1,1,1,2,2,2,3,3,3))

('x' bevat de data zelf, en 'group' de groepslabels, net als bij SPSS) dan krijg je je boxplot direct via:

boxplot(data$x ~ data$group)
Als 'x' een meting is die plaatsvindt in 3 groepen wel inderdaad. Als group 1/2/3 per proefpersoon verschillende zaken meten (bijvoorbeeld: "leeftijd", "lengte" en "schoenmaat") dan moet je de code gebruiken waar je vanmiddag mee kwam. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Operc op 14-09-2014 21:06:04 ]
pi_144528338
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:56 schreef Operc het volgende:

[..]

Als 'x' een meting is die plaatsvindt in 3 groepen wel inderdaad. Als group 1/2/3 per proefpersoon verschillende zaken meten (bijvoorbeeld: "leeftijd", "geslacht" en "schoenmaat") dan moet je de code gebruiken waar je vanmiddag mee kwam. :)
Ja, klopt. Maar in dit geval waren het bomen in verschillende percelen, dus allemaal dezelfde variabele. ;)
Your opinion of me is none of my business.
pi_144528931
quote:
7s.gif Op zondag 14 september 2014 20:13 schreef wiedeweer het volgende:

Ik heb twee groepen die allebei dezelfde conditie ondergaan. Er is een beginmeting en een eindmeting. Ik verwacht dat er daarnaast 3 variabelen zijn die een voorspeller zijn van de eindmeting.
Kan ik dit analyseren dmv repeated measures anova? Ik ben begonnen met multilevel analyses, vanwege meerdere metingen en missing data, maar dat werd te complex, dus ik zoek eigenlijk een simplere manier
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:15 schreef wiedeweer het volgende:
iets te snel verstuurd.. ik zoek dus een manier om het effect van de conditie te meten en of de 3 variabelen hierbij een voorspellende waarde hebben. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
Het is voor mij al weer even geleden, maar ik denk dat je een (M)ANCOVA moet doen (kan in SPSS via GLM).
Lokquote:
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 16:35 schreef oompaloompa het volgende:
pi_144529027
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:57 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ja, klopt. Maar in dit geval waren het bomen in verschillende percelen, dus allemaal dezelfde variabele. ;)
Ah, dan wel inderdaad, :)
pi_144587875
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:05 schreef Operc het volgende:

[..]

[..]

Het is voor mij al weer even geleden, maar ik denk dat je een (M)ANCOVA moet doen (kan in SPSS via GLM).
Lokquote:

[..]

Hoi!

quote:
7s.gif Op zondag 14 september 2014 20:13 schreef wiedeweer het volgende:

Wat is precies hetgene waar je geintereseerd in bent? Als het puur de 3 IV's op eindmeting zijn (eventueel 4 met voormeting) dan kun je gewoon een regressie doen (je hebt geen between manipulatie toch? als de groepen ongeveer vergelijkbaar zijn kun je ze samen-nemen).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144596835
Hoi! Sorry, daar ben ik weer!

Ik loop vast met het volgende:
Ik moet een gestandaardiseerde schaalscore berekenen, waarbij het totaal aantal gescoorde punten gedeeld moet worden door het aantal antwoordcategorieën*aantal beantwoorde items. En dat alles *100.

Bij het aantal beantwoorde items loop ik vast..

Hoe ik het heb gedaan:
eerst de "normale" somscore berekend (= aantal gescoorde punten).

Vervolgens:
nieuwe variabele aangemaakt en dan in de numeric expression:
"normale somscore/(3*NValid (variabele 1 + variabele 2 + variabele 3 + variabele 4)) * 100.

Ik krijg hier hele rare getallen uit.. iemand een idee?
pi_144597020
waar komt die 3 vandaan?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144597099
dat zijn het aantal antwoordcategorieën...

Maar ik heb gevonden waar het probleem zit! bij Nvalid heb ik de variabelen opgeteld.. nu heb ik er een komma staan en doet hij het wel!
pi_144665672
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?

En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
pi_144670895
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:42 schreef Natoo het volgende:
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?

En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
Bij de eerste zul je voorzichtig moeten zijn met je interpretatie. Vanaf 5 schaalpunten is een ordinale schaal eigenlijk vrijwel gelijk aan een interval schaal (zolang de ankers een beetje logisch zijn), met 4 punten zou ik toch wat voorzichtiger zijn, vooral omdat "soms" waarschijnlijk niet precies tussen nooit en vaak in ligt.

Tweede kun je in principe gewoon als ordinaal zien, maar hoe je het noemt zou in dat geval eigenlijk helemaal niks uit moeten maken.
pi_144792300
Wat ik niet zo goed begrijp..

Ik heb dus 1 vragenlijst om het construct 'werktevredenheid' te meten, waarin het meetniveau van de schalen verschilt (scale en ordinaal). Daarnaast heb ik een vragenlijst die het construct 'motivatie voor het uit te voeren gedrag' meet (op scale niveau). Hoe kan ik de correlatie tussen deze twee constructen dan meten, aangezien het meetniveau verschilt?
pi_144948697
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.

Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
pi_144949410
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:52 schreef Ann1986 het volgende:
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.

Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
Ga je er van uit dat partijren totaal ongerelateerd zijn of zie je de partijen op een schaal van bv links tot rechts?
  zaterdag 27 september 2014 @ 19:50:35 #217
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_144962784
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.

Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.

Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_144964099
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:

Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.

Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
"Compute variable" moet dat wel kunnen als het goed is. :)
pi_144964160
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:

1
2
3
4
5
6
Do if (test1=1 OR test2=1 OR test3=1).
Compute var1=1.
Else.
Compute var1=0.
End if.
Execute.
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:33:33 #220
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_144964534
Ah, do if kon ik niet kiezen in de lijst functies. Morgens kijken of het lukt.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_145074804
Hoi allemaal!

Ik wil graag de correlatie berekenen tussen twee constructen.
- construct 1: werkbeleving (ordinaal, bestaande uit 27 items, verdeeld over 4 schalen)
- construct 2: opvoedingsstijl (ordinaal, bestaande uit 23 items, verdeeld over 3 schalen)

Gezien mijn kleine steekproef (N = 25), en de ordinale aard van de constructen dacht ik een Spearmans Rangordetest uit te voeren.

Echter, nou vroeg ik me af.. ik heb van alle schalen een (gestandaardiseerde) somscore berekend. Deze scores hebben dus een interval-meetniveau (als ik het goed heb). Als ik hier mijn correlatietoets mee uit ga voeren, dan gaat het toch niet meer om ordinale constructen, en moet ik een ander soort toets uitvoeren, toch? Of haal ik nou meerdere dingen door elkaar?

En daarbij vroeg ik me ook nog af: ik heb dus van alle schalen een schaalscore (somscore) berekend. Moet ik daarnaast ook nog een totale constructscore berekenen (de somscores van elk construct bij elkaar opgeteld) om een correlatietoets uit te kunnen voeren?

Mijn dank is groot!
pi_145330647
Als werkbeleving categorisch is (bijv ja/nee) en opvoedingsstijl ook, dan zou je met een chi-square analyse de correlaties kunnen analyseren. Als werkbeleving en opvoedingsstijl beide continu zijn (bijv. 1,1 t/m 5) dan kan je een correlatie analyse gebruiken om de correlaties te berekenen.

voor werkbeleving en opvoedingsstijl, zou je denken dat het gaat om een continue antwoordschaal (bijv. van 1 laag tot 5 hoog). Als je dan inderdaad alle items bij elkaar optelt (bijv. 27 items) en deelt door 27, dan krijg je de gemiddelde continue scores. Het gaat inderdaad uiteindelijk om je gemiddelde scores. Zijn die continu of categorisch. Alleen categorisch kan je natuurlijk niet zomaar continu maken. je bent namelijk man = 1, of vrouw = 2. Dan zou de waarde 1,5 natuurlijk niet kunnen.

Je wilt uteindelijk 1 gemiddelde totaalschaal hebben voor werkbeleving en 1 ook 1 schaal voor opvoedingsstijl. Kan je daar iets mee? :)
There are no facts only interpretations
Spss & statistiek Goeroe - daviddeboon (at) Hotmail. com
pi_146032772
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?

Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
pi_146034431
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:52 schreef fh101 het volgende:
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?

Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro&ndash;Wilk_test
Die misschien?
pi_146034731
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:44 schreef Operc het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro&ndash;Wilk_test
Die misschien?
Dank, dat zal hem inderdaad zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: