Als 'x' een meting is die plaatsvindt in 3 groepen wel inderdaad. Als group 1/2/3 per proefpersoon verschillende zaken meten (bijvoorbeeld: "leeftijd", "lengte" en "schoenmaat") dan moet je de code gebruiken waar je vanmiddag mee kwam.quote:Op zondag 14 september 2014 20:43 schreef Sarasi het volgende:
Nog even feedback over mijn vorige vraag... Volgens een docent is dit de meest algemene oplossing die ook werkt voor echte grote datasets:
data <- data.frame('x' = c(1,2,3,4,5,6,7,8,9),'group'=c(1,1,1,2,2,2,3,3,3))
('x' bevat de data zelf, en 'group' de groepslabels, net als bij SPSS) dan krijg je je boxplot direct via:
boxplot(data$x ~ data$group)
Ja, klopt. Maar in dit geval waren het bomen in verschillende percelen, dus allemaal dezelfde variabele.quote:Op zondag 14 september 2014 20:56 schreef Operc het volgende:
[..]
Als 'x' een meting is die plaatsvindt in 3 groepen wel inderdaad. Als group 1/2/3 per proefpersoon verschillende zaken meten (bijvoorbeeld: "leeftijd", "geslacht" en "schoenmaat") dan moet je de code gebruiken waar je vanmiddag mee kwam.
quote:Op zondag 14 september 2014 20:13 schreef wiedeweer het volgende:
Weten jullie of ik hier een repeated measures anova voor kan gebruiken?
Ik heb twee groepen die allebei dezelfde conditie ondergaan. Er is een beginmeting en een eindmeting. Ik verwacht dat er daarnaast 3 variabelen zijn die een voorspeller zijn van de eindmeting.
Kan ik dit analyseren dmv repeated measures anova? Ik ben begonnen met multilevel analyses, vanwege meerdere metingen en missing data, maar dat werd te complex, dus ik zoek eigenlijk een simplere manier
Het is voor mij al weer even geleden, maar ik denk dat je een (M)ANCOVA moet doen (kan in SPSS via GLM).quote:Op zondag 14 september 2014 20:15 schreef wiedeweer het volgende:
iets te snel verstuurd.. ik zoek dus een manier om het effect van de conditie te meten en of de 3 variabelen hierbij een voorspellende waarde hebben. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
quote:
Ah, dan wel inderdaad,quote:Op zondag 14 september 2014 20:57 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar in dit geval waren het bomen in verschillende percelen, dus allemaal dezelfde variabele.
Hoi!quote:Op zondag 14 september 2014 21:05 schreef Operc het volgende:
[..]
[..]
Het is voor mij al weer even geleden, maar ik denk dat je een (M)ANCOVA moet doen (kan in SPSS via GLM).
Lokquote:
[..]
Wat is precies hetgene waar je geintereseerd in bent? Als het puur de 3 IV's op eindmeting zijn (eventueel 4 met voormeting) dan kun je gewoon een regressie doen (je hebt geen between manipulatie toch? als de groepen ongeveer vergelijkbaar zijn kun je ze samen-nemen).quote:Op zondag 14 september 2014 20:13 schreef wiedeweer het volgende:
Weten jullie of ik hier een repeated measures anova voor kan gebruiken?
Ik heb twee groepen die allebei dezelfde conditie ondergaan. Er is een beginmeting en een eindmeting. Ik verwacht dat er daarnaast 3 variabelen zijn die een voorspeller zijn van de eindmeting.
Kan ik dit analyseren dmv repeated measures anova? Ik ben begonnen met multilevel analyses, vanwege meerdere metingen en missing data, maar dat werd te complex, dus ik zoek eigenlijk een simplere manier
Bij de eerste zul je voorzichtig moeten zijn met je interpretatie. Vanaf 5 schaalpunten is een ordinale schaal eigenlijk vrijwel gelijk aan een interval schaal (zolang de ankers een beetje logisch zijn), met 4 punten zou ik toch wat voorzichtiger zijn, vooral omdat "soms" waarschijnlijk niet precies tussen nooit en vaak in ligt.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:42 schreef Natoo het volgende:
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?
En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
Ga je er van uit dat partijren totaal ongerelateerd zijn of zie je de partijen op een schaal van bv links tot rechts?quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:52 schreef Ann1986 het volgende:
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.
Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
"Compute variable" moet dat wel kunnen als het goed is.quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.
Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.
Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.
Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.
Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
1 2 3 4 5 6 | Do if (test1=1 OR test2=1 OR test3=1). Compute var1=1. Else. Compute var1=0. End if. Execute. |
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_testquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:52 schreef fh101 het volgende:
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?
Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
Dank, dat zal hem inderdaad zijn!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:44 schreef Operc het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_test
Die misschien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |