Ze bezetten gewoon een ander land. Dat is toch geen discussie? Er zitten toevallig veel Russen in dat gebied maar dan moeten ze maar naar Rusland zelf verhuizen als ze er graag naar toe willen. Zomaar eventjes een stuk land gaan bezetten mag gewoon niet kunnen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 07:55 schreef El_Matador het volgende:
Wat heb jij tegen Rusland?
Het is geen grootheidswaan, het is opkomen voor de belangen van Russen.
Het zou zoiets zijn dat Nederland een volledig Nederlandse exclave in Frankrijk zou "bezetten".
Een stuk land dat 23 jaar geleden nog gewoon door Moskou bestuurd werd. En waar alleen maar Russen wonen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:09 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Ze bezetten gewoon een ander land. Dat is toch geen discussie? Er zitten toevallig veel Russen in dat gebied maar dan moeten ze maar naar Rusland zelf verhuizen als ze er graag naar toe willen. Zomaar eventjes een stuk land gaan bezetten mag gewoon niet kunnen.
Dan zou de rest van de wereld dom zijn. Rusland is een enorm sterk land, vergis je niet. En rijk. Het rijkste op Aarde.quote:Als we deze idiote manier van handelen gaan toepassen en dat wordt als normaal beschouwd moeten we inderdaad weer ons leger gaan opbouwen en 100 terug in de tijd gaan. China zal vast ook wel met interesse toekijken met het idee om later eens een stuk Rusland in te nemen. Turkije weet vast ook nog wel iets te verzinnen. Peru Chili en Bolivia kunnen ook weer oorlog gaan voeren. Wat hebben we nog?
Met grootheidswaanzin bedoel ik dat ze waarschijnlijk daadwerkelijk denken dat ze hier 'groter' door worden terwijl de rest van de wereld Rusland alleen nog maar minder serieus gaat nemen.
Heeft geen zin joh... SP is niet vatbaar voor hetgeen je met je eigen ogen kan zien. Voor mensen die wel voor rede vatbaar zijn is het overduidelijk dat Rusland de Krim heeft over genomen op een manier die ik in de internationale politiek nog nooit gezien heb.quote:Op woensdag 12 maart 2014 07:59 schreef firefly3 het volgende:
Sadpanda, als het geen inval is, waar komen die extra militairen en vele pantserwagens dan ineens vandaan? En is het niet verdacht dat ze geen embleem op hun uniformen hebben?
Zo werkt internationale politiek niet. Rusland heeft de afgelopen tijd bewezen dat ze de eigen omgeving met geweld zal verdedigen. Dat hebben we gezien in Georgië en nu in Oekraïne. De rest van de wereld snapt nu dat dreigen en boze woorden geen enkele invloed hebben op het Kremlin, als iemand Poetin wil tegenhouden zullen ze op zijn militairen moeten gaan schieten. En daartoe is niemand bereid.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:09 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Met grootheidswaanzin bedoel ik dat ze waarschijnlijk daadwerkelijk denken dat ze hier 'groter' door worden terwijl de rest van de wereld Rusland alleen nog maar minder serieus gaat nemen.
En dit...men lijkt vooral niet te begrijpen dat de ene illegale actie ( ook het Westen heeft geen schone handen) niet kan dienen als rechtvaardiging van de huidige, illegale, invasie in de Krim.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:04 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk dat weinig mensen hier verstand hebben van internationaal recht. Igg het pro russisch kamp.
Dit klopt...ik denk echter wel dat Ukraïne voor het Westen van groter belang is dan Georgië...volgens mij wordt het als hefboom gebruikt om (te proberen) door Ruslands supermacht-aspiraties heen te prikken. Dat zou dan vooral besloten moeten liggen in het feit dat het westen echt lijkt te geloven dat ze Rusland kunnen raken met economische sancties.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:13 schreef waht het volgende:
[..]
Zo werkt internationale politiek niet. Rusland heeft de afgelopen tijd bewezen dat ze de eigen omgeving met geweld zal verdedigen. Dat hebben we gezien in Georgië en nu in Oekraïne. De rest van de wereld snapt nu dat dreigen en boze woorden geen enkele invloed hebben op het Kremlin, als iemand Poetin wil tegenhouden zullen ze op zijn militairen moeten gaan schieten. En daartoe is niemand bereid.
Rusland wordt sowieso nog serieus genomen, al het andere is simpele borrelpraat zonder al te veel binding met de werkelijkheid. Een andere werkelijkheid is dat Europa weer eens een tandloze Unie blijkt te zijn, en Poetin weet dit.
Wat bedoel je met 'Rusland kunnen raken'? Als er met sancties wordt bedoelt dat de grenzen worden dichtgegooid lijkt het mij dat je ze echt wel raakt. Dan hebben ze en geen producten meer omdat ze vrijwel niks produceren en 60% minder inkomsten.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:18 schreef SureD1 het volgende:
Dat zou dan vooral besloten moeten liggen in het feit dat het westen echt lijkt te geloven dat ze Rusland kunnen raken met economische sancties.
Sancties kunnen Rusland best raken (alhoewel ze dan ook onszelf gaan raken), maar het risico op een tweede koude oorlog is dan zeer groot. Het grootste probleem is nu dat de EU gewoon geen gezamenlijke beslissing kan/wil nemen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:18 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dit klopt...ik denk echter wel dat Ukraïne voor het Westen van groter belang is dan Georgië...volgens mij wordt het als hefboom gebruikt om (te proberen) door Ruslands supermacht-aspiraties heen te prikken. Dat zou dan vooral besloten moeten liggen in het feit dat het westen echt lijkt te geloven dat ze Rusland kunnen raken met economische sancties.
Hoeveel regios zijn er waar een significant deel van de bevolking niet wilde afsplitsen van de Sovjetunie of liever met Rusland samenging?quote:Op woensdag 12 maart 2014 07:27 schreef Speculant. het volgende:
Zouden die Russen nu zoals Jelle Brandt zei gewoon stukje voor stukje het Rusland proberen uit te breiden?
Misschien moet Europa dan toch maar is dreigen met gewoon alle export stop te zetten. Waarschijnlijk hebben ze dan niet eens wc-papier meer voor op de wc.
Waht verwoordt het met 3 "watertjes" achter de kiezen beter dan ik ooit zou durven.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:32 schreef waht het volgende:
[..]
Sancties kunnen Rusland best raken (alhoewel ze dan ook onszelf gaan raken), maar het risico op een tweede koude oorlog is dan zeer groot. Het grootste probleem is nu dat de EU gewoon geen gezamenlijke beslissing kan/wil nemen.
Rusland gebruikt nu simpelweg de tactieken die Amerika in het Midden-Oosten gebruikt; keihard maar duidelijk. Soft power is niet aan Poetin besteed en vindt bij hem zeker geen gehoor dus daar hoeven we niet op te rekenen. Europa wordt nu gedwongen weer eens deel te nemen in een serieuze geopolitieke aflevering maar faalt zoals gewoonlijk.
En laat duidelijk zijn dat zo lang de EU geen stelling kan nemen en Amerika afzijdig blijft Poetin gewoon wint. Aannemen dat hij in de toekomst geen andere territoriale claims in de praktijk brengt zijn dan erg gevaarlijk.
Die koude oorlog is al ruim 15 jaar aan de gang, maar dat kan men in het Westen niet openlijk toegeven, want hoe kan je dan volhouden dat Rusland zich geen zorgen moet maken over NAVO uitbreiding, EU uitbreiding, of een rakettenschild aan z'n grenzen?quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:32 schreef waht het volgende:
[..]
Sancties kunnen Rusland best raken (alhoewel ze dan ook onszelf gaan raken), maar het risico op een tweede koude oorlog is dan zeer groot.
[..]
Zal flink wat investeringen vergen, maar voor de EU evenzeer, want ipv via pijpleidingen moet het dan via schepen vervoerd worden. Rusland heeft dan wel één voordeel: in Azië betaalt men het dubbel van wat men in Europa betaalt. Reden ook waarom voor de EU overschakelen op Amerikaans gas niet zo evident is, die producenten verkopen ook liever aan Azië.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:42 schreef arjan1112 het volgende:
Zeg Waht stel dat de EU zegt , lazer maar op met je gas Poetin, dan gaat ie toch gewoon aan de chinezen en de indiers verkopen?
of zie ik dat verkeerd ofzo
Uiteraard zal Gazprom andere afzetmarkten verder ontwikkelen maar dat vergt enerzijds weer nieuwe investeringen in infrastructuur, handelsrelaties en anderzijds is er op de korte termijn geen enkele andere afzetmarkt waar evenveel vraag naar aardgas is als in Europa. Oftewel ze zullen een bepaalde overgangstermijn flink moeten afschrijven, de vraag is überhaupt of ze ooit een vergelijkbare afzetmarkt elders kunnen vinden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:42 schreef arjan1112 het volgende:
Zeg Waht stel dat de EU zegt , lazer maar op met je gas Poetin, dan gaat ie toch gewoon aan de chinezen en de indiers verkopen?
of zie ik dat verkeerd ofzo
Gezien de handelsbetrekkingen tussen Rusland en het Westen kan ik het geen koude oorlog noemen. Dan zouden alle betrekkingen beëindigd worden. Landen die met elkaar in oorlog zijn, ook al is het een koude oorlog, doen minimale handel met elkaar.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:44 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Die koude oorlog is al ruim 15 jaar aan de gang, maar dat kan men in het Westen niet openlijk toegeven, want hoe kan je dan volhouden dat Rusland zich geen zorgen moet maken over NAVO uitbreiding, EU uitbreiding, of een rakettenschild aan z'n grenzen?
Misschien dat die gebieden gewoon Russisch zijn en nu toevallig op Oekraiens grondgebied liggen?quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:58 schreef Schurkenstaat het volgende:
Iedereen gaat uit van het feit dat Rusland zich territoriaal wil uitbreiden, richting oude grenzen van Sovjetunie.
Maar wat zou het argument van Rusland zijn? Ik kan het niet verzinnen.
Machtswellust, grootsheid, rijkdom, veiligheid, nationale trots, wat voor reden wil je hebben?quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:58 schreef Schurkenstaat het volgende:
Iedereen gaat uit van het feit dat Rusland zich territoriaal wil uitbreiden, richting oude grenzen van Sovjetunie.
Maar wat zou het argument van Rusland zijn? Ik kan het niet verzinnen.
Dat is geen volledig antwoord, want deze zgn. expansieplannen hebben niet specifiek betrekking op Oekraïne. Het gaat om de zogenaamde stelling dat Rusland graag de grenzen van de Sovjetunie wil herstellen. Dus in alle windrichtingen. Ik vraag me hier hardop af, waarom Rusland dat zou willen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Misschien dat die gebieden gewoon Russisch zijn en nu toevallig op Oekraiens grondgebied liggen?
Dat is toch wat ik lees in Amerikaanse commentaren, dat zij veel liever in Azië verkopen waar de prijzen veel hoger liggen. Omdat ze daar enkel zullen concurreren met leveranciers die ook met schepen moeten aanvoeren, terwijl in Europa goedkoop gas van Rusland te krijgen is.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:52 schreef arjan1112 het volgende:
Wat ? Hoezo ? er is toch gewoon één prijs voor gas ?
Dat rusland korting geeft aan oekraine en Wit-Rusland moeten ze zelf weten?
http://www.foreignpolicy.(...)lp_is_not_on_the_wayquote:There's just one problem: While there is one abundant U.S. energy source that could help Europe in the short term, it isn't natural gas. The United States won't be able to export significant amounts of liquefied natural gas (LNG) for years, much of that gas has already been snapped up by customers with long-term contracts, and Europe must compete with Asia, which is willing to pay far more money for the little that is left.
Laat ik het anders vragen: rationele argumenten. Wat zou Rusland erop vooruit gaan?quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:02 schreef waht het volgende:
[..]
Machtswellust, grootsheid, rijkdom, veiligheid, nationale trots, wat voor reden wil je hebben?
Het Europese wereldbeeld verschilt ietwat van het Russische dus mogelijk klinkt het onbegrijpelijk maar in die termen denken vrij veel regeringsleiders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |