Ik wil erachter komen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn en welke schaal het meest van invloed is (gezien vanuit de consument).quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:35 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik heb al een tijd geen regressie-analyse meer gedaan, maar meet je daarmee niet doorgaans de invloed van andere factoren op de afhankelijke variabele? (Factoren zoals leeftijd, salarisschaal etc.)
Je wil nu analyseren hoe een deel van de afhankelijke variabele deel is van de afhankelijke variabele (zo lijkt het in ieder geval.)
Dat weet je al: ~8/42quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:59 schreef LK. het volgende:
[..]
Ik wil erachter komen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn
Dit lijkt meer op de vraag die je moet stellen inderdaad.quote:en welke schaal het meest van invloed is (gezien vanuit de consument).
Als ik daarmee kan aantonen welke schaal de respondenten van de survey het belangrijkste vinden en welke de grootste invloed heeft op de totale schaal, dan lijkt me dat zeker een oplossing.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:43 schreef dotKoen het volgende:
Moet je niet kijken naar hoeveel elk van de scores op de subschalen de variatie op de totale schaal verklaart? Kom je dan niet bij een ANOVA uit? Daar heb ik eigenlijk geen verstand van, moet ik bekennen.
Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:04 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat weet je al: ~8/42
[..]
Dit lijkt meer op de vraag die je moet stellen inderdaad.
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:08 schreef LK. het volgende:
[..]
Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?
quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
De totale schaal is inderdaad de som van de 5 schalen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaaktquote:Op woensdag 6 augustus 2014 23:47 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
[..]
[..]
Super bedankt! Met zoeken en vervangen de punten voor komma's vervangen en daarna kon ik de variabele wel numeriek maken:)
Wel gek want in excel (het originele bestand) stonden alle variabelen gelijk. Allemaal met komma. Alleen voor deze ene variabele maakt spss er een punt van. Maar geen punt, het is opgelost. Bedankt Oompaloompa!
Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Okay, bedankt voor je reactie!quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaakt
[..]
Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?
Dus je hebt 42 vragen die 5 scchalen vormen. Laten we even voor het gemak 8 vragen per schaal nemen. Daarna bestaat je afhankelijke uit de som van de 5 schalen. Dat betekent dus dat elke vraag voor 1/40 invloed op merkwaarde heeft (of elke schaal 20%). Je vraag klopt niet, en daarom geeft SPSS errors. Je beslist namelijk eerst zelf hoeveel invloed elke schaal op merkwaarde heeft omdat je het concept merkwaarde definieert als een combinatie van de schalen.
Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:28 schreef LK. het volgende:
[..]
Okay, bedankt voor je reactie!
Hoe moet ik het nu oplossen om met mijn verkregen data uit het surveyonderzoek alsnog iets over de merkmeerwaarde te kunnen zeggen?
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.
Ik denk dat het grootste punt is dat je enkel afhankelijke variabelen hebt. Doordat de vijf schalen samen de afhankelijke variabelen vormen, zijn ze zelf ook afhankelijke variabelen. Als je merkwaarde ook nog op een andere manier kunt meten, dan kun je de relatie tussen de vijf schalen in je vragenlijst en merkwaarde meten. Als je dat niet hebt is de vraag of je een of meerdere onafhankelijke variabelen hebt in je data waar je iets mee kunt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:
[..]
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?
Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?
Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?
Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Je probleem is geen probleem van de toets maar, no offense, van een verkeerd opgezet onderzoek. De vraag die je wilt beantwoorden kun je niet beantwoorden met de data die je verzameld hebt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:
[..]
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?
Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?
Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?
Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Ik snap niet zo goed wat je hier doet. Waarom zouden die antwoorden gelijk verdeeld moeten zijn? Waarom haal je de gelijk verdeelde zinner er uit?quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:25 schreef nickk het volgende:
Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar de volgorde van persoonlijk voornaamwoorden in het Nieuwgrieks door middel van het afnemen van een enquête. Ik heb 5 algemene vragen gesteld om te bepalen of de respondenten tot de doelgroep behoren (of dat de enquête eventueel afgebroken moet worden), uit welke regio van Griekenland de respondent afkomstig is en wat het geslacht en de leeftijd van de respondent is. Vervolgens heb ik 19 zinnen voorgelegd, waarbij de respondenten op een schaal van 1 tot 4 konden kiezen (ja, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, nee) in hoeverre het mogelijk was die zinnen te horen in hun omgeving.
Uiteindelijk heeft mijn enquête 92 respondenten opgeleverd. Een voldoende aantal binnen de taalwetenschap. Met een χ2-toets heb ik vervolgens per vraag bepaald in hoeverre de verdeling over de antwoordmogelijkheden willekeurig is (verdeling 23-23-23-23).
Er is geen hypothese die getoetst kan worden, omdat er slechts twee halve alinea's over geschreven zijn door twee verschillende auteurs en hun beweringen lijnrecht tegenover elkaar staan. Van de 19 zinnen hield ik er 14 over met p<0,01 2 met 0,01<p<0,05. 1 zin met 0,05<p<0,1 en 2 met p>0,1. Ik heb besloten alledrie deze zinnen buiten het onderzoek te houden.
Welke insignificantie? In snap nog steeds niet helemaal de bedoeling van de chi-square toets maar 3/19 n.s. is niet vreemd en hoeft ook niet verklaard te worden, het is statistisch vrij logisch dat niet altijd alles significant verschilt zelfs wanneer er in de wekelijkheid wel zo'n verband is.quote:Ik heb met een ongepaarde t-toets gekeken of er een significant verschil zat tussen mannen en vrouwen om zo deze insignificantie te kunnen verklaren, maar dat leverde niets op. Ook dit verschil was insignificant.
De beoordeling van de zinnen is een afhankelijke variabele dus je kunt gewoon een paired t-test doen.quote:Met de mediaan heb ik vervolgens bepaald of een zin wel of niet aangenomen kan worden als acceptabel. Mediaan 1-2 is acceptabel en mediaan 3-4 is niet acceptabel. Uiteindelijk blijkt dat beide volgorden met meerdere zinnen acceptabel zijn. Van de 19 zinnen kon ik in verband met het wegvallen van een aantal zinnen door gebrek aan significantie 6 paren vormen. Bij het bekijken van de gemiddelden zag ik dat er toch wat verschillen in het gemiddelde zaten die op een voorkeur voor de ene of de andere volgorde zouden kunnen wijzen.
Hoe kan ik bepalen of er tussen twee onafhankelijke (?) variabelen met dezelfde schaalverdeling van 1 tot 4 een significant verschil bestaat? Ik had in eerste instantie gedacht aan een gepaarde t-toets, maar volgens mij is deze alleen voor afhankelijke variabelen of heb ik dat mis?
Je kunt in spss gewoon negatieve waardes gebruiken. Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 01:10 schreef Natoo het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben bezig met mijn onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang en de rol die pedagogisch medewerkers (pm'ers) hierin spelen. De constructen in de vragenlijst worden zowel op een directe als een indirecte manier gemeten. Bij de indirecte manier worden telkens twee vragen gesteld (die elk een andere antwoordschaal hebben) en de score van deze items worden met elkaar vermenigvuldigd.
Bijvoorbeeld het construct "sociale norm" wordt op een indirecte manier gemeten door:
- vraag 1: "mijn collega's werken... [Niet -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 Wel]... volgens de pedagogische visie van de instelling"
x
- vraag 2: "doen wat andere collega's ook doen is belangrijk voor mij" [Zeer oneens 1 2 3 4 5 6 7 Zeer eens].
+ vraag3 x vraag4, etc. etc.
Dus: het construct "sociale norm" = (vraag1 x vraag2) + (vraag3 x vraag4) + (etc. etc.). etc.
Nou vraag ik me af hoe ik deze items in moet voeren in mijn variable view van spss. Ik heb ze ingevoerd als ordinale variabelen en wilde daarbij de values toevoegen. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Mogen de values in spss ook negatieve waarden bevatten? Of kan dit later problemen veroorzaken met bepaalde berekeningen?
En kan ik spss ook een variabele aanmaken die de totale constructscore berekent/weergeeft? Zo ja, hoe?
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?quote:Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.
Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.quote:Heb je zelf bedacht om die twee variabelen te vermeningvuldigen of is dat standaard gebruik? Het is namelijk nogal vreemd om dat te doen omdat je daarmee statistische verbanden creeert waarvan je niet weet of die eigenlijk representatief zijn voor datgene dat je probeert te meten. .
Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenterenquote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:16 schreef Natoo het volgende:
[..]
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?
En als het een scale-variabele is, moet/kan ik dan wel gewoon values aanmaken? En zo ja, neem je dan alleen de uiteinden (dus bijvoorbeeld: "value 1 = zeer oneens" en "value 7 = zeer eens")?. Of vul ik de middelste values zelf in (bijvoorbeeld met "value 2 = oneens", "value 3 = een beetje oneens", etc.)?
[..]
Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.quote:Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.
Oja, ik begrijp het! Dankje!quote:Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenteren
Nou, ik dacht dat als je meetniveau "scale" is dat je dan eigenlijk geen values invoert.. maar dat kan dus wel? En ik begrijp niet goed hoe ik de values in moet voeren, aangezien ik alleen de uiteinden van de schaal heb.quote:Ik snap niet zo goed wat je daarna bedoelt met "values" dat zou hetzelfde zijn met ordinale interpretatie
Ja, raar is het wel! Het is de vragenlijst aangaande de Theory of Planned Behavior.. er is een manual voor ontwikkeld hoe je de vragen precies op moet stellen en hoe je ze moet scoren, en die heb ik hierbij gebruikt.quote:Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.
Hmm in mijn quote is de helft van je bericht weg. Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.quote:
Oke! Dank!!quote:Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |