Wikipedia is niet altijd even betrouwbaar, de definities liggen hoe dan ook dicht bij elkaar. Als je (technische) informatica gaat studeren en je beweert dat JavaScript een programmeertaal is word je hard uitgelachen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:52 schreef esv7 het volgende:
[..]
Zelf heb ik recent nog een http server geschreven met javascript, is dit niet zelfstandig genoeg?
Eerste regel zegt al een hoop:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scripting_language
Wederom de eerste regel:
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript
Waarom zou dit wel programmeren zijn:quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:49 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen scripten en programmeren
1 2 3 4 5 | int i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { printf("Dit is C\r\n"); } |
1 2 3 4 5 | int i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { System.out.println("Dit is Java"); } |
1 2 3 4 5 | var i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { console.log("Dit is Javascript"); } |
1 2 3 4 | for($i = 0; $i < 10; $i += 1) { echo "Dit is PHP\r\n"; } |
Er zijn nog veel meer links die ik kan plaatsen hoorquote:Op donderdag 13 maart 2014 21:55 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wikipedia is niet altijd even betrouwbaar, de definities liggen hoe dan ook dicht bij elkaar. Als je (technische) informatica gaat studeren en je beweert dat JavaScript een programmeertaal is word je hard uitgelachen.
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.quote:
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.
Het heeft niets te maken met argumenteren, je doet niet of ik van mening ben dat JavaScript geen programmeertaal is en andere mensen die mening niet delen. Het heeft te maken met de definitie van een programmeertaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:59 schreef esv7 het volgende:
[..]
Er zijn nog veel meer links die ik kan plaatsen hoor.
Maar vooralsnog hebben de mensen die beweren dat javascript geen programmeertaal is geen argumenten, en beweren dat de argumenten die het tegendeel aantonen onbetrouwbaar zijn.
Javascript kan draaien zonder browser of server, en kan gecompileerd worden naar machinecode.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en een scripttaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.
Bovendien ga je voorbij aan het feit dat het hier alleen maar gaat om talen, dat staat los van de implementatie daarvan. Het is prima mogelijk om een taal die traditioneel voor scripts gebruikt wordt te compileren naar een native executable, want de taal zelf is alleen maar een set regels (zie bv Pypy). Daarom is het ook onzin om te zeggen dat scripten geen programmeren is, want het verschil bevindt zich buiten het abstractieniveau waarop er door de ontwikkelaar gewerkt wordt.
Het verschil is dus dat JavaScript niet gecompileerd hoeft te worden. Het kan, maar het is niet vereist. Het kan door browsers worden geïnterpreteerd tijdens het runnen, wat trouwens meestal gebeurd. Java daarentegen moet gecompileerd worden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:05 schreef esv7 het volgende:
[..]
Javascript kan draaien zonder browser of server, en kan gecompileerd worden naar machinecode.
http://en.wikipedia.org/wiki/V8_(JavaScript_engine)
Het wordt er niet duidelijker op.
De link verwijst verkeerd door.
De hele scripttalen vs programmeertalen discussie is zo 2007. Alleen scholen denken nog zo.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en eens scripttaal.
Universiteiten ookquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De hele scripttalen vs programmeertalen is zo 2007. Alleen scholen denken nog zo.
We zitten in 2014.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De naam zegt het al, het is een scripttaal. Met JavaScript kun je geen applets of zelfstandige applicaties maken. Het is bedoelt om webpagina's (in html) interactiever te maken.
Waarvan aktequote:
Stel dan even je mening en kennis over JavaScript bij, want je zal worden uitgelachen als je zulke dingen blijft verkondigen.quote:
Maar beschouw je python dan weer wel als programmeertaal?quote:
Ik heb net duidelijk aangegeven wat het verschil is, als je dat niet hebt meegekregen lees mijn posts er dan nog even op naquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Stel dan even je mening en kennis over JavaScript bij, want je zal worden uitgelachen als je zulke dingen blijft verkondigen.
Het verschil zit niet in de taal, want de taal is alleen een set regels op een papiertje. Het verschil zit in de implementatie van een taal, daarin wordt bepaald wat je wel kunt en wat je niet kunt. Je kunt in Java ook niet zomaar willekeurig het geheugen van de hostmachine aanspreken, terwijl dat in C wel kan. Dat maakt Java echter niet minder een programmeertaal dan C dat is. Je kunt met Javascript niet bij het filesystem, terwijl dat met PHP wel kan. Dat heeft niets met het verschil tussen programmeren en scripten te maken, maar dat verschillende implementaties verschillende restricties hebben.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en eens scripttaal.
Ja, en die verschillen kloppen niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:13 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb net duidelijk aangegeven wat het verschil is, als je dat niet hebt meegekregen lees mijn posts er dan nog even op na
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:13 schreef Tijn het volgende:
Het is echt totaal onzinnig om te roepen dat een scripttaal geen programmeertaal is. Elke taal die Turing complete is, is een programmeertaal.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.
Dan nog blijft zijn argument overeind: jouw onderscheid tussen script en programmeer taal is onjuist en achterhaald.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:15 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:
[..]
Achterhaald door wie? Door jou?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan nog blijft zijn argument overeind: jouw onderscheid tussen script en programmeer taal is onjuist en achterhaald.
Wat is dan het verschil voor een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Javascript + PHP vs een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Java? Waarom is dat eerste geen programmeren en dat tweede wel? Dat slaat gewoon nergens op.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:15 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil voor een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Javascript + PHP vs een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Java? Waarom is dat eerste geen programmeren en dat tweede wel? Dat slaat gewoon nergens op.
Door ongeveer de hele wereld van programmeurs. In 2006 had je met je statements nog weg kunnen komen, nu niet meer.quote:
Je geeft een verschil dat niet klopt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.
De TT vraagt: Welke programmeertalen ken jij? Dan noem ik dus programmeertalen en geen scripttalen. Als voor jou het verschil niet bestaat, dan noem jij toch gewoon ook scripttalen, alleen ik doe dat niet.
Dus er is geen verschil tussen programmeren en scripten, maar wel een verschil tussen programmeertaal en een scripttaal? Volg je het zelf nog?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.
Er wordt erg veel om mij gereageerd dus ik heb al moeite om het bij te houden. Als je enkel komt met algemene statements zonder onderbouwing of andere wijsheden die nergens op slaan, sla ik jou even over.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Door ongeveer de hele wereld van programmeurs. In 2006 had je met je statements nog weg kunnen komen, nu niet meer.
Heel goed, je snapt hetquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus er is geen verschil tussen programmeren en scripten, maar wel een verschil tussen programmeertaal en een scripttaal? Volg je het zelf nog?
Ik zit op een iPad dus typen is wat lastig. Je komt straks wel aan de beurt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er wordt erg veel om mij gereageerd dus ik heb al moeite om het bij te houden. Als je enkel komt met algemene statements zonder onderbouwing of andere wijsheden die nergens op slaan, sla ik jou even over.
Mensen die scripten?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat zijn mensen die werken met een ' scripttaal ' dan volgens jou?
Ik zei dus net al:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:22 schreef Tijn het volgende:
Maar wat als je een "scripttaal" als Javascript, PHP of Python gebruikt om naar native machinecode te compileren (zoals kan met V8, Hiphop of Pypy)? Zijn het dan opeens wel programmeertalen?
Verschil tussen wat? Je vroeg toch niet om het verschil tussen twee dingen?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat verschol bestond net niet volgens jezelf.
Verschil tussen programmeren en scripten, dat bestond niet zei je zelf.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Verschil tussen wat? Je vroeg toch niet om het verschil tussen twee dingen?
Ik geef antwoord op je vraag.
En als je Java gebruikt om iets te draaien in BeanShell? Dan is Java opeens geen programmeertaal meer?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zei dus net al:
JavaScript en PHP KUN je compileren naar machinecode, maar het HOEFT NIET
Een programmeertaal MOET je compileren naar machinecode
Waar zeg ik dan dat het wel bestaat? Ik gaf enkel antwoord op je vraag. Jij vraagt: "hoe noem je mensen die werken met een scripttaal?" Dus ik zeg: "Mensen die scripten", hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Verschil tussen programmeren en scripten, dat bestond niet zei je zelf.
Aha, dit is dus het bewijs dat je het wel snapt, maar niet wilt snappen. Dus beantwoord jij dit zelf maarquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En als je Java gebruikt om iets te draaien in BeanShell? Dan is Java opeens geen programmeertaal meer?
Je bent dus aan het trollen. Beter ga je weer terug naar het Ajax topic.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dan dat het wel bestaat? Ik gaf enkel antwoord op je vraag. Jij vraagt: "hoe noem je mensen die werken met een scripttaal?" Dus ik zeg: "Mensen die scripten", hoe duidelijk wil je het hebben?
Als je niet meer inhoudelijk kan reageren en enkel op de man gaat spelen, reageer dan gewoon niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bent dus aan het trollen. Beter ga je weer terug naar het Ajax topic.
Het antwoord is dat een taal alleen een syntax omschrijft en niets zegt over de implementatie ervan. Dus je kunt niet zeggen "Java is een programmeertaal, PHP is geen programmeertaal", want de manier waarop het wordt uitgevoerd hangt af van de implementatie en niet van de taal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Aha, dit is dus het bewijs dat je het wel snapt, maar niet wilt snappen. Dus beantwoord jij dit zelf maar
Iemand die drie posts hierboven zegt dat er geen verschil is en vervolgens 180 graden draait is gewoon niet serieus te nemen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als je niet meer inhoudelijk kan reageren en enkel op de man gaat spelen, reageer dan gewoon niet.
Ik wist wel dat je het snaptequote:Op donderdag 13 maart 2014 22:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het antwoord is dat een taal alleen een syntax omschrijft en niets zegt over de implementatie ervan. Dus je kunt niet zeggen "Java is een programmeertaal, PHP is geen programmeertaal", want de manier waarop het wordt uitgevoerd hangt af van de implementatie en niet van de taal.
Nogmaals, ik beantwoord je vraag. Wat had ik dan moeten zeggen volgens jou? Jij gebruikt zelf de term scripttaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Iemand die drie posts hierboven zegt dat er geen verschil is en vervolgens 180 graden draait is gewoon niet serieus te nemen.
Nee, dat is buiten de scope van wat een taal is. Taal zijn letters op papier, schrift. Hoe de instructies die met de taal zijn geschreven worden uitgevoerd valt buiten het domein van wat tot een taal behoort.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:29 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is dus een kwestie van definitie. Een programmeertaal (of scripttaal) is zeker meer dan de syntax, het gaat er ook om hoe de taal gecompileerd, geïnterpreteerd en uitgevoerd wordt.
Ok als jij dat vindt en als dat jouw definitie is, dan is er geen verschil tussen programmeertaal en scripttaal. Als je ooit eens een vak compilerbouw hebt gevolgd, weet je dat er wel degelijk een verschil bestaat.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is buiten de scope van wat een taal is. Taal zijn letters op papier, schrift. Hoe deze letters worden geïnterpreteerd valt buiten het domein van wat tot een taal behoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |