abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2014 @ 21:20:48 #1
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_138133288
Ik heb voor onze zoldervliering een bouwpakkettrap in elkaar gezet. Resultaat is wat we hadden gehoopt, alleen moet'ie nog even worden bevestigd.

We willen de trap niet vastschroeven o.i.d. omdat we deze incidenteel nog willen kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld voor als er een enkele keer per jaar een aanhanger in de garage moet staan of als er grote dingen naar boven moeten die door de trap niet door het trapgat passen.

Nu vraag ik me even af hoe ik de trap zo simpel en veilig mogelijk kan vastzetten. Het voornaamste dat we moeten voorkomen is dat de trap onderuit gaat schuiven.

Hier een paar foto's zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet:

Ik heb een paar ideeën:

- De trap fixeren op de vloer door hier iets van een hoekanker/balkdrager op vast te schroeven. Voorkeur gaat uit naar iets waar de trap in vast staat zonder te hoeven schroeven. Moeite is dat de dikte van de trapbomen 26mm is en balkdragers/raveeldragers niet in die maat te krijgen zijn.
Hetzelfde zou ook met een balkje o.i.d. kunnen maar ik wil liever niets aan de voorkant op de vloer hebben i.v.m. struikelacties enz.

- De trap aan de bovenkant "ophangen". Met iets van een bedhaak o.i.d.

- Onderuit schuiven voorkomen door bovenaan deurhaken te gebruiken.

Zouden deurhaken voldoende zijn?

Of weet iemand misschien een andere oplossing?
  maandag 24 maart 2014 @ 21:28:12 #2
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138133741
Bedhaak boven is lastig bevestigen als je zelf op de grond staat. Bovendien zie je slecht of ie geoed vast zit,

waarom niet wat grotere ogen op de verdieping en daar haken in laten vallen die op de trap zitten. Vaak gezien vroeger.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  maandag 24 maart 2014 @ 21:35:26 #3
422610 Barrah
pi_138134255
Ik heb ook zulk soort haken in mijn hoofd, maar vind ze maar eens zonder te weten hoe ze heten...

Deurhaken komen nog redelijk in de buurt, behalve dat het haakgedeelte daarbij aan een oogje hangt en het dus minder stijf is allemaal. Ben benieuwd of dit desondanks kan.

Of dat iemand de gouden tip heeft voor de juiste haak :-)
pi_138134855
Schuttingdeur scharnieren, vlak monteren. Schuif je de trap erin vast.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 24 maart 2014 @ 21:44:20 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_138134888
Fixatie onder is van minder belang dan boven. Je wil niet dat de trap kan verschuiven of naar je toe kan klappen, op het moment dat je erop klimt.

Kun je de trap aan de bovenzijde niet scharnierend maken en met een touw en katrol aan de onderzijde omhoog hijsen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 24 maart 2014 @ 21:51:51 #6
422610 Barrah
pi_138135285
@Gieliovd: Heb ik ook even bijgestaan in de bouwmarkt vanavond. Het is alleen onzin om van die enorme hengen te gebruiken. Helaas hadden ze niet iets korters.

@goed_volk: Dank voor de bevestiging dat ik het vooral boven moet zoeken. Heb ooit te maken gehad met een verwijderbare steektrap die alleen onder geborgd stond, maar die was veel luier. Dan speelt dat een stuk minder dan bij een trap van 55 graden (ook al zal het ook hierbij wel meevallen, je wilt liever geen risico's nemen als je met dozen e.d. op en neer gaan lopen).

Trap omhoog laten scharnieren zal niet gaan. De trap zou dan 'door' de achterliggende wand gaan.
  maandag 24 maart 2014 @ 21:58:50 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_138135764
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 21:51 schreef Barrah het volgende:
Trap omhoog laten scharnieren zal niet gaan. De trap zou dan 'door' de achterliggende wand gaan.
Zou je de trap omhoog kunnen schuiven? Als een soort van vlizo trap zeg maar, maar dan meer verticaal?
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
  maandag 24 maart 2014 @ 22:02:01 #8
422610 Barrah
pi_138135989
We hebben bewust voor een vaste trap gekozen, omdat we geen vlizotrap wilden. Bovenaan de trap komt wel een luik om de vliering af te kunnen sluiten, maar je hoeft dan niet steeds te klooien met een trap voor je naar boven kunt. Het verwijderen van de trap zal echt hooguit 1 à 2 keer per jaar nodig zijn.

Als de trap eruit moet, kunnen we hem inderdaad omhoog zetten. Of weghalen en ergens neerleggen. Maar de vraag blijft dan hoe de trap vast moet zitten als hij wel op zijn plek staat ;-)
pi_138136383
Ik weet even de nederlandse term niet, maar je zou boven een 'french cleat' kunnen maken om hem aan op te hangen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_138136922
Een plaat multiplex met een paar klossen erop geschroefd op de vloer leggen, dan schuift hij ook niet meer weg.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_138137021
ik zou hem aan de bovenkant vast zetten.. met iets wat nog relatief makkelijk los te maken is, een trap heeft nl toch wel de neiging om te werken als je er op loopt ;) onder zal die zich dan door het gewicht eerder zelfstandig klemmen dan boven :?
pi_138149182
Gaten boren in de trapbomen bovenin. Tussen de bomen bovenin een balkje schroeven (om te zorgen dat je genoeg randafstand in de bomen hebt voor de gaten. en op dat balkje per boom een zware poortschuif monteren?

Dus dat de pennen in de gaten van de bomen vallen in plaats van die beugeltjes op de foto? Slotje er op zodat je zeker weet dat de trap nooit ongewenst los komt.

Onderin in het vlak waar de bomen op de vloer rusten twee gaten maken welke over twee doken in de vloer vallen?
  dinsdag 25 maart 2014 @ 11:16:40 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_138149810
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 22:07 schreef Leipo666 het volgende:
Ik weet even de nederlandse term niet, maar je zou boven een 'french cleat' kunnen maken om hem aan op te hangen
Een haaklat ;)
Ook een optie idd.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 13:23:03 #14
422610 Barrah
pi_138153337
Die haaklat is ook een optie. Dit zou je ook op de grond kunnen doen, tussen de trapbomen.

De schuif zou ook kunnen, alleen is de trap niet geborgd als je na het losmaken weer naar beneden moet. En het gat dat ik moet maken kan nog steeds uitscheuren of uitslijten.

Als de algemene opvatting is "boven vastmaken", voel ik zelf het meest voor een stel zware bedhaken/ledikanthaken. Dan kan de trap alleen van zijn plek komen als deze rechtop wordt getild.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 13:54:54 #15
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138154325
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 13:23 schreef Barrah het volgende: zware bedhaken/ledikanthaken.
Ik zou daar weinig vetrouwen in hebben, je staat dan met een zware trap te balaceren om aan twee kanten gelijk in te haken, op de grond valt dat al niet mee en nu werk je dus op meer dan een meter boven je rijkweidte. De bende kan zo maar iets verbuigen en dan past het helemaal slecht. daarnaast kan je dus niet overduidelijk zien of het er in zit of er net naast.

De oplossing van Deshain zou ik meer vertrouwen in hebben. Alleen bij loshalen en vastmaken moet er iemand bij zijn om de trap op de plek te houden.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')