Uhuh. Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.quote:Op vrijdag 25 april 2014 01:14 schreef Individual het volgende:
[..]
Ulster is VK dus een Brit, maar Ier mag ook.
Brazilianen en Mexicanen zijn ook Amerikanen, maar worden niet zo genoemd.
De wereld is verwarrend hč?
Je begrijpt niet hoe het werkt.quote:Op vrijdag 25 april 2014 01:23 schreef Kees22 het volgende:
Uhuh. Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
Dus iemand uit Ulster is geen Brit (Engels, Wales of Schots), maar wel UK-burger.
Neem je eigen advies ter harte.quote:Gewoon niet druk maken!
Inderdaad, de vuile teefquote:Op dinsdag 15 april 2014 00:53 schreef RobertVH het volgende:
Verbazingwekkend dat je Linda de Mol er nog niet bij de haren bijgesleept hebt met haar 'ik hou van Holland' propaganda, de vuile landverrader
Heel kansloos inderdaadquote:Op vrijdag 25 april 2014 07:19 schreef Moira. het volgende:
'VSvA'
Moet elke keer een beetje emo.giffen als ik dat lees
Mensen uit Noord-Ierland zeggen eigenlijk altijd dat ze Brits zijn wanneer ze je naar hun nationaliteit vraagt en dat weet ik uit ervaring want laat ik nou net een verder niet interessant baantje hebben waarbij ik buitenlanders altijd moet vragen naar woonplaats en nationaliteit.quote:Op vrijdag 25 april 2014 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Uhuh. Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.
Dus iemand uit Ulster is geen Brit (Engels, Wales of Schots), maar wel UK-burger.
Daar heb je een punt: alleen inwoners van de VSvA worden Amerikanen genoemd. Alle andere inwoners van Amerika worden anders genoemd.
Mwa. Verwarrend? Valt wel mee.
Gewoon niet druk maken!
Blijft voor Nederland gewoon dat Nederland in alle Europese talen een woord heeft.
En dat Holland een ander woord heeft.
Duitsland heeft het veel moeilijker: Allemagne, Tysk, Germany, Duitsland. Er is geen land met zoveel namen.
Er is ook geen naamwoord voor de burger of nationaliteit van het Verenigd Koninkrijk.quote:Op maandag 28 april 2014 15:13 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Mensen uit Noord-Ierland zeggen eigenlijk altijd dat ze Brits zijn wanneer ze je naar hun nationaliteit vraagt en dat weet ik uit ervaring want laat ik nou net een verder niet interessant baantje hebben waarbij ik buitenlanders altijd moet vragen naar woonplaats en nationaliteit.
Die is er wel: Brits.quote:Op maandag 28 april 2014 23:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er is ook geen naamwoord voor de burger of nationaliteit van het Verenigd Koninkrijk.
Die is er ook: Amerikaansquote:Net zo min als voor burger of nationaliteit van een inwoner van de VSvA.
Klopt, hoewel niemand in die landen echt de uitdrukking Verenigde Staten gebruikt als ze het over hun eigen land hebben. Als ze Verenigde Staten zeggen dan bedoelen ze de Verenigde Staten van Amerika.quote:Terwijl die wel bestaan voor de VSvB en de VSvM (resp. Braziliaan(s) en Mexicaan(s)).
Ik heb wel vaker Holland/Holanda ingevuld op die dingen. Nooit problemen mee gehad. Als ik lui ben vul ik NL in. Ook nog nooit problemen mee gehad.quote:Een grappige anecdote van een BN-er, die bij de douane van de VSvA als land van herkomst Holland ingevuld had. Dat moest opnieuw, want de douanier wees haar er op dat Holland geen land is.
Ze was er nog verontwaardigd over ook.
Er blijft licht zitten tussen deze aanduidingen. Maar ja, de wereld is niet logisch.quote:Op dinsdag 29 april 2014 00:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die is er wel: Brits.
Demonym British, Briton
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom
[..]
Die is er ook: Amerikaans
Demonym American
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States
[..]
Klopt, hoewel niemand in die landen echt de uitdrukking Verenigde Staten gebruikt als ze het over hun eigen land hebben. Als ze Verenigde Staten zeggen dan bedoelen ze de Verenigde Statne van Amerika.
[..]
Ik heb wel vaker Holland/Holanda ingevuld op die dingen. Nooit problemen mee gehad. Als ik lui ben vul ik NL in. Ook nog nooit problemen mee gehad.
Ik hoop dat je wat geleerd hebt.quote:Op dinsdag 29 april 2014 00:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er blijft licht zitten tussen deze aanduidingen. Maar ja, de wereld is niet logisch.![]()
Grappig: als je lui bent, vul je NL in. De meeste mensen vullen Holland in als ze lui zijn.
Wat lief dat je zo bezorgd bent over mijn leercurve!quote:Op dinsdag 29 april 2014 00:55 schreef Individual het volgende:
[..]
Ik hoop dat je wat geleerd hebt.
Britain is ook groter dan Great Britain.
Ik kan echt niet om dat VSvA heenlezen, sorry. Kun je niet gewoon VS schrijven?quote:Op maandag 28 april 2014 23:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er is ook geen naamwoord voor de burger of nationaliteit van het Verenigd Koninkrijk.
Net zo min als voor burger of nationaliteit van een inwoner van de VSvA. Terwijl die wel bestaan voor de VSvB en de VSvM (resp. Braziliaan(s) en Mexicaan(s)).
Een grappige anecdote van een BN-er, die bij de douane van de VSvA als land van herkomst Holland ingevuld had. Dat moest opnieuw, want de douanier wees haar er op dat Holland geen land is.
Ze was er nog verontwaardigd over ook.
Ik zag dat je moeite had met algemeen aanvaarde definities dus besloot te helpen.quote:Op dinsdag 29 april 2014 23:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat lief dat je zo bezorgd bent over mijn leercurve!
Ik ben wel voor VSA versus het werelddeel A.quote:Op woensdag 30 april 2014 00:42 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Ik kan echt niet om dat VSvA heenlezen, sorry. Kun je niet gewoon VS schrijven?
VS = Verenigde Staten = Verenigde Staten van Amerika.quote:Op woensdag 30 april 2014 18:03 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik ben wel voor VSA versus het werelddeel A.
VSvB werkt niet niet. Wij zijn (van) de Verenigde Staten van Brazilië? Het gaat om wij zijn Amerikanen maar niet Amerikanen van de confederatie VSA. Hoe noem je dan jezelf? Wij zijn B-Amerikanen: Brazilië-Amerikanen?
Hoe vaak zeggen jullie "ik ben een Europeaan"? Wat zouden de Zwitsersen en de inwoners van nog een paar landen zeggen: wel Europeaan, maar géén EU-Europeaan!? Bekt lekker
En USA?quote:Op woensdag 30 april 2014 18:10 schreef Moira. het volgende:
[..]
VS = Verenigde Staten = Verenigde Staten van Amerika.
Dat is gewoon algemeen geaccepteerd en dat is hoe iedereen het gebruikt.
Andere 'Verenigde Staten' noemt men gewoon Brazilië of Mexico of whatever.
Dat de Amerikanen zo veel moeite hadden om hun eigen land een fatsoenlijke naam te geven, en daarom maar gingen puzzelen met de naam van het continent, dat eeuwen later nog misverstanden oproept, moeten ze zelf weten.
Maar ze noemen zichzelf de US, wij noemen ze de VS, en ik heb serieus nog nooit iemand VSvA zien typen.
Het staat echt héél debiel.
Wordt in het Engels gebruikt, ja. Maar zowel VSA als VSvA worden nooit gebruikt en met reden, wij noemen het namelijk de VS.quote:
Nee, Zwitsers zeggen gewoon dat ze Zwitsers zijn.quote:Op woensdag 30 april 2014 18:03 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat zouden de Zwitsersen en de inwoners van nog een paar landen zeggen: wel Europeaan, maar géén EU-Europeaan!?
Ik ben wel benieuwd wat de niet-EU-landen doen, als de wel-EU-landen zitten opgescheept met het Verenigde Staten van Europa. Het zijn immers de andere landen van het werelddeel Amerika die zich ergeren aan de algemene aanduiding Amerikaan/Amerikaans.quote:Op woensdag 30 april 2014 18:14 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee, Zwitsers zeggen gewoon dat ze Zwitsers zijn.
eerst iers/italiaans/purtoricaans/blasian, dan pas amerikaan.quote:Op woensdag 30 april 2014 20:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat de niet-EU-landen doen, als de wel-EU-landen zitten opgescheept met het Verenigde Staten van Europa. Het zijn immers de andere landen van het werelddeel Amerika die zich ergeren aan de algemene aanduiding Amerikaan/Amerikaans.
Hoe doen de Amerikanen in de VS het eigenlijk, zijn ze eerst Amerikaan en dan pas van de specifieke eigen staat of eerst van die staat en dan Amerikaan?
Ik snap niet zo goed wat je moeilijk zit te doen.quote:Op woensdag 30 april 2014 20:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat de niet-EU-landen doen, als de wel-EU-landen zitten opgescheept met het Verenigde Staten van Europa. Het zijn immers de andere landen van het werelddeel Amerika die zich ergeren aan de algemene aanduiding Amerikaan/Amerikaans.
Hoe doen de Amerikanen in de VS het eigenlijk, zijn ze eerst Amerikaan en dan pas van de specifieke eigen staat of eerst van die staat en dan Amerikaan?
Dit is nogal afhankelijk van waar je opgegroeid bent, of waar je op school gezeten hebt. In Nederland wordt er normaliter gesproken van Noord/Zuid-Amerika. In sommige landen/culturen worden Noord/Zuid-Amerika als één werelddeel gezien.quote:Op woensdag 30 april 2014 20:41 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed wat je moeilijk zit te doen.
Een Amerikaan is iemand uit de VS (land) en tevens Noord-Amerikaan (continent).
Een Canadees is iemand uit Canada (land) en tevens ook Noord-Amerikaan (continent).
Een Braziliaan is iemand uit Brazilië (land) en tevens ook Zuid-Amerikaan (continent).
Een Nederlander is iemand uit Nederland (land) en tevens ook Europeaan (continent).
Een Zwitser is iemand uit Zwitserland (land) en tevens ook Europeaan (continent).
'Amerika' is geen continent. Dat zijn Noord- en Zuid-Amerika.
'Verenigde Staten van Europa' heb ik ook echt nog nooit van gehoord, lol.
In de VS zijn ze van een bepaalde staat en in het buitenland 'Amerikaan'. Logisch ook wel. Tenzij ze ergens anders geboren zijn, of hun ouders, dan vinden ze het wel leuk om zichzelf 'Italiaans' o.i.d. te noemen.quote:Op woensdag 30 april 2014 20:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Jeetje, de VSvE is al zo lang wat ons als dreiging boven het hoofd hangt. Hoe kan je dat nog niet eerder gehoord hebben? Het was ook een belangrijke reden dat het referendum de uitslag NEE kreeg.quote:Op woensdag 30 april 2014 20:41 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed wat je moeilijk zit te doen.
Een Amerikaan is iemand uit de VS (land) en tevens Noord-Amerikaan (continent).
Een Canadees is iemand uit Canada (land) en tevens ook Noord-Amerikaan (continent).
Een Braziliaan is iemand uit Brazilië (land) en tevens ook Zuid-Amerikaan (continent).
Een Nederlander is iemand uit Nederland (land) en tevens ook Europeaan (continent).
Een Zwitser is iemand uit Zwitserland (land) en tevens ook Europeaan (continent).
'Amerika' is geen continent. Dat zijn Noord- en Zuid-Amerika.
'Verenigde Staten van Europa' heb ik ook echt nog nooit van gehoord, lol.
America in Limburg ontdekte ik pas later. Eerder wist ik al dat er een Amerika in Drenthe ligt.quote:Op woensdag 30 april 2014 21:02 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Dit is nogal afhankelijk van waar je opgegroeid bent, of waar je op school gezeten hebt. In Nederland wordt er normaliter gesproken van Noord/Zuid-Amerika. In sommige landen/culturen worden Noord/Zuid-Amerika als één werelddeel gezien.
Moet verder wel zeggen dat het ik het met je eens ben. Als je zegt "Amerikaan" dan is het evident dat er over een persoon uit de Verenigde Staten van Amerika gesproken wordt.
Dit is omdat dit op wereldschaal het meest gebruikt is. Er is in Noord-Limburg ook een dorpje wat America heet, de uitspraak is exact zoals haar grotere broer Amerika. Toch zul je waarschijnlijk eerder aan een VS'er denken als Ameri(c/k)a genoemd wordt.
Evenals dat, wanneer iemand zegt uit Holland te komen, er in eerste instantie aan Holland/Nederland gedacht wordt. Ondanks het feit dat er nogal een aantal plaatsen in de VS de naam Holland hebben.
Nee dus: in Amerika zijn er drie landen die Verenigde Staten zijn.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:03 schreef Teslynd het volgende:
De mensen van de niet-VS-landen, zijn dus ook Amerikanen en een deel blijkt grote bezwaren te hebben tegen Amerikaan waar VS'er bedoeld wordt. Gelijk hebben ze, het zijn geen kleine reststukjes land in dat werelddeel. En dat kan je uiteraard doortrekken naar andere landen/confederaties.
Momenteel zeggen we de VS omdat er maar eentje is. Straks zijn het er twee en zijn de A of E noodzakelijke toevoegingen.en we kunnen nu alvast overpeinzen of we Nederlander blijven of als dan niet vrijwillig ons als Europeaan gaan betitelen.
De afleiding Holland uit houtland is omstreden. Onder andere omdat het gebied dat we nu Holland noemen voornamelijk uit moeras en blubber bestond en bestaat. In een moeras groeit weinig bruikbaar hout.quote:[..]
America in Limburg ontdekte ik pas later. Eerder wist ik al dat er een Amerika in Drenthe ligt.
Heel lang dacht ik dat de Hollanden elders memory-names waren. Maar nee, zoals we weten betekent het Houtland en er zijn veel regio's waar ze een houtland/Holland hebben. De schrijvers die Holland heten, zijn meestal niet van Nederlandse afkomst.
Nieuw-Zeeland wordt nog steeds gebruikt.quote:Op donderdag 1 mei 2014 01:02 schreef Individual het volgende:
[ afbeelding ]
De nieuwe naam wordt nu pas 10 jaar langer gebruikt.
Komt omdat voetbalsupports dom zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Oh, en dat ja. 'We' gillen met z'n allen om de twee jaar 'Hup Holland Hup!', en niet 'Hup, Netherlands, Hup'![]()
Vet van mij: daar geloof ik niks van. Maar ik zoek het op.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:32 schreef Sauslepel het volgende:
Ik zeg altijd dat ik uit Eindhoven kom (hoewel ik daar niet vandaan kom), maar iedereen kent het. Meestal PSV, of omdat dat het enige plekje in Nederland is wat ze bezocht hebben, omdat de low-cost-airline daarheen vliegt.
Ook dat mensen denken dat je duitser bent als je Dutch zegt
Maar in het Hongaars is het woord voor iets wat met Nederland te maken heeft gewoon 'holland', dus er wordt meestal over holland gesproken, niet over netherlands.
Meestal zeg ik Netherlands/Dutch, maar als men dat niet begrijpt ben ik best bereid om over te gaan op Holland (zowel voor land van afkomst, als nationaliteit, als gesproken taal).
Ook wel eens gehad dat ze dachten dat ik Poland zei, wat natuurlijk ook kan impliceren dat ik onduidelijk spreek..
Er bestaat wel een term voor de lage landen. Németalföld, maar dat is dus niet Nederland, maar meer de Benelux. Koninkrijk der Nederlanden staat dan weer bekend als Holland Királyságquote:Op donderdag 15 mei 2014 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: daar geloof ik niks van. Maar ik zoek het op.
In het Fins bestaat er een apart woord voor Nederland, afwijkend van Nederland.
Ik meen me Nizozemski te herinneren, maar misschien is dat wel een andere taal.
De Nederlanden, Low Countriesquote:Op donderdag 15 mei 2014 06:26 schreef Sauslepel het volgende:
[..]
Er bestaat wel een term voor de lage landen. Németalföld, maar dat is dus niet Nederland, maar meer de Benelux.
Dat inderdaad.quote:Op donderdag 15 mei 2014 08:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Nederlanden, Low Countries
[ afbeelding ]
Én holland vagyok , de beszélek egy kicsit magyarul. Te holland vagy? Te beszélsz hollandul?quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: daar geloof ik niks van. Maar ik zoek het op..
Te ki vagy? Magyar?quote:
Igen, magyarországon lakik.quote:Op donderdag 15 mei 2014 18:09 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Te ki vagy? Magyar?
-edit- laat maar. Zie het al. Woon je in Hongarije of wat?
leer fatsoenlijk hollands als dit verschil je zoveel uitmaaktquote:Op donderdag 1 mei 2014 02:01 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Komt omdat voetbalsupports dom zijn.
(the) Netherland(s)
Als iemand vraagt of ik uit Holland kom zeg ik dat ik niet uit Holland kom, want daar kom ik ook niet weg.
Hollanderquote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:10 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
leer fatsoenlijk hollands als dit verschil je zoveel uitmaakt
Hollands is per definitie dialect, net zoals Gronings of Brabants.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:10 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
leer fatsoenlijk hollands als dit verschil je zoveel uitmaakt
Waar komt deze kaart vandaan?quote:Op donderdag 15 mei 2014 08:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Nederlanden, Low Countries
[ afbeelding ]
Een taal is een dialect met een legerquote:Op vrijdag 20 juni 2014 23:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hollands is per definitie dialect, net zoals Gronings of Brabants.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |