abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137835117
quote:
'Veel Nederlandse sites plaatsen cookies zonder toestemming'
28 procent van de Nederlandse websites houdt zich niet aan de cookiewet, door zogenoemde 'tracking cookies' te plaatsen voordat de gebruiker hier toestemming voor geeft. Dat meldt NRC Next maandag op basis van onderzoek door het Amsterdamse bedrijf Cookiesfabriek.

Onder meer NU.nl, Geenstijl en de site van NRC zelf voldoen niet aan de wet, stellen de onderzoekers. Tracking cookies zijn bestanden die het surfgedrag van gebruikers bijhouden, zodat op basis hiervan gericht advertenties kunnen worden getoond. Nederlandse sites zijn verplicht om hier toestemming voor te vragen, meestal met een balk of venster dat gebruikers de mogelijkheid geeft om akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

Kwalijk
Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen van de SP noemt de praktijken van Nederlandse sites "zonder meer kwalijk". Ook Kamerlid Bart de Liefde van de VVD maakt zich zorgen en wil dat het College Bescherming Persoonsgegevens de wet handhaaft. "Ik roep bedrijven op hiermee te stoppen. Als ze dat niet doen dan zijn ze wat mij betreft nog niet jarig. Dan moet het CBP stevig ingrijpen", aldus De Liefde.

Privacy
In een reactie stelt NU.nl tegenover NRC Next dat de geplaatste cookies inderdaad worden geplaatst voordat de gebruiker op 'akkoord' klikt. Maar de cookies worden pas gebruikt door adverteerders als dat wel is gebeurd, aldus een woordvoerder. Dit zou niet in strijd zijn met de wet. "Alleen plaatsing van een cookie heeft geen gevolgen voor de privacy." NRC zegt bij adverteerders na te gaan dat de privacy niet wordt geschonden, in plaats van toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. De Persgroep, uitgever van onder meer de Volkskrant, zegt zich te houden aan de "in de markt meest gebruikelijke praktijk".
Ik neem aan dat iedereen het wel kent, de cookiemelding. Die vervelende melding over cookies die door iedere internetgebruiker standaard weg geklikt wordt. "Privacy is belangrijk", wordt er dan geroepen, maar een goede oplossing daarvoor is als gebruikers gewoon zelf regelmatig hun cookies verwijderen of werken met een witte en zwarte lijst. Echter de cookiewetgeving maakt dat juist minder aantrekkelijk, immers wie zijn/haar cookies heeft verwijderd mag zich weer door een woud aan cookiemeldingen heen klikken.

De meeste websites begrijpen goed dat hun bezoekers de cookiemeldingen vervelend vinden en zoeken daarom een middenweg tussen bezoekersvriendelijkheid en voldoen aan de cookiewetgeving. Aan de reacties op NU.nl en Tweakers.net zijn de meeste bezoekers het wel eens met die opstelling. Heel wat reacties geven zelfs aan dat de meldingen echt als vervelend ervaren worden.

De Kamerleden Gesthuizen en Bart de Liefde, die onder meer verantwoordelijk zijn voor de cookiewetgeving, lijken het licht echter nog niet gezien te hebben. In plaats van te erkennen dat ze slechte wetgeving gemaakt hebben gaan ze vol in de tegenaanval, "zonder meer kwalijk" noemt Gesthuizen de situatie. VVD-er De Liefde maakt het nog bonter door met stevige repressie te dreigen. Wij weten wel wat goed voor u is, ook als u dat zelfs als vervelend ervaart, is de gedachte die hier achter zit. Het is een verklaring voor de enorme regelzucht die de Kamerleden en de rest van de politiek uitstorten over de Nederlandse burgers.
pi_137835129
Wie wil even die spatie in de TT weg halen?

[ Bericht 21% gewijzigd door Kowloon op 17-03-2014 13:54:26 ]
pi_137849115
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:31 schreef Kowloon het volgende:

De Kamerleden Gesthuizen en Bart de Liefde, die onder meer verantwoordelijk zijn voor de cookiewetgeving, lijken het licht echter nog niet gezien te hebben. In plaats van te erkennen dat ze slechte wetgeving gemaakt hebben gaan ze vol in de tegenaanval, "zonder meer kwalijk" noemt Gesthuizen de situatie. VVD-er De Liefde maakt het nog bonter door met stevige repressie te dreigen. Wij weten wel wat goed voor u is, ook als u dat zelfs als vervelend ervaart, is de gedachte die hier achter zit. Het is een verklaring voor de enorme regelzucht die de Kamerleden en de rest van de politiek uitstorten over de Nederlandse burgers.
En daarom stem ik dit keer geen VVD want een partij die zegt zich in te zetten voor de vrijheden van de burger en zich dan zo laat kennen,die zijn niet te vertrouwen. Niet dat het nieuw is,maar toch.

[ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2014 17:18:53 ]
pi_137849380
Ik heb liever wel dat ik toestemming geef voor tracking cookies, ik heb liever niet dat iedere debiel ziet wat ik op internet doe. Het is trouwens ook een goede herinnering dat je die dingen moet verwijderen zodra je de site over een paar minuten weer verlaat.
Overigens weten mijn opa en oma, net als weet ik wel niet hoeveel andere ouderen, echt niet hoe cookies moeten verwijderen, dus zo simpel is het niet.
Wat in mijn ogen wel zou kunnen is het uitzetten van cookiemeldingen bij je browserinstellingen, als dat niet al kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')