abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137864992
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en twijfel ergens over: Het is een rijtjeswoning: op de eerste verdieping (volledige verdieping, geen schuin dak) normaal 3 slaapkamers, maar ik laat er 2 samenvoegen. De zolder heeft geen indeling en heb ik persoonlijk niet echt nodig eigenlijk, ik ga er alleen wonen. Dus op de eerste verdieping een ruime slaapkamer en een ruime werk/muziek/studeerkamer is voldoende.

Toch twijfel ik om een dakkapel te nemen. M'n argument is de woningwaarde voor het geval ik er over x of xx jaar vanaf wil. Omdat ik boven ook maar 2 slaapkamers heb en op de zolder geen indeling, zou het voor een gezin misschien een showstopper zijn. Met een dakkapel (en de andere kant een dakraam) zou je er vrij eenvoudig 1 of 2 volwaardige slaapkamers bij kunnen maken.

Anderzijds is het wel veel geld voor iets dat ik niet nodig heb en zich waarschijnlijk over een aantal jaar pas terugbetaald.

Hoe denken jullie hierover? Misschien mensen die naar zulke woningen kijken en er hun visie over kunnen geven.
pi_137865528
Alleen doen als je er zelf voordeel mee hebt en dus geniet van de meerwaarde dat het biedt en je jaren wooncomfort geeft.
Niet alleen verbouwen omdat het kan.. / eventueel je huis qua waarde kan verhogen.

/ huisbezitter.
  maandag 17 maart 2014 @ 22:26:38 #3
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137865550
Als ik een woning zoek, bedenk ik zelf wel wat ik er anders aan wil..
Wel of geen dakkapel zou voor mij echt geen doorslag geven..
En als je niet weet wat je met je geld moet doen, zou ik dat niet in een dakkapel steken...

Hoeveel zonnepanelen heb je al op het dak liggen?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_137866064
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:26 schreef Eelcotje84 het volgende:
Alleen doen als je er zelf voordeel mee hebt en dus geniet van de meerwaarde dat het biedt en je jaren wooncomfort geeft.
Niet alleen verbouwen omdat het kan.. / eventueel je huis qua waarde kan verhogen.

/ huisbezitter.
Als het om verbouwen zou gaan, zou ik dat inderdaad niet doen. Gelijk bij de bouw is toch een ander verhaal. Minder ingrijpend (alleen een kruisje extra op een lijst :P ), daarom twijfel ik. Wat ik eigenlijk vergeten ben te vermelden, is dat ik er misschien zelf in de toekomst ook wel wat aan heb. Geen idee hoe m'n leven gaat lopen. Wat ik wel zeker weet, is dat ik er de eerste jaren waarschijnlijk niet veel mee zou doen.

quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:26 schreef Snowballed het volgende:
Als ik een woning zoek, bedenk ik zelf wel wat ik er anders aan wil..
Wel of geen dakkapel zou voor mij echt geen doorslag geven..
En als je niet weet wat je met je geld moet doen, zou ik dat niet in een dakkapel steken...

Hoeveel zonnepanelen heb je al op het dak liggen?
Geen (dak is oost/west, ik weet niet of dat nou zoveel op zou leveren). Het wordt ook niet als meerwerk aangeboden, anders zou dat zeker interessant zijn geweest.
pi_137866183
Wat is het alternatief bij geen dakkapel? Is er dan wel een groot raam? Komt er genoeg daglicht binnen om er alsnog een slaapkamer te maken (in de toekomst)?
  maandag 17 maart 2014 @ 22:43:03 #6
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137866572
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:34 schreef OngeschiktX het volgende:
Geen (dak is oost/west, ik weet niet of dat nou zoveel op zou leveren). Het wordt ook niet als meerwerk aangeboden, anders zou dat zeker interessant zijn geweest.
Het maakt toch niet uit of het als meerwerk word aangeboden...?
Ze liggen er zo op.. Genoeg bedrijven die dat kunnen..
En er zijn genoeg berekeningen/voorbeelden over panelen te vinden die niet helemaal op de juiste plek liggen..

Maar ja ik zou ook met een iets andere insteek voor een nieuw huis gaan als ik alles overnieuw mocht doen..
pi_137866970
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:36 schreef JantinaGr het volgende:
Wat is het alternatief bij geen dakkapel? Is er dan wel een groot raam? Komt er genoeg daglicht binnen om er alsnog een slaapkamer te maken (in de toekomst)?
Standaard niet, maar een raam nemen kan ook. Dat is een stuk goedkoper. Ik wil sowieso minimaal een raam aan één kant nemen. De andere dan ook een raam of een dakkapel.
pi_137867054
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Het maakt toch niet uit of het als meerwerk word aangeboden...?
Ze liggen er zo op.. Genoeg bedrijven die dat kunnen..
En er zijn genoeg berekeningen/voorbeelden over panelen te vinden die niet helemaal op de juiste plek liggen..

Maar ja ik zou ook met een iets andere insteek voor een nieuw huis gaan als ik alles overnieuw mocht doen..
Ik zal er eens naar kijken. Moet eigenlijk zeggen dat ik het nooit echt als optie heb overwogen. Vooral door tijd gebrek, ze zijn begonnen met bouwen voor het in de verkoop ging en nu moeten alle opties binnen een paar weken gekozen zijn.
  maandag 17 maart 2014 @ 22:57:48 #9
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137867346
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:52 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Ik zal er eens naar kijken. Moet eigenlijk zeggen dat ik het nooit echt als optie heb overwogen. Vooral door tijd gebrek, ze zijn begonnen met bouwen voor het in de verkoop ging en nu moeten alle opties binnen een paar weken gekozen zijn.
Ja klinkt bekend.... zo vergaat het mij ook vaak.. alles perfect uitgedacht, en als puntje bij paaltje komt, ben ik 90% vergeten door alle andere zaken die ook nog "moesten" :')

Maar gas is duur en word niet goedkoper.. misschien dat daar ook nog opties zijn..?
Een huis wat goedkoop in vaste lasten is, heeft voor mij wel aantrekkingskracht..
  maandag 17 maart 2014 @ 22:59:03 #10
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_137867410
Dakkapel moet je pas plaatsen als een van de bewoners op in die kamer slaapt.
Je wilt toch de bureau tegen een raam plaatsen? Dan stoot je hoofd ook niet tegen de schuine raam.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_137869364
Hoeveel kost de dakkapel nu? Is het voordelig ten opzichte van later alsnog een dakkapel plaatsen? Of maakt dat uiteindelijk niet zo veel uit?

Als je nu alleen maar kiest voor een raam, zorg dan dat dat raam niet komt op de plek van de mogelijke toekomstige dakkapel.

Ook doe je er verstandig aan om te zorgen voor voldoende daglicht op de 'voorzolder' als je de zolder gaat opdelen in een voorzolder en kamer(s).
pi_137896010
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 23:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Hoeveel kost de dakkapel nu? Is het voordelig ten opzichte van later alsnog een dakkapel plaatsen? Of maakt dat uiteindelijk niet zo veel uit?

Als je nu alleen maar kiest voor een raam, zorg dan dat dat raam niet komt op de plek van de mogelijke toekomstige dakkapel.

Ook doe je er verstandig aan om te zorgen voor voldoende daglicht op de 'voorzolder' als je de zolder gaat opdelen in een voorzolder en kamer(s).
Nu kost het ¤6000, niet heel duur als ik zo op internet zoek. Als ik twee dakramen neem ipv één dakraam en één dakkapel, dan zou een van die ramen wel op de plek van het dakkapel komen, dat kan niet anders. In de voorzolder zit standaard al een dakraam. Een andere optie is een voorbereiding voor een dakkapel laten aanbrengen in het dak, dan kan er geen dakraam meer komen. Je betaalt dan wel voor iets waar je letterlijk helemaal niets van ziet.

Wat misschien wel een nadeel van een dakkapel is, is onderhoud. Het is een relatief gevoelig deel qua onderhoud en kansen op lekkages etc.
pi_137896823
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 19:43 schreef OngeschiktX het volgende:

Nu kost het ¤6000, niet heel duur als ik zo op internet zoek. Wat misschien wel een nadeel van een dakkapel is, is onderhoud. Het is een relatief gevoelig deel qua onderhoud en kansen op lekkages etc.
Vind het bepaald een koopje. De vraag s welke kwaliteit je daarvoor krijgt en welke afwerking. Da's dus ook een overweging. Als het je allemaal aanstaat zou ik het voor die ¤6000,-niet laten.

Het onderhoud is te overzien als de kwaliteit in orde is en 20 jaar zonder lekkage moet kunnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 maart 2014 @ 01:01:47 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_137911355
Je moet een verbouwing alleen laten doen als de kosten opwegen tegen het voor jouw persoonlijk gewonnen daadwerkelijk woongenot, niet om een of andere wellicht-ooit-eens-voorkomende fictieve toename in 'woningwaarde', maar dat is slechts mijn mening. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_137914142
Tja ik heb net een woning gekocht en in deze wijk hebben diverse mensen een dakkapel laten plaatsen, hier zien we geen verschil qua prijs huis van wel of geen dakkapel, waar we wel prijs verschil in zit of er een aanbouw is gedaan, de kamers zijn al wat klein in deze huizen en op die manier word de kamer wat ruimer.
De kamer is toch de leefomgeving.
pi_137923527
Ik zou het niet doen. Als je dan toch die 6000 wilt uitgeven zou ik extra aflossen, daar heb je na 20 jaar meer aan dan de meerwaarde die een dakkapel misschien zou opleveren.
pi_137965138
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Vind het bepaald een koopje. De vraag s welke kwaliteit je daarvoor krijgt en welke afwerking. Da's dus ook een overweging. Als het je allemaal aanstaat zou ik het voor die ¤6000,-niet laten.

Het onderhoud is te overzien als de kwaliteit in orde is en 20 jaar zonder lekkage moet kunnen.
Hoe kun je beoordelen dat het een koopje is? Ik lees nergens hoe groot het wordt of van welk materiaal het wordt gemaakt (of heb ik daar overheen gelezen?)

Ik zou het niet doen, als je nu al weet dat je zelf het de komende jaren niet nodig bent en voor een eventuele verkoop heb je mensen die voor en tegen zijn, dus daar kun je nu geen rekening mee houden
pi_137966772
Tja als je alleen bent kan er ook redelijk onverwacht wat wijzigen (relatie, andere baan) waardoor je toch sneller als gepland van de woning af wilt. Als een dakkapel er dan voor zorgt dat je de woning sneller verkocht krijgt is het wellicht wel een optie.
pi_138044270
Het hangt er natuurlijk van af wat je er mee wil.. Wij wonen ook met zn 2-en in een huis waar ze 3 huizen verder op met 6 man wonen :) Maar toch heb ik 2 dakkapellen van 3 bij 5 meter en 2,40 hoog casco laten plaatsen en binnen alles zelf gedaan. totale kosten 10K + 2,5K voor de binnen inrichting.

1 kant is het ultieme washok geworden en opslag, de andere kant is een logeer kamer (waar we dr nu 2 van hebben, :X ) . Uiteindelijke redenen om ze te plaatsen:

a- omdat het kon
b-omdat vergelijkbare huizen met dakkapel destijds voor 25K meer weg gingen
c- omdat, hoe meer ruimte, hoe makkelijker het leven in een huis is...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_138050800
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:16 schreef LittleLady het volgende:
Tja ik heb net een woning gekocht en in deze wijk hebben diverse mensen een dakkapel laten plaatsen, hier zien we geen verschil qua prijs huis van wel of geen dakkapel, waar we wel prijs verschil in zit of er een aanbouw is gedaan, de kamers zijn al wat klein in deze huizen en op die manier word de kamer wat ruimer.
De kamer is toch de leefomgeving.
En wat is de gemiddelde tijd tot verkoop en is daar een verschil in te zien met of zonder?
pi_138052500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 19:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

En wat is de gemiddelde tijd tot verkoop en is daar een verschil in te zien met of zonder?
Dat weet ik zo niet, je moet net een koper vinden, ik heb dit huis zo als impuls gekocht, ergerde aan mijn vorige buurvrouw en kocht dit huis, deze stond er ook net op, bord stond nog niet eens in de tuin.
Heb me verder niet in de andere woningen verdiept, maar het huis achter me was ook zo verkocht die was onverbouwd 92.000. maar gemiddeld liggen ze hier rond de 110000 120000 met een paar uitschieters mijn overbuurman zit op 149.000 en die staat al 4 jaar te koop
pi_138063194
Een gezinswoning met dakkapel is wel waarde vermeerderend. Je krijgt ineens 1 of 2 volwaardige kamers er bij.

Een dakraam is wel echt minder. Vergeet niet dat je hem nu mee kan laten financieren tegen een erg lage rente, over 10 jaar laten doen kost de dakkapel met inglatie en alopen van het dak misschien wel het dubbele, tegen de dan geldende rente, en hypotheek regels.

Dus je kan er winst mee maken, je kunt het nodig hebbeb, ik zeg dus doen, beter in 1 keer goed.
  zondag 23 maart 2014 @ 12:02:50 #23
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138068555
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:01 schreef Nico987 het volgende:Vergeet niet dat je hem nu mee kan laten financieren tegen een erg lage rente, over 10 jaar laten doen kost de dakkapel met inglatie en alopen van het dak misschien wel het dubbele, tegen de dan geldende rente, en hypotheek regels.
Dan ga je dus dertig jaar rente betalen voor iets wat je misschien over tien jaar nodig hebt en tegen die tijd waarschijnlijk zonder financiering kan betalen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138068756
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:02 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dan ga je dus dertig jaar rente betalen voor iets wat je misschien over tien jaar nodig hebt en tegen die tijd waarschijnlijk zonder financiering kan betalen.
stel je leent 10K dan kost je dat ongeveer 35 euro p/m ik bedaal liever 35 euro p/m en kan er direct van genieten, dan sparen tot 10K en dan die hele som in 1x uitgeven..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_138068800
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 20:05 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dat weet ik zo niet, je moet net een koper vinden, ik heb dit huis zo als impuls gekocht, ergerde aan mijn vorige buurvrouw en kocht dit huis, deze stond er ook net op, bord stond nog niet eens in de tuin.
Heb me verder niet in de andere woningen verdiept, maar het huis achter me was ook zo verkocht die was onverbouwd 92.000. maar gemiddeld liggen ze hier rond de 110000 120000 met een paar uitschieters mijn overbuurman zit op 149.000 en die staat al 4 jaar te koop
Ik bedoel het volgende niet vervelend, maar huizen op dat prijs niveau liggen of in een enorm krimpgebied of zijn generaal slecht onderhouden. Hier in de randstad waar het vechten is om elke m2 maakt het wel een verschil..
pi_138069066
quote:
2s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:13 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Ik bedoel het volgende niet vervelend, maar huizen op dat prijs niveau liggen of in een enorm krimpgebied of zijn generaal slecht onderhouden. Hier in de randstad waar het vechten is om elke m2 maakt het wel een verschil..
Woon gewoon vlakbij het centrum van Assen en ik heb voor de komende 5 jaar qua onderhoud alleen 1 raamkozijn, dit zijn voormalig huurwoningen, de meesten zijn helemaal geupdate.
  zondag 23 maart 2014 @ 12:31:09 #27
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138069303
quote:
2s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:11 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

stel je leent 10K dan kost je dat ongeveer 35 euro p/m ik bedaal liever 35 euro p/m en kan er direct van genieten, dan sparen tot 10K en dan die hele som in 1x uitgeven..
Daar valt best wel wat voor te zeggen maar als TS die 35 per maand opzij zet dan heeft ie over tien jaar de helft van die 10k al bij elkaar en heeft ie 10 jaar geen onderhoud hoeven doen en zit ook niet met een dakkapel met techniek en ideeën van tien jaar terug. Vooropgestled dat die wens er over tien jaar nog is natuurlijk.

Mijn idee is dus iets pas uitvoeren als je het nodig hebt en niet de rest van je leven betalen aan iets wat je misschien niet nodig hebt.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138070079
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:31 schreef BartNH het volgende:

Mijn idee is dus iets pas uitvoeren als je het nodig hebt en niet de rest van je leven betalen aan iets wat je misschien niet nodig hebt.
Hoe zie jij pensioenpremie, levensverzekeringen en zorgpremie dan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_138071335
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:02 schreef BartNH het volgende:

[..]

Jäh als je alles zeker weet.. Misschien koop je nu ook wel een gezinswoning, en blijk je geen kinderen te krijgen, of gaat je vrouw er met de buurman vandoor.. Vet klote, maar is niet anders.. Vergeet niet dat je over 10 jaar aanzienlijk meer gaat betalen. Je betaald nu dus rente over 6000 euro, terwijl je er dan 10.000 voor betaald, en ik gok nog wel meer, als je kijkt naar de inflatie de laatste 1000 jaar is de inflatie dusdanig dat het in 30 jaar ca 3keer meer waard wordt.. Dus van die door berekening zou je uit komen op 9.000 euro over 10 jaar excl de sloop die nu niet nodig is, dus reken maar een 12.000. Je betaald in die 10 jaar ws geen 6000 euro rente..

Je weet het nooit, maar ik vermoed dat een huis gezinswoning die van 3 kamers naar 5 slaap kamer gaat een stuk gewilder is.. Al oet de koper vooral bedenken of hij het kan missen, want als je krom moet liggen om in de toekomst meer te vangen dan doet die iets niet goed.
pi_138128950
Ik denk dat ik toch niet voor een dakkapel ga. Ik kan dan in de keuken en badkamer voor net wat luxere dingen gaan én wat meer geld overhouden. Dan geef ik m'n geld in ieder geval aan iets uit waar ik zelf wat aan heb.

Ik ga dan waarschijnlijk voor twee dakramen. Icm met een extra muurtje kan ik dan alsnog een ruime slaapkamer creëren. M'n huis zou dan 3 grote slaapkamers hebben, die alle 3 groter zijn dan de grootste slaapkamer normaal gesproken is in een gemiddeld rijtjeshuis. Lijkt me voor veel potentiele kopers ook nog wel te doen. Eventueel kan één van die kamers gesplitst worden, zodat de indeling op de eerste verdieping weer doorsnee is en er totaal twee grote en twee kleinere slaapkamers zijn.

Dat moet voor veel potentiele kopers (het huis is nog niet eens af en ik moet er nog gaan wonen :D :') ) wel oké zijn toch?
pi_138142376
Het lastige is dat je dat nooit zeker weet, maar dikke kans dat je je huis zo ook wel verkocht krijgt, of niet, maar dan heb je wel leuk gewoond. Eerst gaan voor je eigen woon genot.
pi_138202485
Als het geld je niet uitmaakt doen. Scheelt ook weer gedoe met klussen(verbouwrotzooi), en mischien vergunningen. Wat is nou de prijs van de kapel al het hele bedrag van het huis.

Ik zou het dus doen als ik het geld had liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')