BEL.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Chanty het volgende:
Ik sluit me aan bij BE, mag best een stagiaire bijEn als ze echt verstorend werkt dan geef ik het wel aan.
Ik twijfel toch weer om wel of niet te bellen. Nog steeds ontzettend benauwd en hartkloppingen en hij is gewoon zo stil. Maar het is vast niks en ik wil ze niet voor niks lastig vallenVooral niet na het lezen van de bedragen die Mignonne gisteren noemde
Eerste zin in mijn concept-geboorteplan is een quote uit een boekje en dat sluit hier wel op aan: "als je het gevoel hebt dat er naar je geluisterd is en dat je gekend bent in de besluitvorming, kan zelfs een bevalling met medische ingrepen positief ervaren worden."quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:17 schreef mignonne het volgende:
[..]hihi, zwangere vrouwen
![]()
Er is ook geen peil op te trekken hoe iemand zn bevalling beleefd heeft, het kan zo enorm per persoon verschillen. Ik heb twee jaar geleden twee kraambedden achter elkaar mogen doen, dan lees je van tevoren de verslagen en alles, bereid je je een beetje voor. De ene dame had een bevalling met toeters en bellen, verplaatst met ambulance met gillende sirenes en gierende banden naar het ziekenhuis, binnengebracht op de operatiekamer en kind er daar met een vacuum alsnog uitgetrokken. Andere dame had een bevalling volgens het boekje, ontsloten in een uurtje of 4 (eerste kind!) half uurtje persen, geen noemenswaardig bloedverlies, goeie start van het kind etcetera.
Ik had ingeschat dat ik bij de dame met het ambulance verhaal wel wat langer de tijd nodig zou hebben voor de kraamvisite om de bevalling nog eens goed na te spreken, met extra aandacht voor haar well-being etcetera. Maar zij zat in opperste staat van roze wolk in haar kraambed te stralen, ontzettend blij met hoe er gehandeld is en keek uiteindelijk heel tevreden terug. Bij die andere mevrouw hebben we bijna twee uur gezeten en uiteindelijk extra uren kraamzorg geïndiceerd en gekeken of ondersteuning van maatschappelijk werk nog zinvol kon zijn, zij had haar bevalling als zó ontzettend traumatisch ervaren.
Het verschil... de begeleiding. De laatste dame had haar ontsluitingsweeën in haar eentje opgevangen (medische bevalling) en had zich erg alleen gevoeld en aan haar lot overgelaten, ze had het gevoel gehad dat er niet naar haar geluisterd was en dat heeft ze beangstigend gevonden etcetera. De andere dame voelde zich juist gesterkt doordat er adequaat was ingegrepen.
Ben met je eens dat als er geen trauma is, dan hoeft er ook niet te worden blijven hangen in een drama-verhaal omdat dat verwacht wordt zeg maar. Maar hoe het uiteindelijk beleefd wordt verschilt zo onwijs en een trauma kun je echt oplopen van een bevalling, en als ik heel eerlijk ben dan is denk ik het gevoel alleen te zijn of er alleen voor te staan een van de grootste boosdoeners daarin.
Je maakt me bangquote:
Ik mag uit de lijstquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:31 schreef Dot. het volgende:
Nog aanpassingen? Even dikgedrukt graag, ik heb geen quote alert![]()
Chanty, gewoon bellen als je je zorgen maakt
meutjequote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Chanty het volgende:
[..]
Je maakt me bang
Ik kijk het nog even een half uurtje a een uurtje aan. Kan tot 12 uur gewoon de normale lijn bellen. Dat voelt al minder bezwaarlijk dan de spoedlijn bellen. Ga nu maar even kijken of ik wat beweging in het ventje kan krijgen en rustig liggen.
Dit!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:37 schreef mignonne het volgende:
[..]
meutje![]()
ik snap nog steeds niet dat ze dat ding spoedlijn noemen. Dat maakt het echt onnodig hoogdrempelig. Die spoedlijn is gewoon de diensttelefoon die de verloskundige bij zich heeft. Dikke kans dat ze nu een kraamvisite aan het doen is en dan kan ze nu mooi nog even besluiten om bij je langs te komen.
Weet je, mensen bellen die lijn vanuit de supermarkt om te vragen of ze nou wel of geen salami mee mogen nemen want daar hadden ze nou zo'n trek in voor op brood. Dat vind ik nou een vraag die wel kan wachten tot 12 uur tot het telefonisch spreekuur. Voor de rest is gewoon de diensttelefoon, daar is eht ding voor.
En als tip, je kindje slaapt in cycli van ongeveer 30 tot 45 minuten nu. Drink een glaasje appelsap of iets anders met suiker, ga op bed liggen, doe je ogen dicht, handen op je buik en concentreer je even op je buik en je baby en niets anders.
+1quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:43 schreef Bolletje... het volgende:
Bellen hoor Chanty! Mijn gyn zegt expliciet iedere afspraak," liever te vaak bellen dan te weinig!"
En niet iedere goede cardioloog heeft een hartkwaalquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:59 schreef Stormqueen het volgende:
Ik ben nog geen man tegengekomen als het om zwangerschapsgerelateerde zaken gaat, maar het lijkt me zo gek omdat zij nooit zullen weten hoe het voelt
Then again zijn volgens mij alle verloskundigen die ik tot dusver heb gezien bij onze praktijk + de gyn en haar stagiair die ik toen rondom de MA heb gesproken nog kinderloos, dus eigenlijk gaat die vlieger ook niet op
Ik zou heel graag willen dat dat bij mij ook het geval zal zijn, maar ik durf er niet op te hopen. Bang om te hoge verwachtingen te hebben van deze bevalling en van mezelf om het per se een goede ervaring te laten zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:02 schreef mignonne het volgende:
Ohja Kursor, dat wilde ik nog tegen je zeggen. Ik heb ook meermaals gezien hoe een 'betere' tweede bevalling echt heel veel goed kan maken voor een slecht ervaren eerste bevalling. Ik gun het je zo ontzettend dat je nu een positieve ervaring hebt. Ik ben blij voor je dat je weet waar je knelpunten liggen en dat je daar al een goed plan voor hebt qua begeleiding. Dat zal vast schelen.
Ik gun het je van harte.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:07 schreef Kursor het volgende:
[..]
Ik zou heel graag willen dat dat bij mij ook het geval zal zijn, maar ik durf er niet op te hopen. Bang om te hoge verwachtingen te hebben van deze bevalling en van mezelf om het per se een goede ervaring te laten zijn.
Ja, dat lijkt me wel heel gek ja. Maar is dat niet sowieso iets wat je moet leren als je in een hulpverlenend beroep zit? Afstand nemen van je eigen ervaringen?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:05 schreef mignonne het volgende:
[..]
En niet iedere goede cardioloog heeft een hartkwaal
Flauw![]()
Het is denk ik ook een beetje het sociaal emotionele aspect. Een kind baren kan zo'n ontzettend empowerende ervaring zijn, dat je achteraf bij jezelf denkt OMG! dat heb ík gewoon gedaan. En dat gevoel, dat zal een man inderdaad niet ervaren.
Maar het hebben van een kind kan ook een valkuil zijn. Je kunt ook teveel spiegelen aan je eigen ervaringen. Zo heb ik ook een gyn horen zeggen dat ze die hele toestand met vriendelijke keizersnede maar onzin vond, zij had toch ook geen trauma overgehouden aan haar keizersnede? Kom nou. Tsja. Of een verloskundige die bekkeninstabiliteit maar een nieuwe tijdskwaaltje vindt, want zij heeft er nooit wat van gemerkt bij haar kinderen.
Mijn eerste bevalling die ik daadwerkelijk zelf begeleid heb en baby heb aangepakt etcetera was op de verloskamer waar ik zelf bevallen ben. Mooi symbolisch cirkeltje maar toch ook heb ik wel echt heel erg bewust afstand moeten nemen van "mezelf" op dat moment. Want nu lag er iemand anders in dat bed waar ik twee jaar eerder lag.
Ja dat moet je zeker leren!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:11 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me wel heel gek ja. Maar is dat niet sowieso iets wat je moet leren als je in een hulpverlenend beroep zit? Afstand nemen van je eigen ervaringen?
Ik vind het ergens wel leuk, zo'n praktijk vol jonge meiden. Ik maak me in elk geval geen zorgen over kunde of onkunde, het enige wat ze misschien wat minder hebben is jaaaaaren ervaring, maar goed, we moeten allemaal ergens beginnen toch?
Oh joh, dan doe je 't toch laterquote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:31 schreef BlueEyes het volgende:
Huuuh...
Stond net een dame op mijn voicemail voor het maken van een afspraak voor intake kraamzorg.
Ik ben daar nog heel niet aan toe!
En ben morgen pas 26 weken zwanger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |