Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:35 schreef Pavement het volgende:
Hoe ik het nu zie ben jij fanatieker (extremer) in je niet geloof dan je vriend in zijn wel geloof.
Ik ben ook niet gelovig maar ben nog nooit slechter geworden van godsdienstles op school of een kerkbezoek omdat een oma dat graag wilde.
Eens. Je kan als je kind vragen er over heeft toch je eigen visie geven en papa en oma etc ook.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.
Nogal een verschil qua bewijs enzo.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:38 schreef Moppert het volgende:
[..]
Eens. Je kan als je kind vragen er over heeft toch je eigen visie geven en papa en oma etc ook.
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:40 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.
Een kind zal m.b.t. tot iets als religie het alleen zelf kunnen bepalen (later, niet als kind want weet een kind veel) als hij vrij is gebleven tijdens zijn ontwikkeling van invloeden van religie. Alleen als hij vrij blijft van deze invloeden zal hij met een heldere blik zijn eigen richting kunnen bepalen.
Hoe religie, dogma etc werkt op de psyche van een kind wordt door vele slecht geïnformeerde mensen nog steeds zwaar onderschat.
Ja leuk, maar breng dan je kind ook in het kader van 'fair and balanced' lekker ook in aanraking met alle andere geloven. Ik zou er ook absoluut niet op zitten te wachten m'n kind achter te laten bij mensen die die rare verhalen als waarheid presenteren.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
Leuke mening, niemand word slechter van lichte invloeden van geloof. Denk dat het loslaten van geloof juist vaak problemen meebrengt.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:40 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.
Een kind zal m.b.t. tot iets als religie het alleen zelf kunnen bepalen (later, niet als kind want weet een kind veel) als hij vrij is gebleven tijdens zijn ontwikkeling van invloeden van religie. Alleen als hij vrij blijft van deze invloeden zal hij met een heldere blik zijn eigen richting kunnen bepalen.
Hoe religie, dogma etc werkt op de psyche van een kind wordt door vele slecht geïnformeerde mensen nog steeds zwaar onderschat.
Niet alleen is het natuurlijk totaal niet houdbaar om iets te concluderen puur op basis van je eigen persoonlijke ervaring, het geeft ook nog eens blijk van een zeer beperkt beeld van hoe een mens werkt en van hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn met de menselijke psyche.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.
Ik heb het idee dat mensen soms echt te bang zijn voor dit soort 'invloeden'.
Mjah, ik heb precies hetzelfde maar zou m'n kind hetzelfde niet aan willen doen. Ik ken d'r te veel die er in zijn blijven hangen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:42 schreef Lienekien het volgende:
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.
Dat is geen mening. Het is een feit. Je kunt het zelf ook gaan bekijken als je wilt. De onderzoeksresultaten worden niet bepaald onder stoelen of banken gestoken (al worden ze wel hard genegeerd vaak).quote:Op woensdag 9 april 2014 10:47 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Leuke mening, niemand word slechter van lichte invloeden van geloof. Denk dat het loslaten van geloof juist vaak problemen meebrengt.
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:48 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Niet alleen is het natuurlijk totaal niet houdbaar om iets te concluderen puur op basis van je eigen persoonlijke ervaring, het geeft ook nog eens blijk van een zeer beperkt beeld van hoe een mens werkt en van hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn met de menselijke psyche.
Verder kan ik je mededelen dat het vaak geen kwestie is van angst maar empathie.
Als je in het algemeen ziet wat een bepaalde geestelijke aandoening met iemand doet (of diegene het nou wel of niet zelf in de gaten heeft) dan wil je niet dat anderen dit ook overkomt.
Het gaat de meeste mensen om het effect dat religie heeft op het denken van mensen en zelfs op het handelen van mensen.
Misschien kun je het wel zo zien. Het geloof wordt je als kind ingeprent. Je wordt niet gelovig geboren, maar gelovig gemaakt. In die zin kun je het zien als een geestesziekte.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.
En ook een beperkt beeld van religie trouwens, als je het ziet als 'geestelijke aandoening'.
Beter lezen wat ik schrijf meid. "in het algemeen" Ik benoem religie dus niet als een geestelijke aandoening maar gebruik het wel als zijnde een oorzaak voor een effect wat mensen beschouwen als negatief en onwenselijk voor anderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.
En ook een beperkt beeld van religie trouwens, als je het ziet als 'geestelijke aandoening'.
Ik vind jou nogal aanvallend en veel te overtuigd van jezelf. Dat is wat ik vind.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:54 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Beter lezen wat ik schrijf meid. "in het algemeen" Ik benoem religie dus niet als een geestelijke aandoening maar gebruik het wel als zijnde een oorzaak voor een effect wat mensen beschouwen als negatief en onwenselijk voor anderen.
Enne, je mag vinden wat je wilt. Als je het ook kunt bewijzen of logisch kunt onderbouwen dan hebben we een gesprek.
Dan moet je echt een andere partner uitzoeken.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:54 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Misschien kun je het wel zo zien. Het geloof wordt je als kind ingeprent. Je wordt niet gelovig geboren, maar gelovig gemaakt. In die zin kun je het zien als een geestesziekte.
Ik weet inderdaad erg goed wat ik weet en wat ik kan onderbouwen. Ik weet ook heel goed waar ik geen kont vanaf weet. Een erg handig iets dat zelfkennis gedoe.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind jou nogal aanvallend en veel te overtuigd van jezelf. Dat is wat ik vind.
Mijn partner is niet zo gelovig, het speelt eigenlijk nooit, gewoon een normale man met geen rare denkbeelden. Dat is ook niet het probleem. En dat we kerst vieren ook niet. Het zijn de schoonouders en hun drang om hun geloof op te dringen aan anderen en dus ook kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet je echt een andere partner uitzoeken.
Overdosis is altijd giftig, maar met mate de normen en waarden kunnen op jonge leeftijd meegenomen worden. Weet ook niet hoe gelovig de ouders zijn maar extremisten is idd gif dat ben ik met je eens. Lichte vorm van geloof is een ander verhaal.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:50 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Dat is geen mening. Het is een feit. Je kunt het zelf ook gaan bekijken als je wilt. De onderzoeksresultaten worden niet bepaald onder stoelen of banken gestoken (al worden ze wel hard genegeerd vaak).
Enne, het loslaten van geloof brengt inderdaad problemen met zich mee. Aan de hand hiervan kun je al een redelijk beeld schetsen van hoe giftig het wel niet kan zijn voor mensen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |