De nefit 21 heeft geen echte boiler, wat dat betreft loopt het toestel niet voor op de vaillant of de remeha.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:43 schreef Glad_Janus het volgende:
Let ook op dat je nu een ketel met boiler hebt, de twee genoemde ketels zijn allebei zonder. Dit betekent dat je wat langer moet wachten op je warme water (maar wel een grotere straal hebt).
Als je op twee punten tegelijkertijd warm water wil pakken voldoen ze beide niet. Met een cw5 zal het misschien lukken, maar dat is geen zekerheid. Wil je dit wel kunnen moet je een toestel met boiler nemen, bijvoorbeeld de Nefit topline aquapower.
Als de ketel en de radiatoren fatsoenlijk ingeregeld wordt dan zul je wel gaan besparen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:48 schreef klipper het volgende:
Energiebesparing zal niet of nauwelijks gebeuren, je vervangt een hr ketel door een......hr ketel, zal hooguit 3% zijn, maar dat lever je weer in op meer comfort warm water.
Dan zit 't em (de potentiėle winst) dus in de afregeling van het systeem en niet in de ketel. Overigens zou ik geoon kijken wat de opgegeven rendementen (op LHV resp. HHV basis) zijn en de ketel met het hoogste rendement kiezen. In mijn geval was dat 6 jaar geleden een Remeha (type nu niet meer courant) en heb daar tot op heden never spijt van gehad.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Veel ketels worden opgehangen met de standaard fabrieksinstellingen, en met alle radiatoren wagenwijd open.
Je zou je ook eens kunnen inlezen of in ieder geval iets kunnen vragen i.p.v. ongefundeerd zomaar iets beweren.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:02 schreef bluemoon23 het volgende:
Ook de ketel.
Veel ketels worden afgeleverd met een aanvoertemperatuur van 90 graden, 100% vermogen, en de CV-pomp op 3.
Dan heb je zo`n mooie stoomboot als rookgasafvoer, met een veel te hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
De kamerthermostaat kan ook niet alles regelen, dat houdt een keer op.
Qua verwarmingscapaciteit zijn de meeste ketels overgedimensioneerd voor de meeste goed tot redelijk geisoleerde huizen.
Mijn ervaring is dat de erkende CV-installateur de ketel zo instelt/rendement molt, domweg omdat anders de warmte afgifte te laag is. Weet ie veel dat de aanvoer bovenaan en de retour onder aan de radiatoren moet zitten.......quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Voel je je aangesproken of heb ik je beledigd in je vakgebied ?
Ik had het ook niet specifiek over de genoemde types van TS, dat beweer ik ook nergens.
Volgens mij is het echt nog niet "vele jaren geleden dat ketels zo werden afgeleverd"
Complete vinexwijken zijn volgestampt met Intergasketels zonder modulerende pomp (die dan gewoon op standje 3 staat), met gewoon de fabrieksinstellingen erin.
De klant wil hier niet voor betalen, die zit liever voor een dubbeltje op de eerste rang.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Als de ketel en de radiatoren fatsoenlijk ingeregeld wordt dan zul je wel gaan besparen.
Veel ketels worden opgehangen met de standaard fabrieksinstellingen, en met alle radiatoren wagenwijd open.
Door de radiatoren waterzijdig in te (laten) regelen, kun je je huis gelijkmatiger en efficienter verwarmen.
Maar dit kost tijd, en de tijd van de installateur moet betaald worden.
De kiloknaller (en ook vele anderen) kijken hier niet naar.
? Leg uit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:02 schreef bluemoon23 het volgende:
Ook de ketel.
Veel ketels worden afgeleverd met een aanvoertemperatuur van 90 graden, 100% vermogen, en de CV-pomp op 3.
Dan heb je zo`n mooie stoomboot als rookgasafvoer, met een veel te hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
De kamerthermostaat kan ook niet alles regelen, dat houdt een keer op.
Qua verwarmingscapaciteit zijn de meeste ketels overgedimensioneerd voor de meeste goed tot redelijk geisoleerde huizen.
Hoe lang is dat geleden, dat dat bij jou gebeurt is? Enige nuance is hier wel op zijn plaats, denk ik zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de erkende CV-installateur de ketel zo instelt/rendement molt, domweg omdat anders de warmte afgifte te laag is. Weet ie veel dat de aanvoer bovenaan en de retour onder aan de radiatoren moet zitten.......
Ik heb inmiddels een CV-installateur die snapt dat hoe lager het O2 % (maar wel > 0!!) hoe beter het ketelrendement. Uiteraard wel het CO in het ppm gebied. Dus da's mijn vast man geworden!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:11 schreef cvboer het volgende:
Hoe lang is dat geleden, dat dat bij jou gebeurt is? Enige nuance is hier wel op zijn plaats, denk ik zo.
Hopelijk snapt hij ook dat je een ketel afstelt op de wijze zoals de fabrikant het aangeeft. Een Remeha Quinta heeft een O2 van3,9%, daar stel je hem op af, niet op een andere waarde.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels een CV-installateur die snapt dat hoe lager het O2 % (maar wel > 0!!) hoe beter het ketelrendement. Uiteraard wel het CO in het ppm gebied. Dus da's mijn vast man geworden!
Wat maakt het uit hoe lang het geleden is bij Blomke ?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:11 schreef cvboer het volgende:
Hoe lang is dat geleden, dat dat bij jou gebeurt is? Enige nuance is hier wel op zijn plaats, denk ik zo.
Plaatje moet jij vast ook wel kennen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:09 schreef cvboer het volgende:
? Leg uit.
Het is natuurlijk niet alleen het cv vermogen, waar een ketel op geselecteerd word...
Dat de aanvoer boven in de radiator moet weet ik al een jaartje of 20quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:54 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat maakt het uit hoe lang het geleden is bij Blomke ?
Is het pas sinds kort opgenomen in de opleiding/bijscholing ofzo ?
Plaatje ken ik zeker. Alleen vertel jij het verkeerdquote:
Zoals jij het zegt ben je een hoge retourtemperatuur nodig om een hoog rendement te verkrijgen. Het is juist andersom, hoe lager de rookgastemperatuur, des te hoger het rendement. Als je kijkt naar mijn foto, daar heeft de rookgas (Tr) een temperatuur van 32,8 graden, het rendement (η) is hier 110.6%quote:hoge retourtemperatuur om in het hoogrendement gebied te komen.
Door jou.....absoluut niet, daar moet je toch op zijn minst cvboer voor heten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Voel je je aangesproken of heb ik je beledigd in je vakgebied ?
Wel over veel ketels, en dat leest toch echt anders dan enkele.quote:Ik had het ook niet specifiek over de genoemde types van TS, dat beweer ik ook nergens.
De standaard instelling van genoemde intergas is 80 graden en inderdaad stand 3 voor de pomp, als je echter slim genoeg bent om behalve het toestel op te hangen en werkend te krijgen ook jog even de tijd neemt om het hoofdstuk inbedrijfstelling te lezen, dan lees je vanzelf welke voorwaarden aanwezig moeten zijn om eventueel de pomp lager in te stellen of de maximum aanvoertemperatuur te verlagen.quote:Volgens mij is het echt nog niet "vele jaren geleden dat ketels zo werden afgeleverd"
Complete vinexwijken zijn volgestampt met Intergasketels zonder modulerende pomp (die dan gewoon op standje 3 staat), met gewoon de fabrieksinstellingen erin.
In het huurhuis waar ik eerst woonde kwam ook iederjaar zo een snotjong die meende de instellingen te veranderen, en ieder volgend jaar vroeg hij zich af hoe kan dat toch.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:51 schreef BartNH het volgende:
Ik heb ook een monteur over de vloer gehad die heel erg overtuigd is dat iedereen het zo snel mogelijk warm wil hebben en dus ketels aflevert op 100% vermogen met 90 graden max. Ik heb hem gewoon zn verhaal af laten maken maar na het onderhoud wel even de instellingen gecontroleerd.
Ook dat eeuwige verhaal dat CW3 te kort is.... Mn ligbad is evengoed vlot genoeg vol. Ja, als je tijdens het bad vullen emmers warm water wilt tappen zal het wel een probleem zijn, maar is dat nodig?
Daar ben ik er een van maar dat heeft me dus wel heel veel besparing opgeleverd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:28 schreef klipper het volgende:
Het meest domme is nog wel dat er veel mensen zijn die denken het zelf wel effe te kunnen doen.
Nee kijk nog maar eens goed in die post, ik zeg dat er een te hoge retourtemperatur is om in HR gebied te komen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:10 schreef cvboer het volgende:
Zoals jij het zegt ben je een hoge retourtemperatuur nodig om een hoog rendement te verkrijgen.
Als ik alleen tussen die merken kon kiezen, koos ik voor de Bosch, en neem dan ook maar geen merk wat afwijkt in dat land want dan vind je ook moeilijk een monteur die er iets vanaf weet denk ik.quote:Op donderdag 27 maart 2014 00:23 schreef Oneu het volgende:
Sorry dat ik deze topic een beetje ga kapen maar hier is mijn situatie en vraag...
Ik woon in spanje in een duplex met 2 badkamers (een douche en de andere een bad) woon hier met mijn vrouw, 2 kleine kinderen en mijn ouders die op de kinderen passen. We hebben denk ik een CW5 of cw6 nodig.
De huis is 5 jaar oud maar met een vage Italiaanse cv installatie die erg slecht is. Slechte verbranding en er komt koolstofdioxide vrij volgens de gas onderhoud controleur (in de luchtafvoer) . Die raad mij om de ketel te vervangen.
Alleen omdat ik door de bomen de bos niet meer zie welk merk raden jullie mij aan. Rehema is niet verkrijgbaar hier. De monteur zei dat bosch goed is. Wat hier verkrijgbaar is Valliant, Junkers, saunier Duval, Bosch. De Spaanse forums zijn niet echt duidelijk welke nou de beste is en op de Nederlandse forums lees ik steeds dat Valliant niet meer zo degelijk is als vroeger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |