Ik heb vanavond iets heel spannends gedaan: tegelijkertijd een pasta én een aziatisch gerecht bereid. Moeilijkheidsfactor
off the scale dus! Omdat het zowel in dit topic als in het
CUL / Nasi a la Johannes #3 smullen past, heb ik het volgende bedacht:
Omdat dit topic dus bestaat uit het bereiden van italiaans georienteerde maaltijden ben ik licht in dubio. Want waar het topic te plaatsen? het kan tenslotte zowel hier als in het nasi van Johannes topic. Wat ik doe is het volgende: ik zet in dit topic de noedels in een spoiler en de pasta voluit, en in het andere topic precies andersom.
Zo kun je zelf kiezen of je de inhoud van de spoilers wel of niet wilt lezen.
Goed, het was dus een behoorlijke klus, laat dat duidelijk zijn. Ga er maar eens aan staan: 4 pannen op het vuur, waarvan er toch zeker in 3 van de 4 met grote regelmaat moet worden geroerd, omgekeerd, ingredienten toegevoegd, etc.
Het begint allemaal met het gegeven dat Kanovinnie en ik samen met nog wat andere fokkers donderdag een fikse fietstocht in de Ardennen gaan ondernemen. Zoals een ieder welingelicht persoon weet, draaien wielrenners op pasta als brandstof, en dus heb ik aangeboden om voor de groep die zich morgenavond op een camping nabij Maastricht verzamelt een voedzaam pastamaaltje samen te stellen. Kanovinnie verzorgt als tegenprestatie iets waarin hij minstens zo goed is als macaroni maken: Bier! Pilsch!

Omdat dat er morgenavond al genoeg zal zijn heb ik in dit recept geen foto's van bier. Wel van een glaasje wijn, dat is altijd wel lekker tijdens het koken.
Goed, aan de slag, met de pastasaus.
Voor de pasta maak ik, heel belangrijk geen gebruik van artificiële middelen. Puur natuur.
Men neme gehakt:
![4472085D-24A5-4037-91D4-15739B5ED649_zpsa3om93zr.jpg]()
haha, gefopt het zijn er twee
![1D99E5BD-071E-4C7B-AF6B-B8858AF91723_zpsud5ycmdp.jpg]()
We snijden de uien, gewoon lekker losjes, ringetjes of blokjes maakt geen verschil in smaak. Ik heb wel eens iemand de hele boel perfect juliano zien snijden, maar aan dat soort snobisme doe ik niet. Kost te veel tijd, en de Italiaanse keuken is boersig en eenvoudig: je mag er best op moeten kauwen
![85FA97E5-3935-40EC-98A8-7DD984325AD0_zpshg00f3xh.jpg]()
De velletjes mag je weggooien, die smaken niet zo lekker. De rest snijden we klein.
![50C8B7E0-F65D-40FB-BD80-5249C66407FA_zpsqdcx5849.jpg]()
Dankzij een aanbieding bij AH XL (alleen bij XL) zat ik dus gisteren ineens tegen een kistje met 5 kilo tomaten aan te kijken. Tja, wat moet je met zoveel tomaten.
![3FCC4E4A-32CD-46D2-8CB7-1CE5A6EF463D_zpszxcpgym8.jpg]()
Nou, eerst de kroontjes eruit, Let op: je kunt dit doen door de tomaten eerst in kwarten te snijden en dan de kroontjes eruit te halen. Maar omdat ik nog een warm bad voor ze in petto heb, snij ik de kroontjes met een ronde beweging eruit. Dat vraagt wel iets meer skilzzz, maar houdt het koken wel uitdagend.
![20AEF95D-9665-4D2D-B201-D16705C3DBC9_zps7ulmb6um.jpg]()
Het aantal tomaten boeit natuurlijk niks, maar in dit geval worden het er toevallig tien.
Pro-tipEerst ontvellen in kokend water!
![3649CA6A-1DAE-43FF-A55F-F09FD15B306B_zpsonq1zyfw.jpg]()
De velletjes van tomaten lossen slecht op in een saus, zelfs als je heel lang pruttelt. En geloof me, dat doet ie. as we speak staat de saus nog steeds te reduceren en vocht te verdampen, ik heb m om 18 uur opgezet.
Het ontvellen dus. Pas op, hierbij komt heet water kijken, en dat doet pijn. Je kunt dus beter geen
slippers dragen zoals ik deed, gelukkig ging het allemaal wel goed.
Later in dit verhaal komt er nog een
close call, maar laat ik daar nu nog even niet teveel op vooruit lopen.
De tomaten hoeven er maar 1 minuut in, en dan giet je ze af en pluk je de velletjes eraf.
![7FBAB079-2552-4332-97E9-AFB25E138987_zpsn0k8loda.jpg]()
Intussen staan de uien al een tijdje te pruttelen, met wat knoflook. Ze worden zo mooi bruin, met een sjiek woord heet dat "gegargameliseerd"
![55CEA717-F65C-4A59-BCC8-3598C1DFC152_zpsizcb2xzt.jpg]()
Nu gaat het geheel in een stroomversnelling. tegelijkertijd flikker ik al het gehakt, alle ontvelde tomaten, en een runderbouillonblokje erbij. Allemaal, zomaar ineens. Ik doe daar niet benauwd of moeilijk over, onthoud dat de Italiaanse keuken een beetje boersig is.
![5634CA96-C4C9-47EF-86B0-2B96D7552B7E_zpsh4qpqo5x.jpg]()
![DC4A0269-11E7-4551-A171-58FE78BFB656_zps6bq86eft.jpg]()
Dit moet nu vooral heel lang pruttelen en af en toe omroeren, Eigenlijk is de moeilijkheid van de pastasaus daarmee wel gedaan. Indien gewenst kan ik morgen nog enkele foto's maken van hoe we op de camping een pan water voor de eigenlijke pasta verwarmen en het geheel samenvoegen, maar dat zal iedereen zich wel kunnen voorstellen.
Einde pastasaus-gedeelte en hieronder begin van de simultane noedelgerecht-bereidingSPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaat: een lege wok en twee tevreden mensen op de bank, maar voor morgen een lekkere pan pasta in het verschiet!
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-