Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.quote:11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Hey, volgens Ouder1 is dat tegenwoordig een vereiste als je beiden werkt en 1 van de 2 op onregelmatige tijden werkt. Dan moeten er gewoon 2 auto`s zijn. True story.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:55 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nu heeft de gemiddelde bijstander spontaan ineens 2 auto's volgens jou?
Amsterdam-Apeldoorn is weer prima te doen met de trein, De Valk-Apeldoorn is daarentegen drama met het OV, terwijl het met de auto ruim een kwartier is. Maar dan zit je ook buiten de Randstad.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Het wordt alleen rottiger als je in Amsterdam woont en een baan in Apeldoorn kunt krijgen. Keuzes, keuzes, keuzes... Overigens is de concurrentie in mijn vak in de Randstad veel groter dan in het oosten of noorden van het land. Komt ook omdat veel Randstedelingen niet buiten hun stadsgrenzen wensen te zoeken.
En daarom heeft iedereen in de bijstand twee auto's?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hey, volgens Ouder1 is dat tegenwoordig een vereiste als je beiden werkt en 1 van de 2 op onregelmatige tijden werkt. Dan moeten er gewoon 2 auto`s zijn. True story.
Ik denk dat ik maar van die brug spring, hoe heb ik dit ooit vol kunnen houden![]()
En verhuizen kan natuurlijk ook niet als je beiden een baan hebt gevonden. Stel je voor dat je weggaat uit je stadje of dorpjequote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hey, volgens Ouder1 is dat tegenwoordig een vereiste als je beiden werkt en 1 van de 2 op onregelmatige tijden werkt. Dan moeten er gewoon 2 auto`s zijn. True story.
Ik denk dat ik maar van die brug spring, hoe heb ik dit ooit vol kunnen houden![]()
van station naar station. Alleen de meeste bedrijven zitten niet naast een station.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Amsterdam-Apeldoorn is weer prima te doen met de trein, De Valk-Apeldoorn is daarentegen drama met het OV, terwijl het met de auto ruim een kwartier is. Maar dan zit je ook buiten de Randstad.
Die verhuiskosten vergoed jij ?? En ja met kinderen gaat dat moeilijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En verhuizen kan natuurlijk ook niet als je beiden een baan hebt gevonden. Stel je voor dat je weggaat uit je stadje of dorpje
Ik ben niet diegene die daarvoor pleit he? Ik ben ook niet diegene die een auto aanhoudt met alle kosten van dien omdat er ooit een keer een baan kan komen waarbij je die auto nodig hebt .quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:59 schreef snakelady het volgende:
[..]
En daarom heeft iedereen in de bijstand twee auto's?
Logisch....
Gek genoeg hebben ze bij veel stations ook weer bussen staan waar je in kunt stappen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
van station naar station. Alleen de meeste bedrijven zitten niet naast een station.
Ja en gek genoeg moet je ook weleens een half uur wachten of lopen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:02 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Gek genoeg hebben ze bij veel stations ook weer bussen staan waar je in kunt stappen.
Wij wonen in Amersfoort en mijn man werkt in Zoetermeer, maar het is niet alsof hij met de trein meer tijd kwijt is dan met de auto.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
van station naar station. Alleen de meeste bedrijven zitten niet naast een station.
Ik heb zelf in Gouda gewerkt vanaf Ridderkerk en ik was sneller in Amsterdam.
EEN BUS? OMG SUCH EASE.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:02 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Gek genoeg hebben ze bij veel stations ook weer bussen staan waar je in kunt stappen.
OV is vaak duurder. En het gaat niet om het KOPEN van een auto, maar ze hebben al vaak een auto.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:02 schreef Mystikvm het volgende:
De discussie verzandt.
Kan iemand mij een goede reden geven om een auto te moeten willen als je in de bijstand zit?
Dat het OV niet overal komt, OK. Maar haalt het OV minder dan 90% dekking? Of zit een ontzettend groot deel van de bedrijven niet op loopafstand van het OV?
reistijd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij wonen in Amersfoort en mijn man werkt in Zoetermeer, maar het is niet alsof hij met de trein meer tijd kwijt is dan met de auto.
Ook niet als je het fietsen naar het station meerekent, en dan wonen we ook nog eens vlakbij de oprit van de snelweg, de juiste snelweg, dus niet eerst heel Amersfoort hoeven omcirkelen.
Qua rijstijd is het lood om oud ijzer.
Mijn tweede vraag was beter. Zitten bedrijven massaal op plekken waar geen OV komt? En reiskostenvergoeding krijgen vrijwilligers vaak nog. 18 cent per afgelegde kilometer, na aftrek belasting. Een regeling die veel bedrijven hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
OV is vaak duurder. En het gaat niet om het KOPEN van een auto, maar ze hebben al vaak een auto.
En OV is minder dan 90% dekkend ja.
Een kleine auto kost al snel 100 euro in de maand aan verzekering, MRB, brandstof afschrijving en onderhoud. Dat is 1200 euro in het jaar. De kans op een baan blijft nagenoeg hetzelfde en met het OV reizen is niet duurder als je in je eentje reist dan met een eigen auto (als je álles meetelt) .quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die verhuiskosten vergoed jij ?? En ja met kinderen gaat dat moeilijk.
Mar waarom moeten die mensen een auto verkopen als ze in de bijstand zitten en met het veel duurdere OV reizen ? Een kleine auto kost niets in onderhoud en de kans op een baan is veel groter.
Wat een ramp.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en gek genoeg moet je ook weleens een half uur wachten of lopen.
Veel bedrijventerreinen zijn moeilijk bereikbaar. Denk aan Moerdijk, Maasvlakte bv. In de Randstad.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Mijn tweede vraag was beter. Zitten bedrijven massaal op plekken waar geen OV komt? En reiskostenvergoeding krijgen vrijwilligers vaak nog. 18 cent per afgelegde kilometer, na aftrek belasting. Een regeling die veel bedrijven hebben.
Heb je zelf al eens gekeken hoe dat zit voor je begint te roepen dat het niet bestaat?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie graag 10 advertenties op monsterboard waarbij er een harde eis is dat degene zelf een auto heeft. En nee, dan natuurlijk niet als pakjesbezorger van de wehkampgewoon normale banen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |