Ik doe het met 1 persoon erbij voor minder en dat is incl hetgeen jij noemt wat er nog bij komt....quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:38 schreef Leandra het volgende:
Zelfs met ¤ 12.50 per dag aan eten zit je al op ¤ 375 per maand alleen aan voedsel, en dan heb je ook nog zaken als WC-papier, wasmiddel, verzorgingsproducten enz. nodig.
Als ik ga snijden en alles wegstreep wat niet eerste levensbehoefte is als tv, internet, telefoon dan kom ik uit op 2000 per maand voor 5 personen, 2 volwassen en 3 kinderen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:43 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
1809 euro netto te besteden in de BIJSTAND, en het is nog steeds niet genoeg?
Flikker toch op zeg.
Ik heb die 1809 de laatste dagen even laten vallen bij mensen met een normale baan. Men gelooft het niet eens. Men verdient het ook niet netto.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
WC-papier heb ik voor het hele jaar ingeslagen. 3 pakken van 24 rollen a 6,5 euro per pak. Nu doe je daar met zijn 4'en korter mee dan met zijn tweeën, maar je kunt alsnog maanden vooruit. Wasmiddel idem dito: een fles Robijn van 5 liter voor 10 euro. Kan je maanden mee vooruit.
De OP gaat uit van 4, en we hebben het over mensen die geen reet uitvoeren.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik ga snijden en alles wegstreep wat niet eerste levensbehoefte is als tv, internet, telefoon dan kom ik uit op 2000 per maand voor 5 personen, 2 volwassen en 3 kinderen.
Hoezo zouden de kinderen van minima daar niet op kunnen rekenen?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En hoe denk je dat het zit met de kinderen van minima en modaal gezinnen? Die kunnen niet op al die voordeeltjes rekenen en hebben het misschien soms nog wel schrijnender. Nog los van het feit dat mensen die in de bijstand zitten geen kinderopvang hoeven te betalen en meer tijd hebben om met hun kinderen te spenderen. Dat is ook wat waard voor het kind.
2000 netto? Kun je dat specificeren? Hoe kan het zijn dat zeg een huisschilder minder netto verdient en wel rond moet komen met zijn gezin?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik ga snijden en alles wegstreep wat niet eerste levensbehoefte is als tv, internet, telefoon dan kom ik uit op 2000 per maand voor 5 personen, 2 volwassen en 3 kinderen.
Is ook niet gek, maar ik laat alleen zien dat je dan armoe troef is. Het kan wel, dat wel.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De OP gaat uit van 4, en we hebben het over mensen die geen reet uitvoeren.
Dat ze dan niet alle deugden hebben van werkende mensen is niet zo gek he?
Hoezo voert iemand in de bijstand niets uit?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De OP gaat uit van 4, en we hebben het over mensen die geen reet uitvoeren.
Dat ze dan niet alle deugden hebben van werkende mensen is niet zo gek he?
En als je net daarboven zit niet. En moet je wel heel wat meer dingen betalen zoals: waterschapsbelasting, rioolheffing, sportlessen voor je kinderen en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo zouden de kinderen van minima daar niet op kunnen rekenen?
Het maakt voor de bijzondere bijstand niets uit of je je gezin onderhoudt van het minimumloon, WAO ter hoogte van het minimum voor jouw situatie, of een bijstandsuitkering.
Als je minder dan 120% van het voor jouw situatie geldende bijstandsniveau aan inkomen hebt kom je in de meeste gemeentes gewoon in aanmerking voor zaken waarvoor mensen in de bijstand ook aanmerking komen.
nee, ik ga hier niet mijn financiele plaatje posten, te privacy gevoelig. Hypotheek is 450 euro netto met 100 p/m aflossing spaarhypotheek. Dus een duur huis heb ik niet.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:45 schreef Globali het volgende:
[..]
2000 netto? Kun je dat specificeren? Hoe kan het zijn dat zeg een huisschilder minder netto verdient en wel rond moet komen met zijn gezin?
Dat de meeste mensen geen enkel benul hebben van inkomsten en uitgaven is niet zo relevant...quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:44 schreef Globali het volgende:
Ik heb die 1809 de laatste dagen even laten vallen bij mensen met een normale baan. Men gelooft het niet eens. Men verdient het ook niet netto.
De meeste werkende gezinnen werken dan ook met 2 personen tegenwoordig, maar 1809 euro netto is gewoon modaal bijna. Zo'n bijstandsgezin moet dus niet klagen, m.i.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Is ook niet gek, maar ik laat alleen zien dat je dan armoe troef is. Het kan wel, dat wel.
Je doet alsof modaal veel is voor een gezin...quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De meeste werkende gezinnen werken dan ook met 2 personen tegenwoordig, maar 1809 euro netto is gewoon modaal bijna. Zo'n bijstandsgezin moet dus niet klagen, m.i.
Dat het geen vetpot is kan me werkelijk waar niet verrotten.
Omdat koffie schenken bij bejaarden af en toe en een sollicitatieplicht geen dagtaken zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:46 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hoezo voert iemand in de bijstand niets uit?
Dat jij het je niet voor kunt stellen wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Jij bent gewoon een verwende Nederlander. Ga eens buiten Nederland wonen. En DURF dan nog eens te zeggen dat Nederland gebrek kent. Het is echt om te janken. Ik heb in landen gewoond en connecties met landen waar ze God elke dag op hun blote knietjes danken voor de Nederlandse situatie.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat de meeste mensen geen enkel benul hebben van inkomsten en uitgaven is niet zo relevant...
Mij verbaast het dat iemand met minder dan 2k rond kan komen, laat staan een gezin.
Perceptie.
Ik zeg totaal niet dat het veel is, maar het is absurd om mensen in de bijstand (n.b.) meer te geven dan een modaal inkomen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je doet alsof modaal veel is voor een gezin...
Je overheid vindt van niet ivm de toeslagen die ze nog krijgen.
Of niet. Dat laatste. Dan moet je dus gewoon rondkomen van minder dan 2000 netto. Anders kun je bij een gezin in de bijstand ook wel gaan zeggen dat 1 van de 2 kan werken.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, ik ga hier niet mijn financiele plaatje posten, te privacy gevoelig. Hypotheek is 450 euro netto met 100 p/m aflossing spaarhypotheek. Dus een duur huis heb ik niet.
Een man die huisschilder is heeft meestal nog een partner die werkt.
Waarom? Als modaal eigenlijk al te weinig is blijkbaar (vindt de overheid)....quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik zeg totaal niet dat het veel is, maar het is absurd om mensen in de bijstand (n.b.) meer te geven dan een modaal inkomen.
Ze tellen hun HRA of huurtoeslag ook niet bij hun inkomen op? En de kinderbijslag? En alle andere subsidies die ze van de overheid krijgen?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:44 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik heb die 1809 de laatste dagen even laten vallen bij mensen met een normale baan. Men gelooft het niet eens. Men verdient het ook niet netto.
Als 1 van de 2 werkt in bijstand, vervalt de bijstandquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef Globali het volgende:
[..]
Of niet. Dat laatste. Dan moet je dus gewoon rondkomen van minder dan 2000 netto. Anders kun je bij een gezin in de bijstand ook wel gaan zeggen dat 1 van de 2 kan werken.
Dat is niet het juiste antwoord. Jij stelt dat bijstandsmensen niet de deugden hebben die jij en ik ook hebben. Ik hoef je niet uit te leggen dat je met bijvoorbeeld 1 jaar werkervaring na je school een maand na je ontslag al in de bijstand zit. Verlies je in die maand alle deugden die jij en ik hebben?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Omdat koffie schenken bij bejaarden af en toe en een sollicitatieplicht geen dagtaken zijn.
Het verbaasd mij dat men dat niet kan.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat de meeste mensen geen enkel benul hebben van inkomsten en uitgaven is niet zo relevant...
Mij verbaast het dat iemand met minder dan 2k rond kan komen, laat staan een gezin.
Perceptie.
Het gaat niet om veel. Het gaat over normaal kunnen overleven.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je doet alsof modaal veel is voor een gezin...
Je overheid vindt van niet ivm de toeslagen die ze nog krijgen.
Wat zielig voor al die mensen die wel 40 uur per week kromliggen voor datzelfde loon als een ander krijgt voor bankzitten voor de TV van de overheid dan, nietwaar?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom? Als modaal eigenlijk al te weinig is blijkbaar (vindt de overheid)....
De HRA. De bijstand voor de rijken. Kunnen we daar niet een tegenprestatie voor eisen? Een paar honderd euro HRA is toch wel goed voor een paar konten van oudjes wassen, op wekelijkse basis.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze tellen hun HRA of huurtoeslag ook niet bij hun inkomen op? En de kinderbijslag? En alle andere subsidies die ze van de overheid krijgen?
je vergeet de toeslagen die je krijgt als je werkt....quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat zielig voor al die mensen die wel 40 uur per week kromliggen voor datzelfde loon als een ander krijgt voor bankzitten voor de TV van de overheid dan, nietwaar?
Geen wonder dat ze niet van de reet komen om te werken.
Dat wordt ook gezegd.... het is echt niet alsof je niet allebei sollicitatieplicht hebt als je als gezin in de bijstand zitquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef Globali het volgende:
[..]
Of niet. Dat laatste. Dan moet je dus gewoon rondkomen van minder dan 2000 netto. Anders kun je bij een gezin in de bijstand ook wel gaan zeggen dat 1 van de 2 kan werken.
Dat doet men wel. En men werkt dan full time.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze tellen hun HRA of huurtoeslag ook niet bij hun inkomen op? En de kinderbijslag? En alle andere subsidies die ze van de overheid krijgen?
Ja. Dus? Dan verdient men meestal zelfs minder.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als 1 van de 2 werkt in bijstand, vervalt de bijstand
Welke toeslagen?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je vergeet de toeslagen die je krijgt als je werkt....
iets van appels en peren...
3 brieven schrijven per week. Nou nou. Ctrl c ctrl v en de naam van het bedrijf veranderenquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat wordt ook gezegd.... het is echt niet alsof je niet allebei sollicitatieplicht hebt als je als gezin in de bijstand zit
1persoon alleen in de bijstand krijgt 50% van het minimumloon.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:51 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat doet men wel. En men werkt dan full time.
Lees je reactie nog eens....quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:52 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. Dus? Dan verdient men meestal zelfs minder.
Dat boeit me niet eens, het gaat erom dat bij deze Nibudberekening werkelijk iedere cent die binnenkomt is meegerekend.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De HRA. De bijstand voor de rijken. Kunnen we daar niet een tegenprestatie voor eisen? Een paar honderd euro HRA is toch wel goed voor een paar konten van oudjes wassen, op wekelijkse basis.
kindgebonden budget...quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Welke toeslagen?
Die paar tientjes voor zorg en wellicht HRA als je een koopwoning hebt, nou nou vetpot hoor.
Ik heb ook niets tegen bijstand. Ik geloof best dat men verplichtingen heeft. Het gaat mij over het bedrag.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat wordt ook gezegd.... het is echt niet alsof je niet allebei sollicitatieplicht hebt als je als gezin in de bijstand zit
Per dag. Daarnaast huisbezoeken, geen geld meer van familie mogen krijgen, je whereabouts opgeven en elke baan aan moeten nemen die de gemeente je biedt.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
3 brieven schrijven per week. Nou nou. Ctrl c ctrl v en de naam van het bedrijf veranderen
Met daarbij nog het feit dat die groep meestal 42% tot 52% belasting betaalt over delen van hun inkomen, met dank aan de afgunstpartijen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Welke toeslagen?
Die paar tientjes voor zorg en wellicht HRA als je een koopwoning hebt, nou nou vetpot hoor.
Dat zal best. Daar gaat het mij ook niet om. Waar het mij om gaat is dat het Nibud regelrechte onzin de wereld inslingert.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:53 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Per dag. Daarnaast huisbezoeken, geen geld meer van familie mogen krijgen, je whereabouts opgeven en elke baan aan moeten nemen die de gemeente je biedt.
Zoals eerder gezegd, de controle in de bijstand is goed genoeg.
Ahja dat maakt alle verschil van de wereld.quote:
Laat ik iemand uit mijn omgeving als vb nemen. Die werkt in de horeca.....full time. Ze verdient ca. 1450 p/m. Ook als zij een gezin zou hebben.quote:
Dat doe ik met liefde. Mag nog wel iets meer omhoog van mij.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Met daarbij nog het feit dat die groep meestal 42% tot 52% belasting betaalt over delen van hun inkomen, met dank aan de afgunstpartijen.
Heb je zelfhaat ofzo? Ben je wel helemaal lekker? 52% belasting betalen is gewoon pure diefstalquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat doe ik met liefde. Mag nog wel iets meer omhoog van mij.
Men werkt fulltime, rekent alle toeslagen en HRA enz. mee en heeft als gezin minder dan ¤ 1.800?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:51 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat doet men wel. En men werkt dan full time.
Kindgebonden budget is niet voor de kinderopvang, daar is kinderopvangtoeslag voor.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ahja dat maakt alle verschil van de wereld.
Zeker omdat je als gemiddeld werkend gezin alles daarvan er door moet jensen aan opvang.
Heb ik ook al aangekaart. In de bijstand hoef je je kinderen niet in de kinderopvang te trappen. Is nog goed voor het kind ook. Kan het lekker lang buitenspelen enzo. Is ook goed voor de ontwikkeling van het kind.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ahja dat maakt alle verschil van de wereld.
Zeker omdat je als gemiddeld werkend gezin alles daarvan er door moet jensen aan opvang.
En die is flink gekrompenquote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kindgebonden budget is niet voor de kinderopvang, daar is kinderopvangtoeslag voor.
Misschien. Dat is wat zij verdient. Tel er wat aan toeslagen bij op. Ze komt niet aan 1800 netto. Ook omdat zij op de vrije markt moet huren trouwens.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Men werkt fulltime, rekent alle toeslagen en HRA enz. mee en heeft als gezin minder dan ¤ 1.800?
Dan werkt men onder het minimumloon.
Je weet net zo goed als ik dat dat totaal niet "afdoende" is, en derhalve gewoon opgaat aan opvang.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kindgebonden budget is niet voor de kinderopvang, daar is kinderopvangtoeslag voor.
Voor mensen in de bijstand?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:
Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 137 Zorgtoeslag
¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Maar volgens mij gaat het kindgebondenbudget weer van de bijstand af....
Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 72 Zorgtoeslag
¤ 1.288 Totaal
quote:Op maandag 17 maart 2014 14:28 schreef Leandra het volgende:
Voor het complete beeld ook even het verhaal aan toeslagen voor een gezin en alleenstaande met 1 inkomen net boven minimumloon.
¤ 1.500 bruto ---> ¤ 1.306 netto (ex vakantiegeld)
Gezin (twee volwassenen met of zonder kinderen) exclusief vakantiegeld:
¤ 1.306 Loon
¤ 267 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 136 Zorgtoeslag
¤ 1.709 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Alleenstaande (exclusief vakantiegeld)
¤ 1.306 Loon
¤ 144 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 70 Zorgtoeslag
¤ 1.520 Totaal
Voor het gezin zit het verschil dus alleen het vakantiegeld, verder maakt het maar zo'n ¤ 20,= per maand uit tussen werken tegen ¤ 1.500 bruto per maand of bijstand.
Nee hoor. Ik verdien bijna dubbel modaal en weet dat, om deze verzongingsstaat in stand te houden, ik meer af zal moeten dragen. Nou ja, dan ga ik maar iets minder op vakantie. Of koop ik wat later mijn nieuwe keuken. Het punt is dat, als ik wordt aangereden en de rest van mijn leven invalide wordt, dat dubbel modale inkomen zal verdwijnen. En dan wil ik dat er goed voor mij gezorgd wordt. En ik gun dat anderen net zo goed.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heb je zelfhaat ofzo? Ben je wel helemaal lekker? 52% belasting betalen is gewoon pure diefstal
Nee, die krijgen geen kinderopvangtoeslag, die krijgen alleen kindgebonden budget, waarvan ik twijfel of het ingehouden wordt op de bijstand.quote:
Laat ik het zo zeggen. Ingewikkeld allemaal. Met al die toeslagen. In elk geval schrik ik van het bedrag dat men volgens het NIBUD nodig heeft om normaal te kunnen leven.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, die krijgen geen kinderopvangtoeslag, die krijgen alleen kindgebonden budget, waarvan ik twijfel of het ingehouden wordt op de bijstand.
De alleenstaande oudertoeslag voor alleenstaande ouders wordt wel ingehouden op bijstand voor een alleenstaande ouder.
Jouw geld gaat naar de generatie die het het beste heeft van allemaal in het land, de zogenaamd zielige ouderen. Die wel de rijkste generatie van dit land zijn. En übergoedkoop hebben kunnen wonen. En de gouden jaren van Nederland hebben meegemaakt.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verdien bijna dubbel modaal en weet dat, om deze verzongingsstaat in stand te houden, ik meer af zal moeten dragen. Nou ja, dan ga ik maar iets minder op vakantie. Of koop ik wat later mijn nieuwe keuken. Het punt is dat, als ik wordt aangereden en de rest van mijn leven invalide wordt, dat dubbel modale inkomen zal verdwijnen. En dan wil ik dat er goed voor mij gezorgd wordt. En ik gun dat anderen net zo goed.
Noem het een soort verzekering
Dat concludeer je uit het feit dat ik met een huur van ¤ 550 gerekend heb en dus de daarbij behorende huurtoeslag?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:00 schreef Globali het volgende:
[..]
Dus de berekening van NIBUD klopt niet?
Dat bedrag klopt dan ook nietquote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:03 schreef Globali het volgende:
Nee, die krijgen geen kinderopvangtoeslag, die krijgen alleen kindgebonden budget, waarvan ik twijfel of het ingehouden wordt op de bijstand.
Absurd dus.quote:
Dan zijn dan toch ook kosten die je niet hebt? Of begrijp ik het dan niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat concludeer je uit het feit dat ik met een huur van ¤ 550 gerekend heb en dus de daarbij behorende huurtoeslag?
Als de huur ¤ 150 lager is dan is de huurtoeslag ook ¤ 150 lager, en dus het totaal aan inkomsten.
Het gemiddelde van het Nibud zal dus zeker kloppen.
Het kostenplaatje van het NIBUD klopt van geen kanten.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:03 schreef Leandra het volgende:
Als de huur ¤ 150 lager is dan is de huurtoeslag ook ¤ 150 lager, en dus het totaal aan inkomsten.
Dat schreef ik niet in elk geval....;)quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat bedrag klopt dan ook niet.
Natuurlijk wel, uitgaande van eenzelfde luxe-leven qua goederen als een werkend gezin.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het kostenplaatje van het NIBUD klopt van geen kanten.
Op de één of andere manier gaat er telkens wat mis bij quoten met mij. De laatste paar dagen al. Ik druk op de quote button en quote een post van iemand anders. Er zit wat fout in het script van FOK! denk ik.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat schreef ik niet in elk geval....;)
Ethisch gezien klopt het van geen kantenquote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, uitgaande van eenzelfde luxe-leven qua goederen als een werkend gezin.
Dat gaat zo op fora soms. Soms plaatst men ook niet wat ik heb geschreven. Ik ga er altijd vanuit dat het mijn fout niet is voor het gemak.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Op de één of andere manier gaat er telkens wat mis bij quoten met mij. De laatste paar dagen al. Ik druk op de quote button en quote een post van iemand anders. Er zit wat fout in het script van FOK! denk ik.
Onder andere naar die "zielige ouderen". Als je dus ergens wilt korten, die het dan op die oudjes met veel spaartegoeden.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jouw geld gaat naar de generatie die het het beste heeft van allemaal in het land, de zogenaamd zielige ouderen. Die wel de rijkste generatie van dit land zijn. En übergoedkoop hebben kunnen wonen. En de gouden jaren van Nederland hebben meegemaakt.
Natuurlijk niet, als ik zie wat ik maandelijks moet afdragen dan kan ik voor datzelfde geld wel zo'n pipo voltijd in dienst nemen als ober thuis of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ethisch gezien klopt het van geen kanten
Daar ben ik dan ook helemaal voorstander van. Veel meer eigen bijdrage aan de zorg, wellicht ook inkomensafhankelijk. Leuk dat jij 90 wil worden, maar bedenk wel dat als je maar tot je zestigste hebt gewerkt (VUT enzo) dat je een onevenredig lange oproep doet op alle voorzieningen in dit land.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Onder andere naar die "zielige ouderen". Als je dus ergens wilt korten, die het dan op die oudjes met veel spaartegoeden.
Dat gebeurt al. Of denk je dat de staat bijv. ouderenopvang of hulp betaald als je geld hebt? Mijn moeder betaald het meeste gewoon geheel zelf.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Onder andere naar die "zielige ouderen". Als je dus ergens wilt korten, die het dan op die oudjes met veel spaartegoeden.
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het kostenplaatje van het NIBUD klopt van geen kanten.
Inderdaad. Werken moet lonen. En carrière maken ook. En het volgen van een technische studie ook.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, als ik zie wat ik maandelijks moet afdragen dan kan ik voor datzelfde geld wel zo'n pipo voltijd in dienst nemen als ober thuis of iets dergelijks.
Natuurlijk is 't ook voor sociale verzekeringen en bla-bla, but you get the point.
Kijk alleen al naar die post "reserveringen". Maar, zoals nu al vaak gezegd, komen mensen met een niet al te beste baan er vaak met hetzelfde of minder mee rond.quote:
16.50 euro per dag voor eten? 400 euro p.m. voor reserveringen? Wordt er elke dag biefstuk gegeten? Gaat er elke maand een wasmachine, droger EN koelkast kapot? Let wel, kosten voor fiets vallen buiten die reserveringen.quote:
Nee. Dat laatste stond er duidelijk bij. Ik heb een fiets. Die kost eigenlijk niets na aanschaf.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
16.50 euro per dag voor eten? 400 euro p.m. voor reserveringen? Wordt er elke dag biefstuk gegeten? Gaat er elke maand een wasmachine, droger EN koelkast kapot? Let wel, kosten voor fiets vallen buiten die reserveringen.
In hun kostenplaatje stond 676 euro p.m. voor fiets, ov en eten. Het lijkt me dat fiets dan niet onder reserveringen valt. Ik heb wel eens wat kosten aan mijn fiets, maar ik heb een zeer goedkope fietsenmaker aan huis hier. Goed zoeken en kost echt niet zo veel.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:15 schreef Globali het volgende:
[..]
Nee. Dat laatste stond er duidelijk bij. Ik heb een fiets. Die kost eigenlijk niets na aanschaf.
Waar uit mijn berekeningen blijkt dat iemand met een inkomen een paar euro boven minimumloon minder heeft?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar die post "reserveringen". Maar, zoals nu al vaak gezegd, komen mensen met een niet al te beste baan er vaak met hetzelfde of minder mee rond.
Mij verbaasd dat totaal niet, waarom zou dat een probleem moeten zijn dan? Als ik naar mijn eigen kosten kijk dan kom ik uit op een totaal uitgaven plaatje voor 2 personen van rond de 1600 euro totaal (dus incl gemeentelijke belastingen ed)quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Perceptie.
Het lijkt me sterk dat ze maandelijks 400 kunnen reserveren.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
16.50 euro per dag voor eten? 400 euro p.m. voor reserveringen? Wordt er elke dag biefstuk gegeten? Gaat er elke maand een wasmachine, droger EN koelkast kapot? Let wel, kosten voor fiets vallen buiten die reserveringen.
Dat is ook het probleem met sommige Nederlanders. Kunnen zich dingen niet voorstellen omdat het simpelweg buiten hun realiteit valt. Daarom reis ik mensen altijd aan om veel op reis te gaan. Dan gaan ze inzien hoe goed een bijstandsgezin het hier wel niet heeft.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Mij verbaasd dat totaal niet, waarom zou dat een probleem moeten zijn dan? Als ik naar mijn eigen kosten kijk dan kom ik uit op een totaal uitgaven plaatje voor 2 personen van rond de 1600 euro totaal (dus incl gemeentelijke belastingen ed)
En dan woon ik nog in een huis dat me 725 euro per maand kost.
Het NIBUD rekent dat in hun berekening zo. Moet ik die uit de originele OP er even bijpakken?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat ze maandelijks 400 kunnen reserveren.
Ga mij niet vertellen dat jouw vrouw kosten in rekening brengt? Je telt nu zaken bij elkaar op volgens mij. In die 400 zat toch ook vervoer?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In hun kostenplaatje stond 676 euro p.m. voor fiets, ov en eten. Het lijkt me dat fiets dan niet onder reserveringen valt. Ik heb wel eens wat kosten aan mijn fiets, maar ik heb een zeer goedkope fietsenmaker aan huis hier. Goed zoeken en kost echt niet zo veel.
Maar men komt er mee rond.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar uit mijn berekeningen blijkt dat iemand met een inkomen een paar euro boven minimumloon minder heeft?
Nee, men zal ook beknibbelen op de posten die het Nibud onder "reserveringen" gooit:quote:
nergens, maar je rekent de bijdragen van de gemeente niet mee. Het is dus geen totaaloverzicht. En dat is ook lastig te maken aangezien die per gemeente verschilen. Een voorbeeld daarvan is bijv een geluksbudget, waarbij mensen met een minimuminkomen recht hebben op een paar honderd euro om iets te doen waar zij gelukkiger van worden. Een gezin dat van een modaal inkomen rondkomt heeft daar geen recht op, maar heeft ook niet zo'n hoog inkomen dat ze dat geld zomaar voor zichzelf kunnen uitgeven.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar uit mijn berekeningen blijkt dat iemand met een inkomen een paar euro boven minimumloon minder heeft?
quote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De HRA. De bijstand voor de rijken. Kunnen we daar niet een tegenprestatie voor eisen? Een paar honderd euro HRA is toch wel goed voor een paar konten van oudjes wassen, op wekelijkse basis.
Inderdaad. Maar men doet het ermee. Dan is het wat vreemd dat mensen die (vaak onterecht) in de laatste opvang zitten gaan klagen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, men zal ook beknibbelen op de posten die het Nibud onder "reserveringen" gooit:
Reserveringsuitgaven ¤ 396,-
Kleding, inventaris, onderhoud huis en tuin, extra ziektekosten
Nee hoor, ik bedoel dat ik een fietsenmaker heb zitten in de buurt die vanuit huis werkt. Dit is het kostenplaatje:quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Ga mij niet vertellen dat jouw vrouw kosten in rekening brengt? Je telt nu zaken bij elkaar op volgens mij. In die 400 zat toch ook vervoer?
Geluksbudget?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:21 schreef poemojn het volgende:
[..]
nergens, maar je rekent de bijdragen van de gemeente niet mee. Het is dus geen totaaloverzicht. En dat is ook lastig te maken aangezien die per gemeente verschilen. Een voorbeeld daarvan is bijv een geluksbudget, waarbij mensen met een minimuminkomen recht hebben op een paar honderd euro om iets te doen waar zij gelukkiger van worden. Een gezin dat van een modaal inkomen rondkomt heeft daar geen recht op, maar heeft ook niet zo'n hoog inkomen dat ze dat geld zomaar voor zichzelf kunnen uitgeven.
Er zijn overigens niet veel gemeenten waar ze dat geven.
Nee, ik heb op de site van het Nibud al gekeken.... kleding, ziektekosten, inventaris, onderhoud huis en tuin.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het NIBUD rekent dat in hun berekening zo. Moet ik die uit de originele OP er even bijpakken?
Okay. Ik heb het weer voor ogen. Ik zou korten op zakgeld.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee hoor, ik bedoel dat ik een fietsenmaker heb zitten in de buurt die vanuit huis werkt. Dit is het kostenplaatje:
Soort post
Bedrag netto per maand
Achtergrond
Inkomsten
¤ 1.809,-
Incl. zorg-, huur- en vakantietoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag
Uitgaven:
Vaste lasten
¤ 787,-
Huur, gas, water, licht, verzekeringen, tv, telefoon, internet
Reserveringsuitgaven
¤ 396,-
Kleding, inventaris, onderhoud huis en tuin, extra ziektekosten
Huishoudelijke lasten
¤ 676,-
Voeding, schoonmaak, verzorging, ov en fiets
Inkomsten - uitgaven
Tekort van ¤ 50,-
Niet begroot zijn uitgaven aan: contributies, abonnementen, huisdieren, zakgeld, cadeautjes, vakantie e.d.
Het Nibud stelt dat het te weinig is.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:23 schreef Globali het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar men doet het ermee. Dan is het wat vreemd dat mensen die (vaak onterecht) in de laatste opvang zitten gaan klagen.
Met dat onterecht bedoelde ik trouwens "tegen hun zin in". Dat stond er nu wat raar inderdaad.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het Nibud stelt dat het te weinig is.
Overigens denk ik dat er niet zoveel onterecht in de bijstand zitten.
Er zullen best een paar notoire klaplopers bijzitten, en er zullen ook mensen zijn die liever zwartwerken dan belasting betalen, maar ik denk dat er nogal wat mensen in de bijstand zitten die simpelweg nooit aan een baan zullen kunnen komen, waarbij een deel omdat ze arbeidsongeschikt zijn, maar niet in aanmerking komen voor een van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
Er zijn ook mensen die arbeidsongeschikt zijn en geen recht hebben op een van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 11:29 schreef Globali het volgende:
[..]
Met dat onterecht bedoelde ik trouwens "tegen hun zin in". Dat stond er nu wat raar inderdaad.
Je kan elke uitkering weigeren als je 100% afgekeurd bent. Dan kom je in de bijstand terecht. Dat is in mijn geval ook zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |