Nice!! Thanks man. Precies wat ik zocht!quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:16 schreef Gieliovd het volgende:
Hier, pagina 6, staat het allemaal.
http://vasco.eu/sites/def(...)-PLR-VL-techniek.pdf
Incl. koppelingen, aansluitmogelijkheden... studeerse!
Vandaag de oude radiator van de muur gesloopt en wil aan de slag met het verleggen van de pijpen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 12:01 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Viega Pexfit
Ben er zelf behoorlijk fan van, (uponor ook, maar die koppelingen zijn veel duurder en de tang amper aan te komen).
Hebben voor jou radius probleem een oplossing:
Koper uit de vloer omhoog:
[ afbeelding ]
Bocht ondersteuning (zelfde als je nu hebt):
http://www.zijtveldsanita(...)855/products_detail/
Of als het echt haaks moet een 90graden bochtje:
[ afbeelding ]
Spul is gewoon te krijgen bij bv warmteservice of hornbach, tang erbij huren/lenen en lekker aan de slag.
Het moet sowieso weggesmeerd kunnen worden dus dat is dan geen optie. Bestaat er helemaal niets meer in 14mm? Stel dat ik heel de buis zou vervangen dan kan ik natuurlijk wel met 16 bij de verdeler beginnen of kan dit niet zomaar?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:51 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Groter gaan is geen probleem, Alleen zul je even creatief moeten worden met die 14mm.
Enige wat ik zo snel kan bedenken (mits de verloop van 14>pexfit bereikbaar blijft) is:
15mm inschuifsok pexfit > knelkoppeling 15-15 met knelring naar 14mm.
Maar dat is dan een knelkoppeling en die wil je niet wegsmeren of onbereikbaar maken.
Pfff, dat zijn inderdaad een hoop koppelingen. Klinkt ook wel redelijk scary om dat vervolgens weg te smeren.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:58 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Helemaal vervangen lijkt me zelfs een betere optie (mits je niet half je huis hoeft af te breken).
heb je meer capaciteit in je leiding,
Anders heb ik al een optie gevonden:
http://www.thr.nl/bouwsto(...)g-15-mm-x-14-mm.html
Daarop een sok/koppelstuk 15-15 solderen / en in dat koppelstuk een viega 15>16 solderen.
Daarna pas persen want viega is kunststof en kun je dus smelten met je soldeerbout.
Al is bovenstaande oplossing wel een "hoop verbindingen in 1" oplossing. Goed gesoldeerd niet aan het handje maar vanaf de verdeler is netter.
Het probleem is dat ik niet even 2 cm kan afsnijden zonder het hele verwarmingssysteem leeg te laten lopen. Of ik zou de boel moeten afdoppen bij de verdeler.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:16 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Zit trouwens net de foto's terug te kijken, je hebt een 14mm kunststof leiding?
Ik zou even een cm of 2 afknippen, meenemen naar bijvoorbeeld een warmteservice vestiging en daar vragen wat voor oplossing zo betreffende flexibele leiding voor je hebben. Lijkt me sterk dat er niets voor bestaat.
Morgen komen ze hier langs om de stadswarmte unit te vervangen.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:26 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Dacht dat je de boel al leeg / afgekoppeld had.
Nadeel is ook dat als het niet op voorraad is je tijdelijk zonder verwarming zit aangezien je de koppeling eraf knipt.
Wat ik zou doen:
Materiaal halen om af te doppen (bon bewaren).
In de ochtend de boel leeghalen / stukje afknippen.
Naar een vakzaak en de boel voorleggen.
Dan 2 opties:
optie 1: ze hebben de spullen voor je.
-Materiaal meekrijgen en de boel fixen thuis
-ongebruikte afdopspullen terugbrengen.
Optie 2.0: Ze hebben het niet op voorraad.
-Afdoppen
-Wachten op spullen en zie optie 1.
Optie 2.oeps: ze hebben geen oplossing.
-afdoppen
-boel openkappen vanaf de verdeler
-vanaf daar met 16mm pexfit (of een ander systeem naar wens) gaan werken.
Ik denk inderdaad dat ik ga proberen een 16mm pexfit fosta buis erdoorheen ga proberen te trekken. Ik zou het alleen op een of andere manier aan die andere buis moeten kunnen bevestigen om het er makkelijk doorheen getrokken te krijgen.quote:
Je denkt dat de kwaliteit van pexfit ontoereikend is?quote:Op woensdag 12 november 2014 22:35 schreef Gieliovd het volgende:
Pexfit zonder o ringen hmm...
Liever Comap of APE.
Tangen overal te huur. Ff google en klaar.
Kan je deze dan zomaar op een kunststof leiding persen?quote:Op donderdag 13 november 2014 07:41 schreef bbtb77 het volgende:
Uponor heeft trouwens gewoon perskoppelingen van 14 naar 16... Even een tripje naar de Warmteservice voor koppelingen en tang...
Daar zijn ze voor...quote:Op donderdag 13 november 2014 10:18 schreef jasperve het volgende:
[..]
Kan je deze dan zomaar op een kunststof leiding persen?
Ontoereikend is een groot woord, ik vind het een mager systeem. Een stukje messing met wat ribbels en een RVS hulsje. Geen O-ring afdichtingen, hele korte slangthule..quote:Op woensdag 12 november 2014 23:58 schreef jasperve het volgende:
[..]
Je denkt dat de kwaliteit van pexfit ontoereikend is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |