abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6226341
Het is eindelijk gebeurd, ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf en ben gevraagd voor de OndernemingsRaad (OR dus).

Volgende week heb ik een gesprek met de voorzitter en kan ik nog wat vragen stellen. Ik heb nog niet toegezegd, maar het lijkt me wel leuk.

Maar eigenlijk weet ik nog maar weinig van wat het betekent om in de OR te zitten.

Zijn er hier toevallig wat mensen met ervaring? Hoe is het? Wat leer je ervan? Wat doe je zoals? Hoeveel tijd kost het je? Doe je alles onder werktijd? Of ook nog thuis?

Vragen, vragen, vragen. Nu nog antwoorden.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:10:32 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226371
- Het is niet leuk.
- Je leert er wel een hoop van.
- Het is wel voornamelijk heel saai vergaderen voor spek en bonen, want met de OR-adviezen wordt toch nooit gedaan als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden.
- Het kan je wat vrije tijd kosten.

En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_6226385
geen idee hoeveel tijd je ermee bezig bent enzo, maar ik dacht wel dat je er ook tijd van je baas voor moest krijgen.

wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.

en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden

pi_6226387
Doen is erg leerzaam en je word bekend met alle ins en outs van je bedrijf.
Heb er zelf ook ervaring mee,was ook voorzitter van de VGW commissie
#35.
pi_6226545
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:10 schreef X-Ray het volgende:
- Het is niet leuk.
- Je leert er wel een hoop van.
- Het is wel voornamelijk heel saai vergaderen voor spek en bonen, want met de OR-adviezen wordt toch nooit gedaan als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden.
- Het kan je wat vrije tijd kosten.

En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je .

Wat is er niet leuk aan? Dat ze niets doen met de adviezen?
Dat lijkt me wel minder, ben je al die tijd voor niets bezig.
Nu is het wel zo dat ik in een organisatie werk die (gedwongen) heel erg moeten veranderen. Voor 'mijn' OR zal er ws wel een grote voorlichtende rol inzitten.
Heb je zelf in een OR gezeten?

Het belangrijkste: ik ben 'voorgedragen' door iemand van de directie

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_6226574
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:11 schreef _o_ het volgende:
geen idee hoeveel tijd je ermee bezig bent enzo, maar ik dacht wel dat je er ook tijd van je baas voor moest krijgen.

wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.

en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden

We krijgen wel tijd van de baas, maar ik ben actief in meerdere extra projectjes en dingetjes enzo, dus ik heb het al redelijk druk. Maar als het leuk is, maak ik natuurlijk tijd.
Het lijkt erg boeiend om wat meer te weten te komen over de besluitvorming op management niveau, dat zit er geloof ik ook wel in.
Mooi dat ik niet zo makkelijk ontslagen kan worden! Je weet het maar nooit met het nieuwe kabinet.
*OUD heilige*
pi_6226575
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:
En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:27:33 #8
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226618
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dus vertrouwt de OR je niet. .

Het wordt lekker touwtrekken hoor .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6226801
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:08 schreef YPPY het volgende:
Het is eindelijk gebeurd, ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf en ben gevraagd voor de OndernemingsRaad (OR dus).
Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:40:27 #10
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226823
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.

Dat kon bij mij ook niet, totdat niemand meer erin wilde.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6226910
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:24 schreef _o_ het volgende:

[..]

En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?

Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:27 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Dus vertrouwt de OR je niet. .

Het wordt lekker touwtrekken hoor .

Ben benieuwd. Ik hou wel van wat discussies enzo. En ze hebben wel overleg gehad over mij en niemand was tegen. Dat vond ik wel een belangrijke voorwaarde.
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij ons ook niet. Maar na de verkiezingen van een maand geleden was er dus nog één plek over. Iedereen heeft dus een kans gehad. Maar omdat ik er nog geen jaar werkte, kón ik me niet verkiesbaar stellen. Ik begin dus als een soort van aspirant-OR-lid en na anderhalve maand wordt het officieel.
*OUD heilige*
pi_6230709
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:45 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niemand wilde

pi_6230936
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 15:04 schreef Luigi het volgende:

[..]

Maar er zijn 6 mensen die er al wel in zitten en die het dus ook wilden.
En voor het project waren er eerst ook te weinig mensen en dat vind ik erg leuk om te doen. En in mijn organisatie is het vaak zo dat mensen die vooral interesseren voor hun eigen werk en niet voor wat anderen doen.

Gelukkig heb ik nog wat bedenktijd.

*OUD heilige*
pi_8318633
Ik heb het dus gedaan en zit nu officieel in de OR. En ik vind het leuk! Nu zie ik een heel andere kant van de organisatie.
Net voor ik begon, heb ik meegedaan aan een 2 daagse cursus. Toen heb ik iedereen wat beter leren kennen. Dat was wel heel handig. De komende maanden heb ik nog 2 cursussen en dan heb ik voorlopig wel genoeg geleerd.
Wat betreft die 'voordracht' door iemand van de directie: daar heeft echt niemand problemen mee. Mijn collega's vinden het heel leuk dat er iemand uit ons team in zit en dat ze daardoor alles sneller horen. Ik merk ook nog niet dat leidinggevenden nu anders op me reageren. Dat is sowieso niet het geval in onze organisatie, er zijn al meerdere OR leden teamleider geworden.
En het kost me geen eigen tijd.
*OUD heilige*
pi_8327227
In de OR zitten kun je zo leuk maken als je zelf wilt. Zelf ben ik vice voorzitter van de OR van een grote bank. Vaak heeft een dergelijke club een stoffig imago maar als je er genoeg energie insteekt en een degelijk strategisch plan maakt kan het heel dynamisch zijn. Er zijn veel cursussen speciaal voor leden van het VO maar het hangt van je baas af hoeveel budget er precies voor is. De hoeveelheid tijd die je kwijt bent hangt ook af van de effectiviteit van vergaderen en de werkwijze waarmee je adviesaanvragen en infonota's afhandelt. Het lijkt erg veel op een gewone bedrijfsvoering, vooral als je in het dagelijks bestuur zit (wat ik kan aanraden). Kijk ook eens op or.pagina.nl voor info links.
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2003 @ 12:24:50 #16
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_8329267
Voor veel zaken moet de OrdernemingsRaad tegenwoordig verplicht geraadpleegd worden. Ik heb ook wel de indruk dat de OR (bij ons) redelijk serieus genomen wordt door de directie. Men zal zich in ieder geval moeten verantwoorden over kwesties op sociaal, economisch en financieel gebied. Het kan ook best voldoening geven om een aantal zaken goed te regelen in het belang van het personeel, mits dit niet tegenstrijdig is met het bedrijfsbelang.

Wel is er soms een grijs gebied tussen wat de OR nou precies moet/mag regelen en wat meer tussen directie en vakbonden geregeld moet worden, zeker als het bijvoorbeeld onkostenregelingen en overwerktoeslagen etc betreft, omdat je dan vaak op het gebied van salarissen komt, een terrein wat eigenlijk aan de vakbonden toebehoort.

Vergeet echter nooit dat de échte belangrijke beslissingen toch wel doorgaan, met of zonder instemming van de OR. Er wordt dan hooguit nog wat aan gesleuteld om het 'verkoopbaar' te maken.

Reken op veel vergaderen (veelal in werktijd), veel lezen (vaak thuis, in eigen tijd) en laat je niet afschepen door de directie. Laat je bij lastige kwesties ook goed voorlichten door externe deskundigen, die zijn met name bij vakbonden meestal wel aanwezig.

Als je voldoende tijd en zin hebt, zou ik het zeker doen, voor een periode van 4 jaar. Dan kun je daarna wel weer verder kijken.

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_8339550
Ik heb overwogen om me verkiesbaar te stellen voor de OR, maar het toch niet gedaan.
Ten eerste ben ik niet lid van een vakbond, niet dat dat nodig is, maar dat lijkt me in ieder geval een goede start!
Ten tweede zit ik pas ruim een half jaar op mijn huidige functie en vrees ik dat de OR een zodanig groot deel van mijn tijd op gaat slokken dat ik amper meer tijd heb voor mn werk! En daar ligt nu toch echt mijn prioriteit!

Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...

vrijdag 7 februari 2003 @ 21:45:33 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_8340128
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 21:16 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb overwogen om me verkiesbaar te stellen voor de OR, maar het toch niet gedaan.
Ten eerste ben ik niet lid van een vakbond, niet dat dat nodig is, maar dat lijkt me in ieder geval een goede start!
Ten tweede zit ik pas ruim een half jaar op mijn huidige functie en vrees ik dat de OR een zodanig groot deel van mijn tijd op gaat slokken dat ik amper meer tijd heb voor mn werk! En daar ligt nu toch echt mijn prioriteit!

Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...

het wordt bijna tijd voor een OR FoK! clubje. Bij ons mag je 10% van je werktijd aan OR zaken besteden excl.cursussen en OR/OV vergaderingen. Dat het wat prive tijd kost is redelijk maar het is niet vreemd om je collega's jouw werk te laten overnemen, het is immers in hun belang dat jij zo'n functie bekleedt. Lid van de vakbond is zeker niet noodzakelijk, gelukkig. De vakbond is er voor de CAO, iets waar de OR toch weinig over heeft te zeggen (tenzij je in een bedrijf werkt zonder CAO of CAO volgend bent, dan is het misschien te overwegen). En vergaderingen ach, een beetje dicipline en tijdsbewaking en je bent zo weer klaar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_8340381
Ja maar ik ben ambtenaar.... En ik kan en wil wel efficient vergaderen..... maar ik heb collega's die dat nog niet echt kunnen zeg maar..... Of willen!
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2003 @ 22:03:43 #20
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_8340544
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 21:56 schreef Liejannuh het volgende:
Ja maar ik ben ambtenaar.... En ik kan en wil wel efficient vergaderen..... maar ik heb collega's die dat nog niet echt kunnen zeg maar..... Of willen!
Dan ligt er zeker een taak voor je.
Ik ben zelf wel een actief (hoewel inmiddels wat minder) vakbondslid en dat maakt het wat gemakkelijker om in de OR te komen, qua support en 'campagnevoeren', maar noodzakelijk is dat zeker niet.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_8351741
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 22:03 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dan ligt er zeker een taak voor je.
Ik ben zelf wel een actief (hoewel inmiddels wat minder) vakbondslid en dat maakt het wat gemakkelijker om in de OR te komen, qua support en 'campagnevoeren', maar noodzakelijk is dat zeker niet.

Ik weet het!
Maar binnenkort zijn de verkiezingen en je kunt je niet meer verkiesbaar stellen, dus ga er de volgende keer maar eens serieus over nadenken! Dan ben ik vast ook nog de jongste!
  zaterdag 8 februari 2003 @ 19:21:54 #22
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_8353649
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:45 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
[..]

Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?
pi_8353868
* zich meldt voor het Fok! OR-clubje
I´m back.
  zaterdag 8 februari 2003 @ 21:03:59 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_8355671
Je hebt meer kans op een betere functie als je dicht op het vuur zit en direct te maken hebt met de kern van het bedrijf... Mij lijkt het voorlopig niet wat, omdat het wel erg veel tijd kost, al zou het wel heel leerzaam kunnen zijn voor een paar jaar.. Ik ken wel wat mensen die het gedaan hebben, ..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_8363286
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 19:21 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?

Jawel, maar ik werk in een bedrijf met voor het merendeel parttimers. Het kost dus relatief veel uren. De mensen die gestopt waren, werken nu ergens anders (een aantal teams zijn overgeplaatst naar een ander bedrijf).
*OUD heilige*
pi_8363289
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 17:16 schreef Liejannuh het volgende:

Dan ben ik vast ook nog de jongste!

Ik ben ook de jongste. Maar dat was al te verwachten. Gelukkig zit er maar één iemand in die echt 'veel ouder' is en daar kan ik ook goed mee overweg. Op onze afdeling is alleen de stagiair jonger, dus ik ben het wel gewend.

Welkom hier Ryan3!

*OUD heilige*
pi_8419947
Laatst weer een bemiddeling gevoerd op het scherpst van de snede. Man wil logistiek in en van ploegendienst veranderen. Van 5 naar 3 vanwege zwaarwegende privé-omstandigheden. Had zelf voor die baan bij logistiek gezorgd. Echter wordt op onduidelijke gronden na 4 maanden tijdens een bedongen 6 maanden durende proefperiode afgewezen voor logistiek. Moet terug naar oude plaats en weigert dit. Inmiddels ook een opleiding logistiek begonnen. Wat nu...? Manager gooide het bijna op werkweigering. Er komt nu een compromis. Hij krijgt in 3-ploegendienst de gelegenheid om zijn opleiding af te maken en daarna gaat hij solliciteren naar een logistieke baan buiten het bedrijf...

Hebben jullie ook vaak bemiddelingen en hoe gaan jullie daarmee om...?

I´m back.
  dinsdag 11 februari 2003 @ 23:48:19 #28
262 Re
Kiss & Swallow
pi_8426174
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
Laatst weer een bemiddeling gevoerd op het scherpst van de snede. Man wil logistiek in en van ploegendienst veranderen. Van 5 naar 3 vanwege zwaarwegende privé-omstandigheden. Had zelf voor die baan bij logistiek gezorgd. Echter wordt op onduidelijke gronden na 4 maanden tijdens een bedongen 6 maanden durende proefperiode afgewezen voor logistiek. Moet terug naar oude plaats en weigert dit. Inmiddels ook een opleiding logistiek begonnen. Wat nu...? Manager gooide het bijna op werkweigering. Er komt nu een compromis. Hij krijgt in 3-ploegendienst de gelegenheid om zijn opleiding af te maken en daarna gaat hij solliciteren naar een logistieke baan buiten het bedrijf...

genoeg bemiddelingen van voor mijn aanstelling...(reorganisatie en instellen vernieuwd Sociaal Plan voor hen die niet herplaatst konden worden) al een eerste succesje gehaald met het aan de kaak stellen van mismanagement van de managers op een van de afdelingen. Afdeling was zeer ontevreden en een paar hebben ontslag genomen en nog meer dreigden met ontslag...stokje voor gestoken door directie een mooie brief onder de neus te proppen van een van de mesnen die ontslag had genomen.. gevolg, manager naar een andere afdeling, extra gevolg een week later...., manger neemt ontslag
pi_8426573
mjah

mijn vader is nu alweer 4 jaar voorzitter van de or bij staatsbosbeheer, en hij vindt het hardstikke leuk, binnekort is zijn termijn afgelopen maar hij gaat de komende vier jaar weer voorzittertje spelen...

maar maakt wel een groot verschil denk ik of je in de OR zit bij een overheidsinstelling of een bedrijf.

edit

damn typos, moet ook niet replyen als ik ziek ben :p

Life is too short not to have fun
pi_8541149
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:01 schreef Ryan3 het volgende:

Deze bemiddeling is vandaag nog beter afgelopen dan hierboven staat. Hij krijgt nu gelegenheid om zijn diploma te halen (juli klaar) en te zoeken, met behulp van een outplacementsbureau, naar een geschikte baan en krijgt nog 12.500 Euro mee ook. Hij hoeft in de tussen tijd niet in ploegendiensten te werken, maar in de dagdienst en krijgt gelegenheid om zich gedurende de tussenliggende periode verder te bekwamen in zijn nieuwe beroep. M.a.w. meneer is spekkoper imho...

Kortom: als je dit soort dingen naar een goede oplossing kan helpen te begeleiden dan geeft dat toch weer de nodige voldoening...

I´m back.
  maandag 17 februari 2003 @ 18:32:23 #31
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_8541375
In grote bedrijven doet de OR niets voor individuele medewerkers, misschien bemiddelen, maar vaak hebben mensen een fout beeld van wat de OR voor ze kan doen.
opgezegd@fok.nl
pi_8541381
Overigens nog een vraag: hebben jullie een kwaliteitshandboek? En houden jullie je eraan? Of wordt dit kwaliteitshandboek überhaupt niet gebruikt?

Het zit zo dat ik vandaag van 10 tot 4 met een collega OR-lid het kwaliteitshandboek heb doorgeploeterd en gewijzigd wat gewijzigd moest worden. D.w.z. de eerste 4 hoofdstukken, want er komt nog veel discussie bij los... De rest volgt nog. Dit alles i.v.m. de ISO-audits die wij volgend jaar weer willen doen. Punt is alleen, zoals met alle ISO-documenten, althans bij ons, dat niemand het kwaliteitshandboek ooit inziet en dat na verloop van tijd de praktijk er heel anders uit ziet dan in het kwaliteitshandboek wordt voorgespiegeld. Komt ook doordat die hele standaardiseringsslag je in een keurslijf drukt dat niet altijd even goed past en soms zelfs niet van toepassing is op wat je daadwerkelijk doet... Eigenlijk eerder een last dan een lust en het enige wat ISO-certificering oplevert, voor de OR, is een mooi certificaat voor aan de muur of boven je bed...

Ik ben eigenlijk meer voorstander van een kwaliteitsysteem in eigen hand d.m.v. interne audits, omdat je dat vrijer bent qua vorm en inhoud...
Hoe doen jullie dit?

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 17-02-2003 20:33]

I´m back.
pi_8541452
quote:
Op maandag 17 februari 2003 18:32 schreef FoXje het volgende:
In grote bedrijven doet de OR niets voor individuele medewerkers, misschien bemiddelen, maar vaak hebben mensen een fout beeld van wat de OR voor ze kan doen.
Elke paar weken heb ik toch weer een zaakje hoor... En de afgelopen 3 keer liep het zeer goed af... Laatst een jongen gehad die een eigen zaak wilde beginnen en sowieso ruzie had met zijn baas, die hem wilde dumpen. Overeengekomen is dat hij 7 maanden door werd betaald en tijdens die periode zijn bedrijfje kon opbouwen, terwijl hij in die tijd 18 diensten moest werken om pieken op te vangen... Iedereen weer blij...

Deze zaakjes komen overigens allemaal op rekening van 1 bepaalde afdeling met 1 bepaalde manager...

I´m back.
pi_8553161
Wij doen niets voor individuele medewerkers. Dat gaat naar p&o en eventueel naar de vakbond. We kijken wel of het niet collectief is. Zo was er in een team geen overleg, terwijl dat wel afgesproken was. Eén medewerker kwam daarmee. Dan polsen we wel de collega's. Als zij het ook als een probleem zien, dan wordt het collectief en dus OR.

Van dat kwaliteitshandboek heb ik nog nooit gehoord. Daar als ik eens naar vragen als ik eraan denk.

*OUD heilige*
  dinsdag 18 februari 2003 @ 18:34:34 #35
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_8564996
Als het steeds 1 manager is, is het niet een probleem van 1 persoon. Dat is dus een structureel probleem, en kan de OR bv eens met HRM gaan praten, data over ziekteverzuim opvragen ed. Ik heb in de OR van een groot bedrijf gezeten, en hielp indivduele medewerkers ook wel eens persoonlijk, maar dan niet uit naam van de OR, al kon het soms wel helpen als je 'OR' liet vallen tijdens het gesprek
opgezegd@fok.nl
pi_8567489
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 18:34 schreef FoXje het volgende:
Als het steeds 1 manager is, is het niet een probleem van 1 persoon. Dat is dus een structureel probleem, en kan de OR bv eens met HRM gaan praten, data over ziekteverzuim opvragen ed. Ik heb in de OR van een groot bedrijf gezeten, en hielp indivduele medewerkers ook wel eens persoonlijk, maar dan niet uit naam van de OR, al kon het soms wel helpen als je 'OR' liet vallen tijdens het gesprek
Wij zijn bezig een systeem van P.I.'s (Performance Indicators) op te stellen, waarmee wij een aantal cruciale ontwikkelingen willen bijhouden in relatie tot de SWOT-analyse (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) die de OR heeft gemaakt van ons bedrijf. Hierin krijgen de ziekteverzuimcijfers, uitgesplitst naar aard (somatisch, psychisch) en plaats (welke afdeling), uiteraard ook een plaats. Overigens werken we al langer met ziekteverzuimcijfers natuurlijk, alleen nog niet uitgesplitst... Daadwerkelijke uitsplitsing is nog even afhankelijk van de technische onmogelijkheden van ons ARBO-bedrijf, maar de bedrijfsarts heeft alle medewerking toegezegd.

Maar stel dat je bij een bepaalde afdeling kunt zien dat het aantal uitvallers o.g.v. psychische aandoeningen buitenproportioneel is, dan nog is moeilijk aan te tonen dat dit veroorzaakt wordt door het werk of de manager op die bepaalde afdeling en zeker niet als ook zijn rendementen nog eens zeer goed zijn... Mensen zullen 9 van de 10 keer niet opgeven dat hun problemen veroorzaakt worden door hun werk of een bepaalde manager... We doen tevens onderzoek naar werkdruk weer in relatie tot mensen die uitvallen vanwege psychische en bepaalde afdelingen, maar werkdruk is op zich moeilijk te objectiveren, omdat wat voor de 1 een te hoge werkdruk betekent, voor de ander weer een aangename spanning is... Idem i.v.m. enquête's m.b.t. motivatie...

Kortom: als de rendementen goed zijn, krijg je geen poot aan de grond als OR... Vaak ook vanwege het vooroordeel dat als de rendementen goed zijn, de motivatie etc. van de werknemers ook goed is en dus de manager zijn werk goed doet. Echter dit is, zoals bij ons uit de praktijk blijkt, niet altijd het geval...

I´m back.
pi_8568005
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 10:14 schreef YPPY het volgende:
Wij doen niets voor individuele medewerkers. Dat gaat naar p&o en eventueel naar de vakbond.
Ons werk, zeker in het db, bestaat voor een niet te verwaarlozen hoeveelheid uit alle mogelijke vormen van bemiddeling. Mijn ervaringen hiermee tot nu toe: individuele gevallen i.v.m. bedreiging met ontslag, individuele gevallen bij het uitdelen van waarschuwingen, individuele gevallen i.v.m. geen beloofde promotie, individuele gevallen i.v.m. werkgesprekken en klachten hierover, groepsgevallen bij speciale regelingen na reorganisatie, begeleidingscie bij reorganisaties i.v.m. toepassen van met vakbonden afgesproken sociaal plan, groepsgevallen i.v.m. geschillen over compensatieregeling bij cursussen, afdelingsgevallen i.v.m. uitvoering van collectieve vakantieregelingen etc. Vakbonden doen bij hoge uitzondering enkele individuele gevallen per jaar i.v.m. dreiging met ontslag bij reorganisatie of arbeidsgeschil.
quote:
We kijken wel of het niet collectief is. Zo was er in een team geen overleg, terwijl dat wel afgesproken was. Eén medewerker kwam daarmee. Dan polsen we wel de collega's. Als zij het ook als een probleem zien, dan wordt het collectief en dus OR.
Bij ons zijn dat soort dingen verplicht en ook presentie is bij veel afdelingen verplicht, maar wordt per afdeling weer van afgeweken... Verder zijn er bij ons 3 soorten van werkoverleg en verbeterteams. Men kan dus aardig wat "Tijd voor Tijd" opsparen. Iedere afdeling heeft weer zijn eigen regels hierover, die soms sterk verschillen terwijl op sociaal gebied eik. 1 belaid gevoerd zou moeten worden... Wij hebben laatst een initiatief ingediend om te komen tot 1 regeling (kostte trouwens 3/4 jaar om deze regeling in mekaar te zetten) en de bestuurder wees het initiatief af... Hij wilde alleen deze TvT-regeling aannemen als hij met het opgespaarde TvT-saldo van medewerkers flexibiliteit kon inbouwen van ongeveer 5 dagen per jaar... Waar wij natuurlijk weer niets voor voelen. Wordt vervolgd, zal ik maar zeggen...
quote:
Van dat kwaliteitshandboek heb ik nog nooit gehoord. Daar als ik eens naar vragen als ik eraan denk.
Hoe houden jullie je procedures dan bij...?
I´m back.
  dinsdag 18 februari 2003 @ 20:38:42 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_8568237
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 20:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe houden jullie je procedures dan bij...?

Wij hebben Standard Operating Procedures als je daar de kwaliteitscontrole boeken mee bedoeld.

mijn tweede punt van aandacht in de volgende vergadering gaat zelfs nog een stapje terug. Er moeten nog functieomschrijvingen gemaakt worden (zijn er blijkbaar niet) maar er is wel zoiets als een Personal Development Program gekoppeld aan een evaluatie/functionerings gesprek... best vreemd al zeg ik het zelf maar dat is beslist voor mijn tijd

pi_8568367
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 20:38 schreef Re het volgende:

[..]

Wij hebben Standard Operating Procedures als je daar de kwaliteitscontrole boeken mee bedoeld.

een soort ISO...?
quote:
mijn tweede punt van aandacht in de volgende vergadering gaat zelfs nog een stapje terug. Er moeten nog functieomschrijvingen gemaakt worden (zijn er blijkbaar niet) maar er is wel zoiets als een Personal Development Program gekoppeld aan een evaluatie/functionerings gesprek... best vreemd al zeg ik het zelf maar dat is beslist voor mijn tijd
Wij hebben bij ons werkgesprek idd ook zoiets. Je OR-werk mag niet ten koste gaan van promotiekansen. Maar uiteindelijk is je aanwezigheid in de OR uiteraard niet bevoorderlijk...
I´m back.
pi_8635647
Vandaag hebben we gehoord en het ook bevestigd gekregen dat de bedrijfbeveiliging voor de bonus per man 15 boetes moet opleggen. Ongehoord natuurlijk. Het gaat erom dat mensen zich aan de veiligheidsregels houden en niet om zoveel mogelijk bonnen te scoren... Eigenlijk zou zo min mogelijk boetes uitdelen een bonus moeten opleveren, want dan weet je dat de medwerkers zich aan de regels houden. Nu heeft de beveiligingsman er zelfs geen baat bij dat medewerkers zich aan de regels houden... Doel: toezien op naleving van veiligheid zogenaamd... (Slechts 1 beveiligingfunctionaris, van de 6, was er op tegen...)

Opperbeveiligingsman zegt daarbij dat de bonusdoelstelling is goedgekeurd door HPZ, terwijl deze paar maanden geleden nog zei dat ie hierop tegen was...

En dus zal de Super-OR nogmaals in actie moeten komen. Is het een vliegtuig, is het een vogel, nee, het is super-OR. Super-OR bestrijdt overal in ons bedrijf het onrecht, zet recht wat schreef staat en beschermt de weduwen en wezen. Met gespannen ingehouden adem wachten we dus af wat Super-OR doet...

I´m back.
pi_8635772

Wij gaan nu beginnen aan de strijd om een kantine geloof ik. Ben benieuwd wanneer dat gaat lukken.

*OUD heilige*
pi_8635964
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 19:16 schreef YPPY het volgende:

Wij gaan nu beginnen aan de strijd om een kantine geloof ik. Ben benieuwd wanneer dat gaat lukken.

Toch krijg ik de indruk dat jij in een stuk kleiner bedrijf werkt dan ik en dat jullie op 1 of andere manier niet al een rijke OR-traditie kennen... Bij ons ben je als actief OR-lid net een soort hulpbestuurder. Dingen waar jullie nog om moeten strijden, zoals een kantine, zijn bij ons al decennia lang verworven rechten... Of zie ik het niet goed, YPPY...?
I´m back.
pi_8640780
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 19:16 schreef YPPY het volgende:

Een bedrijf zonder kantine? Waar eet je dan in de pauze je boterhammetjes? En waar staat de koffieautomaat?

Voor zoiets lijkt me een kantine toch wel heel handig.

pi_8649576
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:26 schreef Light het volgende:

[..]

Een bedrijf zonder kantine? Waar eet je dan in de pauze je boterhammetjes? En waar staat de koffieautomaat?

Voor zoiets lijkt me een kantine toch wel heel handig.

We hadden een kantine, in het gebouw naast ons. Maar sinds een maand niet meer. Twee maanden geleden hoefden we hier dus niet voor te strijden, want toen hadden we het nog. Vandaar dat we hier nu pas aan beginnen.
We hebben op elke verdieping minimaal een keukenblok met een kraan en een koffieautomaat. Er is daar alleen geen plek om te zitten. Het is wel de 'ontmoetingsplek' met andere collega's.
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
Toch krijg ik de indruk dat jij in een stuk kleiner bedrijf werkt dan ik en dat jullie op 1 of andere manier niet al een rijke OR-traditie kennen... Bij ons ben je als actief OR-lid net een soort hulpbestuurder. Dingen waar jullie nog om moeten strijden, zoals een kantine, zijn bij ons al decennia lang verworven rechten... Of zie ik het niet goed, YPPY...?
Wij hebben ongeveer 170 medewerkers, bijna allemaal deeltijders.
Je hebt wel gelijk dat wij niet zo'n grote traditie hebben. Van de 7 leden zijn er maar 2 die vorig jaar ook al in de OR zaten, voor een groot gedeelte zijn we daarom eind vorig jaar opnieuw begonnen.
Daarnaast moet mijn bedrijf (op 'verzoek' van de overheid) nogal veranderen en komt er een nieuwe cao. Dat zijn nogal belangrijke dingen waar de OR veel mee bezig is.
*OUD heilige*
pi_8768799
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 16:37 schreef YPPY het volgende:

[..]

We hadden een kantine, in het gebouw naast ons. Maar sinds een maand niet meer. Twee maanden geleden hoefden we hier dus niet voor te strijden, want toen hadden we het nog. Vandaar dat we hier nu pas aan beginnen.
We hebben op elke verdieping minimaal een keukenblok met een kraan en een koffieautomaat. Er is daar alleen geen plek om te zitten. Het is wel de 'ontmoetingsplek' met andere collega's.
[..]

Wij hebben ongeveer 170 medewerkers, bijna allemaal deeltijders.
Je hebt wel gelijk dat wij niet zo'n grote traditie hebben. Van de 7 leden zijn er maar 2 die vorig jaar ook al in de OR zaten, voor een groot gedeelte zijn we daarom eind vorig jaar opnieuw begonnen.
Daarnaast moet mijn bedrijf (op 'verzoek' van de overheid) nogal veranderen en komt er een nieuwe cao. Dat zijn nogal belangrijke dingen waar de OR veel mee bezig is.

Kun je toch niet idd met onze situatie vergelijken. Bedrijf van 1.500 medewerkers, doet al mee met OR's sinds dat wettelijk mogelijk is. Hebben 15 leden in de OR. 3 lijsten: FNV, hoger personeel en vrije lijst. In oktober 2001 zijn er, dacht ik, 4 nieuwe leden in de plaats van oudere leden gekomen... Wij zijn alleen als kaderleden via de vakbonden betrokken bij CAO-onderhandelingen. Zo heb ik een voorstel ingediend voor het wijzigen/uitbreiden van het reglement voor beroepscommissies, in ons bedrijf genaamd: geschillen adviescommissie, ingediend.
Deze wijzigingen behelsen:
quote:
1. beroepsmogelijkheden en -procedures moeten duidelijk zijn bij medewerkers. Evt. kenbaar gemaakt via een schrijven (van OR en PZ) gevoegd bij formulieren van werkgesprek.
2. indien een beroep is ingesteld dan ontvangt klager een schrijven van ontvangst (van bedrijfsdirecteur) met daarin mededelingen omtrent termijnen en verdere mogelijkheid tot beroep.
beroepscommissie kan klacht niet-ontvankelijk verklaren c.q. terugverwijzen indien niet de hiërarchische ladder is bewandeld om de klacht op te lossen.
3. beroepscommissie behandelt de klacht van klager. Deze klacht wordt omschreven aan de hand van argumentatie en vragen. Beroepscommissie doet na onderzoek uitspraak en motiveert deze uitspraak.
4. in de motivatie staat welke methode van behandelen de beroepscommissie gevolgd heeft (d.w.z. met wie gesproken is en welke stukken bekeken zijn).
5. uitspraak wordt in principe overgenomen door bedrijfsdirecteur.
6. indien in beroepscommissie de stemmen staken (er zijn immers 4 leden) dan oordeelt de bedrijfsdirecteur. Ook hierbij wordt een motivatie geleverd.

Verder nog enige wijzigingen bij het werkgesprek:
Item gedrag bij werkgesprekken wordt volledig bepaald. Nu is dit een openstaande fuik. Managers kunnen altijd beweren dat iemands gedrag niet voldoet. Dit valt niet te bewijzen, maar het tegendeel ook niet.

Overigens zijn de wijzigingen wat betreft de beroepscommissie zonder slag of stoot al door onze OR, voor ons bedrijf dus, overgenomen en terecht gekomen in een initiatiefvoorstel aan de bestuurder. Ben benieuwd of hij ze aanneemt. Als dat niet gebeurt dan is er dus nog de route van de CAO.

Onze bestuurder wil voor zijn aanstaande vertrek flexibiliteit koppelen aan een algehele Tijd voor Tijd-regeling. Het 1 wisselgeld voor het ander. Wellicht dat hij de wijziging beroepscommissies dus ook als wisselgeld zal zien en dus niet aanneemt alvorens wij instemming geven voor flex. De OR op zijn beurt kan maar met moeite over flexibiliteit overeenstemming bereiken. Immers mensen mogen dan t.v.t.-uren opbouwen, het bedrijf maakt uit, of wil dat althans, wanneer die opgenomen gaan worden, met een maximum aan 5 dagen per jaar... Ikzelf heb er geen bezwaar tegen als die flex-dagen rondom erkende feestdagen vallen, bijv. tussen kerst en oud/nieuw en als iedere flex-dag een instemmingaanvraag wordt, zodat de OR steeds via een aantal criteria een dikke vinger in de pap houdt, maar niet iedereen is bereid dit compromis te volgen. Wordt vervolgd dus.

Je ziet: wij zitten tot over onze oren in de politiek...

Overigens zie je in onze OR ook weer een aantal groepsdynamieken optreden, zeker rondom nijpende kwesties. Bij ons bestaat de OR, op 1 dame na, geheel uit mannen, inclusief de geldingsdrang en haantjesgedrag dat hierbij komt kijken, hetgeen de OR soms ineffectief maakt. Ikzelf kwam erin met het idee dat de OR te ver voor de fanfare uitliep, maar heb nu geleerd dat dat soms, om snel tot kwalitatief hoogstaande besluiten te komen, nodig is. Helaas ben ik soms dus ook een "macher", iemand die via netwerken het 1 en ander totstand wil brengen. Lang met zoveel mogelijk mensen praten is vaak ondoenlijk, omdat iedereen altijd wil winnen...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 28-02-2003 11:38]

I´m back.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 17:17:13 #46
1762 YPPY
Yppiaans
pi_8795493
Jullie OR is wel een stuk groter en professioneler dan die van ons!

Wij hebben juist geen haantjesgedrag. Wij hebben 2 mannen en 5 vrouwen, wat scheelt al een stuk. Daarnaast werk ik in een zorginstelling, waar toch vaak andere mensen werken.

Volgende week heb ik mijn beginnerscursus, ben benieuwd wat voor mensen daar komen. Waarschijnlijk ben ik de jongste, we zijn wel met meer vrouwen dan mannen. Dat verbaasde me wel.

*OUD heilige*
pi_8814890
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 17:17 schreef YPPY het volgende:
Jullie OR is wel een stuk groter en professioneler dan die van ons!

Wij hebben juist geen haantjesgedrag. Wij hebben 2 mannen en 5 vrouwen, wat scheelt al een stuk. Daarnaast werk ik in een zorginstelling, waar toch vaak andere mensen werken.

Volgende week heb ik mijn beginnerscursus, ben benieuwd wat voor mensen daar komen. Waarschijnlijk ben ik de jongste, we zijn wel met meer vrouwen dan mannen. Dat verbaasde me wel.

Wij zijn met de Soc een keer op een cursus geweest met mensen uit een streekziekenhuis in Emmen en met de SHELL-pompstations. Was heel leuk die meiden van dat ziekenhuis, moet ik zeggen... Leuke dames... Het is überhaupt altijd aangenaam vertoeven als je een cursus doet met andere OR's: je leert dan wat bij over hoe anderen het doen, waar je wat van kunt leren, en je doet contacten op...

Overigens is de gemiddelde leeftijd van onze OR ook redelijk hoog. De jongste is 27, dan heb je die dame, die is 37 en dan komen 4 mensen van rond mijn leeftijd, tussen 40 en 44 en de overige 9 zijn tussen de 50 en 60... Jonge mensen denken vooral aan hun carrière en daarin is een plaats in de OR een obstakel... Vreemd, want je leert uitstekend hoe een bedrijf reilt en zeilt en zeker bij ons heb je redelijk wat invloed... Verder doe je tal van vaardigheden op, die echt geen liability zijn voor de rest van je carrière... Kortom: gewoon een imago probleem dus...

I´m back.
pi_8959269
Nou, weer lekker opgeschoten vandaag. Zoals ik eerder vertelde kwamen we erachter, na bezoek van de ISO-guy, dat we het kwaliteitshandboek beter op de schop konden zetten. Uithuilen en overnieuw beginnen. En gelukkig is het toch zo dat ISO niet een gedetailleerd keurslijf is: het brengt alleen wenken en tips aan. PDCA: plan, do, check, act en imput/output-schema's is de basis.

En dus kreeg ik voor dit weekend als huiswerk mee om de hele mieterse boel te redesignen om het maar even met de bij ons zo geliefde Engelse terminologie te zeggen. Als je het schema in je hoofd hebt dan is de rest een fluitje van een cent. Ben misschien 3 à 4 uur bezig geweest. De details moeten nog ingevuld worden, doen we as. maandag, voor de rest is tie klaar, af, fertig, arrivé, finito, fin etc.

Mooi vruchtbaar weekend geweest: gisteren ons blaadje volgeschreven en texten van anderen geredigeerd, vandaag kwaliteitshandboek; kortom: ik loop voor op schema.

Er zal vast een zaal bij ons naar mij genoemd worden, schat ik in. De Ryan3-zaal (niet voor kneuzen) of zoiets, noem maar wat. Bikkel, ijzer sterke vent, super-OR-lid, is it a plane, a bird, neen, neen, ik denk dat het super-OR-lid is. Ja, en all in a days work...

I´m back.
  zondag 9 maart 2003 @ 12:19:54 #49
1762 YPPY
Yppiaans
pi_8975917
Volgende week vergaderen wij vast in de Ryan3 zaal.

Afgelopen week dus de beginnerscursus gehad. Het viel me mee dat er nog wat jonge (onder de 30) mensen waren. In onze OR ben ik (22) de jongste. Dan zijn er nog 3 die rond de 30 zitten, twee tussen de 40 en 50 en iemand van eind 50.
Die cursus was toch wel handig, ik begrijp nu beter hoe het met de wor zit en hoe het verschil zit tussen instemmings- en adviesrecht. Daarnaast donderdag nog een cursusochtend gehad over wat meer inhoudelijke onderwerpen. Volgende week met goede moed dus naar de jaarvergadering. Vrijdag kreeg ik een mailtje dat ik een 'onderdeel' mag verzorgen. Ben benieuwd hoe dat gaat lukken, hopelijk is het lekker druk.

*OUD heilige*
pi_8978250
quote:
Op zondag 9 maart 2003 12:19 schreef YPPY het volgende:
Volgende week vergaderen wij vast in de Ryan3 zaal.

Afgelopen week dus de beginnerscursus gehad. Het viel me mee dat er nog wat jonge (onder de 30) mensen waren. In onze OR ben ik (22) de jongste. Dan zijn er nog 3 die rond de 30 zitten, twee tussen de 40 en 50 en iemand van eind 50.
Die cursus was toch wel handig, ik begrijp nu beter hoe het met de wor zit en hoe het verschil zit tussen instemmings- en adviesrecht. Daarnaast donderdag nog een cursusochtend gehad over wat meer inhoudelijke onderwerpen. Volgende week met goede moed dus naar de jaarvergadering. Vrijdag kreeg ik een mailtje dat ik een 'onderdeel' mag verzorgen. Ben benieuwd hoe dat gaat lukken, hopelijk is het lekker druk.

Met PowerPoint uiteraard...? Succes met je presentatie iig... Zo'n cursus is idd handig als je nieuw bent. Wij hebben ook "Inzicht, in de ondernemingsraad" van Mr. F.W.H. Vink. Eik. hèt handboek voor het OR-lid. Moet je altijd in je tas hebben, volgens sommigen. Van (Drs, S.R.M.) Steven van Slageren als redacteur hebben we ook "Inzicht, in het overleg met de ondernemingsraad". Leuk en zeer zeker informatief boekwerkje over de rol van de OR. De auteur is van het "GITP, medezeggenschap", dat trainingen en cursussen verzorgt en begeleidt voor OR's. Verleden week was hij bij ons om de cursus in april voor te bereiden. Heb hem ook nog geïnterviewd voor ons blaadje. Ik kan je het GITP aanraden voor jullie OR iig, maar misschien werken jullie al met zo'n bureau. Wij werken ook met Odyssee. Daar hebben we die cursus gehad met andere OR's: die dus leerzaam was.

Nu het een beetje begint te rouleren bij je, merk je wrs. wel dat het heel leuk, afwisselend werk is. In een groot bedrijf, waar ik zit, nog meer dan in een klein bedrijf, omdat er meer gebeurt. Het is net alsof je in de gemeenteraad zit van een klein stadje... Het is ook leuker eik. dan managertje spelen of zelfs HPZ of bestuurder zijn, vind ik... Je kunt meer van je eigen ideeën en morele opvattingen kwijt dan als officieel functionaris. Uiteindelijk maakt de baas dan uit wat je doet... Wij gaan meer af op de eigen morele verantwoordelijkheid. Ik zou dit werk zeker nog jaren kunnen doen...

I´m back.
  zondag 9 maart 2003 @ 14:12:00 #51
49870 buitenpoeper
Lekker boren........
pi_8978874
De OR bestaat alleen maar uit links-denkende mensen. Van die lieden die bedrijven kapot willen maken, door gedwongen ontslagen nog even een vette premie mee te geven. Bah, eng volk.
pi_8979205
quote:
Op zondag 9 maart 2003 14:12 schreef buitenpoeper het volgende:
De OR bestaat alleen maar uit links-denkende mensen. Van die lieden die bedrijven kapot willen maken, door gedwongen ontslagen nog even een vette premie mee te geven. Bah, eng volk.
Onzin. Een OR is er voor de continuïteit van het bedrijf èn voor de belangen van het personeel. Een sociaal plan wordt nooit en te nimmer afgesproken met een OR, maar met de bonden. OR-leden kunnen als corresponderend lid van de bonden wel toezien op de uitvoering van een sociaal plan. Zoals wij ook doen in de begeleidingscommissie. Op zaken die echt samenhangen met de continuïteit, vooral financieel-economische zaken dus, heeft een OR betrekkelijk weinig invloed. Meestal krijgt men hierover een adviesaanvraag. Advies van de OR kan, omkleed met redenen, door de bestuurder worden afgewezen. Voor de rest heb je een waakhondfunctie wat financiën betreft en eik. maar een zeer beperkte. Enerzijds door de mangel aan kennis, anderzijds, omdat je daartoe niet de bevoegdheden hebt. Als het dus mis gaat met een bedrijf is niet de OR hoofdschuldige. En alleen medeschuldige in zoverre dat zij het niet hebben zien aankomen en initiatieven hebben ontplooid.

Merendeel van je werk heeft te maken met sociaal beleid, dienstroosters, bemiddelingen enz. Het grootste probleem is: hoe kunnen we gewenst sociaal beleid invoeren, beïnvloeden of sturen en hoe hangt sociaal beleid samen met je performance als bedrijf. Hierbij is de veronderstelling dat hoe prettiger mensen zich voelen, hoe beter ze presteren. Hoe beter de mensen presteren, hoe beter het gaat met het beleid.

Zijn OR-leden bij uitstek linkse rakkers, die koste wat kost de bijl willen zetten op het verdervelijke kapitalistische systeem, ook al kost dit henzelf de baan? Onzin. Driewerf. Wij zijn typische burgemeesters in oorlogstijd. We leren allen stuk voor stuk èn om met de ondernemer mee te denken en soms drastische maatregelen te accepteren èn voor de mensen zo goed mogelijk op te komen, want anders doet niemand dat èn tegelijkertijd onze eigen morele verantwoordelijkheid niet uit het oog te verliezen. We worden allen machers op het gebied van compromissen. Win-win situaties uitdenken, ervoor zorgen dat niet steeds de ondernemer wint en de werknemer verliest en omgekeerd. Ook lang niet iedereen is dus links-angehörige. Wij hebben een paar SP'ers, een stuk of wat GL'ers, een verzameling PvdA'ers (waaronder ik), een zooi CDA'ers (wwarvan 1 binnenkort Statenlid) en zelfs uno wannabe LPF'er. Kortom: alle smaken zijn vertegenwoordigd...

I´m back.
  zondag 9 maart 2003 @ 21:24:16 #53
1762 YPPY
Yppiaans
pi_8990356
quote:
Op zondag 9 maart 2003 13:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Met PowerPoint uiteraard...? Succes met je presentatie iig... Zo'n cursus is idd handig als je nieuw bent. Wij hebben ook "Inzicht, in de ondernemingsraad" van Mr. F.W.H. Vink. Eik. hèt handboek voor het OR-lid. Moet je altijd in je tas hebben, volgens sommigen. Van (Drs, S.R.M.) Steven van Slageren als redacteur hebben we ook "Inzicht, in het overleg met de ondernemingsraad". Leuk en zeer zeker informatief boekwerkje over de rol van de OR. De auteur is van het "GITP, medezeggenschap", dat trainingen en cursussen verzorgt en begeleidt voor OR's. Verleden week was hij bij ons om de cursus in april voor te bereiden. Heb hem ook nog geïnterviewd voor ons blaadje. Ik kan je het GITP aanraden voor jullie OR iig, maar misschien werken jullie al met zo'n bureau. Wij werken ook met Odyssee. Daar hebben we die cursus gehad met andere OR's: die dus leerzaam was.

Nu het een beetje begint te rouleren bij je, merk je wrs. wel dat het heel leuk, afwisselend werk is. In een groot bedrijf, waar ik zit, nog meer dan in een klein bedrijf, omdat er meer gebeurt. Het is net alsof je in de gemeenteraad zit van een klein stadje... Het is ook leuker eik. dan managertje spelen of zelfs HPZ of bestuurder zijn, vind ik... Je kunt meer van je eigen ideeën en morele opvattingen kwijt dan als officieel functionaris. Uiteindelijk maakt de baas dan uit wat je doet... Wij gaan meer af op de eigen morele verantwoordelijkheid. Ik zou dit werk zeker nog jaren kunnen doen...

Nee, niet met powerpoint gelukkig. Mijn taak is om de meningen van de achterban te pijlen. Dat doen we door een soort van spel. Ik heb maar 10 minuten, dus erg uitgebreid wordt het niet. Maar ik ben wel zenuwachtig, omdat ik er nog maar zo kort in zit én ik nog maar kort bij de organisatie werk. Maar het gaat vast goed. Tijdens mijn stage heb ik uren lang op deze manier gastlessen gegeven, ervaring heb ik dus wel.

Dat boek van Vink heb ik ook geloof ik, gaat toch over de wor? Maar dat staat gewoon in de kast, is te zwaar om steeds mee te nemen. ;)Iedereen heeft zo'n exemplaar. Verder liggen er bij de secretaris op kantoor nog veel meer boeken, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Odyssee ken ik wel, daar heb ik nu 2 cursussen gevolgd. De cursus met de hele OR en de beginnerscursus. Allebei goed verzorgd. Over 2 weken heb ik een cursus pr van Blooming. Ben benieuwd wat dat voor iets is.

Het wordt absoluut nog niet saai. Er gaat bij ons nog ontzettend veel veranderen. Dat maakt het moeilijk, maar ook leuk en uitdagend. Steeds weer op zoek naar informatie enzo om de directie een stap voor te kunnen blijven. Volgende week hebben we weer ov, met de plaatsvervangd directeur. Ben benieuwd hoe dat gaat.

*OUD heilige*
  zondag 9 maart 2003 @ 21:27:10 #54
1762 YPPY
Yppiaans
pi_8990464
quote:
Op zondag 9 maart 2003 14:12 schreef buitenpoeper het volgende:
Als je in de OR zit, wil je juist inzetten voor het bedrijf. Heb jij je er weleens in verdiept? Je verkiesbaar gesteld?
In de OR zit je nogal eens tussen 2 kampen, de werkgever aan de ene kant en de werknemer aan de andere kant. Je moet dan kiezen wat het beste is voor het bedrijf en de werknemers. Dat is niet altijd makkelijk. En soms moet je meer naar de lange dan naar de korte termijn kijken.
Daarnaast hebben wij haast niets te vertellen over bijvoorbeeld de begroting. Die krijgen we te zien en daar houdt het ook mee op.
*OUD heilige*
pi_8990961
quote:
Op zondag 9 maart 2003 21:24 schreef YPPY het volgende:

[..]

Nee, niet met powerpoint gelukkig. Mijn taak is om de meningen van de achterban te pijlen. Dat doen we door een soort van spel. Ik heb maar 10 minuten, dus erg uitgebreid wordt het niet. Maar ik ben wel zenuwachtig, omdat ik er nog maar zo kort in zit én ik nog maar kort bij de organisatie werk. Maar het gaat vast goed. Tijdens mijn stage heb ik uren lang op deze manier gastlessen gegeven, ervaring heb ik dus wel.

Dat boek van Vink heb ik ook geloof ik, gaat toch over de wor? Maar dat staat gewoon in de kast, is te zwaar om steeds mee te nemen. ;)Iedereen heeft zo'n exemplaar. Verder liggen er bij de secretaris op kantoor nog veel meer boeken, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Odyssee ken ik wel, daar heb ik nu 2 cursussen gevolgd. De cursus met de hele OR en de beginnerscursus. Allebei goed verzorgd. Over 2 weken heb ik een cursus pr van Blooming. Ben benieuwd wat dat voor iets is.

Het wordt absoluut nog niet saai. Er gaat bij ons nog ontzettend veel veranderen. Dat maakt het moeilijk, maar ook leuk en uitdagend. Steeds weer op zoek naar informatie enzo om de directie een stap voor te kunnen blijven. Volgende week hebben we weer ov, met de plaatsvervangd directeur. Ben benieuwd hoe dat gaat.

PR van Blooming? Als je er bent geweest dan moet je even laten weten hoe het was.

Sinds deze periode hebben wij ook weer een PR-werkgroep, misschien heb ik het al eens genoemd. PR-werkgroep is trouwens teveel gezegd, want het werk berust voor driekwart op mijn schouders. Ik ben nu eenmaal het schrijvertje van de OR. Ik maak na Onderling Beraad- en OR-vergaderingen een nieuwsbulletin dat meteen op de borden komt en waarin de belangrijkste punten worden vermeld (nu nummer 17) en 1 x per kwartaal verschijnt het zogenaamde inlegvel van de OR: 4 kantjes A 4, in ons personeelsblad. Ook maken we een populaire versie van het OR-jaarverslag. Er zijn nog meer plannen, maar omdat het meeste werk dus op de schouders van 1 persoon berust zie ik het op zich somber in. Andere ideeën zijn: een goede verkiezingscampagne over 1 1/2 jaar, een contactpersonennetwerk, hoorzittingen omtrent hete hangijzers en open dagen.

Vervelende blijft altijd: niet iedereen in de OR werkt even hard mee. Bij ons zijn van de 15 leden, misschien 7 leden echt actief en dragen bij, de rest zit er soms een beetje voor spek en bonen bij, onvriendelijk gezegd. Helaas kun je geen eisen stellen aan het OR-lidmaatschap, maar dat zou wel soms moeten, vind ik, om je output te verbeteren...

Overigens is PowerPoint bij ons het hulpmiddel om te presenteren. In het DB werken we toe naar op zijn minst 1 presentatie per Overleg-vergadering, niet dat het lukt, maar het is dan ook een streven...

I´m back.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 10:14:21 #56
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9111301
Als ik terugkom, krijg je een verslagje. Het is pas over een paar weken, dus dat duurt nog wel even.

Bij ons is de pr ook geen officiele commissie, dat zou betekenen dat we extra cursusdagen krijgen. Het is wel onze taak om er mee bezig te zijn. Gelukkig is bij ons wel het werk eerlijk verdeeld. We hebben een site op het intranet die we minimaal eens per twee maanden bijwerken, verder als er iets te melden valt. Daarnaast hebben we elke twee maanden een informatieblaadje van de OR, soms is dat 2 kantjes, soms 3. Dat ligt eraan wat we te melden hebben. We hebben geen personeelsblad (helaas), dus daar kunnen we niets mee. Op het intranet kunnen we wel weer korte nieuwsberichtjes laten zetten. En maar hopen dat dat gelezen wordt.

Wij hebben één jaarverslag, dat is nu gemaakt door de secretaris. Misschien dat wij dat volgend jaar ook moeten doen, dat weet ik niet nog niet. Gelukkig duurt dat nog een hele tijd.

Wat balen dat sommige leden niets doen, lijkt me niet motiverend. Hebben jullie die leden daar al op aangesproken? Bij ons besteden de voorzitter en de secretaris de meeste tijd aan de OR. Zij hebben daar ook meer uren voor. Verder verdelen we het werk steeds. Omdat ik het minste uren werk en daarbij de pr doe, roep ik minder snel dat ik iets wil doen. Je krijgt namelijk OR uren op basis van het aantal uren dat je werkt. Daarom heb ik per week een uur minder dan de rest. Daarnaast heb ik nu veel cursussen, wat ook weer veel werktijd kost. Maar wij verdelen het dus wel redelijk eerlijk geloof ik.

Wij hebben geeneens powerpoint op de pc. Maar binnenkort krijgen we wel office (met powerpoint). In de sector waar ik werk is powerpoint niet zo ingeburgerd. In de hele organisatie zijn er misschien 4 personen die er goed mee kunnen werken. Ik kan het ook wel, maar het kost zo ontzettend veel tijd dan. Tijdens de jaar vergadering hebben we nog gewoon met sheets gewerkt, dat ging ook goed. Hoe is de jaarvergadering bij jullie? Komen er veel mensen? Bij ons was ongeveer 10% van de werknemers er, niet zo veel dus. Maar degenen die er waren, vonden het wel nuttig geloof ik. Dat is tenminste iets.

*OUD heilige*
pi_9116954
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:14 schreef YPPY het volgende:
Als ik terugkom, krijg je een verslagje. Het is pas over een paar weken, dus dat duurt nog wel even.
Ik ben wel beniuwd iig...
quote:
Bij ons is de pr ook geen officiele commissie, dat zou betekenen dat we extra cursusdagen krijgen. Het is wel onze taak om er mee bezig te zijn. Gelukkig is bij ons wel het werk eerlijk verdeeld. We hebben een site op het intranet die we minimaal eens per twee maanden bijwerken, verder als er iets te melden valt. Daarnaast hebben we elke twee maanden een informatieblaadje van de OR, soms is dat 2 kantjes, soms 3. Dat ligt eraan wat we te melden hebben. We hebben geen personeelsblad (helaas), dus daar kunnen we niets mee. Op het intranet kunnen we wel weer korte nieuwsberichtjes laten zetten. En maar hopen dat dat gelezen wordt.
Bij ons is PR idd ook niet een echte commissie, ik noem het zo wel eens, maar het is eik. een werkgroep. Ook het kabinet echter vindt dat het contact tussen OR en achterban moet worden aangehaald en daarin is PR natuurlijk keystone...
quote:
Wij hebben één jaarverslag, dat is nu gemaakt door de secretaris. Misschien dat wij dat volgend jaar ook moeten doen, dat weet ik niet nog niet. Gelukkig duurt dat nog een hele tijd.
Jaarverslagen zijn verplicht bij wet, maar niemand kijkt erin... Werkelijk niemand dus, zulfs OR-leden niet. Bij ons liggen de stapels jaarverslagen stof te verzamelen op een kast. 1 van de redenen waarom de PR-werkgroep heeft gezegd: we maken dit jaar een verpopulariseerde uitgave, van 4 kantjes A-4 en stoppen die als bijlage in het personeelsblad van april of mei.
quote:
Wat balen dat sommige leden niets doen, lijkt me niet motiverend. Hebben jullie die leden daar al op aangesproken? Bij ons besteden de voorzitter en de secretaris de meeste tijd aan de OR. Zij hebben daar ook meer uren voor. Verder verdelen we het werk steeds. Omdat ik het minste uren werk en daarbij de pr doe, roep ik minder snel dat ik iets wil doen. Je krijgt namelijk OR uren op basis van het aantal uren dat je werkt. Daarom heb ik per week een uur minder dan de rest. Daarnaast heb ik nu veel cursussen, wat ook weer veel werktijd kost. Maar wij verdelen het dus wel redelijk eerlijk geloof ik.
Het is idd echt balen. We spreken mensen erop aan, maar niet al te krachtig, want iedereen wil vooral erg aardig zijn natuurlijk. Soms wordt er beterschap beloofd, maar uiteindelijk leidt het tot niets. Er zijn bij ons mensen die per jaar maar 80 uur OR-werk doen. Op 52 weken, herel weinig dus. Misschien dat OR-werk voor sommigen gewoon te hoog gegrepen is. Anderen zeggen niet te kunnen, maar het bedrijf verzekert dat iedereen die in de OR zit daar ook tijd voor krijgt. Dus hoe we dit probleem moeten tackelen is onduidelijk. Irritatie levert het wel op langzamerhand. Aan de andere kant onstaat er natuurlijk gelegenheid voor degenen die OR-werk wel leuk vinden om meer invloed te krijgen.
quote:
Wij hebben geeneens powerpoint op de pc. Maar binnenkort krijgen we wel office (met powerpoint). In de sector waar ik werk is powerpoint niet zo ingeburgerd. In de hele organisatie zijn er misschien 4 personen die er goed mee kunnen werken. Ik kan het ook wel, maar het kost zo ontzettend veel tijd dan. Tijdens de jaar vergadering hebben we nog gewoon met sheets gewerkt, dat ging ook goed. Hoe is de jaarvergadering bij jullie? Komen er veel mensen? Bij ons was ongeveer 10% van de werknemers er, niet zo veel dus. Maar degenen die er waren, vonden het wel nuttig geloof ik. Dat is tenminste iets.
PowerPoint is echt makkelijker dan je denkt hoor als je er eenmaal mee werkt. Overigens is tegenwoordig alles bij ons zo'n beetjhe digitaal. Eik. willen we ook per OR-lid een laptop, zodat papier helemaal verleden tijd is.

Jaarvergaderingen is eik. zo'n punt dat we ook zouden moeten invoeren. We doen dat niet en daardoor is het contact met de achterban redelijk verwaterd. Maar ook daarvoor moet je alle handen op elkaar kunnen krijgen en dat zit er niet echt in. Dat steeds verder van de achterban komen af te staan is, naar ik nu ervaar, wel begrijpelijk. Je holt van de ene bespreking, bemiddeling of vergadering naar de anderen en je komt, m.u.v. de bemiddelingen, alleen nog met managers in contact. Voor zover je daar niet al over beschikte (ik wel.. ), praat je ook een andere taal, gebruik je een ander vocabulair dan de mens op de werkvloer en vooral dat wordt je erg aangerekend. Wij hebben nu eenmaal nog steeds een door brede lagen gedragen arbeideristische mentaliteit, waarin dure woorden, stropdassen en nieuwe dingen worden verfoeid. Cultuurbotsingen en dus het verwateren van contacten met de achterban zijn hiervan het gevolg. Het dragen van stropdassen laat ik stelmatig achterwege. Dure of Engelse woorden in het nieuwsbulletin en inlegvel worden krampachtig tot een absoluut minimum beperkt... Plezier in je werk hebben, ik laat het niet al teveel merken... Het is allemaal wat.

Overigens hoop ik me binnenkort kandidaat te stellen voor een plaats in de centrale OR en daarin de plaats van secretaris over te nemen... We zullen wel zien...

I´m back.
  maandag 17 maart 2003 @ 19:00:50 #58
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9186333
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:13 schreef Ryan3 het volgende:
Jaarverslagen zijn verplicht bij wet, maar niemand kijkt erin... Werkelijk niemand dus, zulfs OR-leden niet. Bij ons liggen de stapels jaarverslagen stof te verzamelen op een kast. 1 van de redenen waarom de PR-werkgroep heeft gezegd: we maken dit jaar een verpopulariseerde uitgave, van 4 kantjes A-4 en stoppen die als bijlage in het personeelsblad van april of mei.
Ons jaarverslag wordt wel redelijk gelezen. Het is meestal ook maar erg kort, en vrij toegankelijk geschreven. Dat maakt het wel makkelijker om te lezen.
quote:
Het is idd echt balen. We spreken mensen erop aan, maar niet al te krachtig, want iedereen wil vooral erg aardig zijn natuurlijk. Soms wordt er beterschap beloofd, maar uiteindelijk leidt het tot niets. Er zijn bij ons mensen die per jaar maar 80 uur OR-werk doen. Op 52 weken, herel weinig dus. Misschien dat OR-werk voor sommigen gewoon te hoog gegrepen is. Anderen zeggen niet te kunnen, maar het bedrijf verzekert dat iedereen die in de OR zit daar ook tijd voor krijgt. Dus hoe we dit probleem moeten tackelen is onduidelijk. Irritatie levert het wel op langzamerhand. Aan de andere kant onstaat er natuurlijk gelegenheid voor degenen die OR-werk wel leuk vinden om meer invloed te krijgen.
Dat tijd probleem ken ik ook wel. Regelmatig is mijn teamleider verbaasd dat ik alweer met de OR bezig ben, terwijl ik maar zelden over mijn uren heen kom. Het moet gewoon tussen de andere dingen door. Nu heb ik nog het 'geluk' dat wij binnen ons team steeds weer opnieuw taken verdelen. Dan doe ik dus wat minder, zodat ik tijd heb voor de OR. Veel van mijn mede OR leden hebben gewoon een caseload die even zwaar is als van de collega's die niet in de OR zitten, zij moeten dus veel meer de OR tussen de andere dingen door doen.
quote:
PowerPoint is echt makkelijker dan je denkt hoor als je er eenmaal mee werkt. Overigens is tegenwoordig alles bij ons zo'n beetjhe digitaal. Eik. willen we ook per OR-lid een laptop, zodat papier helemaal verleden tijd is.
Per OR-lid en laptop. Dat gaat ons nooit lukken. We hebben nog geeneens genoeg pc's.
Ik kan ook wel met powerpoint werken, op school heb ik meerdere presentaties moeten maken. Maar nu hebben we het programma niet eens en áls we het over een paar maanden wel hebben, kost het gewoon meer tijd dan het maken van een sheet. We hebben nooit uitgebreide presentaties, dus 4 of 5 sheets is echt wel het maximum. Tel daarbij dat de projector waarop powerpoint moet worden aangesloten niet makkelijk gebruikt kan worden. Het systeem is moeilijk en er zit niet standaard een laptop bij. Dan kies ik liever voor sheets.
quote:
Jaarvergaderingen is eik. zo'n punt dat we ook zouden moeten invoeren. We doen dat niet en daardoor is het contact met de achterban redelijk verwaterd. Maar ook daarvoor moet je alle handen op elkaar kunnen krijgen en dat zit er niet echt in. Dat steeds verder van de achterban komen af te staan is, naar ik nu ervaar, wel begrijpelijk. Je holt van de ene bespreking, bemiddeling of vergadering naar de anderen en je komt, m.u.v. de bemiddelingen, alleen nog met managers in contact.
Dit klinkt voor mij erg vreemd. Ben jij vrijgesteld omdat je in de OR zit? Wij werken alle 7 nog gewoon in ons eigen team met onze eigen collega's. Daarmee zijn de contacten goed. Het is alleen moeilijker om goede contacten te onderhouden met de mensen die niet bij eens van ons in het team zitten. Omdat wij allemaal nog meer met ons werk bezig zijn, dan met de OR, verliezen we het contact met de werkvloer niet. De OR komt er gewoon bij.
quote:
Voor zover je daar niet al over beschikte (ik wel.. ), praat je ook een andere taal, gebruik je een ander vocabulair dan de mens op de werkvloer en vooral dat wordt je erg aangerekend. Wij hebben nu eenmaal nog steeds een door brede lagen gedragen arbeideristische mentaliteit, waarin dure woorden, stropdassen en nieuwe dingen worden verfoeid. Cultuurbotsingen en dus het verwateren van contacten met de achterban zijn hiervan het gevolg. Het dragen van stropdassen laat ik stelmatig achterwege. Dure of Engelse woorden in het nieuwsbulletin en inlegvel worden krampachtig tot een absoluut minimum beperkt... Plezier in je werk hebben, ik laat het niet al teveel merken... Het is allemaal wat.
Zit er bij jullie zo'n verschil tussen OR en werkvloer? Bij ons zit er al niet veel verschil tussen de werkvloer onderling. Hebben jullie veel verschillende functie niveaus? Misschien scheelt het dat bijna iedereen bij ons een sociale hbo opleiding heeft, waardoor je toch al veel dezelfde termen gebruikt. En aan stropdassen doen we al helemaal niet. Zelfs de directeur zie ik bijna nooit met een stropdas aan. Kleed jij je anders, omdat je in de OR zit? De meesten mensen bij ons hebben wel plezier in hun werk geloof ik. Anders kies je niet voor deze richting.
quote:
Overigens hoop ik me binnenkort kandidaat te stellen voor een plaats in de centrale OR en daarin de plaats van secretaris over te nemen... We zullen wel zien...
Succes daarmee. Ben benieuwd hoe dat is, weer heel anders dan 'gewoon' lid.
*OUD heilige*
  maandag 17 maart 2003 @ 20:30:55 #59
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_9188897
OR is meestal poppenkast imo, maar hangt af van het bedrijf.
Tsja .....
pi_9396290
Zwaar de fout ingegaan wrs. Iemand zou een schorsing krijgen, omdat hij als notulist van het teamoverleg nogal wat kritiek en cynische opmerkingen t.a.v. het management in een verslag heeft geplaatst. Voorzitter wordt in kennis gesteld en stelt mij in kennis. Ik zeg: laten we dan even gaan kijken wat er in het verslag staat en om wie het gaat. Dus wij op pad naar de betreffende afdeling. Ik had intussen al in mijn hoofd om wie het draaide.

Is toevallig het betreffende team op dus ik vraag: heeft die en die een schorsing aan zijn broek? Nee, hoezo, is het antwoord. Hij was er niet, dus ik leg uit wat er gaande is. Ik kom later nog HPZ tegen en zeg dat die man al meer dan 3 jaar dergelijke verslagen maakt. Vol met kritiek en lolligheidjes, want dat weet ik toevallig. En de vraag: waarom schorsen ze hem nu pas? HPZ zegt dat ie hevig ontdaan is en dat als de directeur dit zou lezen dat ie meteen ontslagen zou worden. Ik weer terug naar die afdeling en zeg dus wat HPZ zegt en dat ze dus moeten uitkijken.

Wat gebeurde er blijkbaar vanmiddag: 1 grote oploop. En nu beschuldigen zij mij ervan dat ik de boel loop op te naaien op die afdeling. Kreeg een milde uitbrander van HPZ, maar hij gaat er wel met de directeur over praten... Krijg ik morgen lekker op mijn boterham dus...

I´m back.
pi_9409234
Ik lag er al een tijdje uit, maar als OR-lid kreeg ik de tijd om een andere baan te zoeken en mijn OR-werkzaamheden uit te oefenen (officieel full time sinds augustus). En wat ik in de OR deed daarvan deed ik verslag in dit OR-topic. Het was leuk, afwisselend en veelomvattend werk in een bedrijf met 1.500 medewerkers. En eik. maakte ik me op om kandidaat-secretaris Centrale OR te worden. Nu is daaraan dus n.a.v. het bovenstaande per direct een einde gekomen.

Ik krijg nog 5 maanden om een andere baan te zoeken en dan is de kous af. Vanmorgen bij HPZ werd mij ter overweging aangeboden om de eer aan mezelf te houden en terstond al mijn OR-activiteiten neer te leggen of het zou een kantonrechtertje worden. En dus heb ik de eer aan mezelf gehouden. Aan de ene kant misschien beter om idd te kappen en me op de toekomst te richten. Aan de andere kant natuurlijk via gangsterpraktijken eruit gewerkt, hoewel mij in dit geval ook wel wat te verwijten valt. Hoewel de schorsing uiteraard niet vertrouwelijk was oid...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 27-03-2003 15:37]

I´m back.
pi_9510624
Mm, geen hond die dit leest. Toch maar even het vervolg. Het muiten tegen mijn overhaaste ontslag binnen de OR is begonnen.

Ik moet nu een brief opstellen waarin ik aan de OR verzoek weer te kunnen beginnen en deze brief volgende week in de OR-vergadering verdedigen. Sommige leden vinden me een "watje" dat ik zo snel inbond. Gangsterpraktijken, te vergelijken met de slotscène uit "the Godfather", vindt men...

I´m back.
pi_9528553
quote:
Op maandag 17 maart 2003 20:30 schreef ghettoman het volgende:
OR is meestal poppenkast imo, maar hangt af van het bedrijf.
hangt af van de directie alsmede van de OR, zodra de OR laat merken door zijn werk van een meerwaarde te zijn, zal de OR serieus genomen worden door de directie, kom je alleen met plannetjes voor een feest commissie dan wordt het snel minder ja
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 2 april 2003 @ 08:09:44 #64
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9528603
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 14:19 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, geen hond die dit leest. Toch maar even het vervolg. Het muiten tegen mijn overhaaste ontslag binnen de OR is begonnen.
Ik lees hier natuurlijk nog wel. Maar ik heb niet altijd de tijd om uitgebreid te reageren (zeker niet nu er dagelijks een katjes op m'n toetsenbord staat te springen).
Wat een gedoe allemaal daar! En erg jammer dat je daardoor met je OR werk stopt, ik vond het erg leuk en handig om je verhalen te horen.

Omdat ik beloofd had wat te vertellen over de Blooming cursus, doe ik dat toch nog maar. Wie weet handig voor iemand anders. De cursus duurde 2 dagen en ging over pr en communicatie voor een OR. Het eerste deel bestond uit algemene informatie over PR. Dat was vooral een droog verhaal. Niet echt boeiend, zeker niet als ik bedenk dat ik dat 3 jaar geleden heb moeten leren voor mijn opleiding. Vervolgens gingen we beginnen met het pr plan. Het eerste deel was (logisch) het formuleren van doelen. Dat ging niet bij elke OR goed. Voor degenen die hier geen ervaring mee hadden, was dit moeilijk om te doen. Er werd wel verteld waar zo'n doel aan moet voldoen (smart enzo), maar dat was niet duidelijk genoeg. Nu heb ik al honderden doelen geformuleerd, dus mij kon het niet snel genoeg gaan, maar als je die basis miste, was het wel moeilijk te volgen.
Het pr plan is wel afgekomen uiteindelijk en ik denk we dat we nu iets heel nuttigs hebben. Nu maar hopen dat de rest van de OR dat ook vindt.
Wat ik het beste onderdeel van de training vond, was het schrijven. Dat was op de ochtend van de tweede dag. Er was een speciaal iemand voor gekomen en die gaat eerst wat uitleg. Daarna moest iedereen zelf een stukje schrijven waar zij dan tips bij schreef. Dat persoonlijke daarbij dat vond ik wel erg fijn. En nu hebben wij mooi al 2 stukjes af voor het volgende OR infoblad.

*OUD heilige*
  woensdag 2 april 2003 @ 08:10:37 #65
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9528608
quote:
Op woensdag 2 april 2003 07:59 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

hangt af van de directie alsmede van de OR, zodra de OR laat merken door zijn werk van een meerwaarde te zijn, zal de OR serieus genomen worden door de directie, kom je alleen met plannetjes voor een feest commissie dan wordt het snel minder ja

Zit jij ook in een OR? En als dat zo is, wil ik graag je verhalen lezen.
*OUD heilige*
  woensdag 2 april 2003 @ 16:57:59 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_9539381
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 14:19 schreef Ryan3 het volgende:

Ik moet nu een brief opstellen waarin ik aan de OR verzoek weer te kunnen beginnen en deze brief volgende week in de OR-vergadering verdedigen. Sommige leden vinden me een "watje" dat ik zo snel inbond. Gangsterpraktijken, te vergelijken met de slotscène uit "the Godfather", vindt men...

ik lees het allemaal we zeker en het klinkt allemaal best wel "film" waardig...Hier zitten we met het omgekeerde, we wilen dat iemand zich uit de OR terugtrekt omdat diegene er alleen bijzit voor de extra notitie in haar CV

ik vroeg me af wel bedrijf je zat.

woensdag 2 april 2003 @ 16:59:44 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_9539420
yppy, waar heb jij die PR cursus gedaan (of waar kan ik die info opzoeken zodat ik dat morgen even in de vergadering kan gooien)
  woensdag 2 april 2003 @ 17:04:01 #68
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9539510
*OUD heilige*
pi_9556760
quote:
Op woensdag 2 april 2003 08:09 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ik lees hier natuurlijk nog wel. Maar ik heb niet altijd de tijd om uitgebreid te reageren (zeker niet nu er dagelijks een katjes op m'n toetsenbord staat te springen).
Wat een gedoe allemaal daar! En erg jammer dat je daardoor met je OR werk stopt, ik vond het erg leuk en handig om je verhalen te horen.

Morgen verstuur ik mijn brief naar de OR en vraag dan de boel te mogen toelichten tijdens eerstvolgende OR-vergadering as. dinsdag. De oude-voorzitter is niet te spreken over de gang van zaken en is teleurgesteld over de non-reactie van huidige voorzitter. Hij zegt dat als er iets gebeurt met een OR-lid niet HPZ maar de voorzitter de aangewezen persoon is om evt. disciplinair op te treden. Hoewel hij vindt dat dit, disciplinair optreden dus, in dit geval niet zou moeten opgaan. De OR moet onafhankelijk zijn volgens hem, met deze actie van HPZ wordt die onafhankelijkheid buitenspel gezet.

Toch hoor ik net, by phone, dat als de OR achter me staat dat het bedrijf naar de bedrijfscommissie gaat om mij permanent de toegang tot het bedrijf te ontzeggen o.g.v. het feit dat ik vertrouwelijke gegevens gelekt heb. Overigens hoor ik ook net dat ook huidige voorzitter het niet eens is met de schorsing van bewuste medewerker. Idem overige OR-leden. Ik vrees dus dat ik niets anders kan doen dan me terugtrekken, anders wordt het een full blown war. Het is bluf en machtspolitiek, maar iig kunnen we stellen dat ik niet zomaar een OR-lid ben geweest.

quote:
Omdat ik beloofd had wat te vertellen over de Blooming cursus, doe ik dat toch nog maar. Wie weet handig voor iemand anders. De cursus duurde 2 dagen en ging over pr en communicatie voor een OR. Het eerste deel bestond uit algemene informatie over PR. Dat was vooral een droog verhaal. Niet echt boeiend, zeker niet als ik bedenk dat ik dat 3 jaar geleden heb moeten leren voor mijn opleiding. Vervolgens gingen we beginnen met het pr plan. Het eerste deel was (logisch) het formuleren van doelen. Dat ging niet bij elke OR goed. Voor degenen die hier geen ervaring mee hadden, was dit moeilijk om te doen. Er werd wel verteld waar zo'n doel aan moet voldoen (smart enzo), maar dat was niet duidelijk genoeg. Nu heb ik al honderden doelen geformuleerd, dus mij kon het niet snel genoeg gaan, maar als je die basis miste, was het wel moeilijk te volgen.
Het pr plan is wel afgekomen uiteindelijk en ik denk we dat we nu iets heel nuttigs hebben. Nu maar hopen dat de rest van de OR dat ook vindt.
Wat ik het beste onderdeel van de training vond, was het schrijven. Dat was op de ochtend van de tweede dag. Er was een speciaal iemand voor gekomen en die gaat eerst wat uitleg. Daarna moest iedereen zelf een stukje schrijven waar zij dan tips bij schreef. Dat persoonlijke daarbij dat vond ik wel erg fijn. En nu hebben wij mooi al 2 stukjes af voor het volgende OR infoblad.
Ik heb die site doorgekeken, maar het is niet anders dan al die andere medezeggenschapsbureau's. PR zal nu door anderen dan ik getrokken worden en bij ons betekent dit al snel dat de boel op z'n gat ligt. Zonde, want het is een integraal onderdeel van medezeggenschap imo...
I´m back.
pi_9557232
quote:
Op donderdag 3 april 2003 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
Wat een drama allemaal! Als je iets doen vanuit je functie als OR-lid, denk ik ook niet dat PZ ofzo daar wat van moet zeggen, maar dat de voorzitter daar voor is. Wij hebben ook weleens een 'spraakmakend' stukje geschreven, maar de voorzitter werd daar op aangesproken en de hele OR vond het terecht dat wij het zo hadden geformuleerd. Maar het is dus niet de bedoeling dat iedereen bij ons kwam klagen. Je doet iets namens de OR, niet vanuit jou persoonlijk.
Over dat toegang tot het gebouw ontzeggen heb ik geloof ik wel gelezen dat je dan toch nog OR werk mag blijven doen.
quote:
Ik heb die site doorgekeken, maar het is niet anders dan al die andere medezeggenschapsbureau's. PR zal nu door anderen dan ik getrokken worden en bij ons betekent dit al snel dat de boel op z'n gat ligt. Zonde, want het is een integraal onderdeel van medezeggenschap imo...
Er zijn idd wat van dit soort bureaus. Odyssee heb je en iets van sbiw en dan nog een paar. Die zijn minder commercieel dan weer een andere groep. Dat cursus gebeuren is echt een wereld apart.

PR is ontzettend belangrijk, dat bleek ook weer met de ervaringen van anderen tijdens de cursus. Daarom kregen wij ook ontzettend snel toestemming om deze cursus te gaan volgen. Als je als OR geen goed contact hebt met je achterban, kun je er net zo goed mee stoppen.

*OUD heilige*
pi_9557729
quote:
Op donderdag 3 april 2003 13:46 schreef YPPY het volgende:

[..]

Wat een drama allemaal! Als je iets doen vanuit je functie als OR-lid, denk ik ook niet dat PZ ofzo daar wat van moet zeggen, maar dat de voorzitter daar voor is. Wij hebben ook weleens een 'spraakmakend' stukje geschreven, maar de voorzitter werd daar op aangesproken en de hele OR vond het terecht dat wij het zo hadden geformuleerd. Maar het is dus niet de bedoeling dat iedereen bij ons kwam klagen. Je doet iets namens de OR, niet vanuit jou persoonlijk.
Over dat toegang tot het gebouw ontzeggen heb ik geloof ik wel gelezen dat je dan toch nog OR werk mag blijven doen.

Als ze dit verkeerd aanpakken dan hebben ze een cause célèbre. Oude voorzitter, die me vanmiddag trouwens nog even belt, spreekt over ijzer smeden als het heet is. Met die betreffende afdeling zitten we al jaren niet goed. Ze zijn nu bezig in hun ogen het kaf van het koren te scheiden. Maar zoals gewoonlijk proberen ze de ja-knikkers over te houden en de mensen met kritiek te dumpen. (Waaarom ben ik toch geen ja-knikker, vraag ik me altijd af. Wat is dat toch in mijn karakter!) Ikzelf heb er geen goed gevoel over iig. Ik heb half om half toch besloten mijn taken neer te leggen, maar niet na mijn verdediging t.o. de OR. En daarna mag het aan de borden geprikt worden. Met alles erop en eraan...
quote:
Er zijn idd wat van dit soort bureaus. Odyssee heb je en iets van sbiw en dan nog een paar. Die zijn minder commercieel dan weer een andere groep. Dat cursus gebeuren is echt een wereld apart.
Odyssee ken ik en GITP. Ik ga volgende week nog wel mee naar de OR-cursus met GITP.
quote:
PR is ontzettend belangrijk, dat bleek ook weer met de ervaringen van anderen tijdens de cursus. Daarom kregen wij ook ontzettend snel toestemming om deze cursus te gaan volgen. Als je als OR geen goed contact hebt met je achterban, kun je er net zo goed mee stoppen.
Vind ik ook. Net zo goed dat als er een wettelijke regeling is en niemand kent die, dan bestaat ie niet. Maar probeer het de mensen maar eens wijs te maken. Ik heb de afgelopen 1 1/2 jaar wel steeds in de loopgraven gezeten t.o.v. een groot deel van de OR-leden. Ik persoonlijk vind het abstractie-niveau van het gemiddelde OR-lid bij ons gewoon te gering...
I´m back.
pi_10014050
ik moet voor school een intervieuw houden ik heb hier wat vragen

zouden jullie die me voor me willen beantwoorden. dan verwerk ik ze in mijn werkstuk. bij voorbaat dank.

1Wat is de OR?
2 Wat word er besproken?
3 Wie zit er allemaal in ?
4 Hoe groot is de organisatie?
5 Waarom is het belangerijk?
6 Wat zijn de taken?
7 Waar word de vergadering gehouden?
8 wat is jou funtie?
9Voor wie is het bestemd?
10 Hoe word zo'n OR opgestart?

Jullie zouden me er erg mee helpen

pi_10024009
Vanmiddag ga ik er even voor zitten. Ik zit namelijk nog maar een paar maanden in de OR. Heb je de rest van het topic doorgelezen? Daar staan ook heel wat antwoorden.
*OUD heilige*
pi_10027886
1Wat is de OR?
OndernemingsRaad, wel een erg makkelijke vraag.
Kijk even site van het ministerie voor handige info.

2 Wat word er besproken?
Veel. Bij ons nu bijvoorbeeld de parkeerproblemen, het rookbeleid, de beveiling van het kantoor, de invoering van een nieuwe salarissysteem.

3 Wie zit er allemaal in ?
4 Hoe groot is de organisatie?

We hebben 170 medewerkers en dus 7 OR-leden. Daarvan zijn er 2 man en 5 vrouw. Ik werk in een echte vrouwenorganisatie. Eén van ons ik teamleider, de rest is allemaal 'gewoon werknemer.'

5 Waarom is het belangerijk?
Wij zijn belangrijk, omdat de werkgever rekening moet houden met de belangen van de medewerkers. Daarnaast kaarten wij zaken aan die wij niet goed vinden of die de medewerkers niet goed vinden. Via ons hoort de werkgever dus wat de mening van de werknemers is.

6 Wat zijn de taken?
Vooral instemming/advies geven over vragen van de werknemer. Daarnaast zelf met initiatief voorstellen komen om het werkklimaat te verbeteren. En ook alert blijven bij veranderingen natuurlijk. O ja, ook controleren over de werkgever plannen goed uitvoert.
Op de site die ik boven noemde, staat nog wat info.

7 Waar word de vergadering gehouden?
In een ruimte met tafels en stoelen bij ons in kantoor.

8 wat is jou funtie?
Ik ben 'gewoon' lid. Daarnaast ben ik samen met iemand anders verantwoordelijk voor de pr en het contact met de achterban (=werknemers).

9Voor wie is het bestemd?
Alle werknemers, behalve de bestuurder.

10 Hoe word zo'n OR opgestart?
Dat heb ik nooit gedaan. Bedoel je hierbij hoe de verkiezing bij ons gaan?

Nog meer vragen?
Succes met je opdracht!

*OUD heilige*
  zaterdag 26 april 2003 @ 16:30:27 #75
262 Re
Kiss & Swallow
pi_10029025
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 19:23 schreef Riann het volgende:
ik moet voor school een intervieuw houden ik heb hier wat vragen

zouden jullie die me voor me willen beantwoorden. dan verwerk ik ze in mijn werkstuk. bij voorbaat dank.

[/quote]
gewoon even lekker googlen

http://www.or-net.com/
http://eip.or-info.nl/index.jsp
http://www.fnvformaat.nl/default.asp
http://www.angelfire.com/super/orhouten/wetten_regelingen/wor.html

In het algemeen staat de OR in dienst van de werknemer. Alles wat leeft bij de achterban moet goed verwoord kunnen worden naar de directie, Andersom moet de directie bij ingrijpende maatregelen (ontslagen, verhuizingen, bonus regelingen ) eerst de OR om advies vragen of zelfs toestemming krijgen om een bepaald beleid uit te voeren. Dit voorkomt dat de directie even snel inpopulaire maatregelen er kan door douwen zonder dat de werknemer er iets in te brengen heeft
Zelf zit ik ook pas een paar maanden in de OR, bedrijf 120 man (nou ja meer vrouw) groot in de medische communicatie, ook wij bestaan uit 7 leden maar 1 persoon is er mee gestopt. Een OR wordt meestal opgezet als een bedrijf groter groeit dan 50 werknemers en wordt door middel van verkiezingen voor 3 jaar gekozen. Zelf ben ik vervangend secretaris en lid van finaciele zaken (controleren van financieel beleid verleden en toekomst)

pi_16026724
*kick*

Ik zit nu ook een paar maanden in de OR. En we hebben meteen een leuke klus, er is sinds kort een CAO voor de betreffende branche.

pi_16029811
Een leuke klus? Wij hebben er nu tig lopen. Ook een nieuwe cao, na een jaar zonder gezeten te hebben. De nieuwe cao is echter al weer verlopen.
Verder hebben we een verkapte reorganisatie, opvallende veel vertrekkende teamleiders, we moeten over 2 weken 4 adviesaanvragen beantwoorden, verkiezingen over 3 weken, dan nog kortgeleden een directeurswisselig. We vervelen ons zeker niet.
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')