Hoe moet je hem dan corrigeren? Je zegt toch : Nee! Als je iets niet wilt zien van hem?quote:Gedrag spelregels
Stimuleer en beloon gewenst gedrag. Dit kan door vrijwillig en gewenst gedrag te belonen én uitgelokt gewenst gedrag te belonen zoals je dat bij het aanleren hebt.
Leerprincipe - een hond leert op winst.
• Iets - Dat wat de hond iets oplevert, gaat hij vaker doen.
• Soms - Dat wat ‘m soms iets oplevert, zal hij langer volhouden om toch succes te hebben.
• Nooit - Dat wat hem niets oplevert, zal de hond staken; deze wil winst.
• Correctie - Kan hooguit gedrag onderbreken, de hond leert er geen nieuw gedrag mee. Bij een correctie geen stem of oogcontact gebruiken; aandacht is al snel winst.
• Straf - Kan onbedoeld als beloning worden gezien; negatieve aandacht is ook aandacht. Kan onbedoeld gekoppeld aan iets angstigs; band geleider-hond schaden.

quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:25 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ga proberen het op het juiste moment te doen. Ga je tips iig van het hele topic zometeen uitprintenEn ophangen (serieus). Is sneller terugkijken
En niet miepen, ik hou ook niet van meets, maar ik bijt niet (dat laat ik aan Link over) en ik ga geen foto's maken, en ga alleen je hond aaien en heb toch geen oog voor jou/jullie

Bullshitquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:17 schreef oh-oh het volgende:
[..]Hahahaha Q is nogal een wervelwind hoor, laat je niet foppen!

quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
BullshitAlleen als ik dronken ben. En dat ben ik al sinds November bij jou niet meer geweest
(Wat best sneu was want ik had 2 bier ofzo
)

Ik heb haar 2 keer gezien en beide keren nuchterquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:20 schreef oh-oh het volgende:
[..]![]()
Ik heb je wat, drie keer gezien, en geen enkele keer nuchter
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Ik zit even te denken, volgens mij heb ik dr 5 keer gezien zelfs al, waarvan drie keer bij mij ( de eerste keer was ze het allerdronkenst bij aankomst, de tweede keer werd ze onwijs dronken in de stad, de derde keer was ze dronken na twee bier, en een keer megakort in den Helder, toen was ze denk ik wel nuchter, maar dat duurde hooguit 10 minuten, en die keer op Texel, nou, daar zal ik maar niks meer over zeggenquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:26 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik heb haar 2 keer gezien en beide keren nuchter, hoe kan dat

Naar welke DA ga jij? Ik denk dat ik daar maar stage ga lopen ofzo, elke week versgebakken taart bij de lunch!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kijk, link taart voor de dierenarts gemaakt
[ afbeelding ]
Net heen geweest met Link, gelijk laten wegen (5kg) en afspraak gemaakt voor de 31ste!

Maar ze wordt dus door jouw aanwezigheid dronkenquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:28 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik zit even te denken, volgens mij heb ik dr 5 keer gezien zelfs al, waarvan drie keer bij mij ( de eerste keer was ze het allerdronkenst bij aankomst, de tweede keer werd ze onwijs dronken in de stad, de derde keer was ze dronken na twee bier, en een keer megakort in den Helder, toen was ze denk ik wel nuchter, maar dat duurde hooguit 10 minuten, en die keer op Texel, nou, daar zal ik maar niks meer over zeggen)

Nee, was het meestal al voor aankomstquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:39 schreef indaha het volgende:
[..]
Maar ze wordt dus door jouw aanwezigheid dronken

Ze kan niet tegen de druk van een ontmoeting met jouquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:44 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nee, was het meestal al voor aankomst

Tja, logisch natuurlijkquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:46 schreef indaha het volgende:
[..]
Ze kan niet tegen de druk van een ontmoeting met jou![]()
Nou laten we maar ophouden anders durft Miss Isis haar niet meer te meeten

quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:35 schreef Qwea het volgende:
Kijk, link taart voor de dierenarts gemaaktKlik om te vergroten naar 960x720(http://i59.tinypic.com/2ma26u.jpg)

Voordat ik hier gezien wordt als de expertquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:05 schreef Qwea het volgende:
Miss_isis?
[..]
Hoe moet je hem dan corrigeren? Je zegt toch : Nee! Als je iets niet wilt zien van hem?

Ja. Niet bij de kynologen of die andere, maar jacht wel. Zolang hij de entingen heeft gehad die bij zijn leeftijd horen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:49 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Tja, logisch natuurlijk![]()
Maar Q, bij jullie mag ie dus gewoon op cursus zonder dat zijn entingen compleet zijn?
Dat is wel tof. Vriendin van me mocht laatst dr hond niet naar de da brengen voor gebitssanering omdat ze niet meer ent![]()

Correct. Maar ik heb dan ook wel hele goeie lieve en toffe dierenartsen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
Dus je verwen niet alleen je honden, maar ook je dierenartsen?

Gelezen, geen vragen, duidelijkquote:Op woensdag 19 maart 2014 12:03 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Voordat ik hier gezien wordt als de expertzoveel mensen zoveel methoden hè. Mijn/onze opvoedtactiek werkt voor onze honden, en dat waren vroeger labradors en is er nu ook eentje (en een schnauzer en een havanezer). Maar onze honden zijn echt niet perfect hoor!
Maar, dus, wij zeggen hier thuis wel gewoon Nee! inderdaad, bijvoorbeeld als ze iets niet mag pakken (zoals een koekje). En Foei! of Bah! bij ongewenst gedrag, of Zachtjes! als er iets te wild gaat (is ook ongewenst). Op dat moment houdt ze dan op met het gedrag, en dat is precies mijn bedoeling.
Sommige mensen gebruiken echter liever een systeem van zonder dat de hond het hen ziet doen een blikje knikkers of een sleutelbos o.i.d. gooien op de grond, zodat de hond (hopelijk) het negatieve gedrag met schrik/ongemak gaat associëren en het niet meer doet, zonder dat hij aandacht ervaart van het baasje. Je kunt ook een rukje aan een riem geven, een stroom/puf/trilhalsband gebruiken, of een tikje geven o.i.d., dat zijn ook correcties zonder stem of echte aandacht. En er zijn ook mensen die überhaupt niet willen corrigeren/straffen maar meer geloven in het negeren van ongewenst gedrag. Of in een pup bij ongewenst gedrag opsluiten in de bench zoals een kind dat een time out krijgt.
Het stukje dat je quote kan ik mij persoonlijk deels wel maar deels ook niet in vinden. Gedrag dat beloond wordt of iets oplevert wordt inderdaad versterkt en daar kun je dus goed dingen mee aanleren. Belonen zorgt ook voor plezier in training en moet je zeker doen, een hond (zeker een labrador) wil meestal graag zijn baasje plezieren, daar moet je op inspelen. Maar sommig door de baas ongewenst gedrag is zichzelf versterkend/belonend. Denk aan achter een kat/vogel/etc. aanzitten of zelfs (dood)bijten, ergens in bijten (kan gewoon fijn voelen voor de hond, m.n. als er tanden gewisseld worden), iets vernielen (een tak in 10000 stukjes versnipperen, of een lekker ruikende schoen...), eten stelen, maar ook tegen een mens opspringen of opdringerig op schoot hangen (nabijheid van het baasje, ook al negeert de baas het).
Bovenstaande is allemaal gedrag dat zichzelf beloond. En imo gedrag dat je dus als baasje actief moet stoppen (tenzij je het niet erg vindt natuurlijk). Ik geloof daarbij wel in straffen door Nee! te zeggen. Kort gezegd moet je zorgen dat dat gedrag niet meer leuk is, dus je zult iets negatiefs toe moeten voegen omdat het van zichzelf wél leuk is voor de hond. Een directe verbale correctie, eventueel gevolgd door een fysieke correctie heeft daarbij mijn voorkeur. Al brengt dat soms problemen met zich mee, want hoe corrigeer je een hond als hij iets doet terwijl je er niet bij bent (slopen bv)? Dat vergt dan enige creativiteit, of je zorgt dat het gedrag gewoon niet mogelijk is door alles heel goed op te ruimen, of de hond op te sluiten bv. Als het kan moet je correcties zo veel mogelijk voorkomen imo, door een hond ook niet teveel in de verleiding te brengen.

Loop je alleen tot ie plast en poept en ga je daarna weer naar huis?quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja. Niet bij de kynologen of die andere, maar jacht wel. Zolang hij de entingen heeft gehad die bij zijn leeftijd horen.
Trouwens, Link loopt niet graag. Hij gaat buiten zitten en that's it. Ik moet hem echt of aansporen met mijn stem en brokjes of echt een beetje meetrekken voordat meneer gaat. En dan nog gaat hij vrij snel daarna weer op zijn kont zitten.
Is dat normaal?

Oh ja! Wij kregen dat bij de cursus inderdaad ook, alhoewel, volgens mij was dat bij Max nog zelfs.. Dat je inderdaad spijkers of zo in een blik moest doen en daarmee moest gooien.quote:

Mo loopt wat verder met hem. Maar het begint al bij de deur. Dat hij mooi in de deur opening blijft zitten. Of wel de tuin in komt maar niet de poort uit wil. Of in de steeg gaat zitten. Of gelijk zodra hij op het gras is. Als we hem tillen, de deur uit en de steeg door en neerzetten, blijft hij ook vaak zitten.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:56 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Loop je alleen tot ie plast en poept en ga je daarna weer naar huis?
Heb ik aan gedacht, maar ook zonder riem wil hij niet. De deur uit, de schutting uit en de steeg door zijn vrijwel altijd zonder riem. Zowel met als zonder gaat hij zitten. En meestal kan ik roepen wat ik wilquote:Charlie en Lex ploften soms ook gewoon neer, maar die wilden verder wel gewoon naar buiten. Misschien vindt ie de riem nog vet stom of zo.
Nou ja, puppy's slapen veel (althans, dat zegt googlequote:Op woensdag 19 maart 2014 21:56 schreef oh-oh het volgende:
Ik vind hem met al dat slapen en niet lopen toch nog als net te jong overkomen eerlijk gezegd...

Dan zou ik er ook geen zin meer in hebben.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:06 schreef Qwea het volgende:
Ooh en Mo dacht dat hij te vaak uitging. We laten hem ongeveer 12 keer per dag uit, gemiddeld om de 2 a 3u.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |