abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137842067
Wat is dat toch met armoe, dat het zo'n hot item is?

Topics over armoe (of de Bijstand) zitten altijd in 2 of 3 dagen helemaal vol.. Het meest recente voorbeeld. NWS / Gezinnen in bijstand komen structureel tekort

Kennelijk is het iets wat bij heel veel mensen leeft, ook bij mensen die niet direct iets met armoe te maken hebben.
Appelleert het aan onze diepste overtuigingen over verantwoordelijkheid, schuld en boete? Of aan onze ideeën over hoe maakbaar het leven is?
pi_137842619
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren. Ze voeren doelbewust geen klap uit of denken louter in onmogelijkheden. Toch wordt er prima voor ze gezorgd. Maar ze worden wel doodleuk "slachtoffer" gemaakt van armoede, terwijl ze het eigenlijk prima hebben.

Ik wil best sociaal zijn in de richting van mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Maar er zijn in dit land iets te veel mensen die niet willen werken en er een lekker lui leventje op nahouden.
pi_137842762
quote:
15s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:35 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren. Ze voeren doelbewust geen klap uit of denken louter in onmogelijkheden. Toch wordt er prima voor ze gezorgd. Maar ze worden wel doodleuk "slachtoffer" gemaakt van armoede, terwijl ze het eigenlijk prima hebben.

Ik wil best sociaal zijn in de richting van mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Maar er zijn in dit land iets te veel mensen die niet willen werken en er een lekker lui leventje op nahouden.
Dus je ziet op je werk mensen lanterfanten en daar erger jij je aan of je zit zelf niet te werken en dan erger je aan mensen die hetzelfde doen ?
  maandag 17 maart 2014 @ 14:40:24 #4
283639 Pino0
Heeft totaal geen vooroordelen
pi_137842808
Gezinnen maken als je jezelf niet eens kan onderhouden :')

Tokkies/Mocro's = tuig
pi_137843053
quote:

Solidariteit (en de mate waarin dat geëist wordt) is dus een van de dingen die meespeelt.

In deze maatschappij wordt vrij veel solidariteit van je gevraagd. Je moet middelen inleveren om te zorgen voor volkomen vreemden. Dat is anders dan vroeger, toen zorgde je ook voor de zwakkeren, maar dat waren dan je oude ouders, je achterlijke neefje of zieke broer.

Ik kan me dan ook voorstellen dat er zorgen zijn dat de ander makkelijker misbruik maakt van het systeem.

Het is makkelijker lanterfanten van het geld van anonieme belastingbetalers dan van het geld van je oma.
pi_137843078
quote:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen,
Dan ga je toch gewoon leuk werk doen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_137843132
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk. Net zoals de uitkeringstrekker niet altijd even makkelijk een baan vindt
  maandag 17 maart 2014 @ 14:46:56 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_137843151
quote:

[..]

idd, want nederland heeft nog steeds kansen genoeg, maar je moet ze wel willen pakken. Als je je werk zo kut vind moet je iets anders doen, of er verandering in brengen zodat het leuk wordt.

Oh, en ook in het buitenland liggen een hoop kansen natuurlijk. Niet altijd even makkelijk, maar soms het waard om de stap te zetten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_137843156
quote:

[..]

Als hij 40 is geweest wordt hij ook afgedankt en is hij maar wat dankbaar als hij nog bijstand krijgt.
Wat hij dan ws niet meer krijgt....
  maandag 17 maart 2014 @ 14:48:59 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137843246
quote:

Dit dus, er wordt altijd gekeken naar mensen in de bijstand die het o zo slecht hebben maar er wordt amper gekeken naar werkenden die het ook niet al te breed hebben maar er wel 160 uur per maand van hun tijd voor inleveren. Ik denk echt regelmatig als ik 's ochtendsvroeg weer op de fiets of scooter de 22km naar mijn werk afleg waar ik in godsnaam mee bezig ben. Met niks doen bereik je bijna hetzelfde qua inkomen maar hoef je er geen fuck voor te doen. :{ Wie is dan slimmer -O-
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_137843266
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk.
Onzin, er is leuk overbetaald werk zat, als je maar wil. Handen uit de mouwen zeg ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Forum Admin maandag 17 maart 2014 @ 14:51:01 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_137843337
De bijstand is geen vetpot. Er zijn dan wel weer genoeg mensen die er flink misbruik van maken omdat het wél genoeg is om van te leven. Denk aan frauderen, zwart bijklussen etc.

Dat mensen die werken vrijwel hetzelfde of nét iet meer krijgen is natuurlijk compleet gestoord. Op die manier krijg je een bijstandsgerechtigde niet aan het werk en ''straf'' je de werkende personen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_137843365
Minimumloon omhoog dus?
pi_137843435
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dus je ziet op je werk mensen lanterfanten en daar erger jij je aan of je zit zelf niet te werken en dan erger je aan mensen die hetzelfde doen ?

'Om me heen' betekent hier niet letterlijk 'op de werkplek', maar: in mijn omgeving.
pi_137843489
quote:

Grappig, ik denk precies het tegenovergestelde. Ik zie mensen die met hun HBO in de groenvoorziening moeten werken, die huisbezoeken krijgen van ambtenaren die hun kastjes inkijken, en 600.000 werklozen en 100.000 vacatures, maar toch drie keer per dag moeten solliciteren.

Verschil van perceptie.
pi_137843506
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

'Om me heen' betekent hier niet letterlijk 'op de werkplek', maar: in mijn omgeving.
Ja maar hoe zie je die dan als je 8 uur per dag op je werk bent ? Heb je overal camera's hangen ofzo ?
pi_137843548
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Solidariteit (en de mate waarin dat geëist wordt) is dus een van de dingen die meespeelt.

In deze maatschappij wordt vrij veel solidariteit van je gevraagd. Je moet middelen inleveren om te zorgen voor volkomen vreemden. Dat is anders dan vroeger, toen zorgde je ook voor de zwakkeren, maar dat waren dan je oude ouders, je achterlijke neefje of zieke broer.

Ik kan me dan ook voorstellen dat er zorgen zijn dat de ander makkelijker misbruik maakt van het systeem.

Het is makkelijker lanterfanten van het geld van anonieme belastingbetalers dan van het geld van je oma.
Sociaal zijn werkt 2 kanten op. Misschien dat de media daar ook schuldig aan is, maar ik heb het idee dat de groep die een beroep doet op het sociale stelsel groter, asocialer en minder sympathiek aan het worden is dan pak hem beet tien jaar geleden.
pi_137843571
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk. Net zoals de uitkeringstrekker niet altijd even makkelijk een baan vindt
Dus?
Dan maar gewoon lekker opgeven?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_137843596
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:48 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dit dus, er wordt altijd gekeken naar mensen in de bijstand die het o zo slecht hebben maar er wordt amper gekeken naar werkenden die het ook niet al te breed hebben maar er wel 160 uur per maand van hun tijd voor inleveren. Ik denk echt regelmatig als ik 's ochtendsvroeg weer op de fiets of scooter de 22km naar mijn werk afleg waar ik in godsnaam mee bezig ben. Met niks doen bereik je bijna hetzelfde qua inkomen maar hoef je er geen fuck voor te doen. :{ Wie is dan slimmer -O-
Herkenbaar. Overigens heb ik er niks op tegen om te werken voor m'n centen. Ben nu zo'n 13 jaar in loondienst en in al die jaren slechts 0,5 dag verzuim door ziekte.

Het is meer dat ik een punthoofd krijg van het gemak waarmee de term 'armoede' wordt gebruikt. Ik denk dat er nauwelijks échte armoede is in Nederland. Zelfs mensen in de bijstand die amper kunnen rondkomen, hebben een behoorlijk hoge levensstandaard. Dat ze moeilijk kunnen rondkomen en dat het geen vetpot is, is wat anders dan armoede.
pi_137843602
quote:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren.
Dan zit je vooral jezelf dwars.

Overigens, als jij op je werk zit, dan zijn die lanterfanteraars gewoon collega's. En de mensen die jij onderweg tegen komt zijn misschien op dat moment wel geen flikker aan het uitvoeren, maar dat hebben ze op dat moment dan wel met jou gemeen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137843603
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:54 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Grappig, ik denk precies het tegenovergestelde. Ik zie mensen die met hun HBO in de groenvoorziening moeten werken, die huisbezoeken krijgen van ambtenaren die hun kastjes inkijken, en 600.000 werklozen en 100.000 vacatures, maar toch drie keer per dag moeten solliciteren.

Verschil van perceptie.
Ach, hier op Fok zie je ook topics voorbij komen van studenten die in september weer willen beginnen en in de tussentijd toch maar even in de bijstand willen want tja, het is zo makkelijk te verkrijgen. Het zal allemaal wel niet zo zwart/wit zijn.
pi_137843610
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sociaal zijn werkt 2 kanten op. Misschien dat de media daar ook schuldig aan is, maar ik heb het idee dat de groep die een beroep doet op het sociale stelsel groter, asocialer en minder sympathiek aan het worden is dan pak hem beet tien jaar geleden.
Omdat de VVD elke uitkeringstrekker voor luie donder uitmaakt ??

Al kan ik me best voorstellen dat mensen asocialer worden als ze steeds voor luie donder worden uitgemaakt terwijl ze 200x afgewezen zijn.
pi_137843640
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja maar hoe zie je die dan als je 8 uur per dag op je werk bent ? Heb je overal camera's hangen ofzo ?
Je denkt dat ik buiten mijn werk verder met niemand omga? Dat ik geen vrienden of bekenden heb van wie ik verhalen hoor of die zelf uitkeringstrekker zijn?
pi_137843667
Dat is trouwens waar. In Nederland is geen armoede. En als je op straat leeft heb je dat vooral aan jezelf te danken. Mensen die echt arm zijn maken verkeerde keuzes en hebben vaak onverantwoord geleefd. Als je in de bijstand zit ben je nog niet arm.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:58:32 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_137843690
als je een goede manier verzint om de profiteurs te scheiden van degene die het echt nodig hebben laat maar horen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')