abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 augustus 2014 @ 12:08:46 #154
225403 LK.
geen ondertitel
pi_143159555
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat weet je al: ~8/42

[..]

Dit lijkt meer op de vraag die je moet stellen inderdaad.
Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?

In feite kom ik al een heel eind als ik kan aantonen welke schaal het meest van invloed is. Wat is een gebruikelijke methode om dit te doen?

(sorry als ik sommige termen in de war haal of als ik het niet meteen helemaal begrijp. Zoals gezegd: 0 les gehad in SPSS, dus amper verstand ervan :{ In elk geval thanks voor de reacties!!)
pi_143159794
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:08 schreef LK. het volgende:

[..]

Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:29:03 #156
225403 LK.
geen ondertitel
pi_143162067
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
De totale schaal is inderdaad de som van de 5 schalen.

Ik heb een Cronbach's alfa uitgevoerd en vervolgens de schalen ingedeeld. Toen wilde ik beginnen met de regressie-analyse, maar kwam ik al snel uit op het probleem.

Ik kan je mijn Output bestand wel even sturen, misschien zie je dan hoe ik het het gedaan. Want ik vind het best lastig uitleggen met mijn beperkte kennis van SPSS 8)7
pi_143174454
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 23:47 schreef Wallcrawler-GP het volgende:

[..]

[..]

Super bedankt! Met zoeken en vervangen de punten voor komma's vervangen en daarna kon ik de variabele wel numeriek maken:)
Wel gek want in excel (het originele bestand) stonden alle variabelen gelijk. Allemaal met komma. Alleen voor deze ene variabele maakt spss er een punt van. Maar geen punt, het is opgelost. Bedankt Oompaloompa!
Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaakt :)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.

Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn :)

Hopelijk is het zo wat duidelijker ;)
Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?

Dus je hebt 42 vragen die 5 scchalen vormen. Laten we even voor het gemak 8 vragen per schaal nemen. Daarna bestaat je afhankelijke uit de som van de 5 schalen. Dat betekent dus dat elke vraag voor 1/40 invloed op merkwaarde heeft (of elke schaal 20%). Je vraag klopt niet, en daarom geeft SPSS errors. Je beslist namelijk eerst zelf hoeveel invloed elke schaal op merkwaarde heeft omdat je het concept merkwaarde definieert als een combinatie van de schalen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 7 augustus 2014 @ 21:28:51 #158
225403 LK.
geen ondertitel
pi_143178527
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 19:53 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaakt :)

[..]

Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?

Dus je hebt 42 vragen die 5 scchalen vormen. Laten we even voor het gemak 8 vragen per schaal nemen. Daarna bestaat je afhankelijke uit de som van de 5 schalen. Dat betekent dus dat elke vraag voor 1/40 invloed op merkwaarde heeft (of elke schaal 20%). Je vraag klopt niet, en daarom geeft SPSS errors. Je beslist namelijk eerst zelf hoeveel invloed elke schaal op merkwaarde heeft omdat je het concept merkwaarde definieert als een combinatie van de schalen.
Okay, bedankt voor je reactie!
Hoe moet ik het nu oplossen om met mijn verkregen data uit het surveyonderzoek alsnog iets over de merkmeerwaarde te kunnen zeggen?
pi_143204842
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 21:28 schreef LK. het volgende:

[..]

Okay, bedankt voor je reactie!
Hoe moet ik het nu oplossen om met mijn verkregen data uit het surveyonderzoek alsnog iets over de merkmeerwaarde te kunnen zeggen?
Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:16:14 #160
225403 LK.
geen ondertitel
pi_143227505
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:15 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?

Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?

Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?

Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
pi_143255977
Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar de volgorde van persoonlijk voornaamwoorden in het Nieuwgrieks door middel van het afnemen van een enquête. Ik heb 5 algemene vragen gesteld om te bepalen of de respondenten tot de doelgroep behoren (of dat de enquête eventueel afgebroken moet worden), uit welke regio van Griekenland de respondent afkomstig is en wat het geslacht en de leeftijd van de respondent is. Vervolgens heb ik 19 zinnen voorgelegd, waarbij de respondenten op een schaal van 1 tot 4 konden kiezen (ja, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, nee) in hoeverre het mogelijk was die zinnen te horen in hun omgeving.

Uiteindelijk heeft mijn enquête 92 respondenten opgeleverd. Een voldoende aantal binnen de taalwetenschap. Met een χ2-toets heb ik vervolgens per vraag bepaald in hoeverre de verdeling over de antwoordmogelijkheden willekeurig is (verdeling 23-23-23-23). Er is geen hypothese die getoetst kan worden, omdat er slechts twee halve alinea's over geschreven zijn door twee verschillende auteurs en hun beweringen lijnrecht tegenover elkaar staan. Van de 19 zinnen hield ik er 14 over met p<0,01 2 met 0,01<p<0,05. 1 zin met 0,05<p<0,1 en 2 met p>0,1. Ik heb besloten alledrie deze zinnen buiten het onderzoek te houden.

Ik heb met een ongepaarde t-toets gekeken of er een significant verschil zat tussen mannen en vrouwen om zo deze insignificantie te kunnen verklaren, maar dat leverde niets op. Ook dit verschil was insignificant.

Met de mediaan heb ik vervolgens bepaald of een zin wel of niet aangenomen kan worden als acceptabel. Mediaan 1-2 is acceptabel en mediaan 3-4 is niet acceptabel. Uiteindelijk blijkt dat beide volgorden met meerdere zinnen acceptabel zijn. Van de 19 zinnen kon ik in verband met het wegvallen van een aantal zinnen door gebrek aan significantie 6 paren vormen. Bij het bekijken van de gemiddelden zag ik dat er toch wat verschillen in het gemiddelde zaten die op een voorkeur voor de ene of de andere volgorde zouden kunnen wijzen.

Hoe kan ik bepalen of er tussen twee onafhankelijke (?) variabelen met dezelfde schaalverdeling van 1 tot 4 een significant verschil bestaat? Ik had in eerste instantie gedacht aan een gepaarde t-toets, maar volgens mij is deze alleen voor afhankelijke variabelen of heb ik dat mis?

Alle statistiek die ik heb gebruikt tot nu toe, heb ik in de afgelopen 3 a 4 dagen bijgespijkerd, na N&T op het VWO met biologie (gelukkig snapte ik dus wel de χ2-toets) heb ik besloten een talenstudie te gaan doen. Ik heb dus alleen Wiskunde B gedaan en nooit iets met statistiek te maken gehad. Ik maak gebruik van SPSS, dus als jullie hier rekening mee zouden willen houden in jullie tips, zou dat fijn zijn!
pi_143258308
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:

[..]

En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?

Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?

Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?

Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Ik denk dat het grootste punt is dat je enkel afhankelijke variabelen hebt. Doordat de vijf schalen samen de afhankelijke variabelen vormen, zijn ze zelf ook afhankelijke variabelen. Als je merkwaarde ook nog op een andere manier kunt meten, dan kun je de relatie tussen de vijf schalen in je vragenlijst en merkwaarde meten. Als je dat niet hebt is de vraag of je een of meerdere onafhankelijke variabelen hebt in je data waar je iets mee kunt.

Een ander punt is: Wat zegt een hogere score op een bepaalde subschaal? Aangezien je de subschalen optelt zorgt een hogere score op een subschaal voor een hogere merkwaarde, maar dat betekent niet dat de invloed alleen maar groot is als de score hoog is. Een subschaal waar laag op wordt gescoord kan ook een grote invloed hebben.

Wat heb je precies gemeten in je schalen? Zijn dat algemene vragen: "Voor mij is tevredenheid belangrijk." of specifieke vragen: "Ik ben heel erg tevreden met merk X." In dat laatste geval kun je aanbevelingen doen op basis van de data met betrekking tot het merk. Bijvoorbeeld "Deelnemers waren erg tevreden over de kwaliteit van het merk, maar niet tevreden over de prijs. Als jullie de merkwaarde willen vergroten is het dus verstanding om nog eens naar de prijs te kijken in plaats van te focussen op de kwaliteit."

(Overigens zijn mijn voorbeelden totaal uit de lucht gegrepen aangezien ik je onderzoek niet echt ken, maar misschien kun je er iets mee.)
pi_143291016
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:

[..]

En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?

Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?

Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?

Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Je probleem is geen probleem van de toets maar, no offense, van een verkeerd opgezet onderzoek. De vraag die je wilt beantwoorden kun je niet beantwoorden met de data die je verzameld hebt.

quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:25 schreef nickk het volgende:
Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar de volgorde van persoonlijk voornaamwoorden in het Nieuwgrieks door middel van het afnemen van een enquête. Ik heb 5 algemene vragen gesteld om te bepalen of de respondenten tot de doelgroep behoren (of dat de enquête eventueel afgebroken moet worden), uit welke regio van Griekenland de respondent afkomstig is en wat het geslacht en de leeftijd van de respondent is. Vervolgens heb ik 19 zinnen voorgelegd, waarbij de respondenten op een schaal van 1 tot 4 konden kiezen (ja, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, nee) in hoeverre het mogelijk was die zinnen te horen in hun omgeving.

Uiteindelijk heeft mijn enquête 92 respondenten opgeleverd. Een voldoende aantal binnen de taalwetenschap. Met een χ2-toets heb ik vervolgens per vraag bepaald in hoeverre de verdeling over de antwoordmogelijkheden willekeurig is (verdeling 23-23-23-23).
Er is geen hypothese die getoetst kan worden, omdat er slechts twee halve alinea's over geschreven zijn door twee verschillende auteurs en hun beweringen lijnrecht tegenover elkaar staan. Van de 19 zinnen hield ik er 14 over met p<0,01 2 met 0,01<p<0,05. 1 zin met 0,05<p<0,1 en 2 met p>0,1. Ik heb besloten alledrie deze zinnen buiten het onderzoek te houden.
Ik snap niet zo goed wat je hier doet. Waarom zouden die antwoorden gelijk verdeeld moeten zijn? Waarom haal je de gelijk verdeelde zinner er uit?

quote:
Ik heb met een ongepaarde t-toets gekeken of er een significant verschil zat tussen mannen en vrouwen om zo deze insignificantie te kunnen verklaren, maar dat leverde niets op. Ook dit verschil was insignificant.
Welke insignificantie? In snap nog steeds niet helemaal de bedoeling van de chi-square toets maar 3/19 n.s. is niet vreemd en hoeft ook niet verklaard te worden, het is statistisch vrij logisch dat niet altijd alles significant verschilt zelfs wanneer er in de wekelijkheid wel zo'n verband is.

quote:
Met de mediaan heb ik vervolgens bepaald of een zin wel of niet aangenomen kan worden als acceptabel. Mediaan 1-2 is acceptabel en mediaan 3-4 is niet acceptabel. Uiteindelijk blijkt dat beide volgorden met meerdere zinnen acceptabel zijn. Van de 19 zinnen kon ik in verband met het wegvallen van een aantal zinnen door gebrek aan significantie 6 paren vormen. Bij het bekijken van de gemiddelden zag ik dat er toch wat verschillen in het gemiddelde zaten die op een voorkeur voor de ene of de andere volgorde zouden kunnen wijzen.

Hoe kan ik bepalen of er tussen twee onafhankelijke (?) variabelen met dezelfde schaalverdeling van 1 tot 4 een significant verschil bestaat? Ik had in eerste instantie gedacht aan een gepaarde t-toets, maar volgens mij is deze alleen voor afhankelijke variabelen of heb ik dat mis?
De beoordeling van de zinnen is een afhankelijke variabele dus je kunt gewoon een paired t-test doen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_143653378
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met mijn onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang en de rol die pedagogisch medewerkers (pm'ers) hierin spelen. De constructen in de vragenlijst worden zowel op een directe als een indirecte manier gemeten. Bij de indirecte manier worden telkens twee vragen gesteld (die elk een andere antwoordschaal hebben) en de score van deze items worden met elkaar vermenigvuldigd.

Bijvoorbeeld het construct "sociale norm" wordt op een indirecte manier gemeten door:
- vraag 1: "mijn collega's werken... [Niet -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 Wel]... volgens de pedagogische visie van de instelling"
x
- vraag 2: "doen wat andere collega's ook doen is belangrijk voor mij" [Zeer oneens 1 2 3 4 5 6 7 Zeer eens].

+ vraag3 x vraag4, etc. etc.

Dus: het construct "sociale norm" = (vraag1 x vraag2) + (vraag3 x vraag4) + (etc. etc.). etc.

Nou vraag ik me af hoe ik deze items in moet voeren in mijn variable view van spss. Ik heb ze ingevoerd als ordinale variabelen en wilde daarbij de values toevoegen. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Mogen de values in spss ook negatieve waarden bevatten? Of kan dit later problemen veroorzaken met bepaalde berekeningen?

En kan ik spss ook een variabele aanmaken die de totale constructscore berekent/weergeeft? Zo ja, hoe? :)
pi_143653947
quote:
5s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 01:10 schreef Natoo het volgende:
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met mijn onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang en de rol die pedagogisch medewerkers (pm'ers) hierin spelen. De constructen in de vragenlijst worden zowel op een directe als een indirecte manier gemeten. Bij de indirecte manier worden telkens twee vragen gesteld (die elk een andere antwoordschaal hebben) en de score van deze items worden met elkaar vermenigvuldigd.

Bijvoorbeeld het construct "sociale norm" wordt op een indirecte manier gemeten door:
- vraag 1: "mijn collega's werken... [Niet -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 Wel]... volgens de pedagogische visie van de instelling"
x
- vraag 2: "doen wat andere collega's ook doen is belangrijk voor mij" [Zeer oneens 1 2 3 4 5 6 7 Zeer eens].

+ vraag3 x vraag4, etc. etc.

Dus: het construct "sociale norm" = (vraag1 x vraag2) + (vraag3 x vraag4) + (etc. etc.). etc.

Nou vraag ik me af hoe ik deze items in moet voeren in mijn variable view van spss. Ik heb ze ingevoerd als ordinale variabelen en wilde daarbij de values toevoegen. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Mogen de values in spss ook negatieve waarden bevatten? Of kan dit later problemen veroorzaken met bepaalde berekeningen?

En kan ik spss ook een variabele aanmaken die de totale constructscore berekent/weergeeft? Zo ja, hoe? :)
Je kunt in spss gewoon negatieve waardes gebruiken. Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.

Je kunt een variabele aanmaken die tde total score weergeeft door in compute de variabelen op te tellen of het gemiddelde te nemen (wat je wilt).

Heb je zelf bedacht om die twee variabelen te vermeningvuldigen of is dat standaard gebruik? Het is namelijk nogal vreemd om dat te doen omdat je daarmee statistische verbanden creeert waarvan je niet weet of die eigenlijk representatief zijn voor datgene dat je probeert te meten.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_143674661
quote:
Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?
En als het een scale-variabele is, moet/kan ik dan wel gewoon values aanmaken? En zo ja, neem je dan alleen de uiteinden (dus bijvoorbeeld: "value 1 = zeer oneens" en "value 7 = zeer eens")?. Of vul ik de middelste values zelf in (bijvoorbeeld met "value 2 = oneens", "value 3 = een beetje oneens", etc.)?

quote:
Heb je zelf bedacht om die twee variabelen te vermeningvuldigen of is dat standaard gebruik? Het is namelijk nogal vreemd om dat te doen omdat je daarmee statistische verbanden creeert waarvan je niet weet of die eigenlijk representatief zijn voor datgene dat je probeert te meten. .
Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.
pi_143680057
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 19:16 schreef Natoo het volgende:

[..]

Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?
En als het een scale-variabele is, moet/kan ik dan wel gewoon values aanmaken? En zo ja, neem je dan alleen de uiteinden (dus bijvoorbeeld: "value 1 = zeer oneens" en "value 7 = zeer eens")?. Of vul ik de middelste values zelf in (bijvoorbeeld met "value 2 = oneens", "value 3 = een beetje oneens", etc.)?

[..]
Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenteren :)

Ik snap niet zo goed wat je daarna bedoelt met "values" dat zou hetzelfde zijn met ordinale interpretatie

quote:
Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.
Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_143681749
quote:
Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenteren
Oja, ik begrijp het! Dankje!

quote:
Ik snap niet zo goed wat je daarna bedoelt met "values" dat zou hetzelfde zijn met ordinale interpretatie
Nou, ik dacht dat als je meetniveau "scale" is dat je dan eigenlijk geen values invoert.. maar dat kan dus wel? En ik begrijp niet goed hoe ik de values in moet voeren, aangezien ik alleen de uiteinden van de schaal heb.

quote:
Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.
Ja, raar is het wel! Het is de vragenlijst aangaande de Theory of Planned Behavior.. er is een manual voor ontwikkeld hoe je de vragen precies op moet stellen en hoe je ze moet scoren, en die heb ik hierbij gebruikt.
pi_143683266
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:39 schreef Natoo het volgende:
Theory of Planned Behavior
Hmm in mijn quote is de helft van je bericht weg. Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_143683697
quote:
Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.
Oke! Dank!!
pi_143711227


[ Bericht 100% gewijzigd door Natoo op 22-08-2014 23:35:05 ]
pi_143735873
Laat maar 7.gif

[ Bericht 70% gewijzigd door SJK op 23-08-2014 11:21:45 ]
Het is altijd raak met kaas van SJaaK
pi_143813594
-weg-

[ Bericht 98% gewijzigd door kanovinnie op 25-08-2014 14:52:41 ]
  maandag 25 augustus 2014 @ 14:52:32 #174
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_143813965
Hoi Jan,

Dat zijn we niet. Als je een bijles internetkunde wilt, lees de voorwaarden en regels van FOK! eens door!

Groetjes
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_143919396
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over een multilevel analyse, waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik vergelijk twee groepen met elkaar tav van het verloop van scores over de tijd. Iedere drie maanden wordt er door de personen uit de twee groepen een vragenlijst ingevuld waar een score uit komt. De looptijd is max. een jaar, maar bij sommigen is dit korter. Niet iedereen heeft evenveel vragenlijsten ingevuld, soms is er maar 1, soms 2, soms 3 of soms 4. Mijn hypothese is dat de ene groep een vrij vlak verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten neemt in de loop van de tijd niet af) en dat de andere groep een steiler verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten loopt in de loop van de tijd af). Nu kwam ik op een multilevelanalyse, maar kreeg ik van mijn supervisor de vraag of de tijdsvariabele gecentreerd moet worden?! Kan iemand daar voor mij op basis van deze info iets zinnigs over zeggen? Alvast heel hartelijk dank!
pi_143941111
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 16:28 schreef wiedeweer het volgende:
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over een multilevel analyse, waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik vergelijk twee groepen met elkaar tav van het verloop van scores over de tijd. Iedere drie maanden wordt er door de personen uit de twee groepen een vragenlijst ingevuld waar een score uit komt. De looptijd is max. een jaar, maar bij sommigen is dit korter. Niet iedereen heeft evenveel vragenlijsten ingevuld, soms is er maar 1, soms 2, soms 3 of soms 4. Mijn hypothese is dat de ene groep een vrij vlak verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten neemt in de loop van de tijd niet af) en dat de andere groep een steiler verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten loopt in de loop van de tijd af). Nu kwam ik op een multilevelanalyse, maar kreeg ik van mijn supervisor de vraag of de tijdsvariabele gecentreerd moet worden?! Kan iemand daar voor mij op basis van deze info iets zinnigs over zeggen? Alvast heel hartelijk dank!
Ik kan er iets zinnigs over zeggen maar niet op basis van de gegeven info ;)

Basically heb je twee opties:
niet centreren, waarbij t=0 dus t=0 blijft.
centreren waarbij de gemiddelde t 0 wordt.

afthankelijk van wat t voorstelt is het wel of niet aan te raden, aangezien het voor de statistiek niet uit maakt. (Ik ga er in deze reactie vanuit dat je tijd alleen als main-effect meeneemt, als je het als deel in een interactie gebruikt ligt het wat gecompliceerder.)

Stel je voor dat t de tijd is sinds het begin van een medicijnkuur, in dit geval is het veel logischer om tijd niet te centreren, omdat het effect van tijd ten opzichte van de gemiddelde tijd in jouw onderzoek superingewikkeld wordt om te interpreteren, het is veel logischer om het effect weer te geven in tijd sinds het begin van de kuur.

Nu wilde ik een voorbeeld geven waarin het wel logisch is om tijd te centreren maar het lukt me niet op binnen een minuut op iets te komen, nou ja punt lijkt me duidelijk toch?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_143986582
Bedankt voor je reactie oompaloompa, ik gebruik wel tijd als deel van de interactie namelijk tijd x groep
Welke info kan ik nog geven zodat je daar iets over zou kunnen zeggen? *)
pi_143992824
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 13:40 schreef wiedeweer het volgende:
Bedankt voor je reactie oompaloompa, ik gebruik wel tijd als deel van de interactie namelijk tijd x groep
Welke info kan ik nog geven zodat je daar iets over zou kunnen zeggen? *)
Gebruik je dummy-coderinig voor groep? (0-1)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144004377
quote:
Gebruik je dummy-coderinig voor groep? (0-1)
ja
pi_144005188
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 22:53 schreef wiedeweer het volgende:

[..]

ja
Dan maakt het statistisch niks uit dus zou ik gaan wat het logischt is qua interpretatie :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144015157
ok dank je wel!
pi_144390868
Hallo allemaal,

Ik wil de missings in mijn dataset imputeren dus wil eerst een Little's MCAR test uitvoeren.
Ik heb begrepen dat dit alleen kan met continue variabelen. Nou vraag ik me een aantal dingen af:
• "leeftijd" of "aantal kinderen" is continu, maar dat is toch niet iets wat je laat schatten door spss?
• de meeste items (eigenlijk vrijwel alle items) bestaan uit antwoordschalen "1 = helemaal niet mee eens", etc., dus dan kan ik ze niet behandelen als continue variabelen, toch? (dan blijft er dus niks meer over om te imputeren. Ik heb een aantal 7-punts Likertschalen die ik als "scale" variabelen heb ingevoerd, dus dit is het enige wat ik zou kunnen imputeren)
• wat doe ik met de missings die ik niet kan imputeren (bijvoorbeeld omdat ze niet continu zijn)? Daar blijft dan "999" staan.. moet ik er daarna nog iets mee?
• ik heb al het één en ander geprobeerd, en uit de MCAR-test komt telkens het significantieniveau 1,000. Kan dit kloppen? (ik heb maar een kleine dataset.. 25 respondenten).

Ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven :)
pi_144392199
Of is het dan beter om het maar gewoon zo te laten en met de oorspronkelijke dataset aan de slag te gaan? (En zo ja, moet je dan alsnog iets met die "999" of kan ik hiermee gewoon aan de slag?).
pi_144393839
Als het niet nodig is, imputeer ik nooit data dus ik weet niet zo goed hoe het moet :P Maar als je de optie hebt het niet te doen, zou ik het niet doen (missings zijn volgens mij alleen een probleem bij multilevel analyses & repeated measures etc.)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144398973
Oke! Dank!!
pi_144400629
zorg er dan trouwens wel voor dat 999 aangegeven staat als missing en niet meegenomen wordt als een score van 999! Heb ik een keer gedaan, snapte helemaal niks van m'n resultaten en duurde veel te lang voordat het kwartje viel :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144426254
quote:
zorg er dan trouwens wel voor dat 999 aangegeven staat als missing en niet meegenomen wordt als een score van 999!
Haha! Yes! Heb ik! Dank!

Nog een vraagje.. welke opties heb ik als m'n cronbach's alpha te laag is?
- schaal eruit laten
- schaal erin laten maar terughoudend omgaan met de resultaten?
- nog andere opties?

Ik begrijp niet zo goed waarom mijn alpha zo laag is.. ik gebruik namelijk een betrouwbaar instrument (s-EMBU), waarbij vragen worden gesteld over de eigen opvoeding.. van zowel de vader als de moeder.
De alpha's bij de vader-items zijn allemaal hoog (gemiddeld .92) maar de alpha's bij de moeder-items zijn laag (.64, .65, .70). Terwijl het om dezelfde vragen gaat..

Iemand een idee?
pi_144430093
Oja.. ik begrijp dat ik ook losse items uit de schaal kan verwijderen. Maar ook alle alpha scores van "if item deleted" zijn nog te laag (< .70).
pi_144432063
Dat zijn toch best aardige alpha's (voor enquêtedata). Heb je missings op je schaalvragen en kan je beredeneren waarom ze missing zijn?
Aldus.
pi_144434404
oh, volgens mij moesten wij onze alpha's boven de .70 houden..
De respondenten met missings worden eruit gelaten dacht ik? (listwise deletion).
Ik heb echter ook alpha's van .45 en .47, maar weet dus niet goed wat ik ermee aan moet..
pi_144518569
Vraag! We mogen dit jaar ook R gebruiken in plaats van SPSS (wordt aangeraden als men de research master overweegt), dus daar ben ik nu eens mee aan het stoeien en het gaat aardig. Ik heb een achtergrond in python en C++, dus de command line is mij in ieder geval niet vreemd en het zelf schrijven van functies ook niet, dat scheelt. Desondanks is het toch weer best wel anders. :') Met veel ploeteren kom ik er wel doorheen, maar nu loop ik toch echt vast.

Ik heb drie groepen, elke groep bestaat uit een reeks getallen. Groep 1 & 2 hebben 12 getallen, groep 3 heeft er 9. Ik moet nu voor elke groep een boxplot maken en die samen laten zien in één grafiek. Ik heb elke groep als volgt ingevoerd:

> group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19)
> group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19)
> group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12)

Een boxplot maken voor één groep is geen probleem:

> boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1")

Groep 1 en 2 kan ik nog samenvoegen in één grafiek (hoewel het er wat lelijk uitziet en ik er nog wat dingen aan moet tweaken dan). Dat doe ik als volgt:

> groups12 <- data.frame(group1,group2)
> boxplot(group1,group2,data=groups12, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")

Maar als ik probeer groep 1, 2 EN 3 samen te voegen, geeft R een error omdat de argumenten een verschillend aantal rijen hebben (12 en 9). Groep 3 aanvullen met nullen is natuurlijk geen optie.

Iemand een idee?
Your opinion of me is none of my business.
pi_144519729
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:00 schreef Sarasi het volgende:
Vraag! We mogen dit jaar ook R gebruiken in plaats van SPSS (wordt aangeraden als men de research master overweegt), dus daar ben ik nu eens mee aan het stoeien en het gaat aardig. Ik heb een achtergrond in python en C++, dus de command line is mij in ieder geval niet vreemd en het zelf schrijven van functies ook niet, dat scheelt. Desondanks is het toch weer best wel anders. :') Met veel ploeteren kom ik er wel doorheen, maar nu loop ik toch echt vast.

Ik heb drie groepen, elke groep bestaat uit een reeks getallen. Groep 1 & 2 hebben 12 getallen, groep 3 heeft er 9. Ik moet nu voor elke groep een boxplot maken en die samen laten zien in één grafiek. Ik heb elke groep als volgt ingevoerd:

> group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19)
> group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19)
> group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12)

Een boxplot maken voor één groep is geen probleem:

> boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1")

Groep 1 en 2 kan ik nog samenvoegen in één grafiek (hoewel het er wat lelijk uitziet en ik er nog wat dingen aan moet tweaken dan). Dat doe ik als volgt:

> groups12 <- data.frame(group1,group2)
> boxplot(group1,group2,data=groups12, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")

Maar als ik probeer groep 1, 2 EN 3 samen te voegen, geeft R een error omdat de argumenten een verschillend aantal rijen hebben (12 en 9). Groep 3 aanvullen met nullen is natuurlijk geen optie.

Iemand een idee?
De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen. :)
pi_144519992
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:26 schreef Natoo het volgende:
Oja.. ik begrijp dat ik ook losse items uit de schaal kan verwijderen. Maar ook alle alpha scores van "if item deleted" zijn nog te laag (< .70).
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 20:54 schreef Natoo het volgende:
oh, volgens mij moesten wij onze alpha's boven de .70 houden..
De respondenten met missings worden eruit gelaten dacht ik? (listwise deletion).
Ik heb echter ook alpha's van .45 en .47, maar weet dus niet goed wat ik ermee aan moet..
Wat je kunt doen (Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt) is te werken met de "if item deleted" waar je het over had. Je draait die analyse en leest uit de tabel af welk item alpha het meeste zou verhogen als deze weg zou worden gelaten. Die vraag haal je eruit, en dan doe je deze analyse nog een keer. de "alpha if item deleted" zal veranderen doordat je de analyse opnieuw doet na het verwijderen van een vraag, je kunt dus niet uitgaan van de getallen van de eerste keer dat je deze analyse deed.

Dit lijkt onlogisch, omdat je leert dat het belangrijk is om een construct om meerdere manieren te meten voor een hogere betrouwbaarheid. Als echter uit je analyse blijkt dat een kleiner aantal vragen een hogere betrouwbaarheid geeft, dan is het onlogisch om vragen mee te nemen die eigenlijk niet meten wat je wil meten. :)
pi_144520031
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:39 schreef Operc het volgende:

[..]

De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen. :)
Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:
"Error in data.frame(group1, group2, group3) :
arguments imply differing number of rows: 12, 9"

Dus hoe maak je die boxplot als je niet een dataset hebt om uit te trekken?
Your opinion of me is none of my business.
pi_144520179
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:49 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:
"Error in data.frame(group1, group2, group3) :
arguments imply differing number of rows: 12, 9"

Dus hoe maak je die boxplot als je niet een dataset hebt om uit te trekken?
Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.
Onderstaande code werkt in ieder geval (dan werk je met NA)
1
2
3
4
5
6
group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19)
group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19)
group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12, NA, NA, NA)
boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1")
groups123 <- data.frame(group1, group2, group3)
boxplot(group1,group2, group3,data=groups123, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")

EDIT: Je kunt ook zonder NAs boxplotten maken, alleen dan werk je zonder dataframe.
Als je group 1, 2 en 3 hebt gedfinieerd kun je deze code gebruiken:
1boxplot(group1,group2, group3,data="group1, group2, group3", main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")
pi_144520255
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:54 schreef Operc het volgende:

[..]

Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.
Onderstaande code werkt in ieder geval (dan werk je met NA)
[ code verwijderd ]

Ik heb het net gevonden!

> boxplot(group1,group2,group3)

werkt gewoon. :') Niet meer als ik er specificaties achter plak, maar dat vogel ik dan straks wel weer uit...
Your opinion of me is none of my business.
pi_144520263
Python heeft toch ook een mooie statistiekmodule (Panda's)?
Aldus.
pi_144520307
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:56 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ik heb het net gevonden!

> boxplot(group1,group2,group3)

werkt gewoon. :') Niet meer als ik er specificaties achter plak, maar dat vogel ik dan straks wel weer uit...
Ah, mijn edit kwam te laat. :P De andere specificaties kun je er ook achter plakken (en het data=group1, 2 3 kun je weglaten inderdaad.)
pi_144520344
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:57 schreef Operc het volgende:

[..]

Ah, mijn edit kwam te laat. :P De andere specificaties kun je er ook achter plakken (en het data=group1, 2 3 kun je weglaten inderdaad.)
Dank voor de hulp in ieder geval! ^O^
Your opinion of me is none of my business.
pi_144520376
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:58 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Dank voor de hulp in ieder geval! ^O^
Graag gedaan. :)
pi_144525408
Weten jullie of ik hier een repeated measures anova voor kan gebruiken?

Ik heb twee groepen die allebei dezelfde conditie ondergaan. Er is een beginmeting en een eindmeting. Ik verwacht dat er daarnaast 3 variabelen zijn die een voorspeller zijn van de eindmeting.
Kan ik dit analyseren dmv repeated measures anova? Ik ben begonnen met multilevel analyses, vanwege meerdere metingen en missing data, maar dat werd te complex, dus ik zoek eigenlijk een simplere manier
pi_144525521
iets te snel verstuurd.. ik zoek dus een manier om het effect van de conditie te meten en of de 3 variabelen hierbij een voorspellende waarde hebben. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
pi_144527388
Nog even feedback over mijn vorige vraag... Volgens een docent is dit de meest algemene oplossing die ook werkt voor echte grote datasets:

data <- data.frame('x' = c(1,2,3,4,5,6,7,8,9),'group'=c(1,1,1,2,2,2,3,3,3))

('x' bevat de data zelf, en 'group' de groepslabels, net als bij SPSS) dan krijg je je boxplot direct via:

boxplot(data$x ~ data$group)
Your opinion of me is none of my business.
pi_144528291
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:43 schreef Sarasi het volgende:
Nog even feedback over mijn vorige vraag... Volgens een docent is dit de meest algemene oplossing die ook werkt voor echte grote datasets:

data <- data.frame('x' = c(1,2,3,4,5,6,7,8,9),'group'=c(1,1,1,2,2,2,3,3,3))

('x' bevat de data zelf, en 'group' de groepslabels, net als bij SPSS) dan krijg je je boxplot direct via:

boxplot(data$x ~ data$group)
Als 'x' een meting is die plaatsvindt in 3 groepen wel inderdaad. Als group 1/2/3 per proefpersoon verschillende zaken meten (bijvoorbeeld: "leeftijd", "lengte" en "schoenmaat") dan moet je de code gebruiken waar je vanmiddag mee kwam. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Operc op 14-09-2014 21:06:04 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')