abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138154930
Onze cv ketel is na 20 jaar aan vervanging toe. Uiteraard heb ik een aantal monteurs om advies gevraagd en een paar offertes binnen inmiddels. Maar al deze bedrijfjes voeren 1 of 2 merken, en baseren uiteraard hun advies daar op. Het moeilijke voor mij is om te zien of ik die merken dan wel goed kan en mag vergelijken met elkaar. Ik heb inmiddels een offerte voor een Vaillant Ecotec plus (CW5) en een Remeha Avanta (CW4) binnen. Buiten dat de ene dus zegt dat wij CW5 nodig hebben en de andere aangeeft dat CW4 voldoende zou moeten zijn, krijg je dus compleet verschillende merken. Uiteraard ken ik de merken van naam, maar gezien ik geen expert ben (verre van zelfs) blijft het daar ook bij.

We hebben nu een Nefit HR Combi 21H type Turbo uit 1994 (CW3 schijnbaar) en zoeken wat meer comfort (als er een 2e kraan open gaat, dan moet niet de douche ineens ijskoud worden :) )

Daarbij zou een besparing op het energieverbruik wel prettig zijn natuurlijk.

Bij wat online berekeningen kom in de ene keer op CW4, de andere keer weer op CW5. Is het dan verstandig om maar aan de bovengrens te gaan zitten en de CW5 te nemen? Of is het verbuik daarbij juist weer hoger?

Ik zou graag wat advies willen waar op te letten, welke merken wel/niet aan te schaffen?
pi_138157790
Energiebesparing zal niet of nauwelijks gebeuren, je vervangt een hr ketel door een......hr ketel, zal hooguit 3% zijn, maar dat lever je weer in op meer comfort warm water.

Het gaat niet om welke ketel je neemt, maar om welke installateur je neemt.
Het heeft weinig zin om een remeha ketel te nemen terwijl de installateur vooral vaillant dealer is of omgekeerd.

Wat installateur betreft, wil je een kleine installateur van op de hoek of een grotere installateur?
De kleine op de hoek zal eerder mijn voorkeur hebben, wat dat betreft gaat het dus eerder om welke installateur zit er in de buurt en welke service bieden zij...( storing 24 uurs service betekent dat ook s'avonds na 21:00 uur bijvoorbeeld of pas de volgende werkdag)

Het zijn vooral de fyra' s onder de ketels waar je voor moet oppassen....
pi_138160002
Let ook op dat je nu een ketel met boiler hebt, de twee genoemde ketels zijn allebei zonder. Dit betekent dat je wat langer moet wachten op je warme water (maar wel een grotere straal hebt).

Als je op twee punten tegelijkertijd warm water wil pakken voldoen ze beide niet. Met een cw5 zal het misschien lukken, maar dat is geen zekerheid. Wil je dit wel kunnen moet je een toestel met boiler nemen, bijvoorbeeld de Nefit topline aquapower.
pi_138161229
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 16:43 schreef Glad_Janus het volgende:
Let ook op dat je nu een ketel met boiler hebt, de twee genoemde ketels zijn allebei zonder. Dit betekent dat je wat langer moet wachten op je warme water (maar wel een grotere straal hebt).

Als je op twee punten tegelijkertijd warm water wil pakken voldoen ze beide niet. Met een cw5 zal het misschien lukken, maar dat is geen zekerheid. Wil je dit wel kunnen moet je een toestel met boiler nemen, bijvoorbeeld de Nefit topline aquapower.
De nefit 21 heeft geen echte boiler, wat dat betreft loopt het toestel niet voor op de vaillant of de remeha.
De nefit heeft een buffervat, puur bedoeld om de wachttijd voor warm water te verkorten i.v.m. Opstarten toestel.
Beide andere toestellen starten veel sneller en houden de tapspiraal gewoon op temperatuur, wat snelheid van warm water leveren zal dit geen verschil geven.
pi_138161541
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 15:48 schreef klipper het volgende:
Energiebesparing zal niet of nauwelijks gebeuren, je vervangt een hr ketel door een......hr ketel, zal hooguit 3% zijn, maar dat lever je weer in op meer comfort warm water.
Als de ketel en de radiatoren fatsoenlijk ingeregeld wordt dan zul je wel gaan besparen.
Veel ketels worden opgehangen met de standaard fabrieksinstellingen, en met alle radiatoren wagenwijd open.
Door de radiatoren waterzijdig in te (laten) regelen, kun je je huis gelijkmatiger en efficienter verwarmen.

Maar dit kost tijd, en de tijd van de installateur moet betaald worden.
De kiloknaller (en ook vele anderen) kijken hier niet naar.
pi_138162414
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Veel ketels worden opgehangen met de standaard fabrieksinstellingen, en met alle radiatoren wagenwijd open.
Dan zit 't em (de potentiėle winst) dus in de afregeling van het systeem en niet in de ketel. Overigens zou ik geoon kijken wat de opgegeven rendementen (op LHV resp. HHV basis) zijn en de ketel met het hoogste rendement kiezen. In mijn geval was dat 6 jaar geleden een Remeha (type nu niet meer courant) en heb daar tot op heden never spijt van gehad.

De onderhoudsmonteur meet rookgaszijdig T, O2, CO en CO2 en komt tot de conclusie dat ie na jaren nog steeds optimaal staat ingesteld
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_138162612
Ook de ketel.
Veel ketels worden afgeleverd met een aanvoertemperatuur van 90 graden, 100% vermogen, en de CV-pomp op 3.
Dan heb je zo`n mooie stoomboot als rookgasafvoer, met een veel te hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
De kamerthermostaat kan ook niet alles regelen, dat houdt een keer op.
Qua verwarmingscapaciteit zijn de meeste ketels overgedimensioneerd voor de meeste goed tot redelijk geisoleerde huizen.
pi_138163567
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:02 schreef bluemoon23 het volgende:
Ook de ketel.
Veel ketels worden afgeleverd met een aanvoertemperatuur van 90 graden, 100% vermogen, en de CV-pomp op 3.
Dan heb je zo`n mooie stoomboot als rookgasafvoer, met een veel te hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
Qua verwarmingscapaciteit zijn de meeste ketels overgedimensioneerd voor de meeste goed tot redelijk geisoleerde huizen.
Je zou je ook eens kunnen inlezen of in ieder geval iets kunnen vragen i.p.v. ongefundeerd zomaar iets beweren.

Beide genoemde ketels door ts zijn standaard fabriek af begrensd op 75 graden aanvoertemperatuur, deze waarde kan verlaagd of verhoogd worden.

De pomp van de vaillant staat ingesteld op auto en stelt zichzelf zodoende in op de installatie, indien men dit niet wilt kan men de pomp instellen op vijf verschillende standen variėrend tussen 53% en 100%.

De remeha is standaard ingesteld op lage stand en kan eventueel ingesteld worden op hoge stand.

De tijd dat ketels zoals jij beweert afgeleverd werden ligt alweer vele vele jaren achter ons.

Ps zijn huis is alweer minimaal 20 jaar oud.
pi_138164232
Voel je je aangesproken of heb ik je beledigd in je vakgebied ?
Ik had het ook niet specifiek over de genoemde types van TS, dat beweer ik ook nergens.
Volgens mij is het echt nog niet "vele jaren geleden dat ketels zo werden afgeleverd"
Complete vinexwijken zijn volgestampt met Intergasketels zonder modulerende pomp (die dan gewoon op standje 3 staat), met gewoon de fabrieksinstellingen erin.
pi_138164616
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik had het ook niet specifiek over de genoemde types van TS, dat beweer ik ook nergens.
Volgens mij is het echt nog niet "vele jaren geleden dat ketels zo werden afgeleverd"
Complete vinexwijken zijn volgestampt met Intergasketels zonder modulerende pomp (die dan gewoon op standje 3 staat), met gewoon de fabrieksinstellingen erin.
Mijn ervaring is dat de erkende CV-installateur de ketel zo instelt/rendement molt, domweg omdat anders de warmte afgifte te laag is. Weet ie veel dat de aanvoer bovenaan en de retour onder aan de radiatoren moet zitten.......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:06:25 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138164887
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Als de ketel en de radiatoren fatsoenlijk ingeregeld wordt dan zul je wel gaan besparen.
Door de radiatoren waterzijdig in te (laten) regelen, kun je je huis gelijkmatiger en efficienter verwarmen.

Maar dit kost tijd, en de tijd van de installateur moet betaald worden.
De kiloknaller (en ook vele anderen) kijken hier niet naar.
De klant wil hier niet voor betalen, die zit liever voor een dubbeltje op de eerste rang.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:09:00 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138165024
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:02 schreef bluemoon23 het volgende:
Ook de ketel.
? Leg uit.

Het is natuurlijk niet alleen het cv vermogen, waar een ketel op geselecteerd word...
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:11:43 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138165161
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat de erkende CV-installateur de ketel zo instelt/rendement molt, domweg omdat anders de warmte afgifte te laag is. Weet ie veel dat de aanvoer bovenaan en de retour onder aan de radiatoren moet zitten.......
Hoe lang is dat geleden, dat dat bij jou gebeurt is? Enige nuance is hier wel op zijn plaats, denk ik zo. ;)
pi_138165915
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:11 schreef cvboer het volgende:
Hoe lang is dat geleden, dat dat bij jou gebeurt is? Enige nuance is hier wel op zijn plaats, denk ik zo. ;)
Ik heb inmiddels een CV-installateur die snapt dat hoe lager het O2 % (maar wel > 0!!) hoe beter het ketelrendement. Uiteraard wel het CO in het ppm gebied. Dus da's mijn vast man geworden!
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:51:08 #15
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138167201
Ik heb ook een monteur over de vloer gehad die heel erg overtuigd is dat iedereen het zo snel mogelijk warm wil hebben en dus ketels aflevert op 100% vermogen met 90 graden max. Ik heb hem gewoon zn verhaal af laten maken maar na het onderhoud wel even de instellingen gecontroleerd.

Ook dat eeuwige verhaal dat CW3 te kort is.... Mn ligbad is evengoed vlot genoeg vol. Ja, als je tijdens het bad vullen emmers warm water wilt tappen zal het wel een probleem zijn, maar is dat nodig?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:52:03 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138167245
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels een CV-installateur die snapt dat hoe lager het O2 % (maar wel > 0!!) hoe beter het ketelrendement. Uiteraard wel het CO in het ppm gebied. Dus da's mijn vast man geworden!
Hopelijk snapt hij ook dat je een ketel afstelt op de wijze zoals de fabrikant het aangeeft. Een Remeha Quinta heeft een O2 van3,9%, daar stel je hem op af, niet op een andere waarde.

Laatst nog een Remeha Avanta afgesteld, keurig zoals Remeha het voorschrijft. Veel schoner gaat je verbranding echt niet worden...

[ Bericht 19% gewijzigd door cvboer op 25-03-2014 20:12:27 ]
pi_138170184
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:11 schreef cvboer het volgende:
Wat maakt het uit hoe lang het geleden is bij Blomke ?
Is het pas sinds kort opgenomen in de opleiding/bijscholing ofzo ?
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:09 schreef cvboer het volgende:
? Leg uit.
Het is natuurlijk niet alleen het cv vermogen, waar een ketel op geselecteerd word...
Plaatje moet jij vast ook wel kennen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 21:10:43 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138171006
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:54 schreef bluemoon23 het volgende:

Wat maakt het uit hoe lang het geleden is bij Blomke ?
Is het pas sinds kort opgenomen in de opleiding/bijscholing ofzo ?
Dat de aanvoer boven in de radiator moet weet ik al een jaartje of 20

quote:
Plaatje moet jij vast ook wel kennen.
[ link | afbeelding ]
Plaatje ken ik zeker. Alleen vertel jij het verkeerd
quote:
hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
Zoals jij het zegt ben je een hoge retourtemperatuur nodig om een hoog rendement te verkrijgen. Het is juist andersom, hoe lager de rookgastemperatuur, des te hoger het rendement. Als je kijkt naar mijn foto, daar heeft de rookgas (Tr) een temperatuur van 32,8 graden, het rendement (η) is hier 110.6%
pi_138178409
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Door jou.....absoluut niet, daar moet je toch op zijn minst cvboer voor heten.
quote:
Wel over veel ketels, en dat leest toch echt anders dan enkele.
quote:
De standaard instelling van genoemde intergas is 80 graden en inderdaad stand 3 voor de pomp, als je echter slim genoeg bent om behalve het toestel op te hangen en werkend te krijgen ook jog even de tijd neemt om het hoofdstuk inbedrijfstelling te lezen, dan lees je vanzelf welke voorwaarden aanwezig moeten zijn om eventueel de pomp lager in te stellen of de maximum aanvoertemperatuur te verlagen.

Bij nieuwbouw moeten installaties bovendien al weer geruime tijd ingeregeld afgeleverd worden, wat dat betreft hebben die mensen eerder een betere dan slechtere installatie.

Het meest domme is nog wel dat er veel mensen zijn die denken het zelf wel effe te kunnen doen.
pi_138179043
Ik kan het toch niet laten om niet in te haken hier, nieuwbouw die zullen niet over een nieuwe cv ketel hoeven na te denken de eerst jaren
Tevens zijn veel huizen helemaal niet berekend op moduleren,en zouden dus inplaats van witte radiatoren rode hebben en dan bedoel ik specifiek de voorloop temp zonder die max temp krijgen die het niet warm als het echt heel erg koud is, wat gelukkig dit jaar schijnt uit te blijven.
Een ketel is snel verkocht zonder te kijken wat hangt er voor vermogen aan de muren.
pi_138179373
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 19:51 schreef BartNH het volgende:
Ik heb ook een monteur over de vloer gehad die heel erg overtuigd is dat iedereen het zo snel mogelijk warm wil hebben en dus ketels aflevert op 100% vermogen met 90 graden max. Ik heb hem gewoon zn verhaal af laten maken maar na het onderhoud wel even de instellingen gecontroleerd.

Ook dat eeuwige verhaal dat CW3 te kort is.... Mn ligbad is evengoed vlot genoeg vol. Ja, als je tijdens het bad vullen emmers warm water wilt tappen zal het wel een probleem zijn, maar is dat nodig?
In het huurhuis waar ik eerst woonde kwam ook iederjaar zo een snotjong die meende de instellingen te veranderen, en ieder volgend jaar vroeg hij zich af hoe kan dat toch.
  woensdag 26 maart 2014 @ 00:05:12 #22
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138179718
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 23:28 schreef klipper het volgende:
Het meest domme is nog wel dat er veel mensen zijn die denken het zelf wel effe te kunnen doen.
Daar ben ik er een van maar dat heeft me dus wel heel veel besparing opgeleverd.

Op tweakers loopt een draad over het tweaken van ketels en daar is heel veel info uit te halen. Kost wel een paar avonden lezen maar dan heb je ook wat.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138187208
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:10 schreef cvboer het volgende:
Zoals jij het zegt ben je een hoge retourtemperatuur nodig om een hoog rendement te verkrijgen.
Nee kijk nog maar eens goed in die post, ik zeg dat er een te hoge retourtemperatur is om in HR gebied te komen.
pi_138214595
Sorry dat ik deze topic een beetje ga kapen maar hier is mijn situatie en vraag...

Ik woon in spanje in een duplex met 2 badkamers (een douche en de andere een bad) woon hier met mijn vrouw, 2 kleine kinderen en mijn ouders die op de kinderen passen. We hebben denk ik een CW5 of cw6 nodig.

De huis is 5 jaar oud maar met een vage Italiaanse cv installatie die erg slecht is. Slechte verbranding en er komt koolstofdioxide vrij volgens de gas onderhoud controleur (in de luchtafvoer) . Die raad mij om de ketel te vervangen.

Alleen omdat ik door de bomen de bos niet meer zie welk merk raden jullie mij aan. Rehema is niet verkrijgbaar hier. De monteur zei dat bosch goed is. Wat hier verkrijgbaar is Valliant, Junkers, saunier Duval, Bosch. De Spaanse forums zijn niet echt duidelijk welke nou de beste is en op de Nederlandse forums lees ik steeds dat Valliant niet meer zo degelijk is als vroeger.
pi_138215213
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 00:23 schreef Oneu het volgende:
Sorry dat ik deze topic een beetje ga kapen maar hier is mijn situatie en vraag...

Ik woon in spanje in een duplex met 2 badkamers (een douche en de andere een bad) woon hier met mijn vrouw, 2 kleine kinderen en mijn ouders die op de kinderen passen. We hebben denk ik een CW5 of cw6 nodig.

De huis is 5 jaar oud maar met een vage Italiaanse cv installatie die erg slecht is. Slechte verbranding en er komt koolstofdioxide vrij volgens de gas onderhoud controleur (in de luchtafvoer) . Die raad mij om de ketel te vervangen.

Alleen omdat ik door de bomen de bos niet meer zie welk merk raden jullie mij aan. Rehema is niet verkrijgbaar hier. De monteur zei dat bosch goed is. Wat hier verkrijgbaar is Valliant, Junkers, saunier Duval, Bosch. De Spaanse forums zijn niet echt duidelijk welke nou de beste is en op de Nederlandse forums lees ik steeds dat Valliant niet meer zo degelijk is als vroeger.
Als ik alleen tussen die merken kon kiezen, koos ik voor de Bosch, en neem dan ook maar geen merk wat afwijkt in dat land want dan vind je ook moeilijk een monteur die er iets vanaf weet denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')