quote:
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:39 schreef Perrin het volgende:
Het concept 'geld' is maatschappelijk zó handig en nuttig dat alle samenlevingen die het ontdekten of in gebruik namen het ook zijn blijven gebruiken. Sterker nog, als er nooit een soort ruilmiddel als geld was geweest, zouden we nu zeer waarschijnlijk niet in een zo complexe samenleving als de huidige hebben geleefd.
Er zijn nog wel een aantal simpelere samenlevingen. Ik weet niet of die nu bepaald leuker zijn om in geboren te worden..quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef chocofrog het volgende:
[..]
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn nog wel een aantal simpelere samenlevingen. Ik weet niet of die nu bepaald leuker zijn om in geboren te worden..
Neequote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:54 schreef chocofrog het volgende:
[..]
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.
En misschien is het een leuk experiment voor als er nog eens een bewoonbare planeet wordt ontdekt.
Het is leuk om over na te denken, om er vervolgens achter te komen dat het geen werkbare samenleving oplevertquote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:54 schreef chocofrog het volgende:
[..]
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.
En misschien is het een leuk experiment voor als er nog eens een bewoonbare planeet wordt ontdekt.
nee hoorquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:51 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]![]()
Klanten en opdrachtgevers zijn hetzelfde als een baas, no thanks jeffrey!
joepie Noord Korea.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:38 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dat is wat commercie je wilt doen geloven, want die verdienen aan jou aangeleerde behoefte tot iets nieuws.
Het voordeel daarvan is dat je minder kan loopt om te worden opgegeten door een leeuw, of vermoord te worden door je medemens.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef chocofrog het volgende:
[..]
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als schaarste niet aanwezig is, heb je geen geld nodig. Volgens mij is er nu genoeg voedsel aanwezig om de hele wereld te voeden, daarnaast kunnen we iedereen vast wel voorzien van een mobiele telefoon en als schaarste geen optie is kunnen we ook overal uitstekend openbaar vervoer regelen (beter dan iedereen zijn eigen privé kooitje op vier wielen).quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:39 schreef Perrin het volgende:
Het concept 'geld' is maatschappelijk zó handig en nuttig dat alle samenlevingen die het ontdekten of in gebruik namen het ook zijn blijven gebruiken. Sterker nog, als er nooit een soort ruilmiddel als geld was geweest, zouden we nu zeer waarschijnlijk niet in een zo complexe samenleving als de huidige hebben geleefd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_geld
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_money
Ik vind jouw idee niet echt bijzonder eerlijk gezegd.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:34 schreef chocofrog het volgende:
Ongeveer een jaar geleden bedacht ik het onderstaande. Nu ik (sinds gisteren) op FOK! zit, wil ik het graag op FOK! zetten. Lees het, denk er over na, en dan lees ik graag jullie reacties.
Er is altijd schaarste. Er zijn geen goederen die oneindig zijn. Zelfs het universum is niet oneindig.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 03:07 schreef Telefoonvork het volgende:
*bump*
Het probleem wat we hadden was schaarste, en daarvoor was geld nodig. Nu hebben we overvloed en dus is geld niet meer nodig. Geld is namelijk een mechanisme om schaarste te beheren. Nu wordt schaarste kunstmatig in stand gehouden, terwijl er daadwerkelijk overvloed is.
Zie OP:quote:Op vrijdag 10 juni 2016 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom willen jullie geld afschaffen eigenlijk? Om een soort hippie paradijs te creëren waar iedereen dezelfde middelen heeft?
quote:Dichter bij elkaar
Ik denk dat dit de mensen dichter bij elkaar zou brengen, omdat jaloezie en daarmee veel andere narigheid zal ophouden met bestaan.
Ik ken eigenlijk niet zo heel veel mensen die hun passie nastreven. De meeste mensen denken ook pragmatisch, ervaren sociale druk, etc.etc.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:07 schreef Telefoonvork het volgende:
Mensen zullen echter altijd hun passies blijven nastreven.
Verheerlijking van de markt?quote:Op zaterdag 11 juni 2016 08:11 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem ligt em wat mij betreft niet in geld; geld is slechts een abstractie. Het probleem ligt em eerder in de verheerlijking van de markt en het feit dat geld als doel wordt gezien in plaats van middel.
Welvaartsmaximalizatie versus welzijnsmaximalizatie, dus
Ja. Het idee dat als je het aan de marktwerking overlaat, dat het dan automatisch goedkomt.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |