Ik ben juist het tegenovergestelde van TS en alle uitstellers. Ik plan juist zo ongeveer alles in.

Ook niet altijd goed, maar het helpt me gewoon. Ik vind het ook fijn om een houvast te hebben, en vind het juist niet fijn om alles te verslonzen en aan nutteloze dingen tijd te verspillen. Ik houd van routine, structuur en schema’s. Ik vind het ook zelfs leuk om te plannen. Sterker nog: zou ik een middagje niks inplannen, ik zou me nooit vervelen door mijn vele (tijdrovende) interesses.
Het is zelfs zo erg met me dat ik nú al weet wat ik allemaal elke avond de komende week (ma t/m zo) ga doen, waar ik dat ga doen en hoe laat ik dat ga doen.

En het is niet zo dat ik een overvolle agenda heb met alleen maar afspraken, het zijn ook deels hobby's die tijdgebonden zijn en deels hobby's omdat ik dat zelf zo wil doen.

Oke, ik heb een megavast ritme omdat ik een vaste baan met regelmatige werktijden heb. En oke, ik woon alleen (heb niet eens huisdieren) zodat ik met niemand rekening hoef te houden. En oke, ik ben nog altijd gezond waardoor ik met alles in principe normaal kan functioneren. En oke, ik ben nou eenmaal een controlfreak met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel met een appartement dat nooit een rommeltje is. Maar desondanks al deze punten: ook al heb je dat allemaal niet, het kan toch vanuit je zelf komen, en het sleutelwoord daartoe is: DISCIPLINE. En discipline dat is iets dat je moet ontwikkelen en dat kan jaren duren, dat heb je niet van vandaag of morgen. Maar een “theorie” van Stephen Covey of Randy Pausch kan ook helpen. Maar de theorie en de praktijk kunnen zó erg met elkaar verschillen, en in de praktijk is voor ieder mens discipline de basis van de materie (vind ik dan).
TS, als ik jouw posts lees zou ik eerst beginnen met “voldoende slaap-uren per dag te plannen” (6 tot 8 uur). Klinkt misschien belachelijk, maar kijk hoe laat je elke dag moet opstaan, en zet zo’n 7 uur voor dat tijdstip de wekker (en zet uiteraard ook de wekker op het tijdstip dat je moet opstaan) en als die wekker gaat, met wát je ook bezig bent: ga slapen. Ook al ben je met een deadline voor school of werk bezig. Je lichaam heeft energie nodig, maar op een gegeven moment is die energie op en moet die energie plaatsmaken voor rust. Door de rust kun je dan 7 uur later weer verder met je zaken met betrekking tot belangrijke deadline. Ja, natuurlijk, het klinkt allemaal heel simpel uit mijn oogpunt, maar voor mij is alles heel “gewoon”, dat is het voor de uitstellers uiteraard niet... Dat maakt het wel lastig.
quote:
Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef NieuweNier het volgende:Nu trouwens ook weer. Volgens mijn planning moest ik om 11 uur opstaan. Lekker een dagje uitslapen.
Toen de wekker ging zette ik hem uit en viel ik in slaap. Even later is er geklop op mijn deur. Ik helemaal chaggo zeggen dat hij binnen mag komen. Zit de deur dicht dus moet ik helemaal aankleden.
Blijkt het al half 3 te zijn en wordt ik nu pas wakker

Dit is inderdaad een goed voorbeeld van wat je zou kunnen veranderen over dingen die ik hierboven heb neergezet. Gewoon opstaan als die wekker gaat. Dát is discipline. Vervolgens wakker worden met een douche en een kop koffie... Of was je te laat gaan slapen? Dan ligt het dáár aan.

Zo, en nu ga ik slapen, want de wekker gaat weer om 6.30 uur, en gemiddeld 7 uur slaap per doordeweekse nacht plan ik altijd wel in.