abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70546308
ja dino, ben benieuwd naar je reisverslag of je rijstverslag
pi_70559697
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 14:10 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

Ow kijk das mooi, werkt t zo dat je dagje naar Breda gaat? paspoort geeft en later die dag kunt ophalen?
[..]

das leuk dat t wel kan! dat t niet altijd vlekkeloos verloopt is niet erg, was in Bangladesh, india, Nepal etc ook niet
[..]

grappig, maar hij bleek er ook al geweest te zijn, maar staat er wel voor open er nog eens heen te gaan...ga maar eens een landkaart aanschaffen, die had ie niet (meer)
http://www.piedaterre.nl/ hebben kaarten en verreweg de beste reisgids voor Myanmar is een Duitse, de Stefan Loose

De Lonely Planet is een gruwelijk achterlijke aftandse draak voor Myanmar. Daar hebben ze volgens mij al vele jaren geen research meer gedaan.
pi_70559928
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 14:10 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

Ow kijk das mooi, werkt t zo dat je dagje naar Breda gaat? paspoort geeft en later die dag kunt ophalen?
nee het duurt wel wat langer, ik geloof een week, maar dat kun je zo navragen.
pi_70560151
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 21:01 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

nee het duurt wel wat langer, ik geloof een week, maar dat kun je zo navragen.
inderdaad. Een week of vier werkdagen, weet ik niet meer precies.
pi_70661799
sjee zeg, heb ik toch op de startpagine een discussie met ene Michael???????

http://myanmar.startpagin(...),8956565#msg-8956565

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
is budgetreizen NO GO in Myanmar?
pi_70662256
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:15 schreef Babbelzz het volgende:
sjee zeg, heb ik toch op de startpagine een discussie met ene Michael???????

http://myanmar.startpagin(...),8956565#msg-8956565

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
is budgetreizen NO GO in Myanmar?
o godbuddha, moeilijk.

Allereerst is het een illusie dat je de kas van de generaals en andere overheid niet spekt door budget te reizen. Ten tweede is 'budget' nogal relatief, accomodatie in Myanmar is simpelweg veel duurder dan in omliggende landen.

Ik zal het proberen uit te leggen.

In Myanmar moet je een soort van vergunning hebben om buitenlanders te herbergen. Dat houdt in dat veel van de simpele accomodaties (in de 4-5 USD categorie zoals jij die meldt) geen buitenlanders mogen toelaten (en de vraag is of je daar uberhaupt wel wil slapen, geloof me, vensterloze bedompte hokken met wanden van papiermache is dan de norm, en ze willen ook wel eens wat vaker afbranden ). Dat betekent dat concurrentie beperkt is, en ook is het zo dat het aantal toeristen dramatisch gedaald is. Gevolg: hogere prijzen, anders gaan ze gewoon koppie onder. Wij betaalden zonder uitzondering tussen de USD 15 en 25 USD voor een nacht, voor kamers waar in we bijv. in Thailand max. USD 10 voor betaald zouden hebben. Dan het vergunningenstelsel. Als een hotel een buitenlander accomodeert, moeten ze geld afdragen aan: centrale overheid, locale overheid, politie en het hele ambenarenapparaat. Moet er een weg worden aangelegd? Wordt er een bijdrage van de hoteleigenaar gevraagd, die is immers rijk (door Westers geld). Moet het nieuwjaarsfeest van de politie georganseerd worden? Idem.

Let wel: als je aandringt, kom je vaak toch binnen in zo'n ongeautoriseerd hotel. Maar dan heeft je gastheer of vrouw een probleem, niet jij. Birmezen zullen nooit 'nee' zeggen, ze zullen zeggen dat ze 'vol' zijn oid (ook al is er geen gast te bespeuren ). Als iemand je niet wil laten slapen, of je niet ergens naartoe wil rijden, dan heeft dat vaak een goede reden, en dat moet je dan maar gewoon respecteren. In die zin hebben wij als westerlingen de neiging om te denken dat het goedkoper, beter of leuker kan, maar overzien we de consequenties niet. Myanmar is een verwarrend land wat dat betreft, maar je merkt het wel aan de sfeer wat kan en wat niet kan.

Kortom, veel Birmese hoteleigenaars staan uit economisch oogpunt, ondanks onze populaire gedachte, niet te wachten op Westerse toeristen, hoe raar het ook klinkt. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom je in de regel dubbel tarief betaalt in lange afstandsbussen. Vanuit Moulmein naar het noorden zijn er maar twee busmaatschappijen waar je als westerling een ticket kunt kopen, inderdaad tegen het dubbele van lokaal tarief. Veel maatschappijen willen gewoon het gezeur niet. Bovendien moeten ze bij elk checkpoint steekpenningen afdragen, het idee dat ze ook dubbel aan je verdienen is niet juist.

Principe is dat je dus helemaal niet weet wat precies aan lokale bevolking ten goede komt en wat niet. Niet bij een USD 10 guesthouse, niet bij een USD 200 hotel. Het is zinloos om daarover te discussieren, geniet liever van het land en de mensen, en breng hun boodschap mee thuis. Bij Guesthouses heb ik overigens altijd het idee dat het beter terecht komt dan bij hotels, maar dat heb ik in alle landen, niet excl. in Birma. En je ziet meer van local life, dat is voor ons de overweging. Kies dan in dat Guesthouse de iets duurdere kamer, en/of laat een tip achter.

In mijn opinie is afdingen volstrekt onnodig, behalve in zwaar toeristische gebieden.
Geld komt in ieder geval lokaal terecht bij motodrivers, familierestaurantjes etc. Soms is er zelfs geen prijskaart, en we hebben nog nooit het idee gehad bedonderd te zijn. In plaatsen zoals Yangon en Bagan zou ik t.a.v. taxis etc. wat meer op de hoede zijn, maar als je ongeveer de prijs weet (vraag het anders een locale) en het gaat er niet zwaar overheen: so what? Dat hoort erbij.

Maar voor budgetreizen moet je m.i. uberhaupt niet in Myanmar zijn. Dat is wat anders dan dat je de grote coloniale bink moet uithangen Birmezen kunnen overigens uitstekend met beide omgaan, wat ze moeilijker trekken is gebrek aan respect en agressie.

/edit/ agressief kereltje trouwens voor iemand die 7 jaar in Myanmar 'woont' /edit/

/edit2/ nog even over de post van michael. Hij heeft een punt waar het betreft dat je je niet gelijk kunt stellen aan de 'gewone' bevolking. Dat werkt idd zo niet. Je hoeft je er niet zwaar verheven boven te gedragen, maar je bent nou eenmaal van nature wat 'meer'. Met name wij Hollanders trekken dat moeilijk, maar Birmezen (andere Aziaten wat minder) voelen zich daar niet onprettig bij. Dat houdt niet in dat je iemand onrespectvol behandeld. Overigens is imho een uitstekend en minder beladen alternatief voor de wai even kort met je rechterhand je hart aanraken, dan haal je het een beetje uit de aziatische context. Want respect betonen of anders aangeven dat je erg tevreden bent wordt absoluut gewaardeerd.

Verder is hij nogal naief of heeft hij andere belangen. Een groot deel van de kustresorts zijn eigendom van mensen van het regime, of mensen die vriendjes zijn van het regime. Hij weet het leuk te brengen door Than Swe (the no. 1) erbij te slepen, maar in het kielzog van no. 1 -5 lopen een helehoop mensen mee. En juist die mensen houden het regime overeind.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 05-07-2009 12:01:51 ]
pi_70664882
Hoi,

Dank voor je reactie; ik heb ook niet de bedoeling me gelijk als een Birmees te voelen; dat kan niet, want dat ben ik simpelweg niet. Ik en mijn lief houden er simpelweg niet van om in landen (we zijn veelvuldige aziegangers) ons in luxe te wentelen, omdat het daar dan ineens betaalbaar is, en we kunnen niet genieten van een absurd contrast en leven om die reden dan liever wat soberder, en zien daardoor meer van het echte leven. dat is wat ons boeit, en daarmee ook het contact met juis te dechte mensen.

Een boy kiezen, zoals hij beoogd, past absoluut niet bij ons, want ook dat zijn degene die onderwijs hebben genoten, engels spreken en vorige week ook 20 dollar op een dag hebben verdiend. Dan breng ik liever mijn geld naar een local restaurantje, als voorbeeld.

Volgens mij heb ik t wat verkeerd weergegeven overigens om 4-5 dollar te noemen voor een slaapplek is dus 8-10 per nacht met z'n 2en voor 1 kamertje.

Mijn vriend heeft niet de ervaring dat Myanmar High Cost is en het is een illusie dat je je tijd in Myanmar kunt doorbrengen zonder de overheid te steunen, daar gaat het ons ook niet om. Het is eerder dat rijken niet perse rijker hoeven te worden van ons, maar dat we dat liever aan andere mensen gunnen die het harder nodig hebben.

Meneer waarmee ik die discussie heeft, die woont overigens als een God in thailnad denk ik, niet in Myanmar, zijn huisgenoot is Birmees.
pi_70669308
quote:
Op zondag 5 juli 2009 13:19 schreef Babbelzz het volgende:
Een boy kiezen, zoals hij beoogd, past absoluut niet bij ons, want ook dat zijn degene die onderwijs hebben genoten, engels spreken en vorige week ook 20 dollar op een dag hebben verdiend. Dan breng ik liever mijn geld naar een local restaurantje, als voorbeeld.
ik denk dat het niet zo zwart/wit ligt. Overigens hebben de meesten in Myanmar wel onderwijs genoten (een voordeel van de kloosters waarin Birmezen allemaal wel een periode in hun leven verblijven), en heel veel mensen spreken wel een paar woordjes Engels. Wie meer dan een verzameling woordjes spreekt is vaak autodidact. Ik zie het verschil tussen iemand die iets voor je regelt of een local restaurant niet zo, eigenlijk. We hebben meestal geen zin in een zwaan-kleef-aan, maar bijvoorbeeld in Moulmein hebben we wel dingen kunnen doen die zonder 'gids' niet hadden gekund, en we weten dat van de fee meerdere families worden onderhouden. Het ligt gewoon wat subtieler. Go with the flow
quote:
Mijn vriend heeft niet de ervaring dat Myanmar High Cost is en het is een illusie dat je je tijd in Myanmar kunt doorbrengen zonder de overheid te steunen, daar gaat het ons ook niet om. Het is eerder dat rijken niet perse rijker hoeven te worden van ons, maar dat we dat liever aan andere mensen gunnen die het harder nodig hebben.
het is ook niet high cost, het is alleen wat (relatief) duurder dan andere Aziatische landen. Hoeveel mensen we niet zijn tegengekomen die klagen dat ze in [vul in] een kamer hadden die beter was en minder kost. Tsja, dat is nou eenmaal zo, en dat heeft goede redenen waar de mensen in kwestie niks aan kunnen doen. Meer niet

Nogmaals, je kunt met name in een land als Myanmar simpelweg niet inschatten waar je geld terecht komt. Slaap je in dat el cheapo guesthouse? Wellicht is de eigenaar de lokale politiechef. Slaap je in dat exclusieve hotel? Hebben wel mooi op elke gast vijf mensen een baan, en dus vijf families te eten. Je weet het gewoon niet, heeft geen nut om daar een principieel standpunt over in te nemen.
quote:
Meneer waarmee ik die discussie heeft, die woont overigens als een God in thailnad denk ik, niet in Myanmar, zijn huisgenoot is Birmees.
lijkt idd logischer, ook gezien gebruik van het woord 'boy'
pi_70669419
Hoe zijn eigenlijk de eilanden in Birma

waarvan er duizenden zijn, lijkt me dat die redelijk maagdelijk zouden kunnen zijn, of niet??
welke eilanden zijn perfect snorkel en duikbaar sinds de tsunami
pi_70669934
quote:
Op zondag 5 juli 2009 15:59 schreef henkway het volgende:
Hoe zijn eigenlijk de eilanden in Birma

waarvan er duizenden zijn, lijkt me dat die redelijk maagdelijk zouden kunnen zijn, of niet??
welke eilanden zijn perfect snorkel en duikbaar sinds de tsunami
[ afbeelding ]
allemaal off limits, naar sommige gaan exclusieve tours, denk 1000 USD per dag.
pi_70961089
Vandaag las ik op http://www.nos.nl/nos/art(...)1CA0415E3FFC0B7.html
dat er mogelijk politieke gevangenen vrijgelaten gaan worden, vooruitlopend op de verkiezingen.

Ligt het aan mij dat ik nergens een verkiezingsdatum/periode kan vinden voor 2010?
pi_70965333
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:40 schreef Babbelzz het volgende:
dat er mogelijk politieke gevangenen vrijgelaten gaan worden, vooruitlopend op de verkiezingen.

Ligt het aan mij dat ik nergens een verkiezingsdatum/periode kan vinden voor 2010?
ik las het ook, maar dacht meteen: eerst zien dan geloven.
pi_70965997
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:40 schreef Babbelzz het volgende:

nee, geen concrete datum vastgesteld voorzover ik weet.

Opvallend trouwens dat www.irrawaddy.org erg terughoudend is in haar commentaren.

In Myanmar eind vorig jaar met wat expats aldaar gesproken, en het algemene beeld is dat als de generals met hun centen legitiem naar Singapore mogen emigreren (waar het merendeel van de bakken met geld al staat), ze wel de wijk zouden nemen. Waar die expats juist als risico zagen is dat The Lady vervolgens het heft in handen zou krijgen, maar dat dit vooral symbool zou zin en weinig pragmatisch. Met andere woorden er is te weinig 'onderkader', hun opinie was dat het land in totale chaos zou verzinken.
Ze zouden graag een geleidelijke overgang zien, maar hebben daar niet veel fiducie in.

Voor totale weirdness: http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=16225
Hij mocht zelfs geen rondje rijden op het vliegveld
Dat is het echte probleem van Myanmar, niet de junta zelf, maar de (zakelijke) periferie eromheen. Die hebben het meeste te verliezen bij democratie.
pi_70972394
Nou ben wel benieuwd wanneer de verkiezingsdatum wordt vastgesteld, of dat dit net als de vrijlating van de belangrijkste politieke gevangene steeds weer week voor week en soms maanden verschoven wordt.

Qua reizen lijkt t me wel fijn te weten, wanneer het is, ik ben in dec 2008 in Bangladesh geweest, tijdens de verkiezingen...geen pretje!
pi_71086773
Kan je als je gaat dit beter buiten onze zomermaanden doen? Zover ik weet is het weer daar momenteel niet echt lekker te noemen.
pi_73364611
weet iemand al iets over de verkiezingsdatum?
t zal wel verderop in 2010 zijn?

Wij hebben de eerste plannetjes gemaakt.
Na eventjes in yangon geweest te zijn zullen we doortrekken richting Manadaly om daar naar Kyaukme te gaan. daar willen we een paar dagen ene trekking doen...iemand ervaring?

Dan terug richting Mandaly, Monywa en dan per boot richting Bagan.
Dan is er nog een groot stuk van Bagan naar Yangon. trekpleister is Pyay. Dat lijkt ons niet heel bijzonder..heeft iemand leuke tips om tussen Bagan en Yangon aan die zijde aan te doen?
Inle slaan we over...
pi_73439550
Dinosaur-Sr, lees ik nou over je reisverslag heen of staat ie er (nog) niet? Ben wel erg benieuwd hoe je het vond! Hoe vond je trouwens de rondreis met Baobab in 2002? Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar . Ben benieuwd

Wil misschien komend jaar eindelijk eens naar Myanmar/Birma, kijk nu alleen nog maar naar groepsreizen omdat alleen reizen me toch wel spannend lijkt...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_73508066
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 22:05 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Dinosaur-Sr, lees ik nou over je reisverslag heen of staat ie er (nog) niet? Ben wel erg benieuwd hoe je het vond! Hoe vond je trouwens de rondreis met Baobab in 2002? Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar . Ben benieuwd

Wil misschien komend jaar eindelijk eens naar Myanmar/Birma, kijk nu alleen nog maar naar groepsreizen omdat alleen reizen me toch wel spannend lijkt...
nee, ik blijf in gebreke door allerlei omstandigheden, maar probeer mijn leven te beteren de komende weken. Wie namelijk de kans heeft om door Myanmar te reizen moet dat vooral doen
pi_76609234
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nee, ik blijf in gebreke door allerlei omstandigheden, maar probeer mijn leven te beteren de komende weken. Wie namelijk de kans heeft om door Myanmar te reizen moet dat vooral doen
Kickje

Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_76610975
Is het nu al duidelijk wanneer er verkiezingen zijn??
Ik kan er niets over vinden, behalve dat het in 2010 is.
pi_76611188
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:28 schreef Liejannuh het volgende:
Is het nu al duidelijk wanneer er verkiezingen zijn??
Ik kan er niets over vinden, behalve dat het in 2010 is.
meest actuele gok is aangekondigd in april, verkiezingen in oktober

http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=17548
pi_76611233
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 19:40 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Kickje

I know

je had wel met m'n ex kunnen meegaan, want die zit nu voor 6 weken in zuid west Myanmar.... Denk ik
pi_76613139
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

I know

je had wel met m'n ex kunnen meegaan, want die zit nu voor 6 weken in zuid west Myanmar.... Denk ik
...Denk je ?

Zou willen dat ik nu kon... (heb onderwijsvakanties, dus kan niet zomaar tussendoor weg). Maar ik heb in principe (nog vage) plannen voor de zomer, maar inmiddels iemand op internet 'tegengekomen' die ook dan wel naar Myanmar wil al backpackende, dus dat gaan we binnenkort uitpluizen Zou in ieder geval heel erg graag gaan

Wat zijn de plekken die je niet mag missen? Plekjes die niet bekend zijn maar wel heel fijn/mooi/bijzonder zijn natuurlijk ook heel erg welkom Kun je er ook bijv. leuke (korte) fietstochtjes maken (dacht ik ergens gelezen te hebben) en las ook iets over een mooie treinreis?

Ik kan niet wachten
pi_76638222
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:34 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

...Denk je ?

Zou willen dat ik nu kon... (heb onderwijsvakanties, dus kan niet zomaar tussendoor weg). Maar ik heb in principe (nog vage) plannen voor de zomer, maar inmiddels iemand op internet 'tegengekomen' die ook dan wel naar Myanmar wil al backpackende, dus dat gaan we binnenkort uitpluizen Zou in ieder geval heel erg graag gaan

Wat zijn de plekken die je niet mag missen? Plekjes die niet bekend zijn maar wel heel fijn/mooi/bijzonder zijn natuurlijk ook heel erg welkom Kun je er ook bijv. leuke (korte) fietstochtjes maken (dacht ik ergens gelezen te hebben) en las ook iets over een mooie treinreis?

Ik kan niet wachten
in bagan kun je leuk fietsen, heb ik ook gedaan, samen met mn broer tussen de pagodas door.

treinreizen:
yangon - mandalay is goed te doen per trein. geen bijzonder mooie treinreis maar wel interessant.
mandalay - hsipet (of zoiets) schijnt erg mooi te zijn volgens kennissen van me, helaas heb ik deze zelf niet gemaakt.
pi_76638345
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:21 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

in bagan kun je leuk fietsen, heb ik ook gedaan, samen met mn broer tussen de pagodas door.

treinreizen:
yangon - mandalay is goed te doen per trein. geen bijzonder mooie treinreis maar wel interessant.
mandalay - hsipet (of zoiets) schijnt erg mooi te zijn volgens kennissen van me, helaas heb ik deze zelf niet gemaakt.
Dank voor je tips
Bedoel je misschien Hsipaw?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')