Alleen per satelliet kan het.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:47 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ik snap dat het werkt, maar GPS verstuurt geen signaal, kan alleen maar ontvangen.
Dus de gegevens moeten op een andere manier worden verstuurd, wat hier op land natuurlijk geen probleem is, maar op zee een ander verhaal.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Zou moeten kunnen werken met een simpele accu. Maar goed, zal wel een kosten baten verhaal zijn, want uiteindelijk wordt de zwarte doos bijna altijd gevonden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:48 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Iridium of Globalstar bijvoorbeeld. Commerciele satellietsystemen voor communicatie met vrijwel wereldwijde dekking.
quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:45 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
een rode sticker op de buitenkant met de tekst: "als u dit vliegtuig gevonden heeft, sms dan nu [vluchtnummer] naar 1234"
Die Tibetanen op de hoogvlakte hebben natuurlijk geen telefoonboek van Maleisië bij de hand, dus hoe moeten die weten wat ze moeten bellen.
Satelliet verbinding. Er zijn een hoop autonome voertuigjes op de zee die van hetzelfde principe gebruik maken.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:44 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Snap ik, maar via wat wil je zenden midden op zee?
Die varen op het water...quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Satelliet verbinding. Er zijn een hoop autonome voertuigjes op de zee die van hetzelfde principe gebruik maken.
Kleine moeite om een module te maken die zichzelf naar boven drijft.quote:
Die moet zichzelf dan ook los kunnen maken van het vliegtuig en je moet 'm niet kunnen deactiveren.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Kleine moeite om een module te maken die zichzelf naar boven drijft.
Ik zie geen technische problemen tot zo ver. Zorg meteen dat je er een stuk of 5 hebt dan is de kans vrij groot dat er in ieder geval 1 goed loskoppelt en activeert bij het raken van water.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die moet zichzelf dan ook los kunnen maken van het vliegtuig en je moet 'm niet kunnen deactiveren.
Je zult ze dan wel aan de buitenkant van het vliegtuig moeten bevestigen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie geen technische problemen tot zo ver. Zorg meteen dat je er een stuk of 5 hebt dan is de kans vrij groot dat er in ieder geval 1 goed loskoppelt en activeert bij het raken van water.
Klopt. Bijvoorbeeld in de binnenhoeken van de vleugels. Plekken waar ze weinig extra brandstof kosten en waar per ongeluk deployen geen schade kan toebrengen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zult ze dan wel aan de buitenkant van het vliegtuig moeten bevestigen.
Dat afwerpen lijkt me problematisch, moet aerodynamisch zijn tijdens vlucht, stevig vastzitten, nog werken na een crash, kunnen ontkoppelen van de wrakstukken en licht genoeg zijn om te drijven?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:42 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Een puur navigatieapparaat niet. Maar als het ding ook kan terugzenden, is het natuurlijk mogelijk. Op die manier kun je ook verloren/gestolen ios-toestellen opsporen. Niks staat technisch een dergelijk systeem voor vliegtuigen in de weg. Er is enkel internationale samenwerking voor nodig om tot een goede standaard te komen.
Plaats het systeem aan de buitenkant de romp en laat het zichzelf afwerpen zodra het oplopende druk detecteert (onder water dus)
Yep, dat zou werkbaar moeten zijn. Wellicht komt die discussie na deze geldverslindende zoektocht wel op gang...quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Klopt. Bijvoorbeeld in de binnenhoeken van de vleugels. Plekken waar ze weinig extra brandstof kosten en waar per ongeluk deployen geen schade kan toebrengen.
denk dat ze niet eens de kans krijgen gas te ontwikkelen en gewoon opgegeten wordenquote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef xFriendx het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met stukken materiaal dan wel lichamen die boven komen drijven, mits het in zee is gestort? Als zo'n ding het water raakt lijkt het mij dat er nogal wat brokstukken zijn. Of het moet een hele gecontroleerde ditch in zee zijn.
Stel dat zo'n ding ligt op 4 tot 6km diepte, kan een lichaam dan wel boven komen drijven? Weet dat door gassen en zo het wel een keer omhoog gaat, maar ben benieuwd of de afstand niet zo groot is dat voordat het boven is alweer zinkt. In dat geval moet je hopen op een onbeschadigd en opgeblazen reddingsvest misschien, alhoewel een paar van die dingen in een grote oceaan ook zo over het hoofd gezien kunnen worden natuurlijk.
Dus je wilt 5 apparaten van het formaat en gewicht van een FDR/CVR aan de buitenkant ophangen? $$$quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Klopt. Bijvoorbeeld in de binnenhoeken van de vleugels. Plekken waar ze weinig extra brandstof kosten en waar per ongeluk deployen geen schade kan toebrengen.
Waar ik het over heb hoeft niet meer dan 500 gram te zijn en kan een aerodynamische huls krijgen. Zo veel weegt technologie niet meer.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:11 schreef OEM het volgende:
Dus je wilt 5 apparaten van het formaat en gewicht van een FDR/CVR aan de buitenkant ophangen? $$$
Hoe gaan die dingen dan de enorme krachten van een crash overleven?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:14 schreef SpecialK het volgende:
Waar ik het over heb hoeft niet meer dan 500 gram te zijn en kan een aerodynamische huls krijgen. Zo veel weegt technologie niet meer.
Op 6 km diepte heerst een druk van 600 bar. Dan zijn alle gassen er vloeistoffen er wel uit.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef xFriendx het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met stukken materiaal dan wel lichamen die boven komen drijven, mits het in zee is gestort? Als zo'n ding het water raakt lijkt het mij dat er nogal wat brokstukken zijn. Of het moet een hele gecontroleerde ditch in zee zijn.
Stel dat zo'n ding ligt op 4 tot 6km diepte, kan een lichaam dan wel boven komen drijven? Weet dat door gassen en zo het wel een keer omhoog gaat, maar ben benieuwd of de afstand niet zo groot is dat voordat het boven is alweer zinkt. In dat geval moet je hopen op een onbeschadigd en opgeblazen reddingsvest misschien, alhoewel een paar van die dingen in een grote oceaan ook zo over het hoofd gezien kunnen worden natuurlijk.
Dat is nog wel het minste probleem. En dan nog. Dan gaan er 3 van de 5 stuk bij een hele heftige crash... Je hebt maar 1 enkele satelliet communicatie met GPS gegevens nodig om in de juiste hoek te zoeken.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:14 schreef OEM het volgende:
[..]
Hoe gaan die dingen dan de enorme krachten van een crash overleven?
Hmmz, apparatuur dat iets moet doen na een crash, en jij vindt het overleven van de krachten bij een crash het minste probleem?quote:
De meeste technologie (kleine en lichte) die we tegenwoordig hebben die hier mee te maken heeft kan kortstondig heftige G krachten aan, vooral als je het goed verpakt. Er zijn zelfs genoeg mensen die een waterlanding hebben overleefd. het is inmiddels 2014, he. Niet 1963.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:19 schreef OEM het volgende:
[..]
Hmmz, apparatuur dat iets moet doen na een crash, en jij vindt het overleven van de krachten bij een crash het minste probleem?
Ongelukken a la AF vanaf Brazilië overleeft geen mens natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:21 schreef SpecialK het volgende:
Er zijn zelfs genoeg mensen die een waterlanding hebben overleefd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |