abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139470892
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:37 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee!

Je vergeet een paar dingen én je maakt het jezelf te moeilijk.

Wat je vergeet: in het linkerlid heb je een kwadraat. Als je dus de uitdrukking binnen de haakjes door −2 deelt, dan deel je het linkerlid daarmee door (−2)2 = 4. En als je het linkerlid door 4 deelt, dan moet je het rechterlid ook door 4 delen en krijg je dus

(x − 3)2 = 2

Waarom je het jezelf te moeilijk maakt: bovenstaande vierkantsvergelijking heeft in het linkerlid een volkomen kwadraat. En als het kwadraat van (x − 3) gelijk moet zijn aan 2, dan moet (x − 3) zelf dus gelijk zijn aan hetzij √2 hetzij −√2. Dus krijgen we

x − 3 = √2 ∨ x − 3 = −√2

En daarmee

x = 3 + √2 ∨ x = 3 − √2
Ik begrijp het niet? Je deelt door -2, zowel links als rechts (Standaardregel) en daarna door 4? Maar dan kom je toch nooit op (x-3)² = 2 uit?
pi_139471325
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:54 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik begrijp het niet? Je deelt door -2, zowel links als rechts (Standaardregel) en daarna door 4? Maar dan kom je toch nooit op (x-3)² = 2 uit?
Nee, je begrijpt het nog steeds niet. Ik heb slechts één deling uitgevoerd. Ik heb beide leden gedeeld door 4. Je kunt het linkerlid van je vergelijking immers ook schrijven als

((−2)·(x − 3))2

en dat is hetzelfde als

(−2)2·(x − 3)2

oftewel

4·(x − 3)2
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:04:21 #103
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139471418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:54 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik begrijp het niet? Je deelt door -2, zowel links als rechts (Standaardregel) en daarna door 4? Maar dan kom je toch nooit op (x-3)² = 2 uit?
(-2x + 6)² = 8

Ik zou het zo aanpakken (houdt er rekening mee dat mijn wiskundige kennis ver onderdoet tov Riparius.

(-2x + 6)² = 8
(-2x + 6)(-2x + 6) = 8
4x2-24x+36 = 8
4x2-24x+28 = 0

Vervolgens deze vergelijking door de abc-formule rammen en het varkentje is gewassen.

Correct me if i'm wrong.
pi_139471487
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:54 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik begrijp het niet? Je deelt door -2, zowel links als rechts (Standaardregel) en daarna door 4? Maar dan kom je toch nooit op (x-3)² = 2 uit?
Je mag aan beide kanten door -2 delen, maar dit levert niet het resultaat op wat jij denkt.
Er staat namelijk:
(-2x+6)2 = 8
(-2x+6)(-2x+6) = 8

Als je dan beide kanten door -2 deelt krijg je:
(-2x+6)(-2x+6)/(-2) = 8/(-2)

Aan de linkerkant van het = teken werkt het delen maar op 1 van de termen, je krijgt dan:
(-2x+6)(x-3) = -4

Dit is lastiger op te lossen dan de opgave waarmee je begon, dus dit is niet zo'n goede strategie
pi_139471515
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:04 schreef nodig het volgende:

[..]

(-2x + 6)² = 8

Ik zou het zo aanpakken (houdt er rekening mee dat mijn wiskundige kennis ver onderdoet tov Riparius.

(-2x + 6)² = 8
(-2x + 6)(-2x + 6) = 8
4x2-24x+36 = 8
4x2-24x+28 = 0

Vervolgens deze vergelijking door de abc-formule rammen en het varkentje is gewassen.

Correct me if i'm wrong.
Volgens mij is het veel makkelijker om direct de wortel te nemen, dan heb je geen gedoe met abc-formules
pi_139471525
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:04 schreef nodig het volgende:

[..]

(-2x + 6)² = 8

Ik zou het zo aanpakken (houdt er rekening mee dat mijn wiskundige kennis ver onderdoet tov Riparius.

(-2x + 6)² = 8
(-2x + 6)(-2x + 6) = 8
4x2-24x+36 = 8
4x2-24x+28 = 0

Vervolgens deze vergelijking door de abc-formule rammen en het varkentje is gewassen.

Correct me if i'm wrong.
Owja tweedegraads kan makkelijk abc. Ik ram gewoon standaard abc formule, waarom moeilijk doen...

Alleen hoe noteer ik het bij toetsen? Niet de abc formule, maar uiteindelijke antwoord...
pi_139471532
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:06 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

Volgens mij is het veel makkelijker om direct de wortel te nemen, dan heb je geen gedoe met abc-formules
ABC is the best. :P
pi_139471545
Waarom gewoon niet eerst kwadraat wegwerken? Is het simplest vind ik. Dat direct delen door 4 zag ik ook niet :P en zou ik ook nooit opkomen.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:08:30 #109
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139471597
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:06 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Owja tweedegraads kan makkelijk abc. Ik ram gewoon standaard abc formule, waarom moeilijk doen...

Alleen hoe noteer ik het bij toetsen? Niet de abc formule, maar uiteindelijke antwoord...
Bedoel je dat je de abc-formule hier niet mag toepassen? Of doel je erop dat de abc-formule een relatief moeilijkere/langere methode is?
pi_139471658
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:08 schreef nodig het volgende:

[..]

Bedoel je dat je de abc-formule hier niet mag toepassen? Of doel je erop dat de abc-formule een relatief moeilijkere/langere methode is?
Ik doel op het volgende;

Hoe noteer ik het als uiteindelijke antwoord op een toets/tentamen? Want meestal komen er kommagetallen uitrollen.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:10:16 #111
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139471693
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:09 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik doel op het volgende;

Hoe noteer ik het als uiteindelijke antwoord op een toets/tentamen?
Je vraagt of ik hem helemaal wil uitwerken?

4x2-24x+28 = 0

abc-formule:( -b(+of-)wortel b2 - 4ac)/2a

Invullen geeft:
(24(-of+) wortel 576 - 448) / 8

(24 (-of+) wortel128 )/ 8
(24 (-of+) 8wortel2) /8
3 (-of +) wortel 2

[ Bericht 20% gewijzigd door nodig op 01-05-2014 23:17:35 ]
pi_139471708
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:07 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

ABC is the best. :P
Ik snap dat je graag de abc-formule gebruikt, dat is nu eenmaal een simpel trucje. Het is alleen een best wel tijdrovende manier van oplossen, daarnaast maak je er ook best wel snel een foutje mee. Bij dit soort opgaves kan het veel sneller door er even naar te kijken en niet direct dom dat kwadraat uit te schrijven.
pi_139471987
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:09 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik doel op het volgende;

Hoe noteer ik het als uiteindelijke antwoord op een toets/tentamen? Want meestal komen er kommagetallen uitrollen.
Bij wiskundetoetsen mag je worteltekens gewoon laten staan. Dit is zelfs beter dan kommagetallen, want kommagetallen zijn afgerond, terwijl wortels exact zijn.

Als je de opgave (x+2)2 = 3 hebt, dan schrijf je op:
(x+2)2 = 3
x+2 = √3 of x+2 = -√3
x = √3 - 2 of x = -√3 - 2

Je kunt het woordje 'of' ook nog vervangen door het ∨ teken. Dit betekent gewoon 'of'
pi_139472016
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:07 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

ABC is the best. :P
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ik los vierkantsvergelijkingen meestal veel sneller op met andere methodes, bijvoorbeeld via kwadraatafsplitsing. In sommige gevallen (vierkantsvergelijkingen met gehele coëfficiënten en rationale wortels) kun je ook ontbinden in factoren.

Bij de opgave hierboven is het linkerlid al een volkomen kwadraat, en dan is het waanzin het linkerlid uit te gaan werken, het rechterlid van de vergelijking op nul te herleiden en dan de abc-formule te gebruiken. Kijk maar:

(−2x + 6)2 = 8
−2x + 6 = 2√2 ∨ −2x + 6 = −2√2
x − 3 = −√2 ∨ x − 3 = √2
x = 3 − √2 ∨ x = 3 + √2
pi_139472089
Als Andijvie_ toch bezig is met vergelijkingen en abc formule...

Ik heb een soortgelijke vraag alleen meer gericht op het algebra..

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

Uitwerken levert op: -12x² + 10x + 8

Ik kan makkelijk de abc formule hierop toepassen, echter wil ik het graag via de lastige methode leren...

Hoe nu verder?

Ik kwam uit op

-2(6x - 5x - 4) = 0

Dus x = 2 of x = 4

Maar in het antwoordenboek staat: x= -0.5 of x= 4/3
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:18:16 #116
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139472120
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:09 schreef Andijvie_ het volgende:

[..]

Ik doel op het volgende;

Hoe noteer ik het als uiteindelijke antwoord op een toets/tentamen? Want meestal komen er kommagetallen uitrollen.
Je vraagt of ik hem helemaal wil uitwerken?

4x2-24x+28 = 0

abc-formule:( -b(+of-)wortel b2 - 4ac)/2a

Invullen geeft:
(24(-of+) wortel 576 - 448) / 8

(24 (-of+) wortel128 )/ 8
(24 (-of+) 8wortel2) /8
3 (-of +) wortel 2
pi_139472411
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:17 schreef RustCohle het volgende:
Als Andijvie_ toch bezig is met vergelijkingen en abc formule...

Ik heb een soortgelijke vraag alleen meer gericht op het algebra..

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

Uitwerken levert op: -12x² + 10x + 8

Ik kan makkelijk de abc formule hierop toepassen, echter wil ik het graag via de lastige methode leren...

Hoe nu verder?
Wat jij aanziet voor een 'lastige' methode is helemaal niet lastig, integendeel. Je maakt het je hier al moeilijker dan nodig doordat je de haakjes begint uit te werken. Dat moet je hier niet doen, want je ziet dat het rechterlid van je vergelijking nul is.

Welnu, een product van twee getallen kan alleen nul zijn als (tenminste) één van die getallen zelf nul is. Dus krijgen we:

2x + 1 = 0 ∨ 3x − 4 = 0
x = −1/2 ∨ x = 4/3
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:24:12 #118
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139472466
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:17 schreef RustCohle het volgende:
Als Andijvie_ toch bezig is met vergelijkingen en abc formule...

Ik heb een soortgelijke vraag alleen meer gericht op het algebra..

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

Uitwerken levert op: -12x² + 10x + 8

Ik kan makkelijk de abc formule hierop toepassen, echter wil ik het graag via de lastige methode leren...

Hoe nu verder?

Ik kwam uit op

-2(6x - 5x - 4) = 0

Dus x = 2 of x = 4

Maar in het antwoordenboek staat: x= -0.5 of x= 4/3
-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

A * B = 0
Dus of A = 0 of B = 0 of A en B=0

-4x-2=0
-4x=2
x = 2/-4
x= -1/2
of(/en)
3x-4=0
3x=4
x=4/3
pi_139472516
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:24 schreef nodig het volgende:

[..]

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

A * B = 0
Dus of A = 0 of B = 0 of A en B=0

-4x-2=0
-4x=2
x = 2/-4
x= -1/2
of(/en)
3x-4=0
3x=4
x=4/3
Hoe kom je direct tot -4x-2?
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:27:03 #120
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139472580
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:25 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe kom je direct tot -4x-2?
Ik heb die -2(2x+1) uitgewerkt.
Maar nu ik de post van Riparius zie is dat natuurlijk niet nodig. Het resultaat blijft hetzelfde. Je kan dus ook gewoon (2x+1) nemen en die hele -2 wegdenken.

Nogmaals, corrigeer me als ik verkeerd zit :)
Ik ben mij aan het voorbereiden voor dezelfde wiskunde deficientie als user RustCohle.
pi_139472640
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Wat jij aanziet voor een 'lastige' methode is helemaal niet lastig, integendeel. Je maakt het je hier al moeilijker dan nodig doordat je de haakjes begint uit te werken. Dat moet je hier niet doen, want je ziet dat het rechterlid van je vergelijking nul is.

Welnu, een product van twee getallen kan alleen nul zijn als (tenminste) één van die getallen zelf nul is. Dus krijgen we:

2x + 1 = 0 ∨ 3x − 4 = 0
x = −1/2 ∨ x = 4/3
Met die -2 doe je niks?
pi_139472667
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:27 schreef nodig het volgende:

[..]

Ik heb die -2(2x+1) uitgewerkt.
Maar nu ik de post van Riparius zie is dat natuurlijk niet nodig. Het resultaat blijft hetzelfde. Je kan dus ook gewoon (2x+1) nemen en die hele -2 wegdenken.

Nogmaals, corrigeer me als ik verkeerd zit :)
Ik ben mij aan het voorbereiden voor dezelfde wiskunde deficientie als user RustCohle.
Waarom kun je die -2 wegdenken?
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:29:15 #123
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139472701
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:28 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Waarom kun je die -2 wegdenken? Ben wel benieuwd naar jouw methode...
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:27 schreef nodig het volgende:

[..]

Ik heb die -2(2x+1) uitgewerkt.
Maar nu ik de post van Riparius zie is dat natuurlijk niet nodig. Het resultaat blijft hetzelfde. Je kan dus ook gewoon (2x+1) nemen en die hele -2 wegdenken.

Nogmaals, corrigeer me als ik verkeerd zit :)
Ik ben mij aan het voorbereiden voor dezelfde wiskunde deficientie als user RustCohle.
pi_139472720
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:25 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe kom je direct tot -4x-2?
Hij brengt eerst de constante factor −2 binnen de haakjes door de eerste factor (2x + 1) met −2 te vermenigvuldigen, maar dat is geheel overbodig. Het gaat erom dat (tenminste) één der beide factoren tussen haakjes nul moet zijn, anders kan het product in het linkerlid immers niet nul zijn.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:29:49 #125
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139472734
Simpeler:

2x+1 = 0

Gaat dezelfde uitwerking krijgen als

-2(2x+1)=0
pi_139472807
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:17 schreef RustCohle het volgende:
Als Andijvie_ toch bezig is met vergelijkingen en abc formule...

Ik heb een soortgelijke vraag alleen meer gericht op het algebra..

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

Uitwerken levert op: -12x² + 10x + 8

Ik kan makkelijk de abc formule hierop toepassen, echter wil ik het graag via de lastige methode leren...

Hoe nu verder?

Ik kwam uit op

-2(6x - 5x - 4) = 0

Dus x = 2 of x = 4

Maar in het antwoordenboek staat: x= -0.5 of x= 4/3
-12x² + 10x + 8 = 0
-12x2 +16x -6x +8 =0
4x(-3x +4) +2(-3x +4) =0
(4x +2)(-3x +4) =0
x = - 1/2 of x = 4/3
pi_139472864
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:28 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Met die -2 doe je niks?
Nee. Je zou ook eerst beide leden door −2 kunnen delen, dan verdwijnt de factor −2 uit het linkerlid maar blijft het rechterlid nul. Het gaat erom dat het product in het linkerlid uitsluitend nul kan zijn als tenminste één van de beide factoren tussen haakjes gelijk is aan nul. Aldus valt je vierkantsvergelijking uiteen in twee lineaire vergelijkingen.
pi_139472880
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:24 schreef nodig het volgende:

[..]

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

A * B = 0
Dus of A = 0 of B = 0 of A en B=0

-4x-2=0
-4x=2
x = 2/-4
x= -1/2
of(/en)
3x-4=0
3x=4
x=4/3
Als je de haakjes gaat uitwerken, kom je dan ook uit op -12x² + 10x + 8 ?

Want vind het sowieso raar dat je die -2 vermenigvuldigt met alleen de eerste vergelijking binnen de haakjes en niet ook met het tweede.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:35:38 #129
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139473026
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:32 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Als je de haakjes gaat uitwerken, kom je dan ook uit op -12x² + 10x + 8 ?

Want vind het sowieso raar dat je die -2 vermenigvuldigt met alleen de eerste vergelijking binnen de haakjes en niet ook met het tweede.
Nee. Je moet die -2 alleen voor die eerste termen binnen de haakjes nemen. :)
pi_139473049
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:32 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Als je de haakjes gaat uitwerken, kom je dan ook uit op -12x² + 10x + 8 ?

Want vind het sowieso raar dat je die -2 vermenigvuldigt met alleen de eerste vergelijking binnen de haakjes en niet ook met het tweede.
Nee, als je beide factoren tussen haakjes met −2 zou vermenigvuldigen, dan smokkel je een extra factor −2 binnen. Dat doet hier geen kwaad omdat het rechterlid immers nul is, maar het is niet correct.
pi_139473052
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:35 schreef nodig het volgende:

[..]

Nee. Je moet die -2 alleen voor die eerste termen binnen de haakjes nemen. :)
Ow... Hoe werk je de tweede termen uit dan? Met welke vermenigvuldig je die?
pi_139473067
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, als je beide factoren tussen haakjes met −2 zou vermenigvuldigen, dan smokkel je een extra factor −2 binnen. Dat doet hier geen kwaad omdat het rechterlid immers nul is, maar het is niet correct.
Dat deed ik dus al de gehele week. Ik ga morgen maar keihard algebra en vergelijkingen...
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:38:55 #133
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139473149
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:36 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ow... Hoe werk je de tweede termen uit dan? Met welke vermenigvuldig je die?
Als je hem helemaal wilt uitwerken?
Dat zou ik zo doen:

-2(2x + 1) (3x - 4 ) = 0

(-4x2-2)(3x-4) = 0
-12x3+16x2-6x+8 =0
pi_139473296
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:31 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

-12x² + 10x + 8 = 0
-12x2 +16x -6x +8 =0
4x(-3x +4) +2(-3x +4) =0
(4x +2)(-3x +4) =0
x = - 1/2 of x = 4/3
Uitstekend!

Voor diegenen die zich afvragen wat hier gebeurt: dit is ontbinden van een kwadratische veelterm ax2 + bx + c via factoring by grouping. Hiervoor zoek je eerst twee getallen waarvan het product gelijk is aan ac = −96 terwijl de som gelijk is aan b = 10. Die getallen zijn +16 en −6. Vervolgens splits je de lineaire term 10x op in 16x − 6x en dan kun je bij de eerste twee en bij de laatste twee termen een factor buiten haakjes halen, waarbij er binnen de haakjes dezelfde factor overblijft, zodat je vervolgens de ontbinding kunt voltooien.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:56:16 #135
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139473868
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

Uitstekend!

Voor diegenen die zich afvragen wat hier gebeurt: dit is ontbinden van een kwadratische veelterm ax2 + bx + c via factoring by grouping. Hiervoor zoek je eerst twee getallen waarvan het product gelijk is aan ac = −96 terwijl de som gelijk is aan b = 10. Die getallen zijn +16 en −6. Vervolgens splits je de lineaire term 10x op in 16x − 6x en dan kun je bij de eerste twee en bij de laatste twee termen een factor buiten haakjes halen, waarbij er binnen de haakjes dezelfde factor overblijft, zodat je vervolgens de ontbinding kunt voltooien.
Netjes inderdaad :)

Ik heb trouwens nog wel een vraag. De abc-formule is bijna altijd toch toepasbaar? Behalve met voorwaarde dat a ongelijk is aan 0? Kwadraat afsplitsen lukt mij ook maar ik had het idee dat de abc-formule altijd mogelijk is en kwadraat afsplitsen niet.

Ik vind het hartstikke leuk om alle methoden te gaan leren maar binnen drie weken moet ik dit pakket beheersen: http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
pi_139474155
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:56 schreef nodig het volgende:

[..]

Netjes inderdaad :)

Ik heb trouwens nog wel een vraag. De abc-formule is bijna altijd toch toepasbaar? Behalve met voorwaarde dat a ongelijk is aan 0? Kwadraat afsplitsen lukt mij ook maar ik had het idee dat de abc-formule altijd mogelijk is en kwadraat afsplitsen niet.
Als a = 0 dan heb je geen kwadratische term meer en dus ook geen kwadratische vergelijking. Je kunt dus zeggen dat de abc-formule altijd toepasbaar is. Ook oplossen van een kwadratische vergelijking via kwadraatafsplitsing is altijd mogelijk. Dat kun je gemakkelijk inzien doordat de abc-formule zelf ook via kwadraatafsplitsing is af te leiden. Lees dit maar eens goed door.
quote:
Ik vind het hartstikke leuk om alle methoden te gaan leren maar binnen drie weken moet ik dit pakket beheersen: http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:27:35 #137
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139475112
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als a = 0 dan heb je geen kwadratische term meer en dus ook geen kwadratische vergelijking. Je kunt dus zeggen dat de abc-formule altijd toepasbaar is. Ook oplossen van een kwadratische vergelijking via kwadraatafsplitsing is altijd mogelijk. Dat kun je gemakkelijk inzien doordat de abc-formule zelf ook via kwadraatafsplitsing is af te leiden. Lees dit maar eens goed door.

[..]

Ah, dat komt ongeveer neer op dit filmpje dat ik bekeken heb: Overigens heeft dat youtubekanaal 'wiskundeacademie' mij heel veel geholpen, de informatie in 'basisboek wiskunde' is soms echt te karig voor mij. Daarnaast gebruik ik nog sporadisch khanacademy.org voor dingen die wiskundeacademie niet behandeld :)

Ik moet trouwens wel zeggen dat voordat ik hiermee begon mijn wiskundeniveau niet heel best was. Een kwadratische vergelijking had ik nog nooit gehad.
pi_139476910
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:27 schreef nodig het volgende:

[..]

Ah, dat komt ongeveer neer op dit filmpje dat ik bekeken heb

Dat is inderdaad ook de methode van Sridhara. Het lijkt erop dat deze methode in ieder geval in het onderwijs lang was vergeten want in de meeste Nederlandse schoolboeken uit de 20ste eeuw deelt men eerst beide leden door a om de coëfficiënt van de kwadratische term gelijk te maken aan 1, maar dan krijg je nogal wat breuken in je afleiding, zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijk van beide afleidingen.

In schoolboeken uit de 19de eeuw kom je de methode van Sridhara wel tegen. In Engelse schoolboeken uit die periode heet dat dan vaak de Hindoo method. Het oudste mij bekende Nederlandse schoolboek waarin de abc-formule in de thans gebruikelijke vorm wordt gegeven en wordt afgeleid volgens de methode van Sridhara is een boekje van Colenso dat omstreeks 1860 voor het eerst verscheen (hier, collectie Nederlands Schoolmuseum). Maar, ongetwijfeld niet toevallig, was dit een bewerking van een Engels origineel. Het zal je opvallen hoe kort de afleiding hier wordt weergegeven. Leerlingen hadden daar toen voldoende aan om te zien hoe het in elkaar zit. De abc-formule speelde verder nauwelijks een rol, kwadratische vergelijkingen die niet zijn op te lossen via ontbinding in factoren werden gewoonlijk opgelost via kwadraatafsplitsing of via de pq-formule (zie hier).

quote:
Overigens heeft dat youtubekanaal 'wiskundeacademie' mij heel veel geholpen, de informatie in 'basisboek wiskunde' is soms echt te karig voor mij. Daarnaast gebruik ik nog sporadisch khanacademy.org voor dingen die wiskundeacademie niet behandeld :)
Het boek van Van de Craats is geen leerboek, het is meer een opfriscursus en oefenboek voor mensen die de stof al wel eens eerder hebben gezien. Het boek wordt echter ook vaak gebruikt door mensen die de stof niet eerder hebben gezien, met alle gevolgen van dien. Dat is één van de redenen waarom ik dit boek nooit aanraad aan mensen die een wiskunde deficiëntie willen wegwerken en zich willen voorbereiden op een toelatingsexamen. Afgezien daarvan vind ik het boek ook in zijn genre niet bijster geslaagd.
quote:
Ik moet trouwens wel zeggen dat voordat ik hiermee begon mijn wiskundeniveau niet heel best was. Een kwadratische vergelijking had ik nog nooit gehad.
Kwadratische vergelijkingen kreeg je vroeger tegen het einde van de tweede klas van de H.B.S. of het Gymnasium. Maar ja, toen was algebra een apart schoolvak en was er ook echt onderwijs.
pi_139480248
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 01:44 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kwadratische vergelijkingen kreeg je vroeger tegen het einde van de tweede klas van de H.B.S. of het Gymnasium. Maar ja, toen was algebra een apart schoolvak en was er ook echt onderwijs.
Ik kreeg het ook nog in het eind 2e van gymnasium.
pi_139481494
Hoe kan ik inzien hoe ik deze vergelijking kan ontbinden in factoren? Bij een simpele tweedegraadsvergelijking heb ik daar geen moeite mee, maar bij de volgende zie ik door de bomen het bos niet meer...

(a + 3)^2 (b + 1) -2 (a + 3) ( b + 1)

Na het oplossen kom ik tot:

a^2b + a^2 + 4ab + 4a + 3b + 3

Daar sta ik dus vast..
pi_139482693
Je moet de twee termen buiten haakjes halen.
(a+3) = a
(b+1) = b

a 2b -2ab
ab(a -2)

(a +3)(b +1)(a +3 -2)
pi_139483093
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 11:43 schreef wiskundenoob het volgende:
Je moet de twee termen buiten haakjes halen.
(a+3) = a
(b+1) = b

a 2b -2ab
ab(a -2)

(a +3)(b +1)(a +3 -2)
Ik snap het niet?

Uiteindelijke antwoord is trouwens (a + 1) (a + 3) ( b + 1)
pi_139483430
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 11:55 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ik snap het niet?

Uiteindelijke antwoord is trouwens (a + 1) (a + 3) ( b + 1)
Welke deel niet? Het antwoord klopt dus.
pi_139483511
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:06 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Welke deel niet? Het antwoord klopt dus.
Heel je post niet. :D met name "termen buiten haakjes halen"

Ik weet nog steeds niet wat het verschil is tussen ontbinden in factoren, factoren buiten de haakjes halen en termen buiten haakjes halen.
pi_139484046
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:09 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Heel je post niet. :D met name "termen buiten haakjes halen"

Ik weet nog steeds niet wat het verschil is tussen ontbinden in factoren, factoren buiten de haakjes halen en termen buiten haakjes halen.
Mja, hier wordt het duidelijk uitgelegd:
http://www.dr-aart.nl/Her(...)actoren.html#termfac
pi_139484239
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:29 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Mja, hier wordt het duidelijk uitgelegd:
http://www.dr-aart.nl/Her(...)actoren.html#termfac
Maar dat is makkelijk... kijk mijn vraagstuk eens.. dat is een pittigere.
pi_139484452
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:36 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Maar dat is makkelijk... kijk mijn vraagstuk eens.. dat is een pittigere.
Je ziet dat (a+3) en (b+1) 2 keer in de vergelijking voorkomen.

(a + 3)^2 (b + 1) -2 (a + 3) ( b + 1)

Laten we (a+3) en (b+1) vervangen door:
(a+3) = a
(b+1) = b

Dus op de plaats van (a+3) komt a en op de plaats van (b+1) komt b
Dan krijgen we:
a 2b -2ab

a en b kan je buiten haakjes halen:
ab(a -2)

Aangezien a=(a+3) en b=(b+1) krijgen we:
(a +3)(b +1)(a +3 -2)

Kan je versimpelen naar:
(a +3)(b +1)(a +1)

En komt dus overeen met:
(a + 1) (a + 3) ( b + 1)

Of:
(a + 3)^2 (b + 1) -2 (a + 3) ( b + 1)

(a +3)(b+1)(a+3*1-2*1*1)

(a +3)(b +1)(a +1)

[ Bericht 3% gewijzigd door wiskundenoob op 02-05-2014 12:53:32 ]
pi_139484856
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:45 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Je ziet dat (a+3) en (b+1) 2 keer in de vergelijking voorkomen.

(a + 3)^2 (b + 1) -2 (a + 3) ( b + 1)

Laten we (a+3) en (b+1) vervangen door:
(a+3) = a
(b+1) = b

Dus op de plaats van (a+3) komt a en op de plaats van (b+1) komt b
Dan krijgen we:
a 2b -2ab

a en b kan je buiten haakjes halen:
ab(a -2)

Aangezien a=(a+3) en b=(b+1) krijgen we:
(a +3)(b +1)(a +3 -2)

Kan je versimpelen naar:
(a +3)(b +1)(a +1)

En komt dus overeen met:
(a + 1) (a + 3) ( b + 1)

Of:
(a + 3)^2 (b + 1) -2 (a + 3) ( b + 1)

(a +3)(b+1)(a+3*1-2*1*1)

(a +3)(b +1)(a +1)
Ik snap niet hoe je opeens a en b kan maken van de vergelijking, bovendien komt a+3 driemaal voor en b+1 tweemaal. Ik snap de laatste methode niet, waarvoor 3*1-2*1*1 is?
pi_139485004
Een voorbeeld waar ik in de war van raak.

Ontbind de volgende vergelijking in factoren:

27a^2 - 12b^2

Ik zou doen: 3(9a^2 - 4b^2)

echter is het antwoord:

3a (3a + 2b ) (3a - 2b)


Ik snap beide methoden.. maar ik snap niet wanneer ik de methode die ik dacht te moeten gebruiken, moet gebruiken en wanneer ik dus die tweede moet gebruiken?


hetzelfde geldt voor:

8a^2 - 50 is 2(2a + 5) (2a - 5)

Terwijl ik dacht:

2(a^2 - 25)
pi_139485602
Mja, ik wil je best helpen, maar ik denk dat dat geen goed plan is aangezien ik niet veel kennis bezit over wiskunde en dus geen goed uitleg kan geven. Ik denk dat je probleem is dat je niet weet wat ontbinden in factoren betekent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')