abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138098486
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik ben bang van wel. We hebben hier een mooi maar duur systeem dat naar mijn idee niet houdbaar is. Over tien twintig jaar denk ik dat het een heel stuk versoberd is.
Die versobering is al jaren bezig, vergrijzing is daar ook een aanleiding voor geweest.
pi_138098547
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik reageerde vanuit de huidige situatie. Niet op hoe je het zou willen in NL. 😊

Er zal, bij een gezonde arbeidsmarkt, altijd een groep werkloos zijn. Ik denk dat dat een gegeven is.
Is ook niet erg, zolang die groep maar klein is, goed begeleid of omgeschoold kan worden, genoeg stimulansen krijgt om te ontwikkelen en niet teveel voor granted neemt.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:19:22 #128
236264 crew  capricia
pi_138098815
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Is ook niet erg, zolang die groep maar klein is, goed begeleid of omgeschoold kan worden, genoeg stimulansen krijgt om te ontwikkelen en niet teveel voor granted neemt.
We weten beiden dat in deze groep de niet-kansrijke mensen zitten.
Een gedeelte daarvan gaat gewoon niet aan de bak komen. Of niet verder dan een paar maanden uitzendwerk.
Dat is de 'arbeidsreserve'. En dat is heel gezond voor de economie.

Ben het met je eens dat we deze groep wel zo klein mogelijk moeten houden. Maar het hoort wel gewoon bij een gezonde economie.
Aan een overspannen arbeidsmarkt heeft niemand wat. 100% werkgelegenheid is communisme.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:21:21 #129
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098887
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ontslagregeling was daar O.a debet aan. Nam je een werknemer aan die niet voldeed had je als werkgever behoorlijk veel moeite van diegene af te komen.
Was het probleem dat de oudere werknemer een hogere ontslagpremie kreeg? Tja, dit soort zaken moet gewoon worden opgelost. Niet doorslaan inderdaad, gewoon ervoor zorgen dat oudere werknemers niet duurder zijn dan jongere werknemers maar dat enkel waardevollere werknemers duurder zijn dan jongere werknemers.

Ik heb de indruk jongere werknemers nu wat onderbetaald worden en oudere werknemers overbetaald, maak er 1 louter functiegebonden salaris van en je krijgt in de 45 jaar dat je werkt evenveel. Iedereen tevreden. Alleen wat overgangsproblemen maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Inderdaad, je kan het de werkgevers niet kwalijk nemen dat ze er niet happig op zijn om de oudere sollicitanten aan te nemen bij gelijke geschiktheid met een jongere sollicitant. Ik zou net zo handelen als ik een werkgever zou zijn. Ik neem het als burger de overheid wel kwalijk als ik straks op 50-jarige leeftijd geen baan meer kan krijgen omdat dit probleem nog steeds niet is opgelost. Met een naïef wetje wat leeftijdsdiscriminatie verbiedt los je uiteraard niets op, bijna iedereen zal dat wel begrijpen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 23:22:05 #130
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098910
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik reageerde vanuit de huidige situatie. Niet op hoe je het zou willen in NL. 😊
Dat redeneren vanuit de huidige situatie werkt niet goed aangezien we een compleet ander systeem nodig hebben en je daar niet toe komt door vanuit het huidige systeem te redeneren. ;)
Ons huidige systeem is tot stand gekomen in een tijd waarin de bevolkingspyramide sterk verschilde van nu, daarom werkt dat systeem niet meer en zullen we nu een ander systeem nodig hebben.
#NoDAPL
pi_138099030
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Die versobering is al jaren bezig, vergrijzing is daar ook een aanleiding voor geweest.
Ja klopt en ik verwacht dat dit nog wel een tijdje door gaat. Je ziet dit al duidelijk in de zorg, studeren, etc. Mensen moeten steeds meer hun eigen (financiële) verantwoordelijkheid nemen. Ik denk dat mensen dan terug kijken naar hoe goed we het nu hadden. De luxe en mogelijkheden die we nu hebben worden zwaar onderschat.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:25:20 #132
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099069
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik ben bang van wel. We hebben hier een mooi maar duur systeem dat naar mijn idee niet houdbaar is. Over tien twintig jaar denk ik dat het een heel stuk versoberd is.
Ik vind het zinloos om hier zo sterk te speculeren. Ik hoop dat we ons systeem sociaal houden en ik heb de indruk dat de meeste Nederlanders dit ook willen, zolang de uitwassen maar effectief worden voorkomen en bestreden. Maar goed, we moeten hier niet teveel speculeren, we kunnen ons beter richten op oplossingen. Scorpie, Capricia en ik hebben hier een aanzet toe gegeven.
#NoDAPL
pi_138099209
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het zinloos om hier zo sterk te speculeren. Ik hoop dat we ons systeem sociaal houden en ik heb de indruk dat de meeste Nederlanders dit ook willen, zolang de uitwassen maar effectief worden voorkomen en bestreden. Maar goed, we moeten hier niet teveel speculeren, we kunnen ons beter richten op oplossingen. Scorpie, Capricia en ik hebben hier een aanzet toe gegeven.
Ik ben ook voor het behoud van een sociaal systeem. Ik wil ook niet dat mensen creperen terwijl anderen het gewoon goed hebben. Maar ik denk dat de versobering onvermijdelijk is. Ongeacht of wij dit een positieve of negatieve ontwikkeling vinden.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:28:59 #134
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099228
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Was het probleem dat de oudere werknemer een hogere ontslagpremie kreeg? Tja, dit soort zaken moet gewoon worden opgelost. Niet doorslaan inderdaad, gewoon ervoor zorgen dat oudere werknemers niet duurder zijn dan jongere werknemers maar dat enkel waardevollere werknemers duurder zijn dan jongere werknemers.

Ik heb de indruk jongere werknemers nu wat onderbetaald worden en oudere werknemers overbetaald, maak er 1 louter functiegebonden salaris van en je krijgt in de 45 jaar dat je werkt evenveel. Iedereen tevreden. Alleen wat overgangsproblemen maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Inderdaad, je kan het de werkgevers niet kwalijk nemen dat ze er niet happig op zijn om de oudere sollicitanten aan te nemen bij gelijke geschiktheid met een jongere sollicitant. Ik zou net zo handelen als ik een werkgever zou zijn. Ik neem het als burger de overheid wel kwalijk als ik straks op 50-jarige leeftijd geen baan meer kan krijgen omdat dit probleem nog steeds niet is opgelost. Met een naïef wetje wat leeftijdsdiscriminatie verbiedt los je uiteraard niets op, bijna iedereen zal dat wel begrijpen.
Waarom ben jij er niet zo happig op om een oudere sollicitant aan te nemen?
pi_138099265
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind dat wel makkelijk van die ontslagpremie, je hebt in Nederland fuckin' 3 jaar de tijd om een nieuwe werknemer te beoordelen. Als je dat niet kan als bedrijf faal jezelf.

Het is bij veel bedrijven de enige reden geweest dat ze niet eerder veel ouderen hebben vervangen door jongeren.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:30:00 #136
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099275
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:28 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik ben ook voor het behoud van een sociaal systeem. Ik wil ook niet dat mensen creperen terwijl anderen het gewoon goed hebben. Maar ik denk dat de versobering onvermijdelijk is. Ongeacht of wij dit een positieve of negatieve ontwikkeling vinden.
Dat red je dus nooit met de huidige politieke partijen die je nu hebt.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:31:02 #137
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099319
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:28 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Waarom ben jij er niet zo happig op om een oudere sollicitant aan te nemen?
:?
Dat hebben we net besproken. Vaak een hoger salaris voor hetzelfde werk en een hogere ontslagvergoeding als het mislukt. We moeten op het vlak van het arbeidsrecht het een en ander veranderen op een dusdanige manier dat leeftijdsdiscirminatie verdwijnt. Dat lukt niet met een wetje wat het verbiedt aangezien zo'n wetje niet gehandhaafd kan worden.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 23:32:57 #138
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099401
quote:

[..]

Als wij nu gewoon eens de CAO's, ontslagregelingen (beide functiegebonden in plaats van leeftijdsgebonden/ervaringsgebonden) etc. onafhankelijk maken van de leeftijd en we de AOW-gerechtigde leeftijd verder verhogen dan is een versobering helemaal niet nodig! ;)
Wie maken in de politiek de dienst uit? Vooral veertigers en vijftigers. Het is niet in hun belang om met echte oplossingen te komen. Wat moet er gebeuren? Jongeren moeten politiek actief worden, twintigers en dertigers moeten de macht overnemen.
#NoDAPL
pi_138099420
quote:

[..]

Waarom onvermijdelijk ?? Je kan beter zorgen dat de zorg beter beheerst wordt. Als je alleen al naar de zorgfraude kijkt op jaarbasis kan de premie met de helft omlaag. Huren zijn ook absurd veel gestegen, waardoor je waanzinnig veel huurtoeslagen moet betalen.

En je kan ook regels aan uitkeringen gaan stellen, bv 5 jaar werken voordat je überhaupt een uitkering krijg voor niet Nederlanders.

AOW afschaffen boven een bepaald vermogen. Zorgpremie inkomensafhankelijk maken.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:34:09 #140
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138099457
quote:

[..]

logische conclusie, maar eigenlijk een rare. in goede tijden hebben weinig behoeftigen het goed, in slechte tijden hebben veel meer behoeftigen het een stuk slechter. terwijl er dan juist meer behoefte aan is.

je zou eigenlijk juist nu daar meer geld aan moeten uitgeven, maar helaas. dat is er niet.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:35:01 #141
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099496
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

:?
Dat hebben we net besproken. Vaak een hoger salaris voor hetzelfde werk en een hogere ontslagvergoeding als het mislukt. We moeten op het vlak van het arbeidsrecht het een en ander veranderen op een dusdanige manier dat leeftijdsdiscirminatie verdwijnt. Dat lukt niet met een wetje wat het verbiedt aangezien zo'n wetje niet gehandhaafd kan worden.
Hoe kom je daar nu bij?
Als jij een vacature neer plempt in de krant en je zet erbij: 15 euro brutto, en er komen 2 sollicitanten aan, een van 21 en een van 50, dan gaat diegene van 50 toch niet 20 euro vragen bij het sollicitatiegesprek?
Waar jij op doelt is loonstijging naar gemaakte arbeidjaren cq doorscholing. Maar een jongere kan door een extra cursus direkt meer gaan verdienen dan zijn oudere collega die misschien al langer bij het bedrijf werkt.
En hogere ontslagvergoeding gaat per opgebouwd arbeidsjaar. Dus zit je nog beter bij een oudere werknemer. :Y
pi_138099504
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

logische conclusie, maar eigenlijk een rare. in goede tijden hebben weinig behoeftigen het goed, in slechte tijden hebben veel meer behoeftigen het een stuk slechter. terwijl er dan juist meer behoefte aan is.

je zou eigenlijk juist nu daar meer geld aan moeten uitgeven, maar helaas. dat is er niet.
Nee dat is naar de Grieken, Oekraine etc etc.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:36:44 #143
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099558
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom onvermijdelijk ?? Je kan beter zorgen dat de zorg beter beheerst wordt. Als je alleen al naar de zorgfraude kijkt op jaarbasis kan de premie met de helft omlaag. Huren zijn ook absurd veel gestegen, waardoor je waanzinnig veel huurtoeslagen moet betalen.

En je kan ook regels aan uitkeringen gaan stellen, bv 5 jaar werken voordat je überhaupt een uitkering krijg voor niet Nederlanders.

AOW afschaffen boven een bepaald vermogen. Zorgpremie inkomensafhankelijk maken.
Wat dacht je van huisvesting? Het aantal woningen is met 70% gedaald!! De meeste woningen zijn koop en sociale woningbouw is nihil. En dat is nu juist wat men nodig heeft in Nederland: goedkopere sociale woningen als tegenwicht voor de gestegen huizenprijzen en huurprijzen.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:36:50 #144
236264 crew  capricia
pi_138099565
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee dat is naar de Grieken, Oekraine etc etc.
Dat geld komt niet uit dezelfde begroting.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:37:18 #145
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099583
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar komt wel uit dezelfde pot. Opbrengst belastingen!
pi_138099602
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat dacht je van huisvesting? Het aantal woningen is met 70% gedaald!! De meeste woningen zijn koop en sociale woningbouw is nihil. En dat is nu juist wat men nodig heeft in Nederland: goedkopere sociale woningen als tegenwicht voor de gestegen huizenprijzen en huurprijzen.
Ja daar heb je gelijk in.
pi_138099659
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Nou ? Als je zelf arm bent, moet je toch geen geld over de balk gooien ? Dat leren we bijstandsgerechtigden wel, maar de overheid blijft zelf ook maar uitgeven en schulden maken (weliswaar gedwongen door EU maar toch)
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:40:08 #148
236264 crew  capricia
pi_138099710
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:37 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Maar komt wel uit dezelfde pot. Opbrengst belastingen!
??
Heb je daar een linkje van?
Want zover ik weet, maar ben niet volledig op de hoogte, wordt dat geld niet in eens in 1 jaar afgeschreven.
Net als dat de opbrengst van de verkoop van een staatsbedrijf niet dat jaar voor een gigantisch overschot zorgt.
Zijn, bij mijn weten, andere boekhoudregels voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138099773
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]

??
Heb je daar een linkje van?
Want zover ik weet, maar ben niet volledig op de hoogte, wordt dat geld niet in eens in 1 jaar afgeschreven.
Net als dat de opbrengst van de verkoop van een staatsbedrijf niet dat jaar voor een gigantisch overschot zorgt.
Zijn, bij mijn weten, andere boekhoudregels voor.
Je geeft toch geld uit, dat je anders ergens anders aan kan besteden ? Aan je eigen inwoners bv.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:41:47 #150
236264 crew  capricia
pi_138099783
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou ? Als je zelf arm bent, moet je toch geen geld over de balk gooien ? Dat leren we bijstandsgerechtigden wel, maar de overheid blijft zelf ook maar uitgeven en schulden maken (weliswaar gedwongen door EU maar toch)
Beetje off-topic, maar een sterk Europa zonder oorlog, daar profiteren we allemaal van.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')