abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138375484
Ik wil een goed koksmes kopen met een traditionele vorm zoals onderstaande foto. Maar ja, welk merk etc.? Ik heb er echt nul verstand van. Het enige wat ik weet is dat een goed mes (o.a.) helemaal "egaal" moet zijn en niet een apart geslepen onderkant heeft (de scherpe kant). Beetje vaag uitgelegd misschien.. Wie kan mij helpen met wat tips en misschien zelfs een linkje naar een exemplaar in een webshop? Mijn budget is +- ¤60,- Gelijk een tweede vraag is of je voor dat geld wel een redelijke kan kopen.

maandag 31 maart 2014 @ 20:47:49 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138376050
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_138376912
Ik heb een global. Ben er erg blij mee.
Alleen als het handvat vet is, ben je je grip kwijt.
pi_138376971
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter. ^O^
pi_138377019
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:03 schreef SandyZuko het volgende:
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter. ^O^
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
pi_138377157
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:

[..]

Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
Ach, als je hem goed scherp houdt.
Eerlijk gezegd schrik ik nu achteraf wel, hoeveel geld ik aan een mes heb uitgegeven. Aan de andere kant, ik gebruik hem iedere dag en dat nu al een jaar of vijf.
pi_138377999
Ik werk zelf in de keuken heb messen van wusthof, deze zijn in aanschaf wel iets duurder maar zijn egt top messen
pi_138379469
Het gaat toch om hoe scherp het is? En goedkope messen kun je toch ook goed scherp laten slijpen? Wat is dan de meerwaarde van een superduur mes?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_138380945
dat heb allemaal met kwaliteit van het mes te maken, en kwalitatief goed mes gaat veel langer mee en blijft ook scherper.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:11:35 #10
299769 SoS87
FC Utereg
pi_138381541
Elk mes dat lekker in de hand ligt is goed.
Als het maar scherp is.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:39:57 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_138383165
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_138383234
Het is een beetje afhankelijk van wat je prettig vindt. Globals zijn licht, zwillingof wusthof wat zwaarder. Een goede kwaliteit staal (hard) blijft langer scherp,maar krijg je zelf weer moeilijker geslepen. Japanse messen zijn scherper geslepen en meestal van harder staal.

Een molenmes ( herder) is niet roestvrij, maar blijft scherp door de manier waarop het is geslepen en het feit dat het metaal wat slijt.

Ik heb zelf zwillings en molenmessen, maar heb vanalles gehad. De meeste goedkopere messen zijn wel wat minder, maar soms zit er een aardige tussen. Ikea schijnt goede messen te hebben, maar die heb ik zelf niet.

Ik baseer mijn keuze op hoe het in de hand ligt, maar ook wel op de zaken hierboven. Ik ben erg blij met mijn molenmessen, die zijn wel heel fijn, want nooit bot :)
Whatever...
  dinsdag 1 april 2014 @ 00:06:50 #13
208460 Maleco
Hoi, Doei
pi_138386529
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm

Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Soep met Ballen.
pi_138386843
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:39 schreef golfer het volgende:
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld :P

Heeft iemand ook een keramisch mes? Hoe bevalt dat?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138386994

Ik heb dit mes. Het is vrij zwaar dus daar moet je van houden. Werkt voor mij perfect.

Diamant Sabatier Classique Koksmes

[ Bericht 5% gewijzigd door Seduzione op 01-04-2014 00:19:51 (Handig als ik ook het soort mes erbij zet) ]
pi_138387185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:06 schreef Maleco het volgende:
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm

Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Hebben ook deze, zijn erg tevreden. Wel eens in half jaar (laten)slijpen bij dagelijks gebruik.
And the druids turn to stone...
pi_138387401
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138388368
Ik heb zelf 3 koksmessen: Een Noname uit een set van 12 messen, deze was vanaf het begin gewoon kut.
Een mes uit een soortgelijk topic als dit van ik geloof toen de bijenkorf van 25 euro, was een prima mes maar is na een tijdje toch botter geworden en moet geslepen worden.
Een Global G2, omdat die met een actie eens 4 tientjes was. Dit is het nieuwste mes en ook nog het scherpst dus het fijnst om mee te werken.
Ik denk dat het 25E mes als ik het slijp gewoon weer prima is, de global spaar ik nu een beetje maar zal ik uiteindelijk ook een keer moeten laten slijpen.
Een enigzins fatsoenlijk mes van 25-30 en dan sneller een keer een slijpbeurt lijkt me met 60E optimaal.

Maar het blijft persoonlijk.
  dinsdag 1 april 2014 @ 02:48:08 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_138388582
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:

Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld :P

Goed idee! *O*
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_138388586
Ow Golfer start een slowchat leuk!
pi_138388594
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:49 schreef technofreak86 het volgende:
Ow Golfer start een slowchat leuk!
}:|

Koks-mes.
pi_138388624
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

}:|

Koks-mes.
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
pi_138388627
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:56 schreef technofreak86 het volgende:

Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
pi_138388629
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
Klein onderhoud inderdaad, slijpen zal je hier hoogstens mee uitstellen.
pi_138388640
Elk mes moet je om de zoveel tijd slijpen :Y Dus, goede tip idd: ook slijpspullen (wetstones oid) aanschaffen. Dat hoeft niet tegelijk met het mes, kan ook wat later omdat je het toch niet direct hoeft te slijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')