abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138090307
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_138090680
Om in te gaan op een vorige post van je KapRuigbaard:

Bijstandsgerechtigden worden al jaren getroffen met 'bevroren' uitkeringen (dus niet meestijgen met de inflatie), nu is er weer afgesproken dat de Bijstand financieel wordt teruggebracht met ¤ 1000,- op jaarbasis tegen 2020. Dat heeft zo z'n effecten uiteraard.

Maar de verplichtingen waarmee ze opgezadeld worden zijn oa dat ze verplicht moeten meewerken aan hun reintegratie, dat is natuurlijk logisch, maar vaak zijn die reintegratietrajecten volkomen willekeurig en sluiten ze niet aan bij de achtergrond van de kandidaat (dus van weinig meerwaarde), en tegenwoordig kan men te maken krijgen met het verplicht leveren van een tegenprestatie voor de uitkering, waar ik de nodige risico's voorzie.

Door al die dwangmaatregelen, en al die andere eisen waar een uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, wordt deze beperkt in z'n vrijheid en ook in z'n kansen om op een manier die hij of zij zelf het meest geschikt acht zo snel mogelijk uit de Bijstand te komen en een geschikte baan te vinden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138090796
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Good for you, en soms hebben mensen wel een steuntje in de rug nodig om uit de ellende te geraken. Dan moet dat ook mogelijk zijn vind ik.
Dat krijgen ze van mij wel, als ze ook echt vaak willen. Maar daar steekt het vaak en komt het niet verder dan heb je geld of goederen voor mij? Dat doe ik dus niet meer, vroeger wel.

quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat ik dezelfde instelling erop na kan houden mocht ik in die situatie komen.
Willen maakt mogelijk, al heeft iedereen zijn grenzen zeker.
pi_138090922
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:20 schreef Tomatenboer het volgende:

Bijstandsgerechtigden worden al jaren getroffen met 'bevroren' uitkeringen (dus niet meestijgen met de inflatie), nu is er weer afgesproken dat de Bijstand financieel wordt teruggebracht met ¤ 1000,- op jaarbasis tegen 2020. Dat heeft zo z'n effecten uiteraard.

Maar de verplichtingen waarmee ze opgezadeld worden zijn oa dat ze verplicht moeten meewerken aan hun reintegratie, dat is natuurlijk logisch, maar vaak zijn die reintegratietrajecten volkomen willekeurig en sluiten ze niet aan bij de achtergrond van de kandidaat (dus van weinig meerwaarde), en tegenwoordig kan men te maken krijgen met het verplicht leveren van een tegenprestatie voor de uitkering, waar ik de nodige risico's voorzie.

Door al die dwangmaatregelen, en al die andere eisen waar een uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, wordt deze beperkt in z'n vrijheid en ook in z'n kansen om op een manier die hij of zij zelf het meest geschikt acht zo snel mogelijk uit de Bijstand te komen en een geschikte baan te vinden.
Maar pleit je dan voor een bijstand waarin er niet getoetst wordt op de manier waarop men terug wil komen richting een betaalde baan ? Ik snap dat het nodige verbeterd kan worden aan die reïntegratie trajecten, maar ik begrijp ook de noodzaak van een bepaald toezicht op het verstrekken van bijstand en het begeleiden naar betaald werk.
pi_138091007
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:20 schreef Tomatenboer het volgende:

De bijstand stijgt evenredig mee met het minimumloon. Verhoging van bijstand leidt tot verhoging van de inkomensval en dat is zeer ongewenst.

Tevens is een verlaging van de levensstandaard iets wat tijdens een crisis ALLE lagen van de bevolking treft.
  zondag 23 maart 2014 @ 21:24:42 #6
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_138091104
Wow, zeven topics vol over dit onderwerp. Jullie worden het nooit eens. :P
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_138091174
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar pleit je dan voor een bijstand waarin er niet getoetst wordt op de manier waarop men terug wil komen richting een betaalde baan ? Ik snap dat het nodige verbeterd kan worden aan die reïntegratie trajecten, maar ik begrijp ook de noodzaak van een bepaald toezicht op het verstrekken van bijstand en het begeleiden naar betaald werk.
Uiteraard moet er regelmatig toetsing en controle plaatsvinden. Meer dan nu gebeurd vind ik zelfs. Dit niet alleen om de luie flikkers ertussen uit te pikken, maar ook omdat regelmatig contact betekent dat er regelmatig bijgestuurd kan worden.

Maar ik ben wel voor meer maatwerk inderdaad. Nu lijken de diverse reintegratie- en tegenprestatieprojecten wel bezigheidstherapie, en kosten bovendien klauwen vol geld, terwijl maatwerk volgens mij mensen sneller en beter aan het werk helpt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138091339
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De bijstand stijgt evenredig mee met het minimumloon. Verhoging van bijstand leidt tot verhoging van de inkomensval en dat is zeer ongewenst.

Tevens is een verlaging van de levensstandaard iets wat tijdens een crisis ALLE lagen van de bevolking treft.
Volgens mij is die evenredige stijging met het minimumloon al een hele poos losgelaten.
pi_138091522
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij is die evenredige stijging met het minimumloon al een hele poos losgelaten.
Volgens mij heb je het dan mis

http://www.rijksoverheid.(...)e-bijstandsuitkering
  zondag 23 maart 2014 @ 21:36:28 #10
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138091990
Ach we kunnen er net zo goed mee ophouden.
Zoals gewoonlijk zijn er voor en tegenstanders en scheert iedereen de groep over een kam zoals gewoonlijk.
ALLE bijstanders zijn lui, hebben geen initiatief en kunnen best minder geld krijgen want er zijn best wel banen te vinden. (tja 700.000 werklozen en 100.000 baantjes)
Dat schijnt zo ongeveer de gedachtengang te zijn van een aantal forummers.
Er zullen altijd parasieten zijn die overal onderdoor glippen maar er zijn ook schreinende gevallen van gezinnen die het huis uitgeflikkerd zijn en nu in een vakantiehuisje bivakkeren, of jongeren die weer terug bij vader en moeder zijn.
Tja als ik alleen zou zijn dan zou ik mij ook makkelijk kunne redden maar probeer je maar eens voor te stellen als je een gezin hebt en je staat plotsklaps op straat na jaren trouwe dienst. En er is geen werk te vinden in jouw branche. Omscholen? Dat is al afgeschaft door de Regeringen. Moeder aan het werk? Hupla: uitkering word gekort. Om maar te zwijgen van de mensen die met een eigen onverkoopbaar huis zitten en elke maand dieper in de schuld komen te zitten.
Makkelijk praten maar kom er zelf maar eens in terecht, dan lul je wel anders....
pi_138092217
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:36 schreef DUTCHKO het volgende:
Ach we kunnen er net zo goed mee ophouden.
Zoals gewoonlijk zijn er voor en tegenstanders en scheert iedereen de groep over een kam zoals gewoonlijk.
ALLE bijstanders zijn lui, hebben geen initiatief en kunnen best minder geld krijgen want er zijn best wel banen te vinden. (tja 700.000 werklozen en 100.000 baantjes)
Dat schijnt zo ongeveer de gedachtengang te zijn van een aantal forummers.
Er zullen altijd parasieten zijn die overal onderdoor glippen maar er zijn ook schreinende gevallen van gezinnen die het huis uitgeflikkerd zijn en nu in een vakantiehuisje bivakkeren, of jongeren die weer terug bij vader en moeder zijn.
Tja als ik alleen zou zijn dan zou ik mij ook makkelijk kunne redden maar probeer je maar eens voor te stellen als je een gezin hebt en je staat plotsklaps op straat na jaren trouwe dienst. En er is geen werk te vinden in jouw branche. Omscholen? Dat is al afgeschaft door de Regeringen. Moeder aan het werk? Hupla: uitkering word gekort. Om maar te zwijgen van de mensen die met een eigen onverkoopbaar huis zitten en elke maand dieper in de schuld komen te zitten.
Makkelijk praten maar kom er zelf maar eens in terecht, dan lul je wel anders....
Oh je trekt zelf steun, dat verklaart een hoop.
  zondag 23 maart 2014 @ 21:43:46 #12
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138092556
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Aan jouw is werkelijk niets besteed he?
Grote genade wat ben jij een dom mannetje....
pi_138094074
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:43 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Aan jouw is werkelijk niets besteed he?
Grote genade wat ben jij een dom mannetje....
Ik moet toegeven dat ik scorpie meer gelijk geef.

Als je bijv. in de landbouw sector kijkt en je hebt een bedrijf (een kennis heeft een redelijk bvtje) dan zijn er ook soms mensen nodig. Maar je wilt niet weten hoe moeilijk het is om een goed mannetje te vinden.. Want meestal krijg je van die nouja hoe zeg je het, mongooltjes die helemaal niks kunnen om het maar even normaal te verwoorden. En ja die zitten vaak in de bijstand..

Als je wilt werken kan je altijd werken... Dan start je maar onder je niveau etc etc. Maar als je eigenlijk wel wilt werken maar.. maar... ja dan vind je nooit werk.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_138094184
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het NIBUD stelt zelf die zogenaamde 'armoedegrens' vast en zoals ik al eerder schreef, wordt dat vastgestelde 'basispakket' regelmatig naar boven bij gesteld door datzelfde NIBUD en dan komt er een onderzoek van het NIBUD waaruit blijkt dat het door het NIBUD vastgestelde basispakket te duur is.

Maar zoals reeds aangegeven, gaat men in de budgetten wel uit van alles nieuw kopen. 2e hands meubilair en elektronica in goede staat is al snel 50 tot 80% goedkoper dan budget spullen van de IKEA en Media markt.
Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Al kan je de aanvullende bijstand hiervoor gebruiken maar dan moet je wel garanderen dat het potje voldoende gevuld blijft voor dit soort zaken. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-03-2014 22:13:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138094551
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Daar ben ik op zich ook wel voorstander van, zeker als mensen afkomstig zijn uit een sector die echt volledig op z'n gat ligt. Omscholing moet dan uiteraard wel gebeuren naar een vakgebied met een relatief hoge kans op het vinden van een baan.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:13:18 #16
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138094595
quote:

[..]

Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Alsof bijstanders al niet ontdekt hebben dat 2de hands goedkoper is.... O-)
pi_138094631
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, als ze van 1800+ euro in de maand niet kunnen rondkomen terwijl ook nog eens allerlei lasten worden kwijtgescholden.
pi_138094700
quote:

[..]

Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Al kan je de aanvullende bijstand hiervoor gebruiken maar dan moet je wel garanderen dat het potje voldoende gevuld blijft voor dit soort zaken. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Alles is tegenwoordig wel tweedehands te koop, want iedereen gooit hun spul wel op de bekende handelssites. Tot aan gebruikte onderbroeken maar dat terzijde :')
  zondag 23 maart 2014 @ 22:15:25 #19
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138094736
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik lees echt alleen maar oh ik ben zo zielig verhalen hier.
pi_138094757
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook wel dat ze tweedehands zullen kopen wanneer dat een realistische optie is. Let wel, tweedehands kopen is lang niet altijd verstandig! Zo zijn tweedehands auto's vaak zelfs duurder wegens de onderhoudskosten, het hogere brandstofverbruik, de reparatiekosten etc.
Dan toch beter een kwalitatief goede auto uit de budgetcategorie (8000-15000 Euro?) kopen.
#NoDAPL
pi_138094888
Jongens, houd het alsjeblieft een beetje netjes. Heen en weer verwijten maken, met modder smijten, schelden etc. vervuilt de discussie alleen maar, niemand van ons heeft daar wat aan. Dan krijg je 1 pagina met nuttige reacties op 7 pagina's. ;)
#NoDAPL
pi_138094997
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook wel dat ze tweedehands zullen kopen wanneer dat een realistische optie is. Let wel, tweedehands kopen is lang niet altijd verstandig! Zo zijn tweedehands auto's vaak zelfs duurder wegens de onderhoudskosten, het hogere brandstofverbruik, de reparatiekosten etc.
Dan toch beter een kwalitatief goede auto uit de budgetcategorie (8000-15000 Euro?) kopen.
Pak eens eens een oudere Cuore... een oudere Alto weinig kosten, goedkoop in alles. gelul weer...
  zondag 23 maart 2014 @ 22:18:41 #23
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095005
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik lees normale verhalen van mensen die het niet breed hebben.
Dat jij geen enkel gevoel in je flikker heb kan jij ook niets aan doen...dat zal wel je opvoeding zijn.
ps. voordat men weer domme veronderstellingen maakt: ik werk 40 uur, mijn vrouw ook, ik heb een flink huis op een hectare grond en heb twee auto's. Eigen initiatief weet je wel....
pi_138095007
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik lees vooral veel excuses.
pi_138095076
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Das lastig als je max 5000 euro vermogen mag hebben :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')