abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 april 2014 @ 14:43:49 #226
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_138866968
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:40 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Maar dat zijn heel veel wel.
Bij (voor de overheid budgetneutraal) afschaffen van de HRA zal misschien een paar procent daar op korte termijn echt problemen mee hebben. Maar de subsidieslurpers dikken het graag wat aan, vanwegen eigenbelang.

Basp1 hierboven bijvoorbeeld heeft er zelf helemaal geen last van, maar noemt het toch graag als argument.
censuur :O
pi_138867102
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 07:03 schreef Basp1 het volgende:
Dus omdat een grote groep mensen restschulden hebben moeten we die maar in de stront laten zakken. Weinig empatisch vermogen is er hier aanwezig.
Omdat een nog veel grotere groep geen restschulden heeft, zijn restschulden kennelijk het gevolg van bepaalde keuzes van de mensen die ze wel hebben. Waarom moet de rest opdraaien voor de keuzes van anderen die achteraf nadelig uitpakken.

Als ik morgen een ton leen om mee te gaan beleggen en ik raak er in de komende 5 jaar de helft van kwijt omdat het niet mee zit met mijn beleggingen, kan ik dan ook verwachten dat jij bijspringt bij het terugbetalen van de door mij geleende ton? Want dat is feitelijk wat mensen met een restschuld nu vragen... Wel de lusten, niet de lasten. En dat is een zieke redenering.
  maandag 14 april 2014 @ 14:50:10 #228
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_138867160
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Buffers dan vooral, alleen verdiencapaciteit heb je niet zoveel aan als je veel meer wilt lenen dan de waarde van je nieuwe huis.
Tuurlijk ook verdiencapaciteit. Als je gewoon 60k per jaar kunt verdienen, krijg je gewoon een nieuwe hypotheek hoor. Ongeveer 300k schat ik. Je moet geen giga schulden meenemen maar 20k lijkt mij dan geen probleem.
Overal verstand van.
pi_138867583
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 12:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Afhankelijk van de vorm van je hypotheek werk je meestal uiteindelijk wel weg, maar het kan zijn dat je minderwaarde groter is dan je inmiddels verzamelde (bank)spaartegoed of belegd vermogen.....
Ik mag hopen dat er weinig mensen zijn die helemaal geen spaar- of beleggingssaldo tegenover de hypotheek hebben staan, maar ze zullen er best zijn, volledig aflossingsvrij en niets reserveren.
De vraag is alleen hoe dat een probleem vormt... Zolang je elke maand netjes aan de bank betaalt, is er niks aan de hand. Er ontstaat pas een probleem als je de maandlasten niet meer kunt opbrengen en daardoor gedwongen je huis moet verkopen. Dan raak je van de wal in de sloot. Je had al financiële problemen waardoor je de hypotheek niet meer kon betalen en door de noodzakelijke verkoop raak je alleen maar nog dieper in de schulden door je onderwater-hypotheek. De vraag is echter in hoeverre de samenleving ervoor verantwoordelijk is voor de koopwoning en hypotheek van individuelen. Die meerderheid, die door meer conservatieve keuzes niet in de problemen zijn gekomen wordt afgestraft als deze groep verplicht moet bijspringen bij de mensen die in de goede jaren op het randje hebben geleefd en nu met een beetje tegenslag flinke problemen tegen komen.

Voorheen was verkoop van een woning met overwaarde in veel gevallen een oplossing bij financiële problemen door inkomensterugval. De dure hypotheek kon met verkoop worden afgelost en met de overwaarde konden ook eventuele andere schulden worden betaald. Als dan het nieuwe huis (huur of koop) lagere maandlasten had waren de problemen in één keer opgelost.

Mensen die vrijwillig willen verhuizen, die hebben gewoon pech. Die kiezen zelf om nu met verlies te verkopen terwijl de verwachtingen zijn dat dit op de lange termijn niet nodig is. Eigen schuld, dikke bult.
  maandag 14 april 2014 @ 15:09:13 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138867795
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:50 schreef macondo het volgende:

[..]

Tuurlijk ook verdiencapaciteit. Als je gewoon 60k per jaar kunt verdienen, krijg je gewoon een nieuwe hypotheek hoor. Ongeveer 300k schat ik. Je moet geen giga schulden meenemen maar 20k lijkt mij dan geen probleem.
Met 60K per jaar kun je al geen huis van 265K meer kopen..... zonder een te financieren restschuld, dus met kun je het helemaal schudden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 14 april 2014 @ 15:11:56 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138867895
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Mensen die vrijwillig willen verhuizen, die hebben gewoon pech. Die kiezen zelf om nu met verlies te verkopen terwijl de verwachtingen zijn dat dit op de lange termijn niet nodig is. Eigen schuld, dikke bult.
Er zijn zoveel redenen waarom mensen verhuizen, werk ver weg, een relatie.... overigens is het voor de meeste mensen ook gewoon pech als ze met verlies verkopen, NHG keert echt niet uit als jij prima zou kunnen blijven wonen maar wilt verhuizen omdat je met je vriendin wilt gaan samenwonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 14 april 2014 @ 15:12:29 #232
57047 macondo
pi_138867917
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met 60K per jaar kun je al geen huis van 265K meer kopen..... zonder een te financieren restschuld, dus met kun je het helemaal schudden.
Het inkomen moet wel een beetje in verhouding staan. Maar een huis van 200k is wel te doen met zo'n salaris. 20k restschuld er bij.
Overal verstand van.
pi_138867972
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:38 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Waarom storten grote groepen huizenbezitters, bij een directe afschaffing van de HRA, in een financieel ravijn?
Het is niet best als iemand financieel afhankelijk is van de HRA/overheid.
Inderdaad. Dan heeft iemand veel te veel geleend en geeft diegene veel te veel uit.
  maandag 14 april 2014 @ 15:19:52 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138868142
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:12 schreef macondo het volgende:

[..]

Het inkomen moet wel een beetje in verhouding staan. Maar een huis van 200k is wel te doen met zo'n salaris. 20k restschuld er bij.
quote:
Voor een bestaande woning mag u in 2014 maximaal 104% van de marktwaarde lenen (eventueel na verbouwing).
Succes!
Kleine kans dat je je restschuld kunt meefinancieren, het kan alleen wel zo zijn dat je hypotheek ten opzichte van je salaris voldoende ruimte overlaat om een aparte financiering te regelen, maar dan zul je bijna eerst een nieuwe hypotheek moeten afsluiten voor je aan je restschuld vastzit, want een lening van 20K is ook geen feest als basis voor het afsluiten van een hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 14 april 2014 @ 15:21:07 #235
57047 macondo
pi_138868192
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 15:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Inderdaad. Dan heeft iemand veel te veel geleend en geeft diegene veel te veel uit.
Nee, het zit zo. De overheid moet betrouwbaar zijn. Tussentijds de regels wijzigen zit er dan niet in.

Als jij op vakantie een auto huurt voor drie weken, en na 1 week verhogen ze de huurkosten met een veelvoud - dan is dat niet redelijk. Want je hebt je vakantie zo gepland met de auto, contract getekend, budget gemaakt voor de drie weken etc etc.

- "Had je maar op vakantie moeten gaan met de trein, of maar twee weken moeten gaan"

Prima, als je de keuze vooraf zou hebben met wijzigingen in de tussentijd. Maar vooraf maak je een berekening, en daar mag je als burger van verwachten dat de overheid betrouwbaar is. En dat is ook zo.
Overal verstand van.
pi_138868531
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er zijn zoveel redenen waarom mensen verhuizen, werk ver weg, een relatie.... overigens is het voor de meeste mensen ook gewoon pech als ze met verlies verkopen, NHG keert echt niet uit als jij prima zou kunnen blijven wonen maar wilt verhuizen omdat je met je vriendin wilt gaan samenwonen.
Wat de reden is van het willen verhuizen doet er niet toe. Als je zo graag makkelijk had willen kunnen verhuizen dan had je moeten gaan huren en heb je simpelweg de verkeerde keuze gemaakt waar je de gevolgen ook gewoon van moet dragen. Maar nee KOPEN KOPEN KOPEN, LENEN LENEN LENEN. Liefst zo veel mogelijk.

Als de mensen die nu zo hard schreeuwen dat 'de overheid' of 'de banken' iets tegen restschulden moeten doen verplicht zou worden om in een omgekeerde situatie de overwaarde af te staan aan 'de overheid' of 'de banken' dan zou de wereld te klein zijn. En terecht.
pi_138868654
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:21 schreef macondo het volgende:

[..]

Nee, het zit zo. De overheid moet betrouwbaar zijn. Tussentijds de regels wijzigen zit er dan niet in.

Als jij op vakantie een auto huurt voor drie weken, en na 1 week verhogen ze de huurkosten met een veelvoud - dan is dat niet redelijk. Want je hebt je vakantie zo gepland met de auto, contract getekend, budget gemaakt voor de drie weken etc etc.

- "Had je maar op vakantie moeten gaan met de trein, of maar twee weken moeten gaan"

Prima, als je de keuze vooraf zou hebben met wijzigingen in de tussentijd. Maar vooraf maak je een berekening, en daar mag je als burger van verwachten dat de overheid betrouwbaar is. En dat is ook zo.
Ach... tijdens mijn werkloopbaan wordt de pensioenleeftijd ook verschoven....
pi_138868737
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:21 schreef macondo het volgende:

[..]

Je gaat bij het afsluiten van een hypotheek of huurcontract alleen geen overeenkomst aan met de overheid, maar met een commerciële aanbieder. Die commerciële aanbieder heeft zich dus te houden aan de gemaakte afspraken, maar staat volledig los van de overheidsvoor- en nadelen waar jij als contractant mee te maken hebt.

Om het heel concreet te maken: In de meeste contracten voor koop of huur van producten staat in de kleine lettertjes of algemene voorwaarden zelfs vermeldt dat wanneer de overheid de van toepassing zijnde belastingen wijzigt, deze wijzigingen worden doorberekend aan de klant. Zo is in veel bestaande contracten de BTW verhoging van 19 naar 21% gewoon aan de klant doorberekend. Net als de assurantiebelasting die naar 21% is verhoogd.

Ook past je werkgever je brutosalaris niet aan als de tarieven voor de inkomstenbelasting worden gewijzigd.

Bij het aangaan van een contract neem je simpelweg zelf het risico dat er wijzigingen voorkomen in de belastingen.
  maandag 14 april 2014 @ 15:48:10 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138869157
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 15:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat de reden is van het willen verhuizen doet er niet toe. Als je zo graag makkelijk had willen kunnen verhuizen dan had je moeten gaan huren en heb je simpelweg de verkeerde keuze gemaakt waar je de gevolgen ook gewoon van moet dragen. Maar nee KOPEN KOPEN KOPEN, LENEN LENEN LENEN. Liefst zo veel mogelijk.

Als de mensen die nu zo hard schreeuwen dat 'de overheid' of 'de banken' iets tegen restschulden moeten doen verplicht zou worden om in een omgekeerde situatie de overwaarde af te staan aan 'de overheid' of 'de banken' dan zou de wereld te klein zijn. En terecht.
De Nederlandse huurmarkt is niet echt behoorlijk ruim zeg maar, zeker niet in het segment van de mensen die de afgelopen 10 jaar voor rond de 2 ton konden kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138870715
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:36 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Kun je dat onderbouwen?
Vraag je me nu om een overduidelijk ironische opmerking te onderbouwen?
  maandag 14 april 2014 @ 16:51:27 #241
57047 macondo
pi_138871459
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 15:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ach... tijdens mijn werkloopbaan wordt de pensioenleeftijd ook verschoven....
Precies. Heel geleidelijk. De mensen die 64 zijn krijgen niet zomaar de boodschap dat ze tóch nog moeten doorwerken. Zo gaat dat ook met de beperking van de HRA : heel geleidelijk.
Overal verstand van.
pi_138871464
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:43 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bij (voor de overheid budgetneutraal) afschaffen van de HRA zal misschien een paar procent daar op korte termijn echt problemen mee hebben. Maar de subsidieslurpers dikken het graag wat aan, vanwegen eigenbelang.

Basp1 hierboven bijvoorbeeld heeft er zelf helemaal geen last van, maar noemt het toch graag als argument.
Het afschaffen van de complete HRA is mijns inziens ook totale kolder, ontsproten uit de gedachten van mensen die zich als een klein kind op een of andere manier gepasseerd voelen. Wanneer we de HRA compleet zouden afschaffen zie ik banken wel weer met bizarre financieringsideen komen waardoor mensen wederom in de financiele problemen kunnen komen omdat ze vertrouwen op de blauwe ogen van die o zo integere adviseur.

En zie je mij ook als een subsidieslurper? Ik heb op dit moment in de jaren dat ik HRA heb ongeveer net pas quitte gespeeld met de overdrachtsbelasting die toendertijd nog 6% was. :') Ach en dan los ik ook nog af dus ik zal idd ook niet 1 van de probleem gevallen zijn, zou men toch de HRA afschaffen (zolang ik mijn werk houdt) .
pi_138871730
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 13:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat klopt, met 7 jaar zal dat inderdaad niet heel veel zoden aan de dijk zetten... aan de andere kant, hoeveel procent los je in de eerste 7 jaar ongeveer af?

Edit: ik zie net dat je bij een hypotheek van 222K tegen 5% in 7 jaar ¤ 26.762 aflost... ik denk dat je daarmee een heel eind komt op je prijs van 7 jaar geleden.
als die 222k incl de kosten koper is, wordt dat al lastiger. De aankoopprijs zal rond de 200k gelegen hebben, waarde nu misschien 185k?
En nieuwe keuken, badkamer, enz laten we er dan nog buiten.
pi_138871775
quote:
2s.gif Op maandag 14 april 2014 13:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Heb je daar toevallig een linkje van? Ben wel benieuwd :)
links onderaan: http://www.findinet.nl/ne(...)nderwaterhypotheken/
pi_138871776
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 16:51 schreef macondo het volgende:

[..]

Precies. Heel geleidelijk. De mensen die 64 zijn krijgen niet zomaar de boodschap dat ze tóch nog moeten doorwerken. Zo gaat dat ook met de beperking van de HRA : heel geleidelijk.
Mensen van 40 krijgen die boodschap wel.

Onnozel argument om de HRA in stand te houden.
pi_138871808
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 14:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Omdat een nog veel grotere groep geen restschulden heeft, zijn restschulden kennelijk het gevolg van bepaalde keuzes van de mensen die ze wel hebben. Waarom moet de rest opdraaien voor de keuzes van anderen die achteraf nadelig uitpakken.

Als ik morgen een ton leen om mee te gaan beleggen en ik raak er in de komende 5 jaar de helft van kwijt omdat het niet mee zit met mijn beleggingen, kan ik dan ook verwachten dat jij bijspringt bij het terugbetalen van de door mij geleende ton? Want dat is feitelijk wat mensen met een restschuld nu vragen... Wel de lusten, niet de lasten. En dat is een zieke redenering.
Zo hebben we ook de banken gered, maximizing the profits, socializing the losses. ;)

Bij de nieuwe hypotheekregels ontstaat over een looptermijn van 30 jaar natuurlijk nooit meer een restschuld, omdat er 100% wordt afgelost.

Dat het met sommige hypotheekconstructies niet helemaal goed is daar ben ik het wel mee eens. Maar ik riep ook al jaren voordat de overheid hun ogen opende dat bepaalde hypotheekconstructies gewoonweg nooit voor HRA in aanmerking hadden mogen komen. Ik zou wel een voorstander ervan zijn dat ook de aflossingsvrije hypotheek varianten die mensen nog hebben in een jaar of 10 omgezet zouden moeten worden naar dezelfde financieringsvormen die vanaf heden alleen nog voor nieuwe HRA gevallen gelden.
  maandag 14 april 2014 @ 17:05:03 #247
57047 macondo
pi_138871950
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 16:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen van 40 krijgen die boodschap wel.

Onnozel argument om de HRA in stand te houden.
Is geen onnozel argument, maar een van de hoekstenen van onze samenleving. Een betrouwbare overheid. Geen abrupte veranderingen, maar gradueel. Mensen van 40 hebben 25 jaar de tijd om aanpassingen te maken voor hun pensioen.
Overal verstand van.
pi_138872009
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:05 schreef macondo het volgende:

[..]

Is geen onnozel argument, maar een van de hoekstenen van onze samenleving. Een betrouwbare overheid. Geen abrupte veranderingen, maar gradueel. Mensen van 40 hebben 25 jaar de tijd om aanpassingen te maken voor hun pensioen.
En als ze slim zijn dan houden ze er ook rekening maar dat het eerder 70 als 67 zal worden. Tenminste dat roep ik ook al jaren dat ik blij ben met elke jaar dat ik voor mijn 70e met pensioen mag gaan. en dan ben ik nu 43. :P
pi_138872030
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 17:05 schreef macondo het volgende:

[..]

Afschaffing HRA leidt tot een hoger netto loon. Iemand die zijn zaakjes op orde heeft, heeft er geen last van.

Bij het verleggen van de AOW leeftijd gaat het niet om pensioenaanpassingen...
pi_138872323
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 17:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Afschaffing HRA leidt tot een hoger netto loon. Iemand die zijn zaakjes op orde heeft, heeft er geen last van.

Maar de afschaffing van de HRA in ruil voor een generieke verlaging van de IB kost huizenbezitters met HRA over het algemeen uiteraard meer dan het ze oplevert. Een gemiddeld huishouden met HRA schiet er dan dus behoorlijk bij in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')