Nee, tell me more?quote:
Analyze -> descriptive statistics -> frequenciesquote:Op woensdag 2 juli 2014 11:51 schreef surfertjejesper het volgende:
Beste SPSS helden,
Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek en heb een vraag over een SPSS analyse.
Ik doe een onderzoek naar welke behoeften mensen hebben op een webshop en in de fysieke winkel, bijvoorbeeld, in welke mate hebben consumenten behoefte aan reviews op een webshop, of het product aanraken in de winkel etc.
Ook vraag ik in de enquête in welke mate zij de winkel/webshop beoordelen op deze punten.
Zo heb ik 2 vragen gemeten op basis van een 5 punt likert schaal:
- In welke mate vindt u de volgende functies belangrijk op een webshop? --> reviews en beoordelingen
- Hoe beoordeelt u de Euro Funcenter webshop op deze functies? --> reviews en beoordelingen
Op deze manier kan ik zien wat mensen belangrijk vinden en waar er verbeterpunten liggen, of niet.
Weet iemand een mooie duidelijke manier om naast elkaar dit aan te tonen in SPSS? ik kom er zelf niet zo goed uit namelijk. Dus bijvoorbeeld:
100 mensen vinden reviews en beoordelingen zeer belangrijk
80 mensen vinden de reviews en beoordelingen op de webshop matig.
enzovoort.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Klopt! Deze manier had ik eerst ook. Alleen ik dacht, misschien is er een mooiere manier om dit naast elkaar weer te geven. Zodat je in een snelle oogopslag kan zien bv: 80% vind reviews 'zeer belangrijk', maar 70% beoordeeld bedrijf xx op dit punt 'matig'. Dan weet je dat hier verbeterpunten liggen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:12 schreef Operc het volgende:
[..]
Analyze -> descriptive statistics -> frequencies
Als je zorgt dat je in je variabelen scherm de labels van de values hebt aangepast naar de benamingen die je noemt kun je op deze manier een tabel krijgen met de aantallen die je zoekt.
Als je eerst nog op Charts klikt (voor je op OK klikt) dan kun je nog kiezen uit wat grafiekjes.
Ah op die manier. Dan zou ik op basis van de frequency tabellen de data in Excel plaatsen en op die manier grafieken maken. Het zal vast ook kunnen in SPSS, maar ik ben niet zo thuis in de Chartbuilder.quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:27 schreef surfertjejesper het volgende:
[..]
Klopt! Deze manier had ik eerst ook. Alleen ik dacht, misschien is er een mooiere manier om dit naast elkaar weer te geven. Zodat je in een snelle oogopslag kan zien bv: 80% vind reviews 'zeer belangrijk', maar 70% beoordeeld bedrijf xx op dit punt 'matig'. Dan weet je dat hier verbeterpunten liggen.
ik weet niet of dit mogelijk is, of is het verstandiger om het gewoon simpel te houden
In ieder geval bedankt voor je tip alvast!
Een chi-square test alleen of er verschillen zijn, maar niet waar die verschillen zitten.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:35 schreef Jiveje het volgende:
Ik ben bijna klaar met het afronden van mijn masterscriptie, maar hik al enige weken tegen hetzelfde probleem aan.
Wat ik heb: iedere respondent kreeg 3 namen onder ogen te zien, OF alle 3 in het Engels OF alle 3 in het Nederlands. Respondenten zelf verschilden qua nationaliteit: het waren Nederlanders of Belgen. Per voorgelegde naam gaven zij hun mening, die vervolgens zijn gecodeerd naar 0 = negatief, 1 = neutraal en 2 = positief. In totaal heb ik 155 (respondenten) x 3 (voorgelegde namen) = 465 meningen.
Wat ik wil: iets zinnigs kunnen zeggen over eventuele verschillen in aantallen. Ik wil in eerste instantie het aantal negatieve, neutrale en positieve meningen vergelijken tussen de Engelse en de Nederlandse versie. Kijken of deze verschillen in totale aantal en in aantal negatieve, neutrale of positieve meningen. Tenslotte zou ik ook nog willen kijken in hoeverre de meningen verschillen als het aankomt op nationaliteit; dus verschilt het totale aantal meningen en het aantal negatieve, neutrale en positieve meningen tussen Belgen en Nederlanders.
Kan iemand mij hiermee helpen?
UPDATE: Ter verduidelijking onderstaande uitkomst van een chi-kwadraat. Kan ik hier nu iets zeggen over dat de totale aantallen significant verschillen. Of ook welke onderling verschillen?
[ afbeelding ]
Wat bedoel je met de pooled data? Kun je de output posten?quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:58 schreef christiman het volgende:
Als ik een Mann-Whitney U test doe met een geïmputeerde dataset, krijg ik wel netjes de P-waarden voor mijn originele data en elke imputatiestap (10), maar ik krijg geen P-waarden voor mijn 'pooled' dataset. Terwijl ik wel ranks krijg voor de pooled data.
Waarom krijg ik hiervoor geen p-waarde en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die wel krijg?
Als ik een two-sample t-test doe, krijg ik wel een p-waarde voor de pooled data, maar dat is natuurlijk niet helemaal netjes, omdat ik niet parametrisch mag testen.
Whoops sorry, verkeerde knopjequote:Op maandag 14 juli 2014 10:21 schreef christiman het volgende:
Het gaat in dit geval om een Wilcoxon signed ranks test, maar hetzelfde probleem doet zich eigenlijk voor bij alle non-parametrische testen:
Je ziet dus bij de "ranks" wel onderin de pooled data (data van alle imputatiestappen samen) staan, maar niet in de "statistics" tabel. Ik heb echter wel een p-waarde nodig voor mijn WSRT voor de pooled data, omdat dat in principe mijn data is na multipele imputatie.
Als ik parametrisch test (paired t-test), dan krijg ik hiervoor wel een p-waarde.
Ik ben er iets meer ingedoken, en Wilkinson is voor dependent samples (dus elke case wordt 2x gemeten, bv voor en na interventie), ik denk dus niet dat dat de juiste test voor je is.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:21 schreef christiman het volgende:
Het gaat in dit geval om een Wilcoxon signed ranks test, maar hetzelfde probleem doet zich eigenlijk voor bij alle non-parametrische testen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je ziet dus bij de "ranks" wel onderin de pooled data (data van alle imputatiestappen samen) staan, maar niet in de "statistics" tabel. Ik heb echter wel een p-waarde nodig voor mijn WSRT voor de pooled data, omdat dat in principe mijn data is na multipele imputatie.
Als ik parametrisch test (paired t-test), dan krijg ik hiervoor wel een p-waarde.
Ik weet dat een Wilcoxon een test is voor dependent samples. Ik heb op dezelfde data zowel een Wilcoxon signed ranks test als een Mann-Whitney U test gedaan, om de within and between groups differences te testen. Daar ging m'n vraag ook niet over.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik ben er iets meer ingedoken, en Wilkinson is voor dependent samples (dus elke case wordt 2x gemeten, bv voor en na interventie), ik denk dus niet dat dat de juiste test voor je is.
Welke test wel zou moeten werken is de Mann Whitney. Ik heb zelf net wat data gesimuleerd en dan werkt het gewoon. Misschien heb je je dataset niet goed opgezet? (of misschien begrijp ik verkeerd wat je wilt doen)
Nu begin ik het te begrijpen, helaas geen goed nieuws, dat kan niet in SPSS. Je kunt kijken of je een macro er voor kunt vinden.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:00 schreef christiman het volgende:
[..]
Ik weet dat een Wilcoxon een test is voor dependent samples. Ik heb op dezelfde data zowel een Wilcoxon signed ranks test als een Mann-Whitney U test gedaan, om de within and between groups differences te testen. Daar ging m'n vraag ook niet over.
Ik wil weten waarom ik geen testuitslagen krijg voor m'n gepoolde data na imputatie. Ik heb namelijk een p-waarde voor de originele data (voordat er geïmputeerd is voor missing data) en ik wil dus een p-waarde voor m'n dataset na imputatie, dit is de 'pooled data'. Hiervoor krijg ik dus wel descriptives en ranks, maar geen p-waarde.
quote:Op maandag 14 juli 2014 11:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nu begin ik het te begrijpen, helaas geen goed nieuws, dat kan niet in SPSS. Je kunt kijken of je een macro er voor kunt vinden.
nou je ik weet het ook niet zeker ik heb nog nooit met imputed data gewerkt, internet zegt allen dat het niet kan. Hier kun je misschien meer vinden: http://jeremyjaytaylor.sq(...)discuss/post/1436944quote:
Kun je even screenshotje posten van regressieresultaten en de plotjes?quote:Op maandag 28 juli 2014 15:05 schreef christiman het volgende:
Bij partiële correlatie heb ik gevonden dat Y significant negatief gecorreleerd is met X, gecorrigeerd voor W en Z. Om dit visueel weer te geven, gebruik ik een lineaire regressie met Y als dependent variable en X, W en Z als independent variables. Ik laat alle partial plots weergeven.
Echter, X heeft in mijn dataset een range van 38-1120, maar in mijn partial plot krijg ik ook punten in de puntenwolk met een negatieve X-waarde. Als ik mijn X-as wil aanpassen in de chart editor, geeft 'ie aan dat de range in de data loopt van -39 tot 43.
Als ik toch de minimum X-as op 0 zet, is het visuele effect van mijn correlatie weg.
Hoe komt het dat ik een heel andere range van mijn X krijg, en hoe los ik dit op?
Met andere woorden, je kan niet IQ vs DV maken, gecorrigeerd voor een aantal variabelen. Dan moet je dus altijd de residuals plotten?quote:Op maandag 28 juli 2014 16:12 schreef oompaloompa het volgende:
Zo te zien komt dat doordat alleen de partial effecten van beide variabelen geplot zijn (zoals eigenlijk ook hoort). Ik denk dat het mogelijk is om de residuals op te slaan in je dataset dan zou je zelf een plotje IQ vs residuals DV kunnen maken.
Kun je wel maar 1 van de twee variabelen selecteren zoals je wil, of komt er dan ook een foutmelding?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:14 schreef fh101 het volgende:
Ola senors en senoritas. Op deze mooie zomerse dag ben ik eens bezig gegaan met SPSS voor mijn masterscriptie, en ik loop eigenlijk al gelijk vast..
Ik wil mijn respondenten selecteren op twee variabelen; doe je X op school of buiten school? Deze twee variabelen lopen van 1 t/m 4 (1 = nooit, 2 = 1 of 2 keer, 3 = +- 1x per week en 4 = meerdere keren per week).
Ik wil mijn respondenten selecteren op dat zij zowel op variabele één als op twee, 2 of hoger geantwoord hebben. Dus ik vul bij select cases in: Var1 = 2 | 3 | 4 & Var2 = 2 | 3 | 4 En vervolgens vertelt SPSS me dat "The sequence of operators found is invalid. Check the expression for ommited or extra operands, operators, and parentheses. Maar ik kan dus echt niet verzinnen wat ik anders zou moeten doen; nergens staat een extra spatie oid. En als ik >1 i.p.v. 2 | 3 | 4 invul krijg ik precies hetzelfde... Wie o wie kan mij helpen?
Ga ik even proberen, thanksquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Z het volgende:
SPSS snapt "Var1 = 2 | 3 | 4" niet.
Dat moet iets zijn als:
(Var1 = 2 | Var1 = 3 | Var1 = 4) & (...)
Eentje lukt wel gewoon inderdaad.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Operc het volgende:
[..]
Kun je wel maar 1 van de twee variabelen selecteren zoals je wil, of komt er dan ook een foutmelding?
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Z het volgende:
SPSS snapt "Var1 = 2 | 3 | 4" niet.
Dat moet iets zijn als:
(Var1 = 2 | Var1 = 3 | Var1 = 4) & (...)
Even geprobeerd, als je ook data hebt met veel mogelijkheden: VAR1>1 AND VAR2>1 zou ook moeten werken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:31 schreef fh101 het volgende:
[..]Je bent geweldig
Dit was de oplossing!
Alleen moest & in mijn geval | worden, maar dat is mijn eigen fout
1 2 3 4 5 6 7 8 | DATASET ACTIVATE DataSet0. USE ALL. COMPUTE filter_$=(VAR00001>1 AND VAR00002>1). VARIABLE LABELS filter_$ 'VAR00001>1 AND VAR00002>1 (FILTER)'. VALUE LABELS filter_$ 0 'Not Selected' 1 'Selected'. FORMATS filter_$ (f1.0). FILTER BY filter_$. EXECUTE. |
Die had ik ook geprobeerd inderdaad, maar die pakte hij ook niet bij de tweede variabele.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:33 schreef Operc het volgende:
[..]
Even geprobeerd, als je ook data hebt met veel mogelijkheden: VAR1>1 AND VAR2>1 zou ook moeten werken.
[ code verwijderd ]
Oh ja, daar kan ik me vaag iets van herinneren inderdaad. Het is al weer een tijdje geleden dat ik met SPSS heb gewerkt, dus ik moet er echt weer even inkomen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:35 schreef dotKoen het volgende:
En als het verschillende waarden moeten zijn ANY(var1,3,6,8)
Heb je ze wel allemaal apart in je regressie analyse gedaan, dus een voor een ipv allemaal tegelijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:15 schreef LK. het volgende:
Beste Fok-buddies(),
Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek gestrand bij de regressie-analyse. Mijn onderzoeksvraag is:
Welke factoren zijn van invloed op de merkmeerwaarde?
Merkmeerwaarde bestaat uit 5 onafhankelijke variabelen (gehaald uit de theorie), namelijk:
• Merkidentiteit
• Merkbetekenis
• Merkrespons
• Merkrelatie
• Content
Deze 5 variabelen heb ik in mijn survey verwerkt in 42 vragen die allen te beantwoorden zijn op basis van een 5-puntsschaal. Vervolgens heb ik een Cronbach's Alpha toegepast op alle factoren en vervolgens de vragen in een schaal geplaatst. Nu rest dus alleen nog een Regressie-analyse om er achter te komen in hoeverre de vijf factoren van invloed zijn op de merkmeerwaarde. ... En zodat ik te weten kom welke factor het meeste van invloed is, zodat ik daar mijn aanbevelingen op kan baseren.
Echter krijg ik bij het uitdraaien van de Regressie-analyse de volgende warning:
"For the final model with dependent variable Merkmeerwaarde, influence statistics can not be computed because the fit is perfect."
Ik begrijp dat dit komt omdat de afhankelijke variabele (Merkmeerwaarde) bestaat uit de 5 onafhankelijke variabelen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content).
Mijn vraag: Hoe kan ik dit oplossen, zodat ik alsnog iets kan zeggen over de invloed van de 5 (afzonderlijke) onafhankelijke variabelen op de afhankelijke variabele? (Welke variabele heeft de meeste invloed / is de sterkste predictor?)
|
|
Ik heb zeg maar 0 les gehad in SPSS en er wordt dan ook niet verwacht dat ik een uitgebreide, wiskundige analyse in mijn scriptie verwerk. Hoe simpeler, hoe beter!
Ik moet uiteraard wel een antwoord kunnen geven op mijn onderzoeksvraag. Ik hoop dat hier iemand een oplossing heeft. In elk geval alvast bedankt!
Ja, dat heb ik gedaan maar zodra ik de vijfde dan toevoeg krijg ik de foutmelding. Dat komt waarschijnlijk omdat de 5 onafhankelijke variabelen samen de afhankelijke variabele vormen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:22 schreef fh101 het volgende:
[..]
Heb je ze wel allemaal apart in je regressie analyse gedaan, dus een voor een ipv allemaal tegelijk?
Dat klopt. Dit heet colinneariteit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 19:54 schreef LK. het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gedaan maar zodra ik de vijfde dan toevoeg krijg ik de foutmelding. Dat komt waarschijnlijk omdat de 5 onafhankelijke variabelen samen de afhankelijke variabele vormen..
Cronbachs Alfa is inderdaad om de betrouwbaarheid van de schalen te meten, daar heb ik het ook voor gebruiktquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 20:08 schreef crossover het volgende:
[..]
Dat klopt. Dit heet colinneariteit.
Overigens zegt Cronbachs alfa niets over onderliggende factoren, maar alleen iets over betrouwbaarheid van een schaal (mits je steekproef groot genoeg is, anders is het een slechte schatter maar dat geldt eigenlijk altijd bij statistiek).
Wat je hier wil doen is een zinloze exercitie, omdat je afhankelijke variabele bestaat uit de onafhankelijke variabelen. Dit zegt uiteindelijk dus niets nuttigs.
Je vraag is heel erg raar. Je hebt 42 vragen die allemaal voor 1/42 meetellen in een schaal. Nu wil je een regressie doen om te kijken hoeveel die vragen meetellen, wat dus per definitie 1/42 is per vraag.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:34 schreef LK. het volgende:
[..]
Cronbachs Alfa is inderdaad om de betrouwbaarheid van de schalen te meten, daar heb ik het ook voor gebruikt. Maar ik moet nu dus de regressie analyse toepassen om te bekijken in hoeverre de factoren van invloed zijn op de merkmeerwaarde.
Hmm, is er geen andere methode om alsnog de gewenste gegevens uitgedraaid te krijgen?
Komt het toevalllig omdat de antwoorden met punten als decimalen gegeven zijn in excell maar spss met commas werkt oid? Dat is bij mij meestal het probleem. De responses die vervallen, vervallen meestal omdat spss ze niet omgezet krijgt in een nummer, daar zou het probleem dus moeten liggen. Misschien dat er spaties in staat of iets anders?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:04 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
Beste Fokkers, (Dubbelpost, mn topic hierover mag dan wel weg)
Google kan me niet helpen, jullie misschien.
Ik heb in excel nogal wat data gekregen (17.000 respondenten). Nu heb ik dat in excel allemaal wat leesbaarder gemaakt en vervolgens geëxporteerd naar SPSS.
In SPSS is (bijna) alles heel mooi. Alleen 1 variabele heeft als type "string" met een nominal measure maar die moet "numeric" met een linear measure zijn. Als ik dat verander in the variable view vervallen opeens een groot aantal responsen.
Hoe kan ik deze variabele wel veranderen in numeriek zodat ik er wel statistische testen mee kan doen.
Let op: alle data die ingevuld is bij de variabele is al numeriek (1-100). Alleen de instellingen kloppen dus niet.
Ik kijk uit naar reacties!
quote:quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:04 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
Beste Fokkers, (Dubbelpost, mn topic hierover mag dan wel weg)
Google kan me niet helpen, jullie misschien.
Ik heb in excel nogal wat data gekregen (17.000 respondenten). Nu heb ik dat in excel allemaal wat leesbaarder gemaakt en vervolgens geëxporteerd naar SPSS.
In SPSS is (bijna) alles heel mooi. Alleen 1 variabele heeft als type "string" met een nominal measure maar die moet "numeric" met een linear measure zijn. Als ik dat verander in the variable view vervallen opeens een groot aantal responsen.
Hoe kan ik deze variabele wel veranderen in numeriek zodat ik er wel statistische testen mee kan doen.
Let op: alle data die ingevuld is bij de variabele is al numeriek (1-100). Alleen de instellingen kloppen dus niet.
Ik kijk uit naar reacties!
Super bedankt! Met zoeken en vervangen de punten voor komma's vervangen en daarna kon ik de variabele wel numeriek maken:)quote:Komt het toevalllig omdat de antwoorden met punten als decimalen gegeven zijn in excell maar spss met commas werkt oid? Dat is bij mij meestal het probleem. De responses die vervallen, vervallen meestal omdat spss ze niet omgezet krijgt in een nummer, daar zou het probleem dus moeten liggen. Misschien dat er spaties in staat of iets anders?
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je vraag is heel erg raar. Je hebt 42 vragen die allemaal voor 1/42 meetellen in een schaal. Nu wil je een regressie doen om te kijken hoeveel die vragen meetellen, wat dus per definitie 1/42 is per vraag.
Begrijp ik het goed dat elk van die subschalen gemeten wordt met ongeveer 8 van de 42 vragen en dat het alle 42 vragen samen merkmeerwaarde meten?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Ik heb al een tijd geen regressie-analyse meer gedaan, maar meet je daarmee niet doorgaans de invloed van andere factoren op de afhankelijke variabele? (Factoren zoals leeftijd, salarisschaal etc.)quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Volgens mij bedoelt hij dat ja.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:30 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat elk van die subschalen gemeten wordt met ongeveer 8 van de 42 vragen en dat het alle 42 vragen samen merkmeerwaarde meten?
Ik wil erachter komen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn en welke schaal het meest van invloed is (gezien vanuit de consument).quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:35 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik heb al een tijd geen regressie-analyse meer gedaan, maar meet je daarmee niet doorgaans de invloed van andere factoren op de afhankelijke variabele? (Factoren zoals leeftijd, salarisschaal etc.)
Je wil nu analyseren hoe een deel van de afhankelijke variabele deel is van de afhankelijke variabele (zo lijkt het in ieder geval.)
Dat weet je al: ~8/42quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:59 schreef LK. het volgende:
[..]
Ik wil erachter komen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn
Dit lijkt meer op de vraag die je moet stellen inderdaad.quote:en welke schaal het meest van invloed is (gezien vanuit de consument).
Als ik daarmee kan aantonen welke schaal de respondenten van de survey het belangrijkste vinden en welke de grootste invloed heeft op de totale schaal, dan lijkt me dat zeker een oplossing.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:43 schreef dotKoen het volgende:
Moet je niet kijken naar hoeveel elk van de scores op de subschalen de variatie op de totale schaal verklaart? Kom je dan niet bij een ANOVA uit? Daar heb ik eigenlijk geen verstand van, moet ik bekennen.
Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:04 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat weet je al: ~8/42
[..]
Dit lijkt meer op de vraag die je moet stellen inderdaad.
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:08 schreef LK. het volgende:
[..]
Maar als bij de eerste schaal alle respondenten bij de 8 vragen "zeer eens" hebben ingevuld, en bij de tweede schaal alle respondenten "zeer oneens" zijn, dan is dat niet dezelfde mate van invloed op de totale schaal?
quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
De totale schaal is inderdaad de som van de 5 schalen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:17 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Welke kant de score op gaat hoort niet de mate van invloed te bepalen. Hoe bereken je die totale schaal? Alle scores van de Likerts bij elkaar opgeteld? De score op de subschalen omgerekend naar percentages en die bij elkaar opgeteld?
Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaaktquote:Op woensdag 6 augustus 2014 23:47 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
[..]
[..]
Super bedankt! Met zoeken en vervangen de punten voor komma's vervangen en daarna kon ik de variabele wel numeriek maken:)
Wel gek want in excel (het originele bestand) stonden alle variabelen gelijk. Allemaal met komma. Alleen voor deze ene variabele maakt spss er een punt van. Maar geen punt, het is opgelost. Bedankt Oompaloompa!
Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Okay, bedankt voor je reactie!quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Np, ik heb dit helaas zelf ook veel te vaak meegemaakt
[..]
Maar merkwaarde bestaat toch uit die 5 schalen?
Dus je hebt 42 vragen die 5 scchalen vormen. Laten we even voor het gemak 8 vragen per schaal nemen. Daarna bestaat je afhankelijke uit de som van de 5 schalen. Dat betekent dus dat elke vraag voor 1/40 invloed op merkwaarde heeft (of elke schaal 20%). Je vraag klopt niet, en daarom geeft SPSS errors. Je beslist namelijk eerst zelf hoeveel invloed elke schaal op merkwaarde heeft omdat je het concept merkwaarde definieert als een combinatie van de schalen.
Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:28 schreef LK. het volgende:
[..]
Okay, bedankt voor je reactie!
Hoe moet ik het nu oplossen om met mijn verkregen data uit het surveyonderzoek alsnog iets over de merkmeerwaarde te kunnen zeggen?
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hmm dat wordt moeilijk aangezien je merkwaarde hebt gedefinieerd als de combinatie van die schalen. Je zou wel bv kunnen kijken hoe de subschalen onderling verband met elkaar houden en of demografische gegevens bv geslacht / leeftijd invloed hebben. Maar als je wilt weten hoe de schalen samenhangen met merkwaarde had je merkwaarde op een andere, independent, manier moeten meten.
Ik denk dat het grootste punt is dat je enkel afhankelijke variabelen hebt. Doordat de vijf schalen samen de afhankelijke variabelen vormen, zijn ze zelf ook afhankelijke variabelen. Als je merkwaarde ook nog op een andere manier kunt meten, dan kun je de relatie tussen de vijf schalen in je vragenlijst en merkwaarde meten. Als je dat niet hebt is de vraag of je een of meerdere onafhankelijke variabelen hebt in je data waar je iets mee kunt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:
[..]
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?
Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?
Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?
Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Je probleem is geen probleem van de toets maar, no offense, van een verkeerd opgezet onderzoek. De vraag die je wilt beantwoorden kun je niet beantwoorden met de data die je verzameld hebt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef LK. het volgende:
[..]
En een stap terugnemen en de schalen op een andere manier indelen is geen optie?
Onderling verband met de verschillende schalen is niet persé wat ik zoek namelijk. Ik wil weten welk aspect van merkmeerwaarde de respondenten het belangrijkst vinden, zodat de organisatie zich daar op kan focussen. En als ik de resultaten bekijk, dan zie ik dat de meest positieve antwoorden zijn ingevuld bij de schaal content. Hoe laat ik dit zien door middel van een test?
Is er geen andere toets (Mann-Whitney U Test / Pearson R / Anova ??) die ik hiervoor kan inzetten?
Want als het niet lukt via SPSS, dan lijkt het me beter om gewoon de survey resultaten te analyseren en zelf grafieken te maken over hoe positief (of negatief) de respondenten de vragen uit de verschillende vragen hebben beantwoord.
Ik snap niet zo goed wat je hier doet. Waarom zouden die antwoorden gelijk verdeeld moeten zijn? Waarom haal je de gelijk verdeelde zinner er uit?quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:25 schreef nickk het volgende:
Ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar de volgorde van persoonlijk voornaamwoorden in het Nieuwgrieks door middel van het afnemen van een enquête. Ik heb 5 algemene vragen gesteld om te bepalen of de respondenten tot de doelgroep behoren (of dat de enquête eventueel afgebroken moet worden), uit welke regio van Griekenland de respondent afkomstig is en wat het geslacht en de leeftijd van de respondent is. Vervolgens heb ik 19 zinnen voorgelegd, waarbij de respondenten op een schaal van 1 tot 4 konden kiezen (ja, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, nee) in hoeverre het mogelijk was die zinnen te horen in hun omgeving.
Uiteindelijk heeft mijn enquête 92 respondenten opgeleverd. Een voldoende aantal binnen de taalwetenschap. Met een χ2-toets heb ik vervolgens per vraag bepaald in hoeverre de verdeling over de antwoordmogelijkheden willekeurig is (verdeling 23-23-23-23).
Er is geen hypothese die getoetst kan worden, omdat er slechts twee halve alinea's over geschreven zijn door twee verschillende auteurs en hun beweringen lijnrecht tegenover elkaar staan. Van de 19 zinnen hield ik er 14 over met p<0,01 2 met 0,01<p<0,05. 1 zin met 0,05<p<0,1 en 2 met p>0,1. Ik heb besloten alledrie deze zinnen buiten het onderzoek te houden.
Welke insignificantie? In snap nog steeds niet helemaal de bedoeling van de chi-square toets maar 3/19 n.s. is niet vreemd en hoeft ook niet verklaard te worden, het is statistisch vrij logisch dat niet altijd alles significant verschilt zelfs wanneer er in de wekelijkheid wel zo'n verband is.quote:Ik heb met een ongepaarde t-toets gekeken of er een significant verschil zat tussen mannen en vrouwen om zo deze insignificantie te kunnen verklaren, maar dat leverde niets op. Ook dit verschil was insignificant.
De beoordeling van de zinnen is een afhankelijke variabele dus je kunt gewoon een paired t-test doen.quote:Met de mediaan heb ik vervolgens bepaald of een zin wel of niet aangenomen kan worden als acceptabel. Mediaan 1-2 is acceptabel en mediaan 3-4 is niet acceptabel. Uiteindelijk blijkt dat beide volgorden met meerdere zinnen acceptabel zijn. Van de 19 zinnen kon ik in verband met het wegvallen van een aantal zinnen door gebrek aan significantie 6 paren vormen. Bij het bekijken van de gemiddelden zag ik dat er toch wat verschillen in het gemiddelde zaten die op een voorkeur voor de ene of de andere volgorde zouden kunnen wijzen.
Hoe kan ik bepalen of er tussen twee onafhankelijke (?) variabelen met dezelfde schaalverdeling van 1 tot 4 een significant verschil bestaat? Ik had in eerste instantie gedacht aan een gepaarde t-toets, maar volgens mij is deze alleen voor afhankelijke variabelen of heb ik dat mis?
Je kunt in spss gewoon negatieve waardes gebruiken. Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 01:10 schreef Natoo het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben bezig met mijn onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang en de rol die pedagogisch medewerkers (pm'ers) hierin spelen. De constructen in de vragenlijst worden zowel op een directe als een indirecte manier gemeten. Bij de indirecte manier worden telkens twee vragen gesteld (die elk een andere antwoordschaal hebben) en de score van deze items worden met elkaar vermenigvuldigd.
Bijvoorbeeld het construct "sociale norm" wordt op een indirecte manier gemeten door:
- vraag 1: "mijn collega's werken... [Niet -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 Wel]... volgens de pedagogische visie van de instelling"
x
- vraag 2: "doen wat andere collega's ook doen is belangrijk voor mij" [Zeer oneens 1 2 3 4 5 6 7 Zeer eens].
+ vraag3 x vraag4, etc. etc.
Dus: het construct "sociale norm" = (vraag1 x vraag2) + (vraag3 x vraag4) + (etc. etc.). etc.
Nou vraag ik me af hoe ik deze items in moet voeren in mijn variable view van spss. Ik heb ze ingevoerd als ordinale variabelen en wilde daarbij de values toevoegen. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Mogen de values in spss ook negatieve waarden bevatten? Of kan dit later problemen veroorzaken met bepaalde berekeningen?
En kan ik spss ook een variabele aanmaken die de totale constructscore berekent/weergeeft? Zo ja, hoe?
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?quote:Als je een schaal gebruikt hoef je geen ordinale schaal aan te geven maar kun je gewoon continu/interval gebruiken.
Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.quote:Heb je zelf bedacht om die twee variabelen te vermeningvuldigen of is dat standaard gebruik? Het is namelijk nogal vreemd om dat te doen omdat je daarmee statistische verbanden creeert waarvan je niet weet of die eigenlijk representatief zijn voor datgene dat je probeert te meten. .
Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenterenquote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:16 schreef Natoo het volgende:
[..]
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp niet helemaal waarom het dan continu/interval (dus "scale") is. Want in principe gaat het toch om ordinale variabelen als "zeer oneens", "een beetje oneens", etc.?
En als het een scale-variabele is, moet/kan ik dan wel gewoon values aanmaken? En zo ja, neem je dan alleen de uiteinden (dus bijvoorbeeld: "value 1 = zeer oneens" en "value 7 = zeer eens")?. Of vul ik de middelste values zelf in (bijvoorbeeld met "value 2 = oneens", "value 3 = een beetje oneens", etc.)?
[..]
Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.quote:Helaas hoort dit bij het type vragenlijst dat ik heb gebruikt.
Oja, ik begrijp het! Dankje!quote:Wat je zegt klopt officieel, maar het is gebleken dat als je likert-type schalen gebruikt met 5 of meer opties (en je schaal neit extreem vreemd is) je eigenlijk geen onderschatte p-waardes krijgt met parametrische (t-test/anova) toetsen.En aangezien parametrische toetsen sterker zijn en gemakkelijker te interpreteren/vertalen naar de echte wereld zou ik die gebruiken. Er zijn best veel papers over geschreven als je een bron nodig hebt om het te beargumenteren
Nou, ik dacht dat als je meetniveau "scale" is dat je dan eigenlijk geen values invoert.. maar dat kan dus wel? En ik begrijp niet goed hoe ik de values in moet voeren, aangezien ik alleen de uiteinden van de schaal heb.quote:Ik snap niet zo goed wat je daarna bedoelt met "values" dat zou hetzelfde zijn met ordinale interpretatie
Ja, raar is het wel! Het is de vragenlijst aangaande de Theory of Planned Behavior.. er is een manual voor ontwikkeld hoe je de vragen precies op moet stellen en hoe je ze moet scoren, en die heb ik hierbij gebruikt.quote:Ik vind het echt een hele vreemde schaal, welke is dat? Superraar dat als je bv 0 aangeeft op vraag 1 (mijn collegas werken soms wel en soms niet volgens...) het dan niet uit zou maken of je 1 of 7 scoort op vraag 2.
Hmm in mijn quote is de helft van je bericht weg. Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.quote:
Oke! Dank!!quote:Iig die namen hoef je in spss niet aan je schaal te geven, daar kun je gewoon -3 tot +3 en 1-7 gebruiken. De anchors (helemaal wel / helemaal niet etc.) gebruik je allen in je methode-beschrijving.
Ik kan er iets zinnigs over zeggen maar niet op basis van de gegeven infoquote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:28 schreef wiedeweer het volgende:
Dag allemaal,
Ik heb een vraag over een multilevel analyse, waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik vergelijk twee groepen met elkaar tav van het verloop van scores over de tijd. Iedere drie maanden wordt er door de personen uit de twee groepen een vragenlijst ingevuld waar een score uit komt. De looptijd is max. een jaar, maar bij sommigen is dit korter. Niet iedereen heeft evenveel vragenlijsten ingevuld, soms is er maar 1, soms 2, soms 3 of soms 4. Mijn hypothese is dat de ene groep een vrij vlak verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten neemt in de loop van de tijd niet af) en dat de andere groep een steiler verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten loopt in de loop van de tijd af). Nu kwam ik op een multilevelanalyse, maar kreeg ik van mijn supervisor de vraag of de tijdsvariabele gecentreerd moet worden?! Kan iemand daar voor mij op basis van deze info iets zinnigs over zeggen? Alvast heel hartelijk dank!
Gebruik je dummy-coderinig voor groep? (0-1)quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:40 schreef wiedeweer het volgende:
Bedankt voor je reactie oompaloompa, ik gebruik wel tijd als deel van de interactie namelijk tijd x groep
Welke info kan ik nog geven zodat je daar iets over zou kunnen zeggen?
Dan maakt het statistisch niks uit dus zou ik gaan wat het logischt is qua interpretatiequote:
Haha! Yes! Heb ik! Dank!quote:zorg er dan trouwens wel voor dat 999 aangegeven staat als missing en niet meegenomen wordt als een score van 999!
De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen.quote:Op zondag 14 september 2014 17:00 schreef Sarasi het volgende:
Vraag! We mogen dit jaar ook R gebruiken in plaats van SPSS (wordt aangeraden als men de research master overweegt), dus daar ben ik nu eens mee aan het stoeien en het gaat aardig. Ik heb een achtergrond in python en C++, dus de command line is mij in ieder geval niet vreemd en het zelf schrijven van functies ook niet, dat scheelt. Desondanks is het toch weer best wel anders.Met veel ploeteren kom ik er wel doorheen, maar nu loop ik toch echt vast.
Ik heb drie groepen, elke groep bestaat uit een reeks getallen. Groep 1 & 2 hebben 12 getallen, groep 3 heeft er 9. Ik moet nu voor elke groep een boxplot maken en die samen laten zien in één grafiek. Ik heb elke groep als volgt ingevoerd:
> group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19)
> group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19)
> group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12)
Een boxplot maken voor één groep is geen probleem:
> boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1")
Groep 1 en 2 kan ik nog samenvoegen in één grafiek (hoewel het er wat lelijk uitziet en ik er nog wat dingen aan moet tweaken dan). Dat doe ik als volgt:
> groups12 <- data.frame(group1,group2)
> boxplot(group1,group2,data=groups12, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")
Maar als ik probeer groep 1, 2 EN 3 samen te voegen, geeft R een error omdat de argumenten een verschillend aantal rijen hebben (12 en 9). Groep 3 aanvullen met nullen is natuurlijk geen optie.
Iemand een idee?
quote:Op donderdag 11 september 2014 19:26 schreef Natoo het volgende:
Oja.. ik begrijp dat ik ook losse items uit de schaal kan verwijderen. Maar ook alle alpha scores van "if item deleted" zijn nog te laag (< .70).
Wat je kunt doen (Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt) is te werken met de "if item deleted" waar je het over had. Je draait die analyse en leest uit de tabel af welk item alpha het meeste zou verhogen als deze weg zou worden gelaten. Die vraag haal je eruit, en dan doe je deze analyse nog een keer. de "alpha if item deleted" zal veranderen doordat je de analyse opnieuw doet na het verwijderen van een vraag, je kunt dus niet uitgaan van de getallen van de eerste keer dat je deze analyse deed.quote:Op donderdag 11 september 2014 20:54 schreef Natoo het volgende:
oh, volgens mij moesten wij onze alpha's boven de .70 houden..
De respondenten met missings worden eruit gelaten dacht ik? (listwise deletion).
Ik heb echter ook alpha's van .45 en .47, maar weet dus niet goed wat ik ermee aan moet..
Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:quote:Op zondag 14 september 2014 17:39 schreef Operc het volgende:
[..]
De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen.
Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.quote:Op zondag 14 september 2014 17:49 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:
"Error in data.frame(group1, group2, group3) :
arguments imply differing number of rows: 12, 9"
Dus hoe maak je die boxplot als je niet een dataset hebt om uit te trekken?
1 2 3 4 5 6 | group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19) group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19) group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12, NA, NA, NA) boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1") groups123 <- data.frame(group1, group2, group3) boxplot(group1,group2, group3,data=groups123, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees") |
1 | boxplot(group1,group2, group3,data="group1, group2, group3", main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees") |
Ik heb het net gevonden!quote:Op zondag 14 september 2014 17:54 schreef Operc het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.
Onderstaande code werkt in ieder geval (dan werk je met NA)
[ code verwijderd ]
Ah, mijn edit kwam te laat.quote:Op zondag 14 september 2014 17:56 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik heb het net gevonden!
> boxplot(group1,group2,group3)
werkt gewoon.Niet meer als ik er specificaties achter plak, maar dat vogel ik dan straks wel weer uit...
Dank voor de hulp in ieder geval!quote:Op zondag 14 september 2014 17:57 schreef Operc het volgende:
[..]
Ah, mijn edit kwam te laat.De andere specificaties kun je er ook achter plakken (en het data=group1, 2 3 kun je weglaten inderdaad.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |