quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:05 schreef Jaronski het volgende:[..]
Dat doe je ook niet, maar door wél te gaan geef je ook geen blijk van afkeuring ten aanzien van het huidige regime.
kortom, da's om het even dan?
[..]
quote:
Dat kan wel zijn, maar hoeveel mensen heb je werkelijk geïnformeerd? Wat vroegen ze dan?
Ik heb een aantal e-mails op verzoek het land in gebracht, en een aantal boodschappen weer mee teruggenomen. Geen moeilijke ingewikkelde politieke hoogdragende zaken. Ik vertel mensen over het westen, zij vertellen over hun land, en hun omstandigheden. Die informatie vertel ik aan een ieder door die het wil of niet wil horen, met mijn mening erbij, zodat iedereen die ik ken weet wat een mooi land met een klote regime het is.
quote:
Denk je? Als je individueel had gereisd had je misschien nog een punt kunnen maken. Jij hebt maar één bedrag betaalt aan Baobab, dus je hebt geen idee wat er wel en niet naar de staatskas gaat.
[..]
Daar heb je gelijk aan, ik zat in de huidige mind-set waarbij we individueel reizen, en onze eigen keuzes maken. Wel werd duidelijk gemaakt dat Boabab (zo veel mogelijk) buiten het government circuit omreisde, maar eerlijk gezegd denk ik dat zo'n organisatie dat inderdaad niet kan. Ik zou thans niet meer overwegen om met een organisatie ernaar toe te gaan, in eerste instantie om andere redenen, maar wat je aanhaalt speelt ook mee.
quote:
Dat is ook gedeeltelijk waar, ware het niet dat Boabab verantwoordelijk was voor jullie reis én veiligheid en daarom nooit zou toelaten dat, mochten er rellen zijn, je op je eigen houtje kon filmen tussen de demonstranten en militairen.
[..]
Veelal was ik 's ochtends de groep al kwijt, en zag ik ze 's avonds weer terug. Boabab heeft niks toe te staan, ze hebben niks over me te zeggen, ze hebben geen idee wat ik uitspook.
quote:
En toeristen zorgen voor een systematische verbetering in deze informatievoorziening??
[..]
moet dat dan systematisch zijn? Ja, de meeste communicatie in die jaren verliep via reizigers die als koerier speelde. Ja, als ik iedereen in mijn omgeving uit eerste hand vol vuur uitleg wat ik van Myanmar denk, dan helpt dat een beetje. Neuh, ik denk niet dat de grote wereld daarvan erg onder de indruk is.
quote:
Daar ben ik het ook mee eens, daar zou ook iets tegen gedaan moeten worden maar je moet je eigen verantwoordelijk niet helemaal afschuiven. Want nogmaals, door naar Birma te gaan als toerist geef je geen blijk van afkeuring.
[..]
Door thuis op mijn gat te zitten en te denken 'ach, Cambodja is ook een leuk land' ook niet. O, daar lopen nog bosjes massamoordenaars rond, waar niet aan gebeurd.Thailand dan maar. Zo, heb ik die Junta tuk zeg!
Wat draag ik bij door het land niet te bezoeken?
quote:
Onbedorven? Een hele bevolking wordt systematisch onderdrukt en arm gehouden, en dat noem jij onbedorven?
Ik vind het altijd ironisch hoe Westerse toeristen onderontwikkelde gebieden altijd idealiseren. Met de wetenschap dat men over een paar weken weer in een comfortabel bed slaapt, in een goed huis, in een land met alles in overvloed is het makkelijk praten. En als zo'n land zich dan een beetje ontwikkeld en disco's neerzet zodat de jeugd eindelijk wat de doen heeft vind men dat ineens zonde. (OK, een beetje off topic maargoed)
even voor de goede orde, je quote nu niet DInosaur_Sr, he

Wel lief dat je denkt dat disco's in dat soort landen worden gebouwd zodat de jeugd wat te doen heeft. Da's meer iets voor door en door verwende van gekkigheid niet wetend wat te doen met het geld Nederlandse mentaliteit. Misschien toch wat vaker op reis gaan, en begrijpen dat dit soort luxe ideeen nog niet echt opgaan in dit soort landen, waar grote delen van de bevolking hoopt dat ze net kunnen eten. Tegen de tijd dat ze onze luxeproblemen hebben, misschien dat ze dan iets aan hangjongeren gaan doen. Tot die tijd worden disco's niet uit ideele overwegingen gebouwd. Sterker nog, ik denk dat ze in heel Azie geen woord voor 'ideeel' hebben. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd.
Nogmaals: wil je een vuist maken tegen het regime in Myanmar? Maak een vuist tegen China, en tegen Singaporese multinationls. Waarom ik weet dat die de junta in de lucht houden? Omdat ik er geweest ben, omdat 5 jaar geleden de vicepremier van China al Mandalay (stilletjes) bezocht heeft, die nog niet naar Nederland zou komen omdat het een onbeduidende landje is. Omdat ik met localen gesproken heb die vertelden dat hele stukken door Singaporese firma's zijn opgekocht.
Allemaal dingen die ik niet in de media lees, die geen aandacht krijgen door het 'ga er niet naartoe' dogma. Dingen die ik nu weet omdat ik ze zelf gezien en gehoord heb.
Myanmar is de uitgang van China naar de Indische oceaan. Het is hun achtertuin. Het is ook de reden waarom er, of je er naar toe gaat, of niet naar toe gaat, niks aan het regime zal gebeuren van buitenaf.
De laffe westerse regeringen durven China niet voor het hoofd te stoten. En al durfden ze dat wel, dan maakt dat geheel geen indruk. Ik hoop vurig dat het binnenuit verandert, maar zou niet weten hoe dat te ondersteunen, anders dan bovenstaand.
Zie je, het is heel eenvoudig om geheel politiek correct vanuit de recylceschommelstoel te melden dat je geen blijk van afkeur geeft als je door Myanmar reist. Maar wat doe je dan wel?