Aha dat is hem.. Ik raak namelijk steeds in de war en probeer het dan via de oplossingsmanier te benaderen vd kwadraatafsplitsing..quote:Op zaterdag 3 mei 2014 22:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt kwadraatafsplitsing gebruiken om een kwadratische vergelijking op te lossen, maar ook om het functievoorschrift van een kwadratische functie om te werken naar een vorm waarbij je direct kunt aflezen voor welke waarde van x de kwadratische functie een minimum of een maximum bereikt, en wat die extreme functiewaarde (minimum of maximum) dan is.
De algebraïsche techniek is precies hetzelfde, maar wat je ermee doet is verschillend. Je kunt ook een functievoorschrift van een kwadratische functie gelijk stellen aan nul, en dan de resulterende kwadratische vergelijking oplossen. Daarmee bepaal je de x-coördinaten van de (eventuele) snijpunten van de grafiek van de kwadratische functie met de x-as. Maar je zult toch hopelijk wel inzien dat het bepalen van de coördinaten van de snijpunten van de grafiek met de x-as iets anders is dan het bepalen van de coördinaten van de top van een parabool die een grafiek is van een kwadratische functie.
Je maakt hier ook nog een rekenfout, 7/3 is niet 3½.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 23:01 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Aha dat is hem.. Ik raak namelijk steeds in de war en probeer het dan via de oplossingsmanier te benaderen vd kwadraatafsplitsing..
bijv.
-3x² + 7
Dat moet (0,7) zijn, maar ik neig ernaar om dan die -3 weg te werken door -3x² / -3 = x² en dan die 7 /-3 = -3,5
en dan top (0; -3,5)
Het x-coordinaat van de top is 2. Als je in je functie f(x) = -2(x - 2 )² + 1, 2 invult, krijg je dus f(2) = -2(2 - 2)² + 1 = 1.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 22:28 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik zou bij deze:
-2(x - 2 )² + 1 dan weer het volgende zeggen dat dat gelijk is aan
-2(x - 2 )²= -1
top is (2, 1/2) omdat je die -1 deelt door die -2, maar het antwoordenboek zegt gewoon
top is (2, 1)
Ik zou die -3 maar niet proberen weg te werken, dit is geen vergelijking. Snap je dat je, door die -3 weg te willen werken, een andere functie krijgt?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 23:01 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Aha dat is hem.. Ik raak namelijk steeds in de war en probeer het dan via de oplossingsmanier te benaderen vd kwadraatafsplitsing..
bijv.
-3x² + 7
Dat moet (0,7) zijn, maar ik neig ernaar om dan die -3 weg te werken door -3x² / -3 = x² en dan die 7 /-3 = -3,5
en dan top (0; -3,5)
Ik beantwoord nooit privé vragen.quote:Op zondag 4 mei 2014 00:42 schreef RustCohle het volgende:
Jordyqwerty en Riparius: jullie zijn de wiskunde genieën hier op FOK! Met name Riparius met zijn heldere uitleg! Hoe komt het dat jullie zo sterk in de materie zijn, met nadruk op sterk? Met name Riparius.
Ik gok dat jij een wo opleiding informatica doet/hebt gedaan.quote:
Fijn voor je.quote:Op zondag 4 mei 2014 01:05 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik gok dat jij een wo opleiding informatica doet/hebt gedaan.
Ik ben absoluut geen wiskunde genie.quote:Op zondag 4 mei 2014 00:42 schreef RustCohle het volgende:
Jordyqwerty en Riparius: jullie zijn de wiskunde genieën hier op FOK! Met name Riparius met zijn heldere uitleg! Hoe komt het dat jullie zo sterk in de materie zijn, met nadruk op sterk? Met name Riparius.
Nee, ik schets een (reëel) beeld voor de vrager. Ik vermoed dat je met een 'wiskundige' opleiding deze 'basisvragen' makkelijk kan beantwoorden. Leg vervolgens de link met de postgeschiedenis in DIG. Informatica is één van de talloze mogelijkheden, niettemin een zeer reële.quote:Op zondag 4 mei 2014 09:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Fijn voor je.
Wat wil je nu dat hij zegt. OH KLOPT!!! ?
Met alle respect, maar sterk zijn in middelbare school wiskunde maakt je geen wiskundegenie .quote:Op zondag 4 mei 2014 00:42 schreef RustCohle het volgende:
Jordyqwerty en Riparius: jullie zijn de wiskunde genieën hier op FOK! Met name Riparius met zijn heldere uitleg! Hoe komt het dat jullie zo sterk in de materie zijn, met nadruk op sterk? Met name Riparius.
Nee je loopt te vissen. Je schetst geen beeld, want zo te horen heb je er de ballen verstand van. Met een informatica opleiding heb je zeker geen wiskundige opleiding namelijk.quote:Op zondag 4 mei 2014 12:50 schreef nodig het volgende:
[..]
Nee, ik schets een (reëel) beeld voor de vrager. Ik vermoed dat je met een 'wiskundige' opleiding deze 'basisvragen' makkelijk kan beantwoorden. Leg vervolgens de link met de postgeschiedenis in DIG. Informatica is één van de talloze mogelijkheden, niettemin een zeer reële.
En dit.quote:Op zondag 4 mei 2014 13:09 schreef thenxero het volgende:
[..]
Met alle respect, maar sterk zijn in middelbare school wiskunde maakt je geen wiskundegenie .
Ik geloof dat jij er de ballen verstand van hebt. Informatica is wel zeker een opleiding waar zeer veel wiskunde behandeld wordt.quote:Op zondag 4 mei 2014 14:18 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Nee je loopt te vissen. Je schetst geen beeld, want zo te horen heb je er de ballen verstand van. Met een informatica opleiding heb je zeker geen wiskundige opleiding namelijk.
[..]
En dit.
Nou uhmquote:Op zondag 4 mei 2014 14:22 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij er de ballen verstand van hebt. Informatica is wel zeker een opleiding waar zeer veel wiskunde behandeld wordt.
Dit klopt niet. f(x) = 0 is niet hetzelfde als f(0).quote:Op zondag 4 mei 2014 19:11 schreef Super-B het volgende:
Hallo,
Is er iemand die mij met het volgende vraagstuk kan helpen?
''Voor welke reële getallen p heeft de grafiek van f geen snijpunten met de x-as? ''
a) f(x) = x² + px + 1
Wat ik zelf tot nu toe aan het vraagstuk heb gedaan:
--> Een grafiek snijdt met de x-as als de y = 0, dat betekent dus dat f(x) = 0 ofwel f(0). Dus alle y = >0 en <0 zou dan geen snijpunten moeten vertonen met de x-as, echter denk ik dat dat te simpel is..
Ow.. Dan bedoel ik f(x) = 0, want f(0) is dat de x waarde 0 is.. Dat is niet hetzelfde inderdaad.quote:Op zondag 4 mei 2014 19:15 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dit klopt niet. f(x) = 0 is niet hetzelfde als f(0).
Je moet even het topic doorlezen, want er zijn een paar vergelijkbare vragen geweest de laatste paar dagen.
Wat is de eigenschap van de discriminant bij een kwadratische vergelijking als deze lager dan 0 is?quote:Op zondag 4 mei 2014 19:17 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ow.. Dan bedoel ik f(x) = 0, want f(0) is dat de x waarde 0 is.. Dat is niet hetzelfde inderdaad.
Ik heb het topic al doorgespit en kwam veel vraagstukken tegen met betrekking tot kwadratische oplossingen. Het kan daarmee te maken hebben, maar ik raak in de war met de variabele p.
Dat er geen oplossingen mogelijk zijn. Bij 0 is er één oplossing mogelijk en bij waarden boven 0 zijn er twee oplossingen mogelijk.quote:Op zondag 4 mei 2014 19:20 schreef DonnieDarkno het volgende:
[..]
Wat is de eigenschap van de discriminant bij een kwadratische vergelijken als deze lager dan 0 is?
De discriminant berekenen en werken volgens de trial and error methode. Waarden blijven invoeren bij de b variabelen totdat de uitkomsten lager dan 0 zijn... en alle waarden die een uitkomst hebben lager dan 0 zijn de antwoorden. Dat denk ik dan.quote:
quote:Op zaterdag 3 mei 2014 22:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, in een top loopt de raaklijn aan de grafiek juist horizontaal, en dan is de richtingscoëfficiënt van de curve ter plaatse (oftewel de afgeleide) dus gelijk aan nul.
[..]
En zo te zien zal het ook nog heel lang duren voordat je daar aan toe komt.
[..]
Als we een kwadratische functie
f(x) = ax2 + bx + c
hebben (a ≠ 0), dan is de grafiek hiervan een parabool, en zijn de coördinaten van de top
(−b/2a; −D/4a)
waarbij
D = b2 − 4ac
de discriminant is van de kwadratische veelterm ax2 + bx + c.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |