Hoe zit het met de CV-ketel? En de thermostaat/radiatoren?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 21:36 schreef gijs333 het volgende:
Binnenkort zijn wij de nieuwe eigenaars van een jaren '30 twee-onder-een kap woning.
De woning is al voorzien van voorzetramen, maar ik wil graag meer isolatie aanbrengen.
Mij lijkt dat zolderisolatie de meeste besparing op gaat leveren. Het betreft een vlizo(berg)zolder met een stahoogte van circa 150 cm. Is het dan verstandig om de vloer hiervan te isoleren met beloopbare platen of toch beter het dak?
Daarnaast de spouwmuurisolatie... De woonkamer en hoofdslaapkamer zitten niet aan de kant van de zijgevel, dus ik twijfel of het qua comfort en besparing veel winst oplevert... Iemand tips hierover? Alvast bedankt.
Is het niet beter om de zoldervloer te isoleren, aangezien de zolder toch alleen als bergruimte gebruikt wordt en anders juist daar de warmte gaat zitten?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 21:42 schreef TR08 het volgende:
Het dak is beter. Isoleren wil je altijd zo ver mogelijk aan de buitenkant van je huis doen. Allerbeste is natuurlijk buiten isolatie aanbrengen op het dak (zie mijn topic):
K&W / TR08's jaren 30 huis
Maar daar moet je net tijd en budget voor hebben.
Spouwmuur isolatie levert winst op, ik heb wol in de muur en ik denk dat het mij zo'n beetje 500m3/jaar scheelt. Daarbij ook veel extra comfort en minder straatgeluid in huis.
De CV ketel is uit 2006, het huis heeft op de begane grond en 1e verdieping radiatoren. Ook zijn er nog een gaskachel en een houtkachel aanwezig.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 22:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het met de CV-ketel? En de thermostaat/radiatoren?
Wat bedoel je precies met een ondervloer?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 21:46 schreef machtpen het volgende:
Spouwmuurisolatie , je hebt een huis met houten vloeren die vanzichzelf al goed isoleren. Nog een goede ondervloer erbij en je hebt een prima isolatie tussen de verdiepengen.
Lijkt me dat je beter het dak kunt isoleren; je hebt dan a.h.w. de zolder (lucht) als extra isolatiebuffer.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 22:10 schreef gijs333 het volgende:
Is het niet beter om de zoldervloer te isoleren, aangezien de zolder toch alleen als bergruimte gebruikt wordt en anders juist daar de warmte gaat zitten?
Oh ?, een houten vloer van 20 / 30mm dik isoleert zo geweldig ?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 21:46 schreef machtpen het volgende:
Spouwmuurisolatie , je hebt een huis met houten vloeren die vanzichzelf al goed isoleren. Nog een goede ondervloer erbij en je hebt een prima isolatie tussen de verdiepengen.
Die gaskachel ga je er toch uit slopen, of niet ?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 22:05 schreef gijs333 het volgende:
De CV ketel is uit 2006, het huis heeft op de begane grond en 1e verdieping radiatoren. Ook zijn er nog een gaskachel en een houtkachel aanwezig.
Als je vloerbedekking legt (tapijt, laminaat of zeil leg je er vaak een ondervloer onder , bv die groene platen. Nu zijn er verschillende ondervloeren die ook goed isoleren en waar bijna geen warmte meer doorheengaat.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 22:17 schreef gijs333 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een ondervloer?
Onder de houten vloer in de woonkamer zit een droge kruipruimte van circa 50 cm. Gang en keuken hebben een granitovloer.
Originele plafonds zijn nog aanwezig. Alvast bedankt voor de hulp!
Als je het vergelijkt met helemaal geen isolatie dan isoleert het goed inderdaad.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 17:20 schreef machtpen het volgende:
Als je vloerbedekking legt (tapijt, laminaat of zeil leg je er vaak een ondervloer onder , bv die groene platen. Nu zijn er verschillende ondervloeren die ook goed isoleren en waar bijna geen warmte meer doorheengaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |