En hoe doe je dat met grondstoffen die je uit het buitenland moet halen?quote:Op maandag 10 maart 2014 17:34 schreef chocofrog het volgende:
Ongeveer een jaar geleden bedacht ik het onderstaande. Nu ik (sinds gisteren) op FOK! zit, wil ik het graag op FOK! zetten. Lees het, denk er over na, en dan lees ik graag jullie reacties.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afschaffen
Stel nou dat op een dag al het geld wordt afgeschaft. Dat je nergens meer voor hoeft te betalen. De bakker geeft zijn brood gratis weg, de meubelmaker maakt gratis meubels en de autodealer geeft zijn auto's gratis weg (zie ook kopje “delen”). De bakker moet natuurlijk wel meel hebben om zijn brood te bakken, maar dat krijgt hij gratis van de molenaar, en die krijgt zijn graan weer gratis van de boer die het verbouwd. Ook de meubelmaker krijgt gratis hout van de houthakker, en de autodealer krijgt zijn auto’s gratis van de fabriek, die ook weer gratis aan zijn onderdelen komt.
Natuurlijk zijn de voorbeelden van molenaar en houthakker wat ouderwets omdat het tegenwoordig allemaal fabrieken zijn, maar ook die kunnen alles gratis doen. De werknemers hoeven ze namelijk niet te betalen, want ze kunnen toch gratis brood, meubels en al het andere dat ze nodig hebben krijgen.
diefstal is al amper "nodig" en een del van diefstallen worden gepleegd om het stelenquote:Dieven en bankiers
Een groot voordeel is natuurlijk dat er niet meer gediscrimineerd kan worden op grond van arm of rijk,] maar men zal (hoop ik) toch nooit allemaal hetzelfde worden en als je wilt discrimineren of buitensluiten vind je altijd wel wat.
Een ander groot voordeel zal zijn dat diefstal niet meer nodig is.
en verkrachting, vernieling, mishandeling, ruziequote:Hooguit voor een uniek voorwerp dat zeer gewild is bij bepaalde mensen die het niet hebben, maar het zal veel sporadischer worden (zie ook kopje “delen”).
Een nadeel, zou je denken, is dat bankiers, politieagenten en alle andere beroepen die rechtstreeks met geld of diefstal te maken hebben verdwijnen (de politie blijft natuurlijk nog wel bestaan voor moordzaken en zo)
Jaloezie is een menselijke eigenschap die nooit zal verdwijnenquote:, omdat ze overbodig zijn geworden. Dit zie ik niet als probleem, maar als oplossing voor al die mensen die veel overwerken en daar soms zelfs doodziek of –ongelukkig van worden. De mensen wiens beroep uitsterft, gaan meehelpen bij andere beroepen. Het gevolg is dat iedereen meer tijd over heeft om op vakantie te gaan, of gewoon thuis te gaan lezen, TV kijken, sporten, spelletjes spelen, muziek te maken/luisteren, uit te slapen of wat je dan ook maar graag doet.
Delen
Een stapje verder is dat mensen dingen gaan delen met onbekenden omdat ze toch niet bang hoeven te zijn dat het gestolen wordt, omdat mensen het toch gratis kunnen krijgen. Mensen laten hun sleutel in hun auto/brommer/fiets/boot zitten en plakken er een briefje op dat de banden wat zacht zijn / dat ze het graag weer om 8 uur terug willen / of de lener de ingebouwde radio op de zelfde zender wil laten en iedereen die langs komt kan gebruik maken van het voertuig of ander voorwerp.
Dichter bij elkaar
Ik denk dat dit de mensen dichter bij elkaar zou brengen, omdat jaloezie en daarmee veel andere narigheid zal ophouden met bestaan.
quote:Vast niet
Ik ben nou ook weer niet zo naïef dat ik denk dat het zal lukken om het eeuwenoude gebruik van geld / andere ruilmiddelen in één keer af te schaffen, maar ik geloof dat een beetje out-of-the-box-denken geen kwaad kan.
Waarom zijn mensen die hieraan mee willen werken vooruitstrevend?quote:Op maandag 10 maart 2014 17:52 schreef Akziom het volgende:
Cool idee, maar het is des mens' eigen om dan te denken: waarom zou ik nog werken of iets doen als ik toch alles gratis kan krijgen. Niet iedereen, er zullen ook vooruitstrevende mensen zijn die hier graag aan meewerken, maar er zullen er ook genoeg zijn die dan niets meer uitvoeren.
neequote:Op maandag 10 maart 2014 17:56 schreef trigt013 het volgende:
Wat je net hebt omschreven is het communisme.....alles is van iedereen.
Je heb niet veel keuzes.quote:
zijn slechts dingen die ik in 5sec bedacht, als ik er 10 min voor ga zitten dan kan ik nog tientallen dingen bedenken waarom deze gedachte een uit de lucht gegrepen utopie is.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:06 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
lmao @ geen diefstal en geen politie
wie weerhoudt pietje ervan om 100 broden te stelen voor zijn bulk, of hassan een nieuwe auto
en lmao @ wie er dan in china nog 22 uur aan de lopende band per dag gaat staan voor onze moderne producten![]()
de bakker bakt zijn brood, de autogarage repareert auto's, de 12 jarige chinees zit 22 uur aan de lopende band trolololo
TV kijken, , spelletjes spelen, muziek te maken/luisteren.... wie gaat massaal die apparaten maken voor zijn lol
jij hebt natuurlijk nu de keuze de vrouw van jouw buurman te bezittenquote:Op maandag 10 maart 2014 18:04 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Je heb niet veel keuzes.
Of iedereen voor zichzelf
Of iedereen samen
Of alles van iedereen
Of niemand samen
kies je structuur....
behalve dat jouw voorbeelden helemaal niet reeel zijn, omdat dat de tweede stap van een consumptiemaatschappij is, als dat vervalt heb je die arbeid niet nodigquote:Op maandag 10 maart 2014 18:10 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
zijn slechts dingen die ik in 5sec bedacht, als ik er 10 min voor ga zitten dan kan ik nog tientallen dingen bedenken waarom deze gedachte een uit de lucht gegrepen utopie is.
ik vraag me echt af wie dan nog een tv gaat maken om tv op te kijken met alle grondstoffen die er voor nodig zijnquote:Op maandag 10 maart 2014 18:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
behalve dat jouw voorbeelden helemaal niet reeel zijn, omdat dat de tweede stap van een consumptiemaatschappij is, als dat vervalt heb je die arbeid niet nodig
hoezo, is er een tekort aan tv's op de wereld dan?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:27 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
ik vraag me echt af wie dan nog een tv gaat maken om tv op te kijken met alle grondstoffen die er voor nodig zijn
nope, maar mensen willen iets nieuws, net zoals met kleding en andere dingen, dat zit nou eenmaal in de mens, we zijn geen oermensen meer lolquote:Op maandag 10 maart 2014 18:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hoezo, is er een tekort aan tv's op de wereld dan?
dus mensen willen eigenlijk geen tv? waar moeten we dan al die tv's voor maken?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:29 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
nope, maar mensen willen iets nieuws, net zoals met kleding en andere dingen, dat zit nou eenmaal in de mens, we zijn geen oermensen meer lol
huh?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dus mensen willen eigenlijk geen tv? waar moeten we dan al die tv's voor maken?
je bent helemaal de weg kwijt jong
In plaats van te trollen had je je intelligentie ook kunnen gebruiken om inhoudelijk op mijn post te reageren.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
jij hebt natuurlijk nu de keuze de vrouw van jouw buurman te bezitten
toch?![]()
Dat is wat commercie je wilt doen geloven, want die verdienen aan jou aangeleerde behoefte tot iets nieuws.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:29 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
nope, maar mensen willen iets nieuws, net zoals met kleding en andere dingen, dat zit nou eenmaal in de mens, we zijn geen oermensen meer lol
dat snap ik ook wel idd,quote:Op maandag 10 maart 2014 18:38 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dat is wat commercie je wilt doen geloven, want die verdienen aan jou aangeleerde behoefte tot iets nieuws.
jouw idee van communisme is al fout, waarom zou ik jou gaan onderwijzen over dingen die je niet wilt begrijpen?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:37 schreef trigt013 het volgende:
[..]
In plaats van te trollen had je je intelligentie ook kunnen gebruiken om inhoudelijk op mijn post te reageren.
blijkbaar jij, want jij stelt dat er meer tv's moeten worden geproduceerd, zonder dat daar vraag naar is EN het een oud ontwikkeld product is, er komt geen innovatie meer; het is trekken aan een dood paard, een typisch verschijnsel van een verziekte consumptiemaatschappijquote:Op maandag 10 maart 2014 18:31 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
huh?
ik doel er alleen maar op te zeggen, wie gaat bepalen voor mensen wat ze niet of wel nodig hebben..
wie gaat bepalen hoeveel vlees ik mag krijgen van de slager? Wat als ik 10kg vlees per week nodig heb voor mezelf? En mijn buurman ziet dat, die wil dan ook 10kg, en de buren daarvan, en de buren daarvan...
brb massa consumptie
dus er komt ook geen innovatie meer op medisch gebied? daar ben ik het dan wel mee eens .. survival of the fittest!quote:Op maandag 10 maart 2014 18:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
blijkbaar jij, want jij stelt dat er meer tv's moeten worden geproduceerd, zonder dat daar vraag naar is EN het een oud ontwikkeld product is, er komt geen innovatie meer; het is trekken aan een dood paard, een typisch verschijnsel van een verziekte consumptiemaatschappij
waarom zou iemand dat moeten bepalen, heb je niet door hoe raar jouw denkwijze is?
hoe veel innovatie is er precies gekomen uit de patentenfetisch van de huidige industrie?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:57 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
dus er komt ook geen innovatie meer op medisch gebied? daar ben ik het dan wel mee eens .. survival of the fittest!
Wie ben jij om mij te beoordelen, wie denk je dat je bent dat je de denkwijzes van anderen zo kunt veroordelen, respecteer andermans visie ook en reageer met fatsoen.
alle goederen? ik zie geen lege winkels, enkel volle, hoe schaars zijn die producten dan?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:54 schreef NightH4wk het volgende:
Goederen zijn schaars. Hoe wil je die verdelen? Wil je alle producten standardiseren? Dus maar 1 type auto, etc?
Geld is gewoon indirecte ruilhandel. Niets meer (naja, rekeneenheid, etc), niets minder.
Er is 1 probleem wat ik zie en dat zijn teveel (zwakke)mensen op deze aardkloot.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hoe veel innovatie is er precies gekomen uit de patentenfetisch van de huidige industrie?
alle innovatie komt uit de tijd die al voorbij is...
wie denk jij dat ik ben dat ik jouw vrije martktleugens trap, je kunt dezelfde domme vragen stellen; als je de kern van het probleem niet snapt kom je nooit verder
omdat jij het alwetende orakel bent die mij tot nieuwe inzichten gaat brengen. Misschien dat ik mijn psychologie leraar weer eens kan opzoeken om te vertellen dat ook hij het fout heeft.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:52 schreef Life2.0 het volgende:
jouw idee van communisme is al fout, waarom zou ik jou gaan onderwijzen over dingen die je niet wilt begrijpen?
precies, vraag hem meteen of hij wat tips heeft om je trollpogingen enigsinds grappig te maken, niet eens een glimlachquote:Op maandag 10 maart 2014 19:02 schreef trigt013 het volgende:
[..]
omdat jij het alwetende orakel bent die mij tot nieuwe inzichten gaat brengen. Misschien dat ik mijn psychologie leraar weer eens kan opzoeken om te vertellen dat ook hij het fout heeft.
is dat een probleem dan?quote:Op maandag 10 maart 2014 19:02 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
Er is 1 probleem wat ik zie en dat zijn teveel (zwakke)mensen op deze aardkloot.
Ik wil een 4k tv van 400cm.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:04 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
is dat een probleem dan?
aan wie wil jij anders al die overgeproduceerde tv's gaan verkopen?
dus je bent helemaal geen voorstander van de consumpiemaatschappij?quote:Op maandag 10 maart 2014 19:05 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
Ik wil een 4k tv van 400cm.
die overgeproduceerde troep hoef ik niet, dat is voor de bijstandsgezinnen
euh jawel? Als ze mij met mijn 4k tv zien dan willen ze ook iets soortgelijks, niet dat ze daar geld voor hebben dus nemen ze genoegen met een ledje van 120cm, mijn zegen hebben ze ... het sbs6 volk moeten we ook kalm houden.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dus je bent helemaal geen voorstander van de consumpiemaatschappij?
je snapt dus niet wat een concumptiemaatschappij is, ooookayquote:Op maandag 10 maart 2014 19:07 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
euh jawel? Als ze mij met mijn 4k tv zien dan willen ze ook iets soortgelijks, niet dat ze daar geld voor hebben dus nemen ze genoegen met een ledje van 120cm, mijn zegen hebben ze ... het sbs6 volk moeten we ook kalm houden.
daarnaast zie ik een teveel aan mensen wel als een probleem, helemaal als zwakke mensen zich gaan voortplanten die eigenlijk niet eens in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Dat vind ik wel een mooi iets aan de oertijd, je ging gewoon dood als je te zwak was. Probleem lost zichzelf dan redelijk op.
haha, ik haalde iets door elkaar, je hebt gelijkquote:Op maandag 10 maart 2014 19:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je snapt dus niet wat een concumptiemaatschappij is, ooookay
dan eet de massa toch JOUW brood op, en wordt brood een schaars goed, waardoor jij het niet kan betalenquote:Op maandag 10 maart 2014 19:10 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
haha, ik haalde iets door elkaar, je hebt gelijk
maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik massa consumptie een goed iets vind. Zonder dat heb ik geen brood
Mijn brood wordt niet opgegeten, ik pak andermans brood..quote:Op maandag 10 maart 2014 19:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dan eet de massa toch JOUW brood op, en wordt brood een schaars goed, waardoor jij het niet kan betalen
ben jij wel eens naar school geweest?
Ten eerste is het de vraag of ze dat zouden doen, omdat ze die sportwagen ook gratis kunnen en mogen weghalen bij de autodealer, en tweede is het helemaal niet erg als je sportwagen is meegenomen door en ander, want je kan toch zo weer een nieuw model gratis ophalen bij de autodealer.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:00 schreef twiFight het volgende:
Bij dat "delen" gaat het ook snel fout. Mensen vinden delen een heel tof plan wanneer ze iets kunnen (ver)krijgen, maar niet meer zo tof wanneer ze iets kwijtraken of moeten uitlenen. M.a.w., om jouw autovoorbeeld even aan te halen: veel mensen zullen in een mooie sportwagen stappen en deze gebruiken. En na het gebruik lekker voor hun eigen huis parkeren en de sleutels lekker mee naar binnen nemen.
een simpel woordje voor datgene wat je uit je theoretische voorstelling van de werkelijkheid hebt weggelaten: Schaarstequote:Op maandag 10 maart 2014 20:38 schreef chocofrog het volgende:
.. want je kan toch zo weer een nieuw model gratis ophalen bij de autodealer.
quote:
Je snapt toch hopelijk wel dat jouw idee nooit gaat werken.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:38 schreef chocofrog het volgende:
[..]
Ten eerste is het de vraag of ze dat zouden doen, omdat ze die sportwagen ook gratis kunnen en mogen weghalen bij de autodealer, en tweede is het helemaal niet erg als je sportwagen is meegenomen door en ander, want je kan toch zo weer een nieuw model gratis ophalen bij de autodealer.
Bovendien gaat het mensen vermoedelijk minder uit maken in wat voor auto ze rijden, als toch iedereen beschikking heeft over alle auto's.
goeiequote:Op maandag 10 maart 2014 20:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je snapt toch hopelijk wel dat jouw idee nooit gaat werken.
De volgende dag staan er 200,000 mensen bij de Ferrari poort. Wij willen graag onze gratis Ferrari ophalen....
Meneer Ferrari: euh, ja, wij kunnen er maar 50 per week maken. Trek maar een nummertje.
Oh Ik heb nummer 78.583. Ok dan mag je in 2063 terugkomen.
Ja maar dan ben ik 70 en dan wil ik hem niet meer. ik wil nu een Ferrari, nu ik 20 ben. Kunnen jullie er niet meer maken?
euh, bouw jij even 10 fabrieken erbij en regel even 1000 extra automonteurs
ETC
dus niet naar school geweestquote:Op maandag 10 maart 2014 19:14 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
Mijn brood wordt niet opgegeten, ik pak andermans brood..
hoe schaarser het wordt hoe harder je gaat vechten...
Doe alsjeblieft niet zo neerbuigend zeg, ik ben een zelfstandig ondernemer met een leuk florerend bedrijf dus ik zorg wel voor mijn eigen brood.
de benzine is ook gratis, dus zie eerst maar benzine te vinden om je auto op te halenquote:Op maandag 10 maart 2014 20:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je snapt toch hopelijk wel dat jouw idee nooit gaat werken.
De volgende dag staan er 200,000 mensen bij de Ferrari poort. Wij willen graag onze gratis Ferrari ophalen....
Meneer Ferrari: euh, ja, wij kunnen er maar 50 per week maken. Trek maar een nummertje.
Oh Ik heb nummer 78.583. Ok dan mag je in 2063 terugkomen.
Ja maar dan ben ik 70 en dan wil ik hem niet meer. ik wil nu een Ferrari, nu ik 20 ben. Kunnen jullie er niet meer maken?
euh, bouw jij even 10 fabrieken erbij en regel even 1000 extra automonteurs
ETC
Ontsla je baas knul, dan zal je minder zuur zijn in het levenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 14:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dus niet naar school geweest
ga maar vechten voor je uitgemolken concept genaamd tv
mijn opdrachtgevers?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:32 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]
Ontsla je baas knul, dan zal je minder zuur zijn in het leven
quote:
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:39 schreef Perrin het volgende:
Het concept 'geld' is maatschappelijk zó handig en nuttig dat alle samenlevingen die het ontdekten of in gebruik namen het ook zijn blijven gebruiken. Sterker nog, als er nooit een soort ruilmiddel als geld was geweest, zouden we nu zeer waarschijnlijk niet in een zo complexe samenleving als de huidige hebben geleefd.
Er zijn nog wel een aantal simpelere samenlevingen. Ik weet niet of die nu bepaald leuker zijn om in geboren te worden..quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef chocofrog het volgende:
[..]
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn nog wel een aantal simpelere samenlevingen. Ik weet niet of die nu bepaald leuker zijn om in geboren te worden..
Neequote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:54 schreef chocofrog het volgende:
[..]
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.
En misschien is het een leuk experiment voor als er nog eens een bewoonbare planeet wordt ontdekt.
Het is leuk om over na te denken, om er vervolgens achter te komen dat het geen werkbare samenleving oplevertquote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:54 schreef chocofrog het volgende:
[..]
Ik doel ook niet op iets wat bestaat, en ik wil ook niet hocus-pocus ineens alles veranderen, dit is alleen een random gedachte die ik met FOK! wilde delen.
En misschien is het een leuk experiment voor als er nog eens een bewoonbare planeet wordt ontdekt.
nee hoorquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:51 schreef dreamerbulk het volgende:
[..]![]()
Klanten en opdrachtgevers zijn hetzelfde als een baas, no thanks jeffrey!
joepie Noord Korea.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:38 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dat is wat commercie je wilt doen geloven, want die verdienen aan jou aangeleerde behoefte tot iets nieuws.
Het voordeel daarvan is dat je minder kan loopt om te worden opgegeten door een leeuw, of vermoord te worden door je medemens.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef chocofrog het volgende:
[..]
En dat is nou precies mijn punt: We leven vandaag in een veel te ingewikkelde maatschappij!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als schaarste niet aanwezig is, heb je geen geld nodig. Volgens mij is er nu genoeg voedsel aanwezig om de hele wereld te voeden, daarnaast kunnen we iedereen vast wel voorzien van een mobiele telefoon en als schaarste geen optie is kunnen we ook overal uitstekend openbaar vervoer regelen (beter dan iedereen zijn eigen privé kooitje op vier wielen).quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:39 schreef Perrin het volgende:
Het concept 'geld' is maatschappelijk zó handig en nuttig dat alle samenlevingen die het ontdekten of in gebruik namen het ook zijn blijven gebruiken. Sterker nog, als er nooit een soort ruilmiddel als geld was geweest, zouden we nu zeer waarschijnlijk niet in een zo complexe samenleving als de huidige hebben geleefd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_geld
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_money
Ik vind jouw idee niet echt bijzonder eerlijk gezegd.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:34 schreef chocofrog het volgende:
Ongeveer een jaar geleden bedacht ik het onderstaande. Nu ik (sinds gisteren) op FOK! zit, wil ik het graag op FOK! zetten. Lees het, denk er over na, en dan lees ik graag jullie reacties.
Er is altijd schaarste. Er zijn geen goederen die oneindig zijn. Zelfs het universum is niet oneindig.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 03:07 schreef Telefoonvork het volgende:
*bump*
Het probleem wat we hadden was schaarste, en daarvoor was geld nodig. Nu hebben we overvloed en dus is geld niet meer nodig. Geld is namelijk een mechanisme om schaarste te beheren. Nu wordt schaarste kunstmatig in stand gehouden, terwijl er daadwerkelijk overvloed is.
Zie OP:quote:Op vrijdag 10 juni 2016 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom willen jullie geld afschaffen eigenlijk? Om een soort hippie paradijs te creëren waar iedereen dezelfde middelen heeft?
quote:Dichter bij elkaar
Ik denk dat dit de mensen dichter bij elkaar zou brengen, omdat jaloezie en daarmee veel andere narigheid zal ophouden met bestaan.
Ik ken eigenlijk niet zo heel veel mensen die hun passie nastreven. De meeste mensen denken ook pragmatisch, ervaren sociale druk, etc.etc.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:07 schreef Telefoonvork het volgende:
Mensen zullen echter altijd hun passies blijven nastreven.
Verheerlijking van de markt?quote:Op zaterdag 11 juni 2016 08:11 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem ligt em wat mij betreft niet in geld; geld is slechts een abstractie. Het probleem ligt em eerder in de verheerlijking van de markt en het feit dat geld als doel wordt gezien in plaats van middel.
Welvaartsmaximalizatie versus welzijnsmaximalizatie, dus
Ja. Het idee dat als je het aan de marktwerking overlaat, dat het dan automatisch goedkomt.quote:
Wat bedoel je met 'goedkomt'?quote:Op zaterdag 11 juni 2016 08:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Het idee dat als je het aan de marktwerking overlaat, dat het dan automatisch goedkomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |