abonnement Unibet Coolblue
pi_138506941
McDonald’s stopt verkoop wrap na dodelijke allergische reactie klant

McDonald’s Nederland is vorige week per direct gestopt met de verkoop van de ‘Small Wrap Saté’. Het personeel is opgedragen om, als klanten vragen naar de wrap, niets meer te zeggen dan: “De Small Wrap Saté is niet meer beschikbaar”. McDonald’s haalde de wrap uit het assortiment nadat vorige week woensdag een 17-jarige jongen is overleden aan de gevolgen van een ernstige allergische reactie.

Dat blijkt uit mails van directeur Jo Sempels, die gelekt zijn via Publeaks, een website waarop klokkenluiders anoniem informatie naar media kunnen sturen.

‘UIT RESPECT VOOR JONGEN’
In de mails, gericht aan onder meer de ‘restaurantmanagers’, valt te lezen dat de Small Wrap Saté “een goed product” is, maar dat de verkoop “per onmiddellijk” gestopt is “uit respect naar de familie van de overleden jongeman”.

Een woordvoerder bevestigt dat de familie van de jongen, die zaterdag 22 maart in “een van onze Amsterdamse restaurants te gast was”, heeft gemeld dat hij na een ziekenhuisopname is overleden. Ook bevestigt zij dat de beslissing om de wrap niet meer te verkopen, uit respect voor de familie genomen is.

Meer informatie wil McDonald’s niet prijsgeven. Een gebeurtenis als deze is, ook als het bedrijf daarvoor geen verantwoordelijkheid draagt, bijzonder schadelijk voor het imago. In de gelekte mails wordt dan ook “dringend” verzocht “geen enkele mededeling” over deze kwestie te doen.

VOORVAL NIET BEKEND BIJ WARENAUTORITEIT
Het voorval is niet bekend bij de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA). Er is alleen een meldingsplicht als de voedselveiligheid in het geding is. Volgens een NVWA-woordvoerder gebeurt het vaker dat bedrijven een product preventief uit het assortiment halen. “Er hoeft daarbij geen acute bedreiging van de voedselveiligheid te zijn.”

Als voorbeeld noemt ze Ikea, dat begin vorig jaar de verkoop van de Zweedse gehaktballen staakte in bijna heel Europa, nadat er in Tsjechië paardenvlees in was gevonden. Ze voegt daaraan toe dat het “de verantwoordelijkheid van de consument is om een eventuele allergie bekend te maken”.

Het komt niet vaak voor dat mensen overlijden aan de gevolgen van een voedselallergie. De Gezondheidsraad sprak in een rapport uit 2007 over “jaarlijks één of enkele mensen”. Vier- tot zesduizend Nederlanders hebben een potentieel levensbedreigende voedselallergie. Er is volgens de Stichting Voedselallergie geen reden om aan te nemen dat die cijfers sindsdien zijn veranderd.

In 2013 waren er 236 McDonald’s-restaurants in Nederland, waarvan er 216 in handen zijn van 77 franchiseondernemers. De winst van McDonald’s Nederland bedroeg in 2012 44,7 miljoen euro.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ische-reactie-klant/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_138507010
Wat een vreemd verhaal. Geloof er niks van dat verkoop uit respect is gestopt. Maar waarom dan wel?..
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:30:53 #3
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_138507034
Wat voor allergie dan. Pinda?
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:30:57 #4
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_138507038
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:29 schreef Nemephis het volgende:
Wat een vreemd verhaal. Geloof er niks van dat verkoop uit respect is gestopt. Maar waarom dan wel?..
Het kan echt van alles zijn qua voedselallergie. Tot de pinda's van de saté aan toe, of de uitjes. Als je daar bovenop opzwelt als een ballon en een shock krijgt kan het snel met je afgelopen zijn.
pi_138507048
Bizar besluit.

Extreme pinda allergie vermoed ik.
pi_138507051
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:29 schreef Nemephis het volgende:
Wat een vreemd verhaal. Geloof er niks van dat verkoop uit respect is gestopt. Maar waarom dan wel?..
Om imagoschade te voorkomen en als onderdeel van een deal die McD met de familie van de overleden jongen heeft afgesproken. Geen rechtzaak en de ouders moeten het voorval stil houden, dat soort werk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_138507062
Moeten dan alle winkels en restaurants maar stoppen met het verkopen van voedsel waar iemand eventueel aan zou kunnen overlijden? Dat is nogal wat namelijk :D

En ik denk ook een pinda allergie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138507082
Snap niet dat die allergie zich niet eerder heeft gemanifesteerd dan, klinkt op zijn zachtst gezegd nogal ongeloofwaardig zo.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_138507110
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Om imagoschade te voorkomen en als onderdeel van een deal die McD met de familie van de overleden jongen heeft afgesproken. Geen rechtzaak en de ouders moeten het voorval stil houden, dat soort werk.
Maar McDonalds kan toch niet verantwoordelijk worden gehouden voor een overtrokken reactie van het immuunsysteem van die jongen?! Dat is toch echt idioot hoor. Ik weet niet of die gozer wist dat hij een pinda allergie had, maar of hij dat nou wel of niet wist, ik zie niet waar het restaurant hier de verantwoordelijkheid voor zijn dood heeft.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138507115
Tja als hij inderdaad een pinda allergie heeft en koopt een sate wrap en overlijdt, dan kan de McD er weinig aan doen. Zij hebben niets fout gedaan, maar kan inderdaad wel enorme imagoschade oplopen (hebben ze een goed imago dan? :D).
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_138507127
Als je weet dat je de allergie hebt, bestel je dat product toch niet? Of heeft Maccie gelogen over de ingredienten....?
Our mind is truer than any other religion, because it is never conquered
pi_138507137
Als je een pinda-allergie hebt bestel je toch niet zo'n wrap lijkt me?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:34:42 #13
117098 Hathor
Effe niet
pi_138507162
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:35:18 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_138507179
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:31 schreef Isabeau het volgende:
Moeten dan alle winkels en restaurants maar stoppen met het verkopen van voedsel waar iemand eventueel aan zou kunnen overlijden? Dat is nogal wat namelijk :D

En ik denk ook een pinda allergie.
Raar inderdaad, dan kan elke supermarkt in het land wel stoppen met pinda's verkopen.
censuur :O
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:35:32 #15
117098 Hathor
Effe niet
pi_138507184
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:33 schreef Saawan het volgende:
Als je weet dat je de allergie hebt, bestel je dat product toch niet? Of heeft Maccie gelogen over de ingredienten....?
Zoiets als zoetzure saus vervangen door zoutzuur?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_138507190
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:31 schreef DrMabuse het volgende:
Bizar besluit.

Extreme pinda allergie vermoed ik.
Lijkt me haast niet pinda;s komen in heel veel producten voor.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:36:29 #17
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_138507209
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:33 schreef Rezania het volgende:
Als je een pinda-allergie hebt bestel je toch niet zo'n wrap lijkt me?
Er zijn ook mensen die niet weten dat ze een allergie hebben van iets of dat het tot een bepaald stadium alleen bij wat misselijkheid, zweten of een beetje uitslag is gebleven.
pi_138507213
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:33 schreef Saawan het volgende:
Als je weet dat je de allergie hebt, bestel je dat product toch niet? Of heeft Maccie gelogen over de ingredienten....?
"Probeer nu onze McWrap Saté met pindasaus. Lekkah, zonder pinda's. Echt!"
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:36:51 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_138507225
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:35 schreef Syd het volgende:

[..]

Lijkt me haast niet pinda;s komen in heel veel producten voor.
Wellicht, maar het is wel een van de weinige allergieen die meteen fataal zijn. Maar idd, dat weet je vaak als patient echt wel en dan neem je geen wrap pindasaus :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_138507226
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:33 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Maar McDonalds kan toch niet verantwoordelijk worden gehouden voor een overtrokken reactie van het immuunsysteem van die jongen?! Dat is toch echt idioot hoor. Ik weet niet of die gozer wist dat hij een pinda allergie had, maar of hij dat nou wel of niet wist, ik zie niet waar het restaurant hier de verantwoordelijkheid voor zijn dood heeft.
Nee, en bij een eventuele rechtzaak zou ik die ouders ook weinig kans geven. Maar als die ouders de dood alleen al openbaar maken, dan is de imagoschade zo groot dat McD de sate wraps toch niet meer verkoopt. En imagoschade is sowieso toch dodelijk in de fastfoodbranche.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_138507229
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:35 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zoiets als zoutzure saus vervangen door zoutzuur?
:D :')
pi_138507232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:35 schreef Syd het volgende:

[..]

Lijkt me haast niet pinda;s komen in heel veel producten voor.
Schijnt te kunnen gebeuren.

Opeens zo'n extreme allergie met shock / dood als gevolg.

Vreselijk.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:37:33 #23
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_138507254
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:35 schreef Syd het volgende:

[..]

Lijkt me haast niet pinda;s komen in heel veel producten voor.
Het kunnen ook gefrituurde uitjes zijn of iemand met een verlaagde weerstand die nét een bacterie hapte waarvan 99.9% van de mensen hersteld, en hij net niet..
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 april 2014 @ 15:39:12 #24
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_138507293
Misschien is het dan nu echt tijd om Wilders een brief te sturen, zodat we alle pinda's kunnen verbieden het land binnen te komen. Eerst de treinen in de jaren '70 en nu weer een slachtoffer.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:40:23 #25
244933 trovey
Nachtoele
pi_138507325
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:33 schreef Rezania het volgende:
Als je een pinda-allergie hebt bestel je toch niet zo'n wrap lijkt me?
De vraag is of hij het wist. Verder gewoon te weinig informatie in dit hele verhaal. Ze halen blijkbaar de wrap (even) uit het assortiment omdat dus iemand (hoogstwaarschijnlijk met een wel of niet bekende pinda-allergie gezien het product) is overleden na het eten van het product en dat is het hele verhaal voor zover we weten.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')