abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138374313
Goedendag allemaal,

Helemaal nieuw op het forum. Wel al heel vaak geprofiteerd van de gegeven antwoorden, waarvoor heel veel dank aan al de vaklui die deze geven!

Ik heb nu het plan opgevat om (met hulp van een metselaar/timmerman) een stenen schuur te gaan bouwen met spouw.

Af en toe blijf ik met een vraag zitten, waarop ik op het forum geen antwoord kan vinden, vandaar mijn registratie.

Ik heb nu zo'n vraag:

Fundering gaat gestort worden in een Ekokist H-profiel. Wordt een rechthoekige schuur.
Er komt een combinatievloer in, waarvan de liggers dus op de binnenste rand van het "tresraam" komen te liggen. Afmetingen van deze binnenste rand (buitenste maten) zijn 3,10m x 5,15m.
Hierop wordt dan ca 6 cm beton gestort, met een wapeningsmat erin.

Vraag 1: Mogen de liggers in de breedte (dus lengte 3,10) worden gelegd? Dit gaat tegen mijn gevoel in, maar ik kan ook niets bedenken waarom het niet zou kunnen...

Vraag 2: Kan het wapeningsgaas direct op het polystyreen vulelement worden gelegd, of moet er een betonrib/afstandhouder tussen?

Vraag 3: Moet het wapeningsgaas over het gehele oppervlakte (dus de 3,10x5,15) gelegd worden, of mag ik 5 centimeter uit de kant blijven?

Alvast bedankt!
pi_138374517
Nooit gedaan maar ik denk de kortste afstand 3.10
Ik zou er blokjes tussen leggen het moet nl in het beton niet eronder
En ik zou 5 cm uit de muur blijven
Maar zoals gezegd nooit gedaan
  maandag 31 maart 2014 @ 20:33:25 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_138375375
Ik zou ook de kortste afstand aanhouden. Zo heb ik het in ieder geval wel gedaan.

Wij hebben afstandhouders onder de wapening gelegd. Maar als je je de mat op de drager legt dan ligt hij alnog grotendeels in de vloer omdat de broodjes lager uitkomen dan de bovenzijde van de balk.

Ik zou de mat gewoon door laten lopen. Waarom zou je uit de kant willen blijven?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_138378525
Bedankt alvast, voor de antwoorden. :-)

Uit de kant blijven, scheelt me slijp- en bindwerk, net zo makkelijk. Kan de mat van 3 meter zonder werk op het tresraam. Gaat me niet om de kosten, zo duur is dat spul niet (in verhouding met de rest...)
pi_138382243
De wapening moet dekking hebben, dus wel op afstandhouders leggen. De 3,10 meter is wel goed, dan heb je ook minder doorbuiging. Als je nog afvoerbuizen moet aanleggen onder de vloer kun je draadeinden door het PS-schuim steken als ophanging. En denk aan elektrische installatie mocht dat van onderaf komen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  maandag 31 maart 2014 @ 22:25:16 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_138382368
Wat hierboven staat. Een vuistregel is dat wapeningsstaal minimaal 2,5 cm dekking moet hebben, ivm betonrot.
Daarnaast heeft je vloer er niets aan als je hem op de PS legt; het kan dan de trekkrachten niet opnemen.
Veel succes!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_138383596
Natuurlijk moet je die liggers in de breedte leggen, het zou juist tegen mijn gevoel ingaan om ze over de grootste afstand te leggen.

Voor de afstandshouder voor de wapening zijn vele soorten verkrijgbaar, vraag er gewoon even naar bij de bouwmaterialenhandel waar je de rest ook weghaalt, volgens mij kosten die dingen een paar dubbeltjes per stuk.

Ik zou voor de elektra geen kabel instorten zoals je soms wel eens ziet bij een schuur.
Maar een mantelbuis mee storten in het beton die weer buiten de fundering uit komt.
Hier kun je dan later weer makkelijk meerdere kabels in de schuur omhoog brengen.
Dit heb ik zelf ook gedaan bij de betonvloer van mijn schuur met een pvc buis van 50mm (op de foto zie je ook een 110mm buis, deze is nog niet in gebruik, gevalletje "altijd makkelijk")
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 april 2014 @ 09:38:53 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_138390615
Wat ze boven mij allemaal zeggen. ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_138688124
Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!
Ik ben weer wat wijzer mbt de vloer.

Jullie hebben me fijn geholpen.
Ik zal tzt wel een paar foto's op Fok K&W zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')