quote:
Op maandag 24 maart 2014 12:07 schreef Tom_Poes het volgende:[..]
Ik zie nu dat ik "De 7 eigenschappen voor succes in je leven" heb. Effectief leiderschap heb ik een hele tijd terug geskimmed, maar toen was ik nog niet gemotiveerd genoeg om het toe te passen, ofzo.
[..]
Ik vind het (nog) te moeilijk (of eng) om echt lange-termijn doelen te maken (ik weet niet echt wat ik wil, en erover nadenken heeft tot nu toe alleen frustratie opgeleverd. Wel ben ik tevreden met wat ik nu doe, en het interesseert me niet echt waar dat eindigt, als ik het maar naar m'n zin heb). Mede door die frustratie in 'wat wil ik nu eigenlijk' (en 'waarom ben ik zo'n slome donder') heb ik "De 7 eigenschappen voor succes in je leven" gekocht, en het lezen van het hoofdstuk over de eerste eigenschap (Wees pro-actief) heeft al voor een kentering in mijn levensaanpak gezorgd. Hopelijk niet tijdelijk, want ik heb wel vaker van die opvlammingen gehad.
Ik ga "Prioriteiten" eens bekijken. Dank voor de tip!
Klopt, volgens mij heb je er een hele serie van. Ook iets als "voor een gelukkig gezinsleven", enz.

Weet niet of "succesvol leven" dezelfde eigenschappen hanteert, maar dit zijn die van effectief leiderschap:
(overwinningen op jezelf, van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid)
1. Ben proactief (Be proactive)
2. Begin met het einde voor ogen (begin with the end in mind)
3. Belangrijke zaken eerst (Put First things first)
(overwinningen met de omgeving, van Onafhankelijkheid naar Wederzijdse afhankelijkheid)
4. Denk win-win (Think win-win)
5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden (Seek first to understand, then to be understood)
6. Synergie (Synergize)
En de belangrijkste:
7. Houd de zaag scherp (Sharpen the saw)
Stephen Covey is vooral op strategisch vlak bezig. Dat "begin with the end in mind" heeft een oefening om je eigen grafredes te schrijven (wat wil je dat je vrouw, je zoon, je beste vriend en je baas over je zeggen). Dat is misschien wat overdreven. Kijk gewoon eens wat je in de komende jaren wil bereiken. De wereld is erg veranderlijk en ook hoe jij in het leven staat.
Ik zie dit "vuurtoren plaatsen" (waar ben je naar op weg) niet als een vast eindpunt, maar ik gebruik het om te kunnen bepalen of een keuze die ik maak (iets wat ik ga doen) me dichter bij de vuurtoren brengt of juist er vanaf. En als ik die keuze goed vind, staat mijn vuurtoren dan misschien ergens anders?
Wil je wat meer praktisch aan de slag, zeg maar op operationeel niveau beginnen, dan kun je ook het boek Getting Things Done (GTD) van David Allen lezen.
Overigens, dit is Stephen Covey (paar jaar geleden helaas overleden nadat ie van z'n fiets viel)
En dit is David Allen
En als ik dan toch filmpjes aan het zoeken ben:
Randy Pausch - Last Lecture
en Time Management
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -