Musje ik snap wel een beetje wat je bedoelt maar een vriendin van mij staat voor de klas en zij zien wel kleuters die soms een half jaar nodig hebben om te wennen omdat ze nooit naar een kdv of psz zijn geweest.
Het is echt een hele omslag opeens vijf dagen per week naar school, weg van papa en mama, volgen van een bepaalde structuur, op je beurt wachten, op je stoel blijven zitten, het opeens continue samen zijn met 20 andere leeftijdsgenootjes etc.
Ik denk dat je de voorbereiding dan ook daarin moet zien/zoeken en dat er ook geknutseld wordt is extra leuk.
Tevens is het professioneler geworden zowel bij psz als kdv wegens de voorschoolse educatie systemen die er zijn opgezet voor o.a. de allochtone kindjes. Ik denk dat dit voor deze kinderen heel goed is en er voor zorgt dat een kleuterjuf niet het eerste half jaar alleen maar bezig is met Nederlands aanleren aan deze kinderen.
Bij O. op het kdv werken ze met de Piramide en hij krijgt de plus variant aangeboden om het uitdagend te houden voor hem. Dit vind ik heel fijn omdat hij echt op zoek is naar nieuwe informatie en ik niet wil dat hij nu al de indruk krijgt dat het allemaal wel heel makkelijk is en die houding straks op school overneemt.
Er blijft naast zo'n educatieve activiteit echt voldoende tijd over om helemaal kind te zijn en te spelen, naar de kinderboerderij of de supermarkt te gaan en de slaapkamer op stelten te zetten

Werkjes als in een werkblad maken doen ze bij ons niet. Ze knutselen er over en de activiteiten zijn gericht op zintuigen, verhalen, kijkplaten, vragen stellen, verkleden etc
[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 17-03-2014 15:21:28 ]